အေျခခံမူ (၁၀၄) ခ်က္နဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး (၁၃) ဖြဲ႕ - ေစာဘဦးႀကီးနဲ႔ ဦး၀င္းတင္
ခြန္မဟာ
န၀တဟာ အမ်ဳိးသားညီလာခံ ဆိုတာကို ၁၉၉၃ခု ဇန္န၀ါရီ လမွာ စလုပ္ခဲ့ၿပီး `ဦးတည္ခ်က္(၆)ရပ္´ အေပၚကေန အေျခခံဥပေဒဆြဲဖို႔ အေျခခံမူေတြခ်မယ္လို႔ ဆိုခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၉၆ မတ္လမွာ ဒီမိုကေရစီ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းအရ လုပ္ဖို႔ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖဲြ႕ခ်ဳပ္နဲ႔ အဓိက တိုင္းရင္းသား ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြ ျပတ္ျပတ္သားသား ေတာင္းဆိုလာတဲ့အခါ န၀တရဲ႕ အမ်ဳိးသားညီလာခံဆိုတာ ႀကီးဟာ ႐ုပ္ပ်က္ဆင္းပ်က္ သြက္ခ်ာပါဒ လိုက္သြားပါေတာ့တယ္။ခြန္မဟာ
ဒီလိုနဲ႔ ဥပေဒမဲ့ ဆက္အုပ္ခ်ဳပ္ရင္း ဒီပဲယင္းမင္းမဲ့၀ါဒအဆင့္ ေရာက္လာတဲ့ေနာက္ စစ္အုပ္စုဟာ ျပည္တြင္းျပည္ပဖိအားေတြ ေလ်ာ့ပါးေအာင္ အာ႐ံုလႊဲတဲ့အေနနဲ႔ လမ္းပ်က္ေျမပံု (၇)ဆင့္ကို ၂၀၀၃ ခု ၾသဂုတ္လမွာ ေၾကာ္ျငာထုတ္ၿပီး ၂၀၀၄ ေမလမွာ အမ်ဳိးသားညီလာခံ ဆိုတာကို ဖုတ္ျပန္ သြင္းခဲ့ပါတယ္။ ဒီညီလာခံဟာ နအဖစိတ္တိုင္းက်ဆြဲထားတဲ့ အေျခခံမူ (၁၀၄) ခ်က္ကိုပဲ ၾကက္ေမြးသပ္ ဖံုသုတ္ေပးဖို႔ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ၂၀၀၄ ဇြန္လမွာေတာ့ နအဖနဲ႔ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးလုပ္ထားတဲ့ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕ (၁၃) ဖြဲ႕ဟာ သမိုင္းတြင္တဲ့ `ေဆြးေႏြးအႀကံျပဳခ်က္စာတမ္း´ ကို ညီလာခံမွာ တင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါဟာ ၁၉၄၇ မွာတခါ၊ ၁၉၆၁-၁၉၆၂ မွာတခါ၊ ျမန္မာျပည္တိုင္းရင္းသားေတြ တန္းတူအခြင့္အေရး ေတာင္းဆိုလႈပ္ရွားခဲ့ ၾကတဲ့ သမိုင္းမွတ္တိုင္ေတြေနာက္ပိုင္း တတိယေျမာက္ မွတ္တိုင္ႀကီးျဖစ္ပါတယ္။ ဒီ (၁၃) ဖြဲ႕အျပင္ အင္အားအႀကီးဆံုး အပစ္ရပ္အဖြ႔ဲျဖစ္တဲ့ ၀ အဖဲြ႔အပါအ၀င္ (၃) ဖြဲ႕ ကလည္း (၁၃) ဖြဲ႕နဲ႔သိပ္မကြာတဲ့ အႀကံျပဳခ်က္စာတမ္းကို အမ်ဳိးသားညီလာခံသို႔ တင္ခဲ့ပါေသးတယ္။
ေျမေအာက္ (သို႔) ျပည္ပေရာက္အတိုက္အခံေလာကမွာလည္း ၁၉၉၂ ဇူလိုင္လ မာနယ္ပေလာ စာခ်ဳပ္၊ ၁၉၉၇ ဇန္န၀ါရီ မယ္သေရာထေၾကညာခ်က္၊ ၁၉၉၈ ဒီဇင္ဘာ သူမြဲကလိုးသေဘာတူညီ ခ်က္ဆိုတဲ့ သမိုင္း၀င္သေဘာတူညီခ်က္ေတြ ရွိေပမယ့္ ေစာေစာကေျပာတဲ့ ေျမေပၚဥပေဒ အတြင္းက အတိအလင္း ခ်မွတ္ေတာင္းဆိုတာေတြနဲ႔ေတာ့ အေရးပါမႈခ်င္း ယွဥ္လို႔မရပါဘူး။ ဒီထဲမွာ မဲသေရာထ ေၾကညာခ်က္ ကေတာ့ တရား၀င္ဥပေဒအတြင္းက အတိုက္အခံေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကပါ ေျဗာင္ ေထာက္ခံလိုက္လို႔ ပင္လံုနီးနီးအဆင့္ ရသြားခဲ့ပါတယ္။
(၁၃) ဖြဲ႕စာတမ္းနဲ႔ (၃) ဖြဲ႕စာတမ္းေတြဟာ တိုင္းရင္းသားအခြင့္အေရးအတြက္ ျပတ္ျပတ္သားသား လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေရးနည္းနဲ႔ ႏွစ္ေပါင္း သံုး-ေလးဆယ္ တုိက္ပြဲ၀င္ခဲ့ရာက ေပ်ာ့ေပ်ာင္းမႈ၊ ေခါင္းမမာမႈျပတဲ့အေနနဲ႔ လက္နက္ကိုင္မတိုက္ေတာ့ဘဲ တိုင္းရင္းသားအခြင့္အေရးေတြကို မဟာ ပညာေက်ာ္ေတြေျပာေနသလို ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့နည္းနဲ႔ အေပးအယူလုပ္ ေစ့စပ္ညႇိႏႈိင္းယူဖို႔ လမ္းေဖာက္ ခဲ့ၾကတဲ့ တိုင္းရင္းသားအဖြဲ႕ေတြရဲ႕ `အလြန္႔အလြန္ေပ်ာ့ေပ်ာင္းတဲ့´ တင္ျပခ်က္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
အလြန္႔အလြန္ေပ်ာ့ေပ်ာင္းတယ္လို႔ ဆိုရတဲ့အေၾကာင္းကေတာ့ န၀တ-နအဖညီလာခံ ဦးတည္ခ်က္ (၆) ရပ္၊ တနည္းအားျဖင့္ တပ္မေတာ္ဆိုတဲ့ဟာရဲ႕ ဦးေဆာင္မႈအခန္းက႑ကိုလည္း ျငင္းခ်က္ မထုတ္၊ အစိမ္း၀တ္ အစိတ္သားပါလီမန္ကိုလည္းလက္ခံ၊ စစ္သမၼတ-စစ္၀န္ႀကီးသက္မွတ္ခ်က္၊ စစ္တပ္က အခ်ိန္မေရြး မာရွယ္ေလာထုတ္ခြင့္ကိုပါ အားလံုးလက္ခံထားၿပီး တိုင္းရင္းသားေဒသ အခြင့္အေရး သန္႔သန္႔ကိုသာ တင္ျပထားတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီကေန႔ ပညာေက်ာ္ေတြ၊ တခ်ဳိ႕ေသာ တိုင္းရင္းသားပညာရွိႀကီးေတြ၊ တတိယအင္အားစုဆိုတာေတြ ေဟာေျပာၫႊန္ၾကားေနတာေတြနဲ႔ ယွဥ္ၾကည့္ရင္ တထပ္တည္းလို႔ေတာင္ ေျပာလို႔ရပါတယ္။ ေအးလြင္တို႔၊ ေဒါက္တာစိုးလင္းတို႔၊ (မဂၤလာဒံု) ၾကည္၀င္းတို႔၊ ငွားမင္းေဆြတို႔ ေျပာေနတဲ့အတိုင္း၊ ဒီ့အရင္ ေဒါက္တာဇာနည္တို႔၊ အျပင္ဘက္က တျခား ဟား(စရာ)ဘတ္(ကီး) ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးဆင္း ပညာရွင္ေတြ ပို႔ခ်တဲ့အတိုင္း ေခ်ာ့ျမႇဴခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး (၁၃) ဖြဲ႕စာတမ္းမွာ (၈) ျပည္နယ္ကိုလည္း မေတာင္းဆို၊ ဗမာျပည္နယ္ ဖြဲ႔စည္းေရးလည္းမပါ၊ ဖက္ဒရယ္လည္း တခြန္းမွမေျပာပါ။ `ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေဒသ´ မစစ္တဲ့ `ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ စီရင္စု´ နာမည္ကိုပဲ လက္ခံထားပါတယ္။ ၁၉၄၇၊ ၁၉၆၁-၆၂ တို႔မွာ တိုင္းရင္းသားေတြ တင္ခဲ့တာနဲ႔ယွဥ္ၾကည့္ရင္ ဘယ္လိုမွမမီဘဲ ေရအမ်ားႀကီးေရာထားတာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒါဟာ နအဖဥပေဒေဘာင္ထဲက အပစ္ရပ္လက္နက္ကိုင္တိုင္းရင္းသားေတြ စုေပါင္းၿပီး လက္ရွိအစိုးရရဲ႕ `တရား၀င္´ အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာညီလာခံကို တရား၀င္တင္တာ ျဖစ္တယ္လို႔ သမိုင္းမွတ္တိုင္ ျဖစ္သြားခဲ့ပါတယ္။
၂၀၀၆ ခု ေဖေဖာ္၀ါရီ (၁၂) ရက္တုန္းက အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ ကမ္းလွမ္းခဲ့တဲ့ လႊတ္ေတာ္ ေခၚေပးရင္ ဒီဂ်ဴရီအစိုးရအျဖစ္ ကာလတခု အသိအမွတ္ျပဳေပးမယ္ဆိုတဲ့အဆင့္ေတာင္မဟုတ္ဘဲ (၁၃) ဖြဲ႕ဟာ ၉၀ ခု ေရြးေကာက္ပဲြရလဒ္ေတြကို လံုး၀စြန္႔ပယ္ထားပါတယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ အခန္းက႑ကိုလည္း လံုး၀လ်စ္လ်ဴျပဳ၊ ဒီမိုကေရစီစစ္မစစ္လည္း ႏွာစီးထားေပးတယ္။ လမ္းျပ ေျမပံုကိုလည္း (၇) ဆင့္စလံုး ဘာမွ အျငင္းပြားမထားပါဘူး။
နအဖစစ္အုပ္စုကို ထိပ္တိုက္ရင္မဆိုင္ေတာ့ဘဲ အသိအမွတ္ျပဳဆက္ဆံၿပီး ေတာင္းခံခဲ့တဲ့ (၁၃) ဖြဲ႕ရဲ႕ အေျခခံဥပေဒမူေတြကို အတိုခ်ဳပ္ၾကည့္ရင္ ...
(က) ထပ္တူဥပေဒျပဳခြင့္
(ခ) ႂကြင္းက်န္အာဏာကို ဥပေဒျပဳခြင့္
(ဂ) ကာကြယ္ေရးႏွင့္လံုၿခံဳေရး ဥပေဒျပဳခြင့္
(ဃ) `တိုင္းရင္းသားေရးရာက႑´ ကို သီးျခားက႑အျဖစ္ ထပ္မံထည့္သြင္းေပးေရး
(င) တိုင္းရင္းသားစာေပကို ျပည္နယ္အလိုက္ ဥပေဒျပ႒ာန္းေဆာင္ရြက္ခြင့္
(စ) တိုင္းရင္းသားဓေလ့ထံုးစံမ်ားကို ဥပေဒျပ႒ာန္းေဆာင္ရြက္ခြင့္
(ဆ) ျပည္နယ္-တိုင္းအလိုက္ သီးျခားအေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲေဆာင္ရြက္ခြင့္
တို႔ျဖစ္ၿပီး ေတာင္းသမွ် တခုမွ မရခဲ့ပါဘူး။
ကာကြယ္ေရးနဲ႔ လံုၿခံဳေရး၊ ႏိုင္ငံျခားေရးတို႔ကေတာ့ စစ္၀ါဒီအာဏာရွင္ေတြ နည္းနည္းမွ အထိမခံ ႏိုင္တဲ့ နယ္ပယ္ေတြျဖစ္လို႔ တိုင္းရင္းသားျပည္နယ္ေတြကို ထပ္တူဥပေဒျပဳခြင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ သီးသန္႔ဥပေဒျပဳခြင့္ေသာ္လည္းေကာင္း မေပးတာ နားလည္ယူလို႔ ရႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ တိုင္းရင္းသားေတြ ေနရာကၾကည့္ရင္ ကိုယ့္ျပည္နယ္တြင္းမွာ ရဲအလုပ္၊ ျပည္သူ႔စစ္အလုပ္ေတာင္ လုပ္ခြင့္မရတဲ့အေျခအေန၊ နယ္ျခားျဖတ္ခြင့္၊ နယ္ျခားဆက္ဆံခြင့္၊ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ခြင့္ေတာင္ မရတဲ့ အေျခအေနျဖစ္ပါတယ္။ ဒါမ်ဳိးက အရင္တုန္းက နယ္ခ်ဲ႕ႏိုင္ငံႀကီးေတြက ကိုလိုနီနယ္ေတြအေပၚ ကန္႔သတ္ခဲ့တဲ့ ပံုစံမ်ဳိး ျဖစ္ေနပါတယ္။
အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး တိုင္းရင္းသားအဖြဲ႔ေတြနဲ႔ပတ္သက္လို႔ အဆင္ေျပေအာင္ ၾကည့္စီစဥ္ေပးပါ့ မယ္လို႔ ဗိုလ္ခင္ၫြန္႔ကေရာ၊ ဗိုလ္ေမာင္ေအးကပါ ၿငိမ္းအဖြဲ႔အခ်ဳိ႕ကို ေခၽြးသိပ္ခဲ့ေပမယ့္ တရား၀င္ ဥပေဒနဲ႔ ျပ႒ာန္းခြင့္ေပးမွာမဟုတ္ဘဲ အလြန္ဆံုး ကာလပိုင္းေပၚလစီ၊ ပုဂၢိဳလ္ေရးေပၚလစီအရ၊ သို႔မဟုတ္ အထက္ဌာန (ဗဟို) ခြင့္ျပဳေပးသနားခ်က္အရသာ လုပ္ရမယ့္သေဘာျဖစ္ပါတယ္။ တရား၀င္ ဥပေဒ ျပ႒ာန္းတာကိုေတာင္ အတိအလင္းဆြဲဆုတ္ပစ္တဲ့ စစ္အုပ္စုလက္ေအာက္မွာ ဥပေဒနဲ႔ အာမ မခံတဲ့စကား သို႔မဟုတ္ ေပၚလစီကို ဘယ္ေလာက္ယံုရမွာလဲ။
ဒါျဖင့္ရင္ တျခား ဘ႑ာေရးနဲ႔စီမံကိန္း၊ စီးပြားေရး၊ စိုက္ပ်ဳိးေမြးျမဴေရး၊ စြမ္းအင္-လွ်ပ္စစ္-သစ္ေတာ၊ စက္မႈလက္မႈ၊ ပို႔-ဆက္၊ လူမႈေရး၊ စီမံ၊ တရားေရးက႑ေတြမွာ ထပ္တူဥပေဒျပဳ ခြင့္ေတာင္းတာကို လံုး၀မေပးတာ ဘယ္လိုနားလည္ရမလဲ။
(၁၃) ဖြဲ႕ ထပ္တူဥပေဒျပဳခြင့္ေတာင္းတာက ျပည္နယ္ေတြ ဘဏ္လုပ္ငန္းလုပ္ခြင့္၊ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္- အေကာက္ခြန္ ေကာက္ခြင့္၊ ေအာင္ဘာေလထီဖြင့္ခြင့္၊ ကၽြန္းမွအပ သစ္မာအခြန္ေကာက္ခြင့္၊ စစ္တမ္းေကာက္ခြင့္၊ စာရင္းစစ္ခြင့္၊ ဟိုတယ္နဲ႔ ခရီးသြားလာလုပ္ခြင့္၊ ဓာတ္ေျမၾသဇာနဲ႔ ပိုးသတ္ေဆးထုတ္လုပ္ခြင့္၊ ပင္လယ္ငါးလုပ္ငန္းလုပ္ခြင့္၊ ေျမယာစီမံခန္႔ခြဲခြင့္၊ ေျမလြတ္- ေျမလပ္- ေျမ႐ိုင္းေဖာ္ထုတ္ခြင့္၊ စက္မႈလယ္ယာနဲ႔ စိုက္ပ်ဳိးေရး သုေတသနလုပ္ခြင့္၊ သေဘၤာေဆာက္လုပ္- ျပင္ဆင္ခြင့္၊ ေရအရင္းအျမစ္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ခြင့္ စတဲ့ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ ဥပေဒျပဳခြင့္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေတြကို နအဖက လံုး၀မေပးပါဘူး။
လူမႈေရးဆိုင္ရာ ထပ္တူဥပေဒျပဳခြင့္ေတာင္းတာက စာတိုက္၊ ေၾကးနန္း၊ တယ္လီဖုန္း၊ ဖက္(စ္)၊ အီးေမးလ္၊ အင္တာနက္၊ အင္ထရာနက္လုပ္ခြင့္၊ သတင္းစာ၊ ႐ုပ္ျမင္သံၾကား၊ ၿဂိဳဟ္တုဆက္သြယ္ ေရး၊ အသံလႊင့္ အသံဖမ္းလုပ္ခြင့္၊ မီးသတ္အဖြဲ႔ မီးေဘး သဘာ၀ေဘး ႀကိဳတင္ကာကြယ္ေရးလုပ္ခြင့္၊ ကယ္ဆယ္ေရးနဲ႔ ျပန္လည္ထူေထာင္ေရးလုပ္ခြင့္၊ ကေလး-လူငယ္- အမ်ဳိးသမီး- မသန္မစြမ္း- သက္ႀကီးရြယ္အို- အေျခအေနမဲ့၊ ခိုးကိုးရာမဲ့မ်ား ေစာင့္ေရွာက္ခြင့္၊ အင္ဂ်ီအိုလုပ္ငန္း လုပ္ခြင့္ေတြကို ေတာင္းပါတယ္။ ဒါေတြလည္း နအဖက တခ်က္မွ မေပးပါဘူး။
အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ထပ္တူဥပေဒျပဳခြင့္ေတာင္းတာက အေထြေထြအုပ္ခ်ဳပ္ေရးလုပ္ခြင့္၊ အသင္းအဖြဲ႕လုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ခြင့္၊ သန္းေခါင္စာရင္းမ်ားေကာက္ခြင့္၊ ယံုမွတ္အပ္ႏွံကိစၥ- အေမြကိစၥ- အုပ္ထိန္းကိစၥ- ပစၥည္းလႊဲေျပာင္းကိစၥ လုပ္ခြင့္၊ တရားစီရင္ေရးမွာ သီးျခားသက္သာခြင့္ေပးခြင့္၊ ႂကြင္းက်န္အာဏာ ထပ္တူဥပေဒျပဳခြင့္ေတြ ေတာင္းပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ျပည္နယ္ ဘတ္ဂ်က္ကို ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ သေဘာတူညီခ်က္ရယူၿပီးမွ (ျပည္ေထာင္စု) ဘ႑ာေရးေကာ္မရွင္သို႔ တင္ျပခြင့္လည္း ေတာင္းပါတယ္။ တခုမွ မရပါဘူး။
ျပည္နယ္ေတြကပဲ လံုး၀ရာႏႈန္းျပည့္ ဥပေဒျပဳခြင့္ေပးဖို႔ ေတာင္းတာက နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး လုပ္ခြင့္၊ အလတ္စား ေရအားလွ်ပ္စစ္လုပ္ခြင့္၊ သတၱဳတြင္း ေက်ာက္တြင္းလုပ္ခြင့္၊ ရတနာျပပြဲ လုပ္ခြင့္၊ သစ္ေတာစိုက္ခင္းလုပ္ခြင့္၊ ပရေဆးပင္ စိုက္ပ်ဳိးခြင့္၊ ေတာ႐ိုင္းတိရစၧာန္ထိန္းသိမ္းခြင့္၊ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းခြင့္၊ သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႔လုပ္ခြင့္၊ အလတ္စားႏွင့္ အေသးစားစက္မႈ လုပ္ငန္းလုပ္ခြင့္၊ စက္မႈဇုန္တည္ခြင့္၊ ျပည္တြင္းေရေၾကာင္းပို႔ေဆာင္ခြင့္၊ ေရလမ္းထိန္းသိမ္း ျပဳျပင္ခြင့္၊ ျပည္တြင္းယာဥ္လိုင္း ကိုင္တြယ္ခြင့္၊ ကိုယ္ပိုင္ေက်ာင္း လုပ္ခြင့္၊ ပုဂၢလိကနဲ႔ ကုသိုလ္ျဖစ္ ေဆး႐ံု-ေဆးခန္း လုပ္ခြင့္၊ တိုင္းရင္းသား ဘာသာစကား-စာေပ-အႏုပညာ ထိန္းသိမ္းခြင့္၊ ရြာေျမ-ၿမိဳ႕ေျမ စီမံခန္႔ခြဲခြင့္၊ အိမ္ငွားေျမငွားကိစၥကိုင္တြယ္ခြင့္၊ နယ္စပ္ေဒသ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးလုပ္ခြင့္၊ ျပည္နယ္အတြင္း ၀န္ထမ္းရာထူးခန္႔ထားခြင့္၊ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုေရးရာမ်ား ဥပေဒျပဳခြင့္၊ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒနဲ႔ မဆန္႔က်င္တဲ့ ျပည္နယ္ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေတြ ေရးဆြဲ ျပ႒ာန္းခြင့္ေတြ ေတာင္းေတာ့လည္း ဘာမွမရပါဘူး။ ဒါကိုမွ မဟာလူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒ၊ အႂကြင္းမဲ့ အာဏာရွင္၀ါဒမေခၚရင္ ဘာကိုေခၚရေတာ့မွာလဲ။
၀၊ ကိုးကန္႔၊ အထူး-၄ (၃) ဖြဲ႕ကလည္း ျပည္နယ္ေတြမွာ ျပည္ေထာင္စုဥပေဒနဲ႔ မဆန္႔က်င္သေရြ႕ တိုင္းရင္းသား ဓေလ့ထံုးတမ္း ဥပေဒမ်ားနဲ႔အညီ စီရင္ဆံုးျဖတ္က်င့္သံုးခြင့္၊ `ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ´ ေဒသေတြမွာ အထက္က (၁၃) ဖြဲ႕ ေတာင္းတဲ့ အခြင့္အေရးေတြကို ေတာင္းခဲ့ပါတယ္။ (၁၃) ဖြဲ႕ရဲ႕ ပို႔ေဆာင္-ဆက္သြယ္ေရးက႑ ေတာင္းဆိုခ်က္ေတြအားလံုးကို ေထာက္ခံခဲ့တယ္။ ဒါ့အျပင္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသေတြကို ျပည္နယ္-တိုင္း လက္ေအာက္မွာမထားဘဲ ဗဟုိက တိုက္႐ိုက္အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ ျပည္ေထာင္စုနယ္ေျမေတြအျဖစ္ သတ္မွတ္ဖို႔လည္း တင္ျပခဲ့ပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ ေျပာခ်င္တာက (၁၃) ဖြဲ႕နဲ႔ (၃) ဖြဲ႕ေတာင္းတဲ့ ထပ္တူဥပေဒျပဳခြင့္ေတြ၊ သီးသန္႔ဥပေဒ ျပဳခြင့္ေတြဟာ ျပည္နယ္ေတြကိုသာေပးဖို႔ ေတာင္းတာမဟုတ္ဘဲ ဗမာလူမ်ဳိးေတြအဓိကေနတဲ့ တိုင္းေတြကိုပါေပးဖို႔လည္း ပါပါတယ္။ သေဘာကေတာ့ ျပည္နယ္ရွိတဲ့ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိး တမ်ဳိးအတြက္ အခြင့္အေရးတခုရတိုင္း တိုင္း (၇) ခုရွိတဲ့ ဗမာလူမ်ဳိးေတြအတြက္ အခြင့္အေရး (၇) ခု အလိုလိုရဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေလာက္အထိ တိုင္းရင္းသားေတြက လိုက္ေလ်ာထားတာပါ။
နအဖကေတာ့ တိုင္းရင္းသားျပည္နယ္ေတြကို ဒါေတြ တခုမွမေပးပါဘူး။ နအဖေျပာတာက (၁၃) ဖြဲ႔တို႔၊ (၃) ဖြဲ႕တို႔ ေတာင္းေနတဲ့ အခ်က္တခ်ဳိ႕ (စီးပြားေရးကိစၥမ်ား) ဟာ လက္ရွိေပးထားလို႔ ၿငိမ္း အဖြဲ႕ေတြ ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရေနတာေတြျဖစ္ပါသတဲ့။ ဒါကို ဒီအတိုင္း ဆက္လုပ္ခြင့္ေပးသြားမွာပါတဲ့။ ဒါေပမယ့္ ျပည္နယ္ေတြကို ဒီကိစၥေတြ ဥပေဒျပ႒ာန္းခြင့္မေပးရင္ ဘာအာမခံခ်က္ ရွိမွာလဲ။ ျပည္နယ္ရဲ႕ ရပိုင္ခြင့္မဟုတ္ဘဲ အထက္ကေပးသနားတာကို (အထက္) ဗဟိုအစိုးရက ႀကိဳက္တဲ့ အခ်ိန္ ႀကိဳက္တဲ့ နည္းနဲ႔ ဖ်က္သိမ္းပစ္လို႔ရတယ္ဆိုတာ မဆလ-န၀တ-နအဖ သက္တမ္းတေလွ်ာက္ ရာဇ၀င္ အထင္အရွား ရွိထားပါတယ္။ တျခား နအဖအေၾကာင္းျပခ်က္ေတြကေတာ့ လူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒသမားေတြ ေပးေလ့ရွိတဲ့ ထူးမျခားနား ဆင္ေျခဆင္လက္ေတြသာ ျဖစ္ပါတယ္။
နအဖေပးတာကေတာ့ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္က အာဏာမပိုင္တဲ့ ျပည္နယ္ဘတ္ဂ်က္ဆြဲခြင့္၊ ေျမခြန္၊ ေရခြန္၊ ျမဴနီစပါယ္ခြန္၊ ယစ္မ်ဳိးခြန္၊ ကၽြန္းနဲ႔ သစ္မာမပါတဲ့ သစ္ခြန္၊ အေပါင္ဆိုင္လုပ္ငန္း၊ ဗဟိုက ခြင့္ျပဳတဲ့ ျပည္နယ္စီးပြားေရး၊ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး၊ သမ၀ါယမ၊ ဆည္ေျမာင္း၊ တာတမံ၊ ေရအားလွ်ပ္စစ္၊ စက္မႈလုပ္ငန္း၊ ဆိပ္ကမ္း၊ လမ္းတံတား၊ တိုင္းရင္းေဆး၊ ယဥ္ေက်းမႈျပတိုက္၊ ျပည္နယ္တြင္းယာဥ္လိုင္း၊ အိမ္တြင္းစက္မႈ၊ ကုန္တင္ကုန္ခ်၊ ဆားလုပ္ငန္း၊ သဘာ၀ေျမၾသဇာ ထုတ္လုပ္ေရး၊ ေရခ်ဳိငါးလုပ္ငန္း၊ ေက်ာက္ေသြး-ေက်ာက္ျဖတ္၊ ထင္းစိုက္ခင္း၊ တိရစၧာန္႐ံု၊ ႐ုပ္ရွင္-ဗြီဒီယို႐ံု၊ ပန္းခ်ီျပပြဲတို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ (တခ်ိန္က ဗကပလက္နက္ခ် ဗိုလ္သက္ထြန္းကို တိရစၧာန္႐ံု ၫႊန္ၾကားေရးမႉးခန္႔ခဲ့တာ သတိရစရာပါပဲ)
တျပည္ေထာင္စနစ္ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာေတာင္ ျပည္နယ္တိုင္း၊ ခ႐ိုင္တိုင္း၊ ၿမိဳ႕တိုင္း ကိုယ္ပိုင္မီဒီယာ လုပ္ငန္းေတြ လုပ္ခြင့္ရွိေပမယ့္ နအဖရဲ႕ ျပည္ေထာင္စုမွာေတာ့ ျပည္နယ္ေတြ တိုင္းေတြ လုပ္ခြင့္ မရွိပါဘူး။ ဥပေဒအရမဟုတ္ဘဲ အထက္ပုဂၢိဳလ္ႀကီးမ်ား သေဘာနဲ႔သာ စီးတီးအက္ဖ္အမ္တို႔၊ မန္းၿမိဳ႕ေတာ္အက္ဖ္အမ္တို႔ လုပ္ခြင့္ရတာျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေတာ့ ေစာဘဦးႀကီးမူ (၄) ခ်က္ကို ျပင္-ဖ်က္လိုက္ရင္ ဘာျဖစ္မလဲဆိုတာ မိမိတို႔အဖြဲ႔ေတြ ကိုယ္စီ ကိုယ္စီရဲ႕ မူ (၄) ခ်က္ေတြ စြန္႔ၿပီး ေညာင္ႏွစ္ပင္တက္တဲ့ တိုင္းရင္းသားအဖြဲ႔ေတြ တင္တာနဲ႔ ရတာကိုသာ ၾကည့္ပါေတာ့။ ရွည္ရွည္ေ၀းေ၀း ေျပာစရာမလိုပါ။ ျပည္နယ္ၿပီးျပည့္စံုေရး၊ မိမိၾကမၼာ မိမိဖန္တီးေရးဟာ ေခတ္နဲ႔မကိုက္ညီေတာ့ဘဲ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ ၿပီးျပည့္စံုေရး၊ မိမိၾကမၼာ စစ္အာဏာရွင္က ဖန္တီးေရးက ေခတ္နဲ႔ကိုက္ညီေနသလား။ ဦးႏုရဲ႕ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီေခတ္ မွာေတာင္ ကိုက္ညီခဲ့တဲ့ မူ (၄) ခ်က္ဟာ အခုစစ္အာဏာရွင္ေခတ္မွာ မကိုက္ညီဘူးဆိုတာ ဘယ္လိုမွ နားမလည္ႏိုင္စရာပါဘဲ။
နအဖက ေစာေဌးေမာင္ (ေခၚ) ထိန္ေမာင္ (ေခၚ) ထင္ေမာင္ကို လက္နက္မခ်ခိုင္းပါဘူးလို႔ ဆိုပါသတဲ့။ ဒါေၾကာင့္ ေစာဘဦးႀကီးရဲ႕ နံပါတ္ (၁) နဲ႔ နံပါတ္ (၂) မူေတြကို ေတာင္းေနစရာမလိုေတာ့ ဘူးလို႔လည္း ေျပာသံၾကားရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ (၁၃) ဖြဲ႕နဲ႔ (၃) ဖြဲ႕က ေဒသလံုၿခံဳေရးတပ္ သို႔မဟုတ္ ျပည္သူ႔စစ္ သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ပုလိပ္ ဥပေဒျပဳခြင့္ေတာင္းတာေတာင္ နအဖက မေပးဘူး။ ဒီမူ (၄) ခ်က္ဟာ ဒီေခတ္နဲ႔မကိုက္ညီေတာ့လို႔ ဖ်က္သိမ္းလိုက္မယ္၊ ျပင္ဆင္လိုက္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ အစား ထိုးစရာ (၁၀၄) ခ်က္ပဲရွိတယ္ဆိုတာကို (၁၃) ဖြဲ႕က ျပလိုက္ပါၿပီ။ အဲဒီေတာ့ ဒီ (၁၀၄) ခ်က္ သို႔မဟုတ္ မဟာလူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒနဲ႔ အႂကြင္းမဲ့အာဏာရွင္၀ါဒက တိုင္းရင္းသားေတြအတြက္ ေခတ္နဲ႔ ညီသလား၊ ပံုမွန္ဦးေႏွာက္ရွိသူတိုင္း လြယ္လြယ္ေလး စဥ္းစားလို႕ရပါတယ္။
ဒီလို ေညာင္ႏွစ္ပင္ေရာက္ (၁၃) ဖြဲ႕နမူနာ၊ (၃) ဖြဲ႕နမူနာေတြအရ ေစာဘဦးႀကီးမူ (၄) ရပ္ဟာ ကရင္ ေတြအတြက္တင္မကဘဲ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ လြတ္လပ္မႈလိုလားတဲ့ ဗမာအပါအ၀င္ က်န္တိုင္းရင္းသား အားလံုးအတြက္ပါ ထာ၀ရမွန္ကန္ေနမယ့္မူေတြျဖစ္ၿပီး ေစာဘဦးႀကီးရဲ႕မူ (၄) ရပ္ကို အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ ဗဟိုအလုပ္အမႈေဆာင္အဖြဲ႔၀င္ အတြင္းေရးမႉး-၁ ဦး၀င္းတင္ရဲ႕ ရပ္တည္ခ်က္ ေတြျဖစ္တဲ့ ႏိုး (၃) ႏိုးနဲ႔ အခိုင္အခန္႔အားျဖည့္ေရးဟာ ဒီကေန႔ေခတ္နဲ႔ကိုက္ညီတဲ့ တမ်ဳိးသားလံုးရဲ႕ အေျခခံမူ ျဖစ္ပါေတာ့တယ္။
ေစာဘဦးႀကီး မူ (၄) ခ်က္ (၁၉၄၉)
(၁) လက္နက္ခ်စကား အလ်င္းမေျပာရ
(၂) ကရင့္လက္နက္ ကရင့္လက္ထဲရွိရမည္
(၃) ကရင္ျပည္ အသိအမွတ္ျပဳျခင္း
ၿပီးျပည့္စံုေစရမည္
(၄) ကရင့္ၾကမၼာ ကရင္ဖန္တီးရမည္
ဦး၀င္းတင္ ႏိုး (၃) ႏိုး (၂၀၀၇)
(၁) No ႏိုး အစိတ္သားပါလီမန္ လံုး၀လက္မခံ
(၂) No ႏိုး ေခ်ာ့ျမႇဴေရး၀ါဒ လံုး၀လက္မခံ
(၃) No ႏိုး လံုး၀ေခါင္းမၫြတ္ ဒူးမေထာက္
ခြန္မဟာ
(ေခတ္ၿပိဳင္ အင္တာနက္စာမ်က္ႏွာမွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္)
No comments:
Post a Comment