ေဒါက္တာလြဏ္းေဆြ
ေဆာင္းပါးအမွတ္(၁)မွာ နအဖစစ္အစိုးရရဲ႕ လက္ကိုင္တုတ္ အဖြဲ႕အစည္းျဖစ္တဲ့ စာေပစိစစ္ေရး႐ံုးရဲ႕ ဖြဲ႕စည္းပံုအ ေၾကာင္းကို အေသးစိတ္ ေရးျပၿပီးတဲ့ေနာက္ အခုလမွာေတာ့ စာေပစိစစ္ေရး႐ံုးရဲ႕ ဆင္ဆာျဖတ္ပံု ျဖတ္နည္းေတြ အေၾကာင္းကို ေရးျပပါမယ္။ စာေပစိစစ္ေရး႐ံုးဟာ နအဖလက္ထက္က်မွ ေပၚထြန္းလာတဲ့ ဌာနမဟုတ္ပါဘူး။ အာ ဏာရွင္ဗိုလ္ေန၀င္း အုပ္စိုးခဲ့တဲ့ မဆလေခတ္ ကတည္းက ရွိခဲ့တာပါ။ ဒါေပမယ့္ မဆလေခတ္တုန္းက စာေပစိစစ္ ေရး႐ံုးဆိုတာကို ျပည္တြင္းကေရာ ႏိုင္ငံတကာကပါ အခုလို သတိထားမိတာမ်ဳိး မရွိေသးဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆို ေတာ့ မဆလ ေခတ္တုန္းက ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ စာအုပ္စာတမ္းေတြကလြဲရင္ အခုလို ဘက္ေပါင္းစံုကို ဆိုးဆိုး၀ါး၀ါး ဆင္ဆာ ျဖတ္ေတာက္တာမ်ဳိး မရွိေသးလို႔ဘဲ ျဖစ္တယ္။
အဲဒီတုန္းက မဂၢဇင္းထုတ္ေ၀သူေတြကို ကုန္သြယ္ေရး ၀န္ႀကီးဌာနက ေနာ္ေ၀စကၠဴေတြ၊ ပံုႏွိပ္မွင္ေတြ လစဥ္ အစိုးရေစ်းနဲ႔ ထုတ္ေပးတယ္။ စာအုပ္ထြက္တဲ့အခါမွာ ထုတ္ေပးတဲ့စကၠဴနဲ႔ ကိုက္မကိုက္ စာေပစိစစ္ေရး႐ံုးကို သြားေရာက္ အစစ္ေဆး ခံရတာမ်ဳိးေလာက္ပဲ ရွိတယ္။ မဆလေခတ္ရဲ႕ ဆင္ဆာ ျဖတ္ေတာက္မႈဟာ ၁၉၈၈ ဒီမိုကေရစီ အေရးေတာ္ပံုႀကီး ျဖစ္ခါနီး အခ်ိန္ေလာက္က်မွ စတင္ တင္းက်ပ္လာတာကို ေတြ႕ရတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ ေလာက္ကစၿပီး မဂၢဇင္းေတြမွာ ဆင္ဆာျဖတ္ထားတဲ့ စာပိုဒ္ေတြကို ေငြမွင္ေတြနဲ႔ ပိတ္ထားတာမ်ဳိးေတြ မၾကာခဏ ေတြ႕လာရတယ္။ ၁၉၈၈ ဒီမိုကေရစီ အေရးေတာ္ပံုကို လက္နက္ အားကိုးနဲ႔ ႏွိမ္နင္းၿပီး န၀တ စစ္အုပ္စု တက္လာတဲ့ အခါမွာေတာ့ စာေပစိစစ္ေရး႐ံုးရဲ႕ ဆင္ဆာျဖတ္ေတာက္မႈဟာ တစတစ ပိုမိုဆိုး၀ါး လာခဲ့ပါတယ္။ အခုေနာက္ဆံုး န၀တကို အေရခြံလဲထားတဲ့ နအဖ လက္ထက္မွာေတာ့ ဆိုးဆိုး ၀ါး၀ါး ဆင္ဆာ ျဖတ္ေတာက္တာေတြ အျပင္ အာဏာနဲ႔ ၿခိမ္းေျခာက္ အႏိုင္က်င့္တာ မ်ဳိးေတြအထိ လုပ္ေဆာင္လာတာကို ေတြ႔ျမင္ရပါေတာ့တယ္။
ဆင္ဆာျဖတ္ေတာက္မႈကို ျပင္ဆင္ခိုင္းပံုအမ်ဳိးမ်ဳိး
မဆလေခတ္နဲ႔ န၀တေခတ္ အေစာပိုင္း ကာလေတြမွာေတာ့ ဆင္ဆာျဖတ္ေတာက္တဲ့ စာေၾကာင္း၊ စာပိုဒ္ေတြကို ေငြမွင္နဲ႔ အုပ္ၿပီး ဖတ္လို႔မရေအာင္ ပိတ္ခိုင္းပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ စာဖတ္ ပရိသတ္ေတြက ပိတ္ထားတဲ့ ေငြမွင္ေတြကို ေရနံဆီ (သို႔) ဓာတ္ဆီနဲ႔ ဖ်က္ၿပီး ဖတ္ၾကတာကို စာေပစိစစ္ေရး႐ံုးက သိသြားတဲ့ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ေငြမွင္နဲ႔ ပိတ္တာကို လက္မခံေတာ့ဘဲ မွင္အနက္ ေလးေထာင့္ကြက္ေတြနဲ႔ စာေၾကာင္း၊ စာပိုဒ္ေတြကို ပိတ္ခိုင္းပါတယ္။ အဲဒီလို မွင္အနက္နဲ႔ ပိတ္တာကိုလည္း ေနာက္ပိုင္းမွာ လက္မခံေတာ့ဘဲ ပိတ္ခိုင္းတဲ့ စာေၾကာင္း၊ စာပိုဒ္ေနရာေတြကို ကြက္လပ္ေတြ ထားခိုင္းပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ မွင္အနက္နဲ႔ ပိတ္တာ၊ ကြက္လပ္ ထားတာေတြဟာ သူတို႔ ဆင္ဆာျဖတ္ေၾကာင္းကို ျပည္တြင္းကိုေရာ ႏိုင္ငံတကာကိုပါ ျမင္သာေစတယ္ ဆိုၿပီး အဲဒီလို ပိတ္တာကို လက္မခံေတာ့ျပန္ပါဘူး။
အခုေနာက္ဆံုး အေျခအေနမွာေတာ့ ဆင္ဆာ ျဖတ္ေတာက္တဲ့ စာေၾကာင္း၊ စာပိုဒ္ေတြကို ျဖဳတ္ၿပီးရင္ က်န္တဲ့စာေတြကို တဆက္တည္းျဖစ္ေအာင္ ျပန္စီခိုင္းပါတယ္။ အဲဒီလို ျပင္ဆင္ခိုင္းတဲ့ အတြက္ ဒီဇိုင္းအထားအသိုေတြ အသစ္ျပန္လုပ္ရတယ္၊ ပံုႏွိပ္စက္တင္ဖို႔ ဖလင္အသစ္ ျပန္႐ိုက္ရတယ္။ ေနာက္ၿပီး ေဆာင္းပါးေတြ၊ ၀တၳဳေတြကို တပုဒ္လံုး ျဖဳတ္ခိုင္းတာေတြလည္း မၾကာခဏ ၾကံဳရပါတယ္။ အေစာပိုင္းမွာေတာ့ အဲဒီလို တပုုဒ္လံုး ျဖဳတ္ခိုင္းရင္ ျဖတ္ခိုင္းတဲ့ ေဆာင္းပါး (သို႔) ၀တၳဳစာမ်က္ႏွာကို တပုဒ္လံုး ဆုတ္ျဖဲၿပီး ျဖဲထားတဲ့ စာ႐ြက္ေတြ အားလံုးကို စာေပစိစစ္ေရး႐ံုးကို သြားပို႔ရပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ အဲဒီလို ဆုတ္ျဖဲတာဟာ စာ မ်က္ႏွာေတြ ေက်ာ္ကုန္တဲ့အတြက္ သူတို႔ဆင္ဆာျဖတ္တာကို ျမင္သာေစတယ္ဆိုၿပီး လက္္မခံေတာ့ျပန္ပါဘူး။
အဲဒီနည္းအစား ျဖဳတ္ခိုင္းတ ေဆာင္းပါး (သို႔) ၀တၳဳစာမ်က္ႏွာေတြ ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာ (သို႔) အျခားစာတပုဒ္ သြားျပၿပီး အစားထိုး ပံုႏွိပ္ေပးရပါတယ္။ အဲဒီလို အမ်ဳိးမ်ဳိး ဒုကၡေပးေနတဲ့အတြက္ မဂၢဇင္း၊ ဂ်ာနယ္ထုတ္တဲ့ သူေတြဟာ လစဥ္ (သို႔) အပတ္စဥ္ အ႐ူးလင္လုပ္ရသလို ျဖစ္ေနၿပီး အခ်ိန္ကုန္၊ ေငြကုန္၊ လူပန္းနဲ႔ ဖတ္ဖတ္ေမာ ရပါတယ္။
ဆင္ဆာျဖတ္ပံု ျဖတ္နည္းမ်ား
ဆင္ဆာျဖတ္ပံု ျဖတ္နည္းေတြကို ေျပာရရင္ေတာ့ ဘယ္လို အေၾကာင္းအရာေတြ မေရးရဘူး၊ ဘယ္လိုပံု ေတြ မထည့္ရဘူး၊ ဘယ္လို အသံုးအႏႈန္းေတြ မသံုးရဘူးဆိုၿပီး တိတိက်က် ၫႊန္ၾကားခ်က္ ထုတ္ျပန္ထားတာမ်ဳိး မရွိ ဘူး။ အဓိကကေတာ့ ဆင္ဆာမူ၀ါဒရယ္လို႔ သတ္သတ္မွတ္မွတ္ မရွိဘဲ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴး တေယာက္ေျပာင္းရင္ မူ တမ်ဳိး ေျပာင္းတာပါပဲ။ အရင္ၫႊန္ၾကားေရးမွဴး လက္ထက္က ထုတ္ေ၀ခြင့္ မရတဲ့ စာအုပ္ကို ေနာက္ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴး က ထုတ္ေ၀ခြင့္ ျပန္ေပးတာမ်ဳိးလည္း ရွိတယ္။ အဲဒီေတာ့ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးရဲ႕စိတ္ကသာ အခရာလို ျဖစ္ေနတယ္။ သူနဲ႔ အဆင္ေျပရင္ ေျပသလို မေျပရင္ မေျပသလို လုပ္ရကိုင္ရတာ အခက္အခဲ ရွိတတ္ပါတယ္။ ဥပမာ-လက္ရွိ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးက ဆံပင္ေဆးဆိုးတာ မႀကိဳက္ဘူး၊ မိန္းကေလးေတြ အက်ႌလက္ျပတ္ ၀တ္တာ၊ အက်ႌရင္ဘတ္ ဟုိက္တာ၊ နားကြင္းႀကီးႀကီး ဆြဲတာ၊ ဂ်င္းေဘာင္းဘီ ၀တ္တာ မႀကိဳက္ဘူး၊ ေယာက်ၤားေလးေတြ ဆံပင္ရွည္ ထားတာ၊ နားကြင္းဆြဲတာ မႀကိဳက္ဘူးဆိုရင္ အဲဒီၫႊန္ၾကားေရးမွဴး လက္ထက္မွာ အဲဒီလို ဓာတ္ပံုမ်ဳိးေတြ ျဖဳတ္ေပေတာ့ပဲ။
အဲသလို ဆင္ဆာမူ၀ါဒရယ္လို႔ တိတိက်က် ခ်မွတ္ထားတာ မရွိေပမယ့္ ဘယ္ၫႊန္ၾကားေရးမွဴး လက္ထက္ မွာမဆို ခြင့္ျပဳခ်က္ မရႏိုင္ဘူးလို႔ မွန္းဆလို႔ရတဲ့ အခ်က္တခ်ဳိေတာ့ ရွိပါတယ္။ အဲဒါေတြကေတာ့ …
(၁) နအဖစစ္အုပ္စု (သို႔) အဖြဲ႕၀င္ေတြကို တိုက္႐ိုက ေသာ္လည္းေကာင္း၊ သြယ္၀ိုက္ၿပီး ေသာ္လည္းေကာင္း ထိခိုက္ေစမယ့္ ေရးသားျခင္းမ်ား၊
ဥပမာ- ၀တၳဳတပုဒ္မွာ ျဖစ္ေစ၊ ေဆာင္းပါးတပုဒ္မွာ ျဖစ္ေစ ဂ်ပန္ေခတ္ အေၾကာင္းကို ဦးတည္ ေရးသားေပမယ့္ စာေပစိစစ္ေရး႐ံုးက နအဖေခတ္ကို သြယ္၀ိုက္ၿပီး ေရးသားတာလို႔ ယူဆရင္ ျဖဳတ္ခိုင္းပါတယ္။ ႐ြာတ႐ြာ အ ေၾကာင္းကို အေျခတည္ၿပီး ေရးသားေပမယ့္ အဲဒါဟာ လက္ရွိ နအဖ အုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့ ျမန္မာျပည္ အေၾကာင္းကို သေကၤတ သေဘာနဲ႔ သြယ္၀ိုက္ ေရးသားတာလို႔ စာေပစိစစ္ေရး႐ံုးက ယူဆရင္ ျဖဳတ္ခိုင္းပါတယ္။ လူပုဂၢိဳလ္ တဦးတေယာက္ကို ဇာတ္ေကာင္တည္ၿပီး ေရးသားေပမယ့္ ဒါ ဗိုလ္ခ်ဳပ္သန္းေရႊကို ေစာင္းေျမာင္း ေရးထားတာလို႔ စာေပစိစစ္ေရးအဖြဲ႕က ယူဆရင္ ျဖဳတ္ခိုင္းပါတယ္။ ဘာမွ ေစာဒက တက္ခြင့္ မေပးပါဘူး။
(၂) အတိုက္အခံ ဒီမိုကေရစီ အင္အားစုေတြထဲက လူသိမ်ားတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြရဲ႕ နာမည္ေတြကို ထည့္သြင္း ေရးသားျခင္းမ်ား၊
ဥပမာ- ၀တၳဳ၊ ေဆာင္းပါးေတြထဲမွာ ေဒၚစုၾကည္၊ မင္းသု၀ဏ္၊ ေမာင္ေသာ္က၊ မာမာေအး၊ ၀င္းေဖ၊ တင္မိုး စတဲ့ လူသိမ်ား ထင္ရွားတဲ့ အတိုက္အခံေတြရဲ႕ နာမည္ေတြပါရင္ ျဖဳတ္ခိုင္းပါတယ္။ မွတ္ပံုတင္ ငွားရမ္းၿပီး ထုတ္ေ၀တဲ့ ဂ်ာနယ္ တေစာင္ဆိုရင္ ေဆာင္းပါးမွာ ေၾကးမံုဦးေသာင္း နာမည္ကို ထည့္သြင္း ေရးသားမိလို႔ စာေပစိစစ္ေရး႐ံုးက မွတ္ပံုတင္ပိုင္ရွင္ကို လိုင္စင္ျပန္ယူခိုင္းၿပီး ထုတ္ေ၀သူနဲ႔ အယ္ဒီတာ အဖြဲ႕အသစ္ ေျပာင္းခိုင္းတာမ်ဳိး ရွိခဲ့ပါတယ္။
(၃) သခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္း၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းတို႔ အေၾကာင္းေတြကို ေရးသားတာမ်ဳိး၊ ျပန္လည္ ေဖာ္ ျပတာ မ်ဳိးေတြကိုလည္း ခြင့္ျပဳတဲ့အခါ ခြင့္ျပဳေပမယ့္ ဘာအေၾကာင္းျပခ်က္မွ မေပးဘဲနဲ႔လည္း ျဖဳတ္ခိုင္းခ်င္ ျဖဳတ္ခိုင္း တတ္ပါတယ္။
(၄) ျပည္တြင္းထဲက ႏိုင္ငံေရးအရ အရွိန္အ၀ါ ႀကီးမားတဲ့၊ နအဖဘက္က မရပ္တည္တဲ့ လူထုေဒၚအမာ၊ ဒဂုန္တာရာတို႔လို ပုဂၢိဳလ္ႀကီးေတြရဲ႕ စာေတြကိုလည္း အျမဲလိုလို ဆင္ဆာျဖတ္မႈ၊ အထူး ေစာင့္ၾကည့္ စစ္ ေဆးမႈေတြ ရွိပါတယ္။
(၅) အဂၤလိပ္ေခတ္က အေခၚအေ၀ၚေတြျဖစ္တဲ့ ႏိုင္ငံအမည္၊ လမ္းနာမည္ေတြ၊ ၿမိဳ႕နာမည္ေတြ ဆိုရင္လည္း ျဖဳတ္ခိုင္းၿပီး နအဖ လက္ထက္က်မွ အသစ္ေျပာင္းထားတဲ့ နာမည္ေတြနဲ႔ အစားထိုး ေရးသားခိုင္းပါတယ္။
ဥပမာ- Burma ကို Myanmar ၊ ဘားလမ္းကို မဟာဗႏၶဳလပန္းျခံလမ္း၊ ေမၿမိဳ႕ကို ျပင္ဦးလြင္ စသျဖင့္ ျပင္ဆင္ ေရးသားေပးရပါတယ္။ စာေပစိစစ္ေရး႐ံုးက အရာရွိေတြရဲ႕ ေလွနံဓားထစ္ မူ၀ါဒနဲ႔ ဆင္ဆာလုပ္မႈေၾကာင့္ ကေလာင္နာမည္ (ေမၿမိဳ႕-မိုးၾကည္) ကို (ျပင္ဦးလြင္-မိုးၾကည္) ဆိုၿပီး ျပင္ဆင္ ေပးရတဲ့အထိ ဟာသေျမာက္တဲ့ အျဖစ္အပ်က္မ်ဳိးနဲ႔ ၾကံဳခဲ့ရပါတယ္။
(၆) ျပည္နယ္ေတြရဲ႕ နာမည္ေတြ ေရးသား ေဖာ္ျပတဲ့အခါမွာလည္း ရွမ္းျပည္၊ ခ်င္းျပည္၊ ရခိုင္ျပည္ဆိုၿပီး ေရးသား ေဖာ္ျပမိရင္ ရွမ္းျပည္နယ္၊ ခ်င္းျပည္နယ္၊ ရခိုင္ျပည္နယ္ဆိုၿပီး ျပန္လည္ ျပင္ဆင္ေပးရပါတယ္။ ဒီေနရာမွာလည္း စာေပစိစစ္ေရး႐ံုးက အရာရွိေတြရဲ႕ ေလွနံဓားထစ္မူနဲ႔ ဆင္ဆာလုပ္မႈေၾကာင့္ ကေလာင္နာမည္ ေမာင္လင္းယုန္(ရွမ္းျပည္)ကို ေမာင္လင္းယုန္(ရွမ္းျပည္နယ္) ဆိုၿပီး ျပင္ဆင္ခိုင္းတဲ့ အထိ ဟာသေျမာက္တဲ့ အျဖစ္အပ်က္မ်ဳိးလည္း ရွိခဲ့ပါတယ္။
(၇) ႏိုင္ငံေရးအရ နအဖစစ္အုပ္စုနဲ႔ အထူး ပလဲနံပ သင့္ေနတဲ့ ႏိုင္ငံ၊ အဖြဲ႕အစည္း (ဥပမာ-တရုတ္၊ အာဆီယံ) ေတြရဲ႕အေၾကာင္းကို အဆိုးျမင္နဲ႔ ေ၀ဖန္ေရးသားမယ္ဆိုရင္လည္း ဆင္ဆာျဖတ္ပါတယ္။
(၈) မေတာ္တဆမႈ၊ သဘာ၀ ေဘးအႏၱရာယ္ က်ေရာက္မႈေတြေၾကာင့္ ေသေၾကပ်က္စီး ဒုကၡေရာက္ရတဲ့ အေၾကာင္းေတြကိုလည္း အက်ယ္တ၀င့္ ေရးသားေဖာ္ျပခြင့္ မေပးပါဘူး။
ဥပမာ- ေလယာဥ္ ပ်က္က်မႈ၊ ရထား တိမ္းေမွာက္မႈ၊ ဆူနာမီ ငလ်င္ ေရလိႈင္းဒဏ္ေၾကာင့္ ေသေၾကပ်က္စီး ရမႈ မ်ဳိးေတြကို အက်ယ္တ၀င့္ ေရးသားခြင့္ မျပဳပါဘူး။ အမ်ားအားျဖင့္ သတင္းေတာင္ ေရးသားခြင့္ မျပဳပါဘူး။
(၉) ၀တၳဳ၊ ေဆာင္းပါးေတြထဲမွာ လူမႈဒုကၡေတြ၊ ဆင္းရဲဒုကၡေရာက္တဲ့ အေၾကာင္းေတြ ထည့္သြင္းေရး သားရင္လည္း ဆင္ဆာျဖတ္ပါတယ္။
(၁၀) ၀န္ထမ္းေလာကနဲ႔ ဌာနဆိုင္ရာေတြရဲ႕ အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈေတြ အေၾကာင္းကို ေရးသားရင္လည္း ဆင္ဆာျဖတ္ပါတယ္။
(၁၁) နအဖရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးအရ ဖိႏွိပ္မႈ၊ လူ႕အခြင့္အေရး ခ်ဳိးေဖာက္မႈေတြကိုေတာ့ လံုး၀ ေျပာဆိုေရးသားခြင့္ မရွိပါဘူး။ ရွိခဲ့ရင္ ေထာင္ဒဏ္၊ ေသဒဏ္ေတြအထိ အျပစ္ေပး အေရးယူတာေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။
အခုေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ အခ်က္ေတြကေတာ့ ဘာမူမွ တိတိက်က် မရွိတဲ့ စာေပစိစစ္ေရး႐ံုးရဲ႕ သိသာထင္ရွားတဲ့ ဆင္ဆာျဖတ္မႈေတြ အေၾကာင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ လာမယ့္ ေဆာင္းပါးမွာေတာ့ ဆင္ဆာျဖတ္မႈေတြအေၾကာင္း ေနာက္ဆက္တြဲနဲ႔ အာဏာနဲ႔ အႏိုင္က်င့္ လုပ္ေဆာင္ပံုေတြ အေၾကာင္းကို ဆက္လက္ ေရးသားပါဦးမယ္။
(Mizzima ဂ်ာနယ္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။)
Tuesday, November 20, 2007
ျမန္မာစစ္အာဏာရွင္တို႔ရဲ႕ စာေပကင္ေပတိုင္ (၂)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment