Tuesday, June 9, 2009

(၈၉) ႏွစ္ျပည့္ ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္သို႔ ဦးၫႊတ္ဂုဏ္ျပဳျခင္း

ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ [၁၉၂ဝ - ၁၉၇၈]

ပဲခူးၿမိဳ႕တြင္ အဖ ေက်ာင္းဆရာ ဦးေန၊ အမိ ေဒၚေစာၿမိဳင္တုိ႔က ၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ ဇြန္လ (၉) ရက္ေန႔တြင္ ဖြား ျမင္ခဲ့သည္။ ေမြးခ်င္းသုံးေယာက္တြင္ အႀကီးဆုံးျဖစ္သည္။ ဇာတာအမည္ ေမာင္တင္ဦး၊ အမည္ရင္းမွာ ဦးတင္ ေအာင္ျဖစ္သည္။ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္၏ ကေလာင္ခဲြမ်ားမွာ ဆီမီးခြက္၊ တင္ဦး၊ ေမာင္တင္ေအာင္၊ ေမာင္ေအး သြင္၊ တင္ေအာင္ (ဟုိက္စကူး ေက်ာင္းသား)၊ ဦးတင္ေအာင္ (အယ္ဒီတာ)၊ ထြန္းလင္း၊ မဟာေအာင္၊ ေမာင္ ေမာင္လတ္၊ ေမာင္ေရခ်မ္း၊ လင္းယုန္ ႏွင့္ လင္းယုန္ (ဗမာႏိုင္ငံ) တုိ႔ ျဖစ္ၾကသည္။

ပဲခူးၿမိဳ႕ အစုိးရအထက္တန္းေက်ာင္း (၁၉၂၆ - ၂၉) တြင္ ဒုတိယတန္းအထိ၊ ေတာင္ငူၿမိဳ႕ အစုိးရအထက္တန္း ေက်ာင္း (၁၉၂၉ - ၃၁) တြင္ စတုတၴတန္းအထိ၊ စစ္ကုိင္းၿမိဳ႕ အစုိးရအထက္တန္းေက်ာင္း (၁၉၃၁ - ၃၂) တြင္ ပဥၥမတန္း အထိ၊ ဗန္းေမာ္ၿမိဳ႕ အစုိးရအထက္တန္းေက်ာင္း (၁၉၃၂ - ၃၅) တြင္ သတၲမတန္းအထိ၊ ရန္ကုန္ ဟုိက္စကူးေက်ာင္း (၁၉၃၅ - ၃၈) တြင္ ဆယ္တန္းေအာင္သည္အထိ ပညာသင္ၾကားခဲ့သည္။

ဆယ္တန္းေအာင္ၿပီးေနာက္ ၁၉၃၈ ခုႏွစ္၌ ျမန္မာ့အလင္းသတင္းစာတြင္ အလုပ္သင္သတင္းေထာက္အျဖစ္ အလုပ္စတင္လုပ္ခဲ့သည္။ စတီးဘရားသားကုမၸဏီ သစ္ကုိယ္စားလွယ္ (၁၉၃၉ - ၄ဝ)၊ ၿဗိတိသွ်စစ္တပ္ အ ထက္ျမန္မာျပည္တပ္ရင္း တပ္စုမွဴး [တပ္ၾကပ္ႀကီး] (၁၉၄၁ - ၄၂)၊ သစ္ေတာ႒ာန သစ္ျဖတ္ဝန္ေထာက္ (၁၉၄၂ - ၄၅)၊ စတီးဘရားသား သစ္ကုိယ္စားလွယ္ (၁၉၄၅ - ၄၆)၊ ၁၉၄၆ - ၄၉ တြင္ သစ္ကုန္သည္၊ သစ္အ ဝယ္ေတာ္လုပ္ငန္းမ်ားကုိ လုပ္ကုိင္ခဲ့ၿပီးေနာက္ သတင္းစာဆရာ၊ စာေရးဆရာဘဝျဖင့္ ကြယ္လြန္သည္အထိ ရပ္တည္ေနထုိင္သြားခဲ့သည္။

'လင္းယုန္' ကုိ ၁၉၄၆ ခုႏွစ္ကတည္းကပင္ ျပည္ၿမိဳ႕မွ ထုတ္ေဝႏုိင္ရန္ ႀကိဳးစားခဲ့ဖူးသည္။ တာရာမဂၢဇင္း တြဲ ဖက္အယ္ဒီတာ (၁၉၄၉)၊ လင္းယုန္ဂ်ာနယ္ ထုတ္ေဝသူႏွင့္ အယ္ဒီတာ (၁၉၅ဝ - ၅၂) ႏွင့္ (၁၉၅၇ - ၅၉)၊ လင္းယုန္သတင္းစာ ထုတ္ေဝသူႏွင့္ အယ္ဒီတာ (၁၉၅၁ - ၅၂) ႏွင့္ (၁၉၅၈)၊ ျမန္မာစာေပမဂၢဇင္း ထုတ္ေဝသူ ႏွင့္ အယ္ဒီတာ (၁၉၅၁) တာဝန္မ်ားကုိ ယူခဲ့သည္။ ယုံၾကည္ခ်က္ကုိ စာေပျဖင့္ တင္ျပ႐ုံမွ်မက လူထုလႈပ္ရွားမႈ မ်ားတြင္ ကုိယ္တုိင္ကုိယ္က် ပါဝင္ခဲ့သည္။

ကမာၻ႔ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကြန္ဂရက္(ျမန္မာႏုိင္ငံ) အမႈေဆာင္လူႀကီး (၁၉၅၁ - ၆၃)၊ ျမန္မာႏုိင္ငံစာေရးဆရာအသင္း အမႈေဆာင္ (၁၉၅ဝ - ၅၁)၊ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးအဖြဲ႕ အတြင္းေရးမွဴးအဖြဲ႔ဝင္ (၁၉၅၇ - ၆၃)၊ စာေရးဆရာ စာေပကလပ္ အမႈေဆာင္ (၁၉၆၁)၊ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံ စာေရးဆရာ သမဂၢဥကၠ႒ (၁၉၆၃ - ၆၄) တာ ဝန္မ်ားကုိ ထမ္းေဆာင္ခဲ့သည္။ ၁၉၃၆ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာ-အယ္လ္ေဘးနီးယား မိတ္ေဆြျဖစ္အသင္း ဥကၠ႒ႏွင့္ တ႐ုတ္ျဖဴက်ဴးေက်ာ္မႈႏွင့္ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရး အမ်ဳိးသားေကာ္မတီ ဒုကၠ႒တို႔တြင္လည္း တာဝန္ယူခဲ့သည္။

ဖဆပလအစုိးရေခတ္တြင္ စာေပအေရးအသားေၾကာင့္ ၁၉၅၂ ၾသဂုတ္လ (၂၉) ရက္ေန႔မွ ၁၉၅၇ ဇန္နဝါရီလ (၄) ရက္ေန႔အထိ (စုစုေပါင္း ၄ ႏွစ္ ၄ လ ၆ ရက္) ပထမဆုံး အဖမ္းခံရသူျဖစ္ခဲ့သည္။ ၁၉၅၈ ႏိုဝင္ဘာလထုတ္ လင္းယုန္ဂ်ာနယ္ပါ အေရးအသားေၾကာင့္ ၁၉၅၉ ခုႏွစ္ကေန ၁၉၆၂ အထိ (၂) ႏွစ္ၾကာ ထပ္မံဖမ္းဆီးခံရျပန္ သည္။ တဖန္ ၁၉၅၆ မွ ၁၉၇၂ ထိ စာေပအေရးအသားေၾကာင့္ ကိုကိုးကြၽန္းတြင္ (၅) ႏွစ္ႏွင့္ အင္းစိန္ေထာင္၌ (၂) ႏွစ္ခန္႔ အက်ဥ္းခ်ထားခံရျပန္သည္။ အက်ဥ္းေထာင္ႏွင့္ ကိုကိုးကြၽန္းတြင္ စုစုေပါင္း (၁၃) ႏွစ္မွ် ေနထုိင္ခဲ့ရ သည္။

စာေပေလာကသုိ႔ ပထမဆုံးဝင္ေရာက္လာသည္မွာ ၁၉၃၈ တြင္ ျဖစ္သည္။ 'ေမာင္တင္ေအာင္' ကေလာင္ အ မည္ျဖင့္ ေရးသားေသာ "ဘုန္းေမ့ႏုိင္ဘူး" ဝတၴဳႏွင့္ပင္ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေနာက္ 'ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္'၊ 'ဘားမားဂ်ာနယ္'၊ 'ျမန္မာ့တာဝန္' မဂၢဇင္းမ်ားတြင္ 'ေမာင္တင္ေအာင္၊ ဟုိက္စကူးေက်ာင္း၊ ရန္ကုန္' အမည္ျဖင့္ ဝတၳဳမ်ား ေရးခဲ့ သည္။ ၁၉၃၉ တြင္ 'မဟာေအာင္' ကေလာင္အမည္ျဖင့္ 'ဂ်ာနယ္ေက်ာ္' တြင္ "စစ္ထြက္ေယာက်္ား" ဝတၳဳတုိကုိ ေရးသားခဲ့သည္။ ၁၉၄၉ ႏုိဝင္ဘာ 'ဂ်ာနယ္ေက်ာ္' တြင္ 'ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္' ကေလာင္အမည္ စယူၿပီး "ေနာ္မူ ေဂး" ဝတၳဳတုိကုိ ေရးခဲ့သည္။ ဗန္းေမာ္ၿမိဳ႕တြင္ ပညာသင္ၾကားခဲ့ရသည္ကုိ စိတ္၌ စြဲမွတ္ကာ ကေလာင္နာမည္ တြင္ 'ဗန္းေမာ္' ထည့္ယူခဲ့သည္။ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ ကေလာင္အမည္ျဖင့္ ပထမဆုံး ထုတ္ေဝၿပီး ထင္ရွား ေက်ာ္ၾကားခဲ့ေသာ လုံးခ်င္းဝတၴဳမွာ "ဘုန္းေမာင္ တေယာက္ထဲရယ္" ျဖစ္သည္။

ဗန္းေမာင္တင္ေအာင္ ေရးသားထုတ္ေဝခဲ့ေသာ ဝတၳဳမ်ားမွာ ...
၁။ လြမ္းရစ္ေတာ့ သက္လွယ္ရယ္ (၁၉၄၉)၊
၂။ ဤလူ႔ရိပ္ျမံဳ (၁၉၅ဝ)၊
၃။ ဘဝသံသရာ မၾကင္ရမယ့္ (၁၉၅ဝ)၊
၄။ ေဒါက္တာေရခ်မ္း (၁၉၅ဝ)၊
၅။ မုန္တုိင္းထဲက လူ (၁၉၅ဝ)၊
၆။ ခင္မမၾကဴ (၁၉၅၁)၊
၇။ ေငြႏွင္းမႈံမႈံ (၁၉၅၁)၊ သူပုန္ႀကီး (၁၉၅၁)၊
၈။ ျပည္ေတာ္သာ ခင္ခင္ဦး (၁၉၅၂)၊
၉။ ေမာင့္ေမတၱာ (၁၉၅၂)၊
၁၀။ အညတရ (၁၉၅၂)၊
၁၁။ အေမ (၁၉၅၃)၊
၁၂။ အညတရ (၁၉၅၃)၊
၁၃။ ျပန္ၾကံဳေတြ႔ရပါၿပီ (၁၉၅၅)၊
၁၄။ ေမာင့္သက္လွယ္ (၁၉၅၇)၊
၁၅။ မုန္တုိင္းကထန္ (၁၉၅၇)၊
၁၆။ ေခ်ာကလက္ ဗုိလ္ႀကီး (၁၉၅၈)၊
၁၇။ ၿမိဳင္ (၁၉၅၈)၊
၁၈။ မမႀကီး (၁၉၆ဝ)၊
၁၉။ ငၾသ (၁၉၆၁)၊
၂၀။ ႏွလံုးသားေမတၱာ မ်က္ရည္တုိ႔အေၾကာင္း (၁၉၆၁)၊
၂၁။ ေမာင္လြမ္းေဝ (၁၉၆၁)၊
၂၂။ ျမေကသီ (၁၉၆၁)၊
၂၃။ ေမွာင္ထဲက ကဗ်ာတပုဒ္ (၁၉၆၁)၊
၂၄။ ေလာက ျပႆနာ (၁၉၆၁)၊
၂၅။ ျဖစ္ေလရာ ဘဝကြယ္ (၁၉၆၁)၊
၂၆။ ဘုန္းေမာင္တေယာက္ထဲရယ္ (၁၉၆၁)၊
၂၇။ အခ်စ္ႏွင့္ စစ္ (၁၉၆၂)၊
၂၈။ မုန္တုိင္းထဲက ကဗ်ာရွင္ ေရာင္နီဦးဆီ (၁၉၆၂)၊
၂၉။ မုန္းေမ့မွာ စိုးလွသည္ (၁၉၆၂)၊
၃၀။ ဘုန္းေမာင္ေမတၲာ (၁၉၆၂)၊
၃၁။ ပန္းမ်ားပြင့္ေသာ ညတည (၁၉၆၂)၊
၃၂။ ခ်စ္အဏၰဝါေဘြ (၁၉၆၂)၊
၃၃။ ဝမ္းနည္း ဝမ္းသာ (၁၉၆၂)၊
၃၄။ ရဲေဘာ္ ေအာင္ဒင္ (၁၉၆၂)၊
၃၅။ က်ေနာ္ (၁၉၆၃)၊
၃၆။ မုန္းေမ့ေလသလား (၁၉၆၃)၊
၃၇။ မခင္နီႏွင့္ ဝရမ္းေျပး အုန္းေဖ (၁၉၆၃)၊
၃၈။ ႐ုိးမတုိက္ပြဲ (၁၉၆၃)၊
၃၉။ ေ႐ႊဥၾသ (၁၉၆၃)၊
၄၀။ လူ႔ေအာက္က လူ (သို႔မဟုတ္) အညတရ ေတာၾကက္ (၁၉၆၄)၊
၄၁။ ေမာင့္ေမတၱာ (၁၉၅၆)၊
၄၂။ ၿမိဳင္ (၁၉၆၅)၊
၄၃။ မိုးေတာင္ကခ်ဳန္း (၁၉၆၇)၊
၄၄။ မုန္းတိုင္းထဲက လူ (၁၉၆၇)၊
၄၅။ မိေအး (၁၉၇၂)၊
၄၆။ ေ႐ႊျပည္ေတာ္ ေမွ်ာ္တိုင္းေဝး (၁၉၇၂)၊
၄၇။ မိေအး (၁၉၇၂)၊
၄၈။ အဘမိုးေက်ာ္ (၁၉၇၃)၊
၄၉။ ေဟဝန္ပန္းၿမိဳင္ (၁၉၇၃)၊
၅၀။ ျမစ္ဧရယ္ေပၚဝယ္ (၁၉၇၃)၊
၅၁။ ျမရင္မ (၁၉၇၃)၊
၅၂။ ေဒါက္တာ လြမ္းေဝ (၁၉၇၃)၊
၅၃။ ေဟဝန္ပန္းၿမိဳင္ (၁၉၇၃)၊
၅၄။ ပုဂံေ႐ႊျပည္ (၁၉၇၄)၊
၅၅။ ေမခင္ (၁၉၇၄)၊
၅၆။ မင္းျပစ္မင္းဒဏ္ (၁၉၇၄)၊
၅၇။ ေၾကးစား (၁၉၇၅)၊
၅၈။ ပန္းေဝေဝ (၁၉၇၅)၊
၅၉။ သဘာဝတၱ (၁၉၇၆)၊
၆၀။ သူ႔ဇာတ္ေကာင္ - သူ႔ဝတၴဳ - သူ႔စာေရးဆရာ (၁၉၇၇)၊
၆၁။ ပါေမာကၡ အုန္းေက်ာ္ႏွင့္ လမ္းဘယ္မျမင္၊
၆၂။ ဆန္႔က်င္ဖက္ သမီးပ်ဳိ
၆၃။ အေမ၊
၆၄။ သင္းရနံ႔လႈိင္၊
၆၅။ လူ၊ စသည့္ လုံးခ်င္းဝတၳဳႀကီးမ်ား။
၆၆။ မမထားႏွင့္ အျခားဝတၳဳတုိမ်ား (၁၉၅၇)၊
၆၇။ မခင္နီႏွင့္ လက္ေ႐ြးစင္ဝတၳဳတုိမ်ား (၁၉၅၇)၊
၆၈။ ညိဳဝါေ႐ႊႏွင့္ လက္ေရြးစင္ဝတၳဳတုိမ်ား (၁၉၆၁)၊
၆၉။ ျမန္မာမ်ဳိးခ်စ္ေျပာက္က်ားေခါင္းေဆာင္ႀကီး ငျမတ္ထြန္းႏွင့္ ၀တၳဳရွည္ႏွစ္ပုဒ္ (၁၉၇၂)၊ စသည့္ ဝတၳဳတုိ ေပါင္းစု စာအုပ္မ်ား။
၇၀။ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္သမုိင္း (၁၉၆၃)၊
၇၁။ ကုိလုိနီေခတ္ ျမန္မာႏုိင္ငံသမုိင္း (၁၉၆၄)၊ စသည့္ သမုိင္းစာအုပ္မ်ား။
၇၂။ ဆုိရွယ္လစ္ဋီကာ (၁၉၆၃)၊
၇၃။ ဆုိရွယ္လစ္အဘိဓာန္ (၁၉၆၄)၊ စသည့္ ႏုိင္ငံေရးသေဘာတရားစာအုပ္မ်ား။
၇၄။ ဘာလင္ျပႆနာ (၁၉၆၁)၊
၇၅။ တတိယကမာၻစစ္ႀကီး ျဖစ္မည္ေလာ (၁၉၆၁)၊
၇၆။ တ႐ုတ္ - ဆိုဗီယက္ အေရးေတာ္ပံု (၁၉၆၃)၊
၇၇။ ကမာၻ႔ႏိုင္ငံႀကီးမ်ားႏွင့္ တတိယကမၻာ (၁၉၇၆)၊ စသည့္ ႏုိင္ငံတကာေရးရာ စာအုပ္မ်ား။
၇၈။ သဘာဝသိပၸံ တေစ့တေစာင္း ေလ့့လာျခင္း (၁၉၇၄)၊
၇၉။ အဏုစၾကဝဠာႏွင့္ မဟာစၾကဝဠာ (၁၉၇၄)၊
၈၀။ ႐ုပ္ကမာၻ (၁၉၇၈)၊ စသည့္ သိပၸံပညာ စာအုပ္မ်ား။
၈၁။ ေအပီ ခ်က္ေကာ့ဖ္ ဝတၳဳတိုမ်ား (၁၉၅၆)၊
၈၂။ တာရာ့စ္ဘူလာဘာ (၁၉၅၇)၊
၈၃။ ေသလွ်င္ ေျမႀကီး (၁၉၆၄)၊
၈၄။ အိန္စတိန္းႏွင့္ သူ၏ ဓမၼတရား (၁၉၇၅)၊
၈၅။ ဂ်က္လန္ဒန္၊ သူ႔ဘဝ သူ႔စာေပ၊ စသည့္ ဘာသာျပန္စာအုပ္မ်ား ေရးသားခဲ့သည္။

ေနာက္ဆုံး ျပဳစုခဲ့ေသာ စာအုပ္မွာ 'လူ' ျဖစ္သည္။ ၁၉၆ဝ ျပည့္ႏွစ္ စာေပဗိမာန္ဆုတြင္ ဝတၳဳရွည္ဆု၌ ေအာင္ လင္း၏ 'အ႐ုိင္းစံပယ္' ႏွင့္ 'မမႀကီး' တုိ႔ကုိ တြဲဖက္ေပးခဲ့ေသာ္လည္း ဆုလက္ခံရယူျခင္း မျပဳခဲ့ေပ။

၁၉၇၈ ခု ေအာက္တုိဘာ (၂၃) ရက္ ညဦး ၇း၁ဝ နာရီတြင္ အဆုတ္ကင္ဆာေရာဂါျဖင့္ ရန္ကုန္ေဆး႐ုံ၌ ကြယ္ လြန္ခဲ့သည္။ ကြယ္လြန္ခ်ိန္တြင္ ဇနီး ေဒၚခင္ဦးႏွင့္ သားသမီး (၆) ေယာက္ က်န္ရစ္ခဲ့သည္။ ဆရာဗန္းေမာ္တင္ ေအာင္ ခ်န္ထားရစ္ခဲ့တဲ့ လူငယ္မ်ဳိးဆက္သစ္ေတြအတြက္ မေမ့ႏိုင္ေလာက္တဲ့ အမွာစကားတရပ္ကေတာ့ ...

"လူတေယာက္ရဲ႕တန္ဖိုးဟာ သူျဖတ္သန္းေက်ာ္လႊားေနတဲ့ ေခတ္ႀကီးက သူ႔ပခံုးေပၚတင္ေပးလိုက္ တဲ့ သမိုင္းတာဝန္ကို သူဘယ္ေလာက္ သယ္ပိုးထမ္း႐ြက္ခဲ့တယ္ဆုိတဲ့ အခ်က္နဲ႔ တုိင္းတာရမွာပဲ"

စာၫႊန္း ။ ။
၁။ ဒဂုန္ေ႐ႊမွ်ား။ ျမန္မာႏုိင္ငံစာေပဆုမ်ား။ စာ ၈၆ - ၈၈။
၂။ မလိခ။ ျမန္မာစာေပအဘိဓာန္ (၄)။ စာ ၂၇ဝ - ၂၇၃။
၃။ မလိခ။ ျမန္မာဝတၳဳအၫႊန္း (၁)။ စာ ၂၈၆ - ၃ဝ၁။
၄။ ျပန္/ဆက္ စာတည္းအဖြဲ႔။ ႏွစ္ဆယ္ရာစု ျမန္မာစာေရးဆရာမ်ားႏွင့္ စာစုစာရင္း။ စာ ၁၆၄ - ၁၆၈။
၅။ ဒဂုန္တာရာ။ ႐ုပ္ပုံလႊာ (၁၉၅၅)။ စာ ၂၂၁ - ၂၄၈။
၆။ ဒဂုန္တာရာ၊ ဖ်တ္ခနဲေတြ႔ရေသာ ႐ုပ္ပုံလႊာကားခ်ပ္မ်ား။ စာ ၁၂ဝ - ၁၂၈။
၇။ နတ္ႏြယ္။ မိမိႏွင့္ စာေရးဆရာမ်ား။ စာ ၁ဝ၆ - ၁၁၁။
၈။ ႐ႈမဝစာတည္းအဖြဲ႕။ ဝမ္းနည္းမွတ္တမ္း၊ ႐ႈမဝ (ဒီဇင္ဘာ ၁၉၇၈)။ စာ ၁၅၃ - ၁၅၄။
၉။ ပါရဂူ။ ပရကထာ (၁၉၉၈)။ စာ ၂၉၇ - ၃ဝ၉။]

(wikimyanmar.co.cc မွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္)

1 comment:

Unknown said...

ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ရဲ႔ ဝတၳဳေတြ အကုန္မဖတ္ဘူးပါဘူး။ ခ်စ္အဏၰဝါေဘြကိုေတာ႔ အရမ္းၾကိဳက္တယ္။