ထား၀ယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းစီမံကိန္းနဲ႔ ထား၀ယ္အသင္းအဖြဲ႔မ်ားရဲ႕တာ၀န္
ထက္ေအာင္ေက်ာ္
စီမံကိန္းအစ အမုိက ...
အခုတေလာ သတင္းေတြမွာ ေနရာယူလာေနတဲ့ ထား၀ယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းစီမံကိန္းအစဟာ ၁၉၉၇ မင္းသ မီးစခန္း ထုိးစစ္မတုိင္မီကတည္းကပါ။ အဲဒီကာလက က်ေနာ္ဟာ ABSDF ေတာင္ပုိင္းေဒသ မင္းသမီးစခန္း ျပန္ၾကားေရးဌာနမွာ တာ၀န္ယူေနရၿပီး တဘက္ကလည္း နယ္စပ္က ထူးျခားသတင္းေတြကို ေနာ္ေ၀းအေျခ စိုက္ ဒီဗြီဘီသတင္းဌာနဆီ စာတုိက္ကတဆင့္ ပုိ႔ေပးေနတဲ့အခ်ိန္ ...။ က်ေနာ့္အထင္ မင္းသမီးစခန္းမက်မီ ၁၉၉၆ ႏို၀င္ဘာေလာက္မွာလုိ႔ထင္ပါတယ္။ အမုိရြာရွိ ေကာ္သူးေလ အကထေက်ာင္းက ဆရာေတြဆီ သြား လည္ရင္းနဲ႔ ထုိင္းနယ္စပ္ ေဘာတီကေန အမို၊ အမုိကေန ဆင္ျဖဴတုိင္-အုိင္၀ုိင္း-ေမတၱာကတဆင့္ ထား၀ယ္ ၿမိဳ႕ဆီ အေ၀းေျပးကားလမ္းေဖာက္ဖုိ႔ ျပင္ေနတယ္ဆုိတာကုိ သိခဲ့ရပါတယ္။
ဒါနဲ႔ သြားေလရာ ကင္မရာပါေလ့ရွိတဲ့ က်ေနာ္ဟာ ေက်ာင္းဆရာရဲ႕ ေဘာ္ဒါတေယာက္ကုိ ဆုိင္ကယ္အကူညီ ေတာင္း၊ ဖုန္ေတြတေပေလာက္အထူရွိေနတဲ့ အမိုကေန ေဘာတီဘက္သြားတဲ့ သစ္ေမွာင္ခုိသယ္တဲ့ ေျမနီ ကားလမ္းဆီ ကုိယ္တိုင္သြားၾကည့္ခဲ့ပါတယ္။ ေသခ်ာပါတယ္။ အမိုရြာ အထြက္ကစၿပီး ေဘာတီဘက္သြားတဲ့ ကားလမ္းေဘး ၀ဲယာမွာ ထုိင္းစာ အမွတ္အသားပါတဲ့ အနီ-အျဖဴေရာင္ ၀ါးတိုင္ေလးေတြ ဓာတ္မီးတုိင္စုိက္သ လုိမ်ဳိး တန္းစီစုိက္ထားတာ ေတြ႔ခဲ့ရပါတယ္။
အမုိရြာဟာ ေကအန္ယူအုပ္ခ်ဳပ္ေရး အခုိင္အမာခ်ထားတဲ့ တနသၤာရီေခ်ာင္းအေရွ႕ဘက္ကမ္းက ေက်းရြာႀကီး တခုျဖစ္ၿပီး အထက၊ ေဆး႐ံုေဆးခန္း၊ ေစ်းဆုိင္ေတြနဲ႔ အေတာ္စည္ကားတဲ့ ရြာႀကီးတရြာပါ။ ဒါ့အျပင္ ထုိင္း- ျမန္မာနယ္စပ္ ေဘာတီနဲ႔လည္း ကုန္သြယ္ေရးကားလမ္းႀကီးေဖာက္ထားၿပီး သစ္ေမွာင္ခုိနဲ႔ အျခားပစၥည္းေတြ ထုိင္းဘက္ထုတ္ရာ စခန္းေထာက္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔စခန္းကေန စက္ေလွနဲ႔ (၁) နာရီခဲြေလာက္္ ေမာင္းရတဲ့အတြက္ (၅) မုိင္ (၆) မုိင္ေလာက္ ေ၀းမယ္လုိ႔ ယူဆရပါတယ္။ အမုိရဲ႕အေပၚမွာ ေကအန္ယူ တပ္ ရင္း (၁၀) အေျခစိုက္တဲ့ေနရာ၊ အဲဒီရဲ႕အေပၚမွာ ဆင္ျဖဴတုိင္၊ ဆက္သြားရင္ အုိင္၀ုိင္းကေန ေမတၱာၿမိဳ႕နယ္ခဲြ အထိ ေရာက္ႏိုင္ပါတယ္။ တနည္းအားျဖင့္ ေျပာမယ္ဆုိရင္ေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ ေက်ာင္းသားစခန္းအေျခစိုက္ရာ အမရာ သုိ႔မဟုတ္ အမ်ား (အမႅား) သြားေတာင္ၾကားလမ္းကေန ဒုတိယကမၻာစစ္အတြင္းက ရဲေဘာ္သုံးက်ိပ္ ၀င္ေတြ ဘန္ေကာက္ကေန ထား၀ယ္ၿမိဳ႕ဆီ ခ်ီတက္ရာလမ္းအတုိင္း အခု ကားလမ္းေဖာက္ဖုိ႔ ျပင္ေနတာျဖစ္ ပါတယ္။
နအဖစစ္တပ္ရဲ႕ ထိုးစစ္ေၾကာင့္ ေျပးလႊားေနၾကရတဲ့ ေဒသခံျပည္သူေတြ
ဒါေပမယ့္ အဲဒီစီမံကိန္းကို အေသအခ်ာေလ့လာဖုိ႔ေတာင္ အခ်ိန္မရလုိက္။ ၁၉၉၇ ေဖေဖာ္၀ါရီလဆန္းမွာ နအ ဖတပ္ေတြက က်ေနာ္တုိ႔မင္းသမီးေဒသဆီ ထုိးစစ္ဆင္လာတဲ့အတြက္ ေဖေဖာ္၀ါရီလလယ္ေလာက္မွာ မင္း သမီးေဒသကေန ခြာစစ္ဆင္ခဲ့ရၿပီး အခု (၁၀) ႏွစ္ေက်ာ္ၾကာမွ အဲဒီစီမံကိန္းက တကယ္အသက္၀င္လာတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။အဲဒီကာလအတြင္း ထူးျခားခ်က္တခုကေတာ့ နအဖတပ္က က်ေနာ္တုိ႔မင္းသမီးစခန္းဆီ ထုိးစစ္ဆင္ခ်ိန္မွာ ထုိင္းစီးပြားေရးသမားေတြက အမုိ-ေဘာတီ-ဆင္ျဖဴတုိင္ ကားလမ္းကုိ ေျမတုိင္းလုိ႔ ေကာင္းေနဆဲ။ ေကအန္ ယူဘက္ကလည္း ဗဟုိက ေရာက္လာၿပီး အမုိနဲ႔ တပ္ရင္း (၁၀) ဌာနခ်ဳပ္ေတြရဲ႕ အေရွ႕ဘက္ လေအာ္မွာ တပ္ စဲြထားတဲ့ ဗုိလ္မွဴးေရာဘဇန္ရဲ႕တပ္ကလဲြရင္ ဒီထုိးစစ္ကုိ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ တုန္႔ျပန္တာ က်ေနာ္တုိ႔ မေတြ႔ရ ေသး။ အဲဒီကာလ က်ေနာ္တုိ႔ၾကားထြက္ခဲ့တဲ့ ေကာလဟာလသတင္းကေတာ့ နအဖ-ေကအန္ယူ-ထုိင္း သံုး ဘက္သေဘာတူညီမႈတခု လုပ္ထားတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ေကအန္ယူက သိပ္မလႈပ္ရွားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ သေဘာတူညီခ်က္က ဘာလဲဆုိေတာ့ နအဖဟာ ေမတၱာကေန အမုိေလာက္အထိပဲ တနသာၤရီျမစ္ အေရွ႕ ဘက္ကမ္းတေလွ်ာက္ ထုိးစစ္ျပ ဆင္းလာမွာျဖစ္ၿပီး အမုိ-ေဘာတီ-ကားလမ္းေလာက္ပဲ ထိန္းထားမယ္။ အမို ေအာက္ပုိင္းတခုလုံးမွာ ေကအန္ယူက ေနျမဲအတုိင္း ဆက္ေနခြင့္ရမယ္ ဆုိတဲ့သတင္းပါ။ ဒီသတင္း ဘယ္က ေန ဘယ္လိုထြက္လာသလဲဆုိတာကုိ က်ေနာ္လည္း မမွတ္မိေတာ့ပါဘူး။
ဒါေပမယ့္ တကယ္တမ္း နအဖက ထုိးစစ္ဆင္တဲ့အခါမွာေတာ့ အဲဒီသေဘာတူညီခ်က္ေတြကို ဘာမွလုိက္နာပုံ မရပါဘူး။ ဒါမွမဟုတ္ အဲဒီသေဘာတူညီခ်က္ဟာ တကယ္ရွိမဟုတ္ဘဲ ေကာလဟလသက္သက္လည္း ျဖစ္ ႏိုင္ပါတယ္။ နအဖဟာ ေမတၱာဘက္ကေန တနသၤာရီေခ်ာင္း႐ုိးတေလွ်ာက္ ဗ်ဳဟာ (၃) ခုပါတဲ့ စစ္ေၾကာင္း ႀကီးနဲ႔ ဆင္းလာတဲ့အျပင္ ဘန္းေခ်ာင္းဘက္ကေနလည္း ေနာက္ထပ္ ဗ်ဳဟာ (၃) ခုေလာက္ပါတဲ့ စစ္ေၾကာင္း တခုဆင္းလာၿပီး ေကအန္ယူရဲ႕ ထီးထာေက်းရြာနဲ႔ က်ေနာ္တုိ႔ေက်ာင္းသားေတြ အေျခစုိက္ရာ အမရာစခန္း ေတြဆီ ေနာက္ေက်ာကေန ႐ုတ္တရက္ ေရာက္လာတဲ့အတြက္ ခြာစစ္ကုိေတာင္ မနည္းျပင္ၿပီး ဆုတ္ေျပးရတဲ့ အေျခအေန ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။
လမ္းေၾကာင္းအေျပာင္းအလဲ၊ ေကအန္ယူနဲ႔ အတုိက္အခံေတြရဲ႕အသံ
က်ေနာ္ ဓာတ္ပုံ႐ုိက္ခဲ့ဖူးတဲ့ အဲဒီကာလက လမ္းေၾကာင္းအတုိင္းဆုိရင္ေတာ့ ကန္ခ်နပူရီကေန စုိင္ယြတ္၊ စုိင္ ယြတ္ကေန ေဘာတီနယ္စပ္၊ အဲဒီကေန အမုိ၊ အမုိကတဆင့္ ေမတၱာကေန ထား၀ယ္ၿမိဳ႕ကုိ ၀င္မွာ ျဖစ္ပါ တယ္။ ဒါေပမယ့္ အခုေနာက္ဆုံး ၂၀၁၁ မတ္လအတြင္း ရရွိတဲ့ သတင္းေတြအရနဲ႔ အဲဒီေဒသအတြင္း အေျခ စုိက္လႈပ္ရွားေနဆဲျဖစ္တဲ့ ေကအန္ယူ ၿမိတ္-ထား၀ယ္ခ႐ုိင္ ျပန္ၾကားေရးဌာနမွ ေစာ၀င္းလႈိင္ရဲ႕ အေျပာတုိင္း ဆုိရင္ လမ္းေၾကာင္းဟာ ေဘာတီ-အမို-လမ္းအစား ကန္ခ်နပူရီနဲ႔ ပုိနီးတဲ့ အရင္ ေကအန္ယူ တပ္မဟာ (၄) ဌာနခ်ဳပ္စခန္းဆီ၀င္ရာ ေဟြးနန္းေခါင္-ဖူးနန္းလြန္ကေန အလယ္စတုိကုိ ျဖတ္ၿပီး အမိုဆီ တခါတည္း တန္း ေဖာက္မယ္လုိ႔ သိရပါတယ္။
ကန္ခ်နဘူရီ-ထား၀ယ္ အေ၀းေျပးကားလမ္း ၀ါးေတာလမ္းေဖာက္လုပ္ေရးစခန္း
(၎၀ါးေတာစခန္းသည္ ေမတၱာၿမိဳ႕နယ္ခြဲ အမိုေက်းရြာႏွင့္ ဆင္ျဖဴတုိင္ေက်းရြာအၾကားတြင္ ရွိသည္)
ဒါအျပင္ အရင္က ဆြဲထားတဲ့ ေမတၱာကေန ေတာင္သုံးလုံး၊ ပကာရီ၊ ထား၀ယ္ၿမိဳ႕လမ္းေတြအစား ေတာင္သုံး လုံးကေန ေျမးခံေဘာ္မုိင္း၊ ေျမးခံေဘာ္ကေန ဟာျမင္းႀကီးမုိင္း၊ ဟာျမင္းႀကီးကေန ကလုံးထာမုိင္း၊ ကလုံးထာ မုိ္င္းကေန ေရျဖဴၿမိဳ႕ဆီ ဆင္းၿပိီး အဲဒီကေန ထား၀ယ္ျမစ္ကို ျဖတ္ကာ နဘုလယ္ကုိ သြားမွာျဖစ္တယ္လုိ႔ ေစာ ၀င္းလႈိင္က ေျပာပါတယ္။“ဒိီစီမံကိန္းကေတာ့ ေကာင္းက်ဳိးထက္ ဆုိးက်ဳိးက ပုိမ်ားမယ္လုိ႔ ထင္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆုိေတာ့ နဘု လယ္ဘက္မွာ ဒိီစီမံကိန္းအတြက္ လယ္ေျမဥယ်ာဥ္ေတြအသိမ္းခံေနရသလုိ အေ၀းေျပးကားလမ္းတေလွ်ာက္ မွာလည္း ေျမသိမ္းမႈေတြ ျဖစ္ေနတယ္” လုိ႔ ေစာ၀င္းလႈိင္က ေထာက္ျပပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ စစ္ဆင္ေရးကာလ အတြင္းက ထြက္ေျပးလာရတဲ့ ေဒသခံထား၀ယ္နဲ႔ ကရင္ဒုကၡသည္ (၂) ေသာင္းနီးပါး ခုိလံႈေနရဆဲျဖစ္တဲ့ ထန္းဟင္နဲ႔ ဘန္တုံယန္းစခန္းေတြကုိလည္း သူက ေထာက္ျပခဲ့ပါတယ္။
အမ်ဳိးသားဒီမုိကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ တနသၤာရီတုိင္း ဥကၠဌ ဦးလွမင္းကလည္း အလားတူ စုိးရိမ္မႈရွိေနၿပီး “ေျပာင္း ေရႊ႕ခံရမယ့္ရြာေတြက ရြာသားေတြရဲ႕ နစ္နာခ်က္ေတြ၊ သူတုိ႔ရဲ႕ဆႏၵေတြကုိ အန္ကယ္တုိ႔ ေလ့လာစုေဆာင္း ေနပါတယ္။ ၿပီးရင္ အားလုံးသိေအာင္ အန္ကယ္တုိ႔ တင္ျပမွာပါ” လုိ႔ ဦးလွမင္းက ေျပာပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ထား၀ယ္မဲဆႏၵနယ္ ျပည့္သူ႔လႊတ္ေတာ္အတြက္ ၀င္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္သူ အမ်ဳိးသားဒီမုိကေရစီအင္အားစု NDF မွ ဦးတုိးပုိကေတာ့ ေရျဖဴဘက္မွာ ဥယ်ာဥ္ျခံေတြ၊ ေရာ္ဘာျခံ၊ အုန္း-ကြမ္းျခံေတြ သိမ္းေနတယ္လုိ႔ေတာ့ ၾကား ရတယ္။ ေလ်ာ္ေၾကးေပးဖုိ႔ တုိင္းထြာမႈေတြလုပ္ေနတယ္လုိ႔လည္း ၾကားရတယ္။ အစိုးရဘက္ကလည္း သဘာ ၀ပတ္၀န္းက်င္ကိစၥအတြက္ အဖြဲ႔တခုဖြဲ႔မယ္လုိ႔လည္း သိထားရပါတယ္။ “ေလာေလာဆယ္ကေတာ့ ဒီအေပၚ လူထုက သိပ္ဘ၀င္မက်ဘူး။ ဒါေပမယ့္ စီမံကိန္းၿပီးသြားရင္ေတာ့ အေျခအေနေတြ တေျဖးေျဖး ေကာင္းလာ မယ္လုိ႔ ထင္ပါတယ္” လုိ႔ ေျပာပါတယ္။
စီးပြားေရးပညာရွင္တဦးျဖစ္သူ ဗဟုအဖဲြ႔မွ ေဒါက္တာေဇာ္ဦးကေတာ့ ဒီေရနက္ဆိပ္ကမ္းစီမံကိန္းဟာ အရင္ ဓာတ္ေငြ႔ပုိက္လုိင္းစီမံကိန္းထက္ ေဒသခံလူထုကို ပုိအက်ဳိးရွိေစမွာျဖစ္တယ္။ ေဒသတြင္း ကုန္ထုတ္လုပ္မႈနဲ႔ နုိင္ငံတကာကို ဆက္စပ္ေပးႏိုင္မွာျဖစ္တဲ့အတြက္ စက္မႈလက္မႈလုပ္ငန္းေတြ တုိးတက္လာနုိင္တယ္လုိ႔ ေျပာ ပါတယ္။ “ဒါေပမယ့္ ဒီလုိအခြင့္ခါေကာင္းေတြကုိ ဥပေဒနဲ႔အညီ ဘယ္လုိ ကာကြယ္ေပးမလဲဆုိတာကုိ အသစ္ တက္လာတဲ့ အစိုးရက အေသအခ်ာ ျပင္ထားဖုိ႔ လုိပါတယ္။ နုိ႔မဟုတ္ရင္ေတာ့ ေျမေနရာငွားစားတာထက္ ဘာမွမပုိဘဲ လာငွားတဲ့ ျပင္ပႏိုင္ငံကသာ အက်ဳိးအျမတ္ရသြားမွာျဖစ္တယ္” လို႔ ေထာက္ျပခဲ့ပါတယ္။
(http://burmese.dvb.no/news.php?id=13326)
ကန္ခ်နဘူရီ-ထား၀ယ္ အေ၀းေျပးကားလမ္းေပၚရွိ အမိုေက်းရြာ-ထီးထာေက်းရြာႏွင့္ ပိြဳင့္ (၂၅၆၆) ဘံုတီးနယ္စပ္သို႔ သြားႏိုင္သည့္ လမ္းဆံု (၎၀ါးေတာစခန္းသည္ ေမတၱာၿမိဳ႕နယ္ခြဲ အမိုေက်းရြာ၌ တည္ရွိသည္)
လြန္ခဲ့တဲ့ (၁၅) နွစ္ ၁၉၉၅ ၀န္းက်င္းက ဒီေဒသနဲ႔ သိပ္မေ၀းတဲ့ နဘုလယ္ရြာအေပၚဘက္နားက ကံေပါက္ေဒ သမွာ ေဖာက္လုပ္ခဲ့တဲ့ ရတနာဂက္စ္ပုိက္လုိင္းစီမံကိန္းနဲ႔ အခု ထား၀ယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းစီမံကိန္း ဘာေတြ ကြာျခားသလဲဆုိၿပီး က်ေနာ္ေလ့လာၾကည့္ေတာ့ စစ္ပဲြနဲ႔ စီမံကိန္း ဆက္စပ္မႈရွိမရွိ ဒါမွမဟုတ္ စစ္ပဲြနဲ႔ စီမံကိန္း ကာလ ကြာျခားမႈရွိမရွိ ဆိုတာကို ပထမအခ်က္အျဖစ္ သတိထားမိပါတယ္။
ရတနာပုိက္လုိင္းစီမံကိန္းတုန္းကဆုိရင္ ပုိက္လုိင္းေဖာက္ဖုိ႔ သတင္းေတြထြက္တာက ၁၉၉၁ ေႏွာင္းပုိင္း၊ ပုိက္ လုိင္းျဖတ္မယ့္ (ေကအန္ယူနဲ႔ ABSDF ေက်ာင္းသားေတြ အေျခစိုက္ရာ) နတ္အိမ္ေတာင္စခန္းကုိ နအဖက ထုိးစစ္ဆင္တာကက ၁၉၉၂ အေစာပုိင္း၊ ပုိက္လုိင္းစီမံကိန္း တကယ္စတာက ၉၃-၉၄ မွာဆုိေတာ့ စစ္ပဲြနဲ႔ စီမံကိန္းက ဆက္တုိက္ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ ဒီစီမံကိန္းအတြက္ ဒီထုိးစစ္ကုိ လုပ္တာျဖစ္တယ္။ ဒီအတြက္ ဒုကၡ သည္တေသာင္းေလာက္ နတ္အိမ္ေတာင္ေဒသကေန အခု ဘန္ေတာင္ယန္းစခန္းဆီ ေရာက္ေနရတယ္ ဆုိ တာကို အမ်ားအျမင္မွာ သိသာနုိင္ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ အခုထား၀ယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းစီမံကိန္းမွာက်ေတာ့ ထုိးစစ္ဆင္တာက ၁၉၉၇ အေစာပုိင္း၊ စီမံကိန္း တကယ္စတာက ၂၀၁၁ အေစာပုိင္းဆုိေတာ့ ၁၄ ႏွစ္ေလာက္ေတာင္ အခ်ိန္က ကြာေနတဲ့အတြက္ ဒီစီမံကိန္း ေၾကာင့္ မင္းသမီးစခန္းကို ထုိးစစ္ဆင္တယ္၊ ဒီထုိးစစ္ေၾကာင့္ ကရင္နဲ႔ ထား၀ယ္ ဒုကၡသည္တေသာင္းနီးပါး ရတ္ခ်ပူရီခ႐ုိင္တြင္းက ထန္းဟင္စခန္းမွာ အခုခ်ိန္ထိ ခုိလႈံေနရဆဲျဖစ္တယ္ ဆုိတာကို လူအမ်ားစုက သတိ ထားမိဖုိ႔မလြယ္ေလာက္ေအာင္ ျဖစ္သြားေစပါတယ္။ တနည္းအားျဖင့္ ဒီစီမံကိန္းက အရင္ပုိက္လုိင္းစီမံကိန္း ေလာက္ လူ႔အခြင့္ေရးခ်ဳိးေဖာက္မႈမရွိသလုိမ်ဳိး အမ်ားက ျမင္လာေအာင္ ႏွစ္ဘက္ႏိုင္ငံ အစုိးရေတြနဲ႔ ကုမၸဏီ ေတြက စီစဥ္နုိင္ခဲ့တာကို ေတြ႔ရပါတယ္။
က်ေနာ္ေတြ႔ရတဲ့ ဒုတိယကြာျခားခ်က္ကေတာ့ ရတနာပုိက္လုိင္းစီမံကိန္းမွာ ပါ၀င္တဲ့ ကုမၸဏီေတြထဲမွာ အေမ ရိကန္က ယူႏုိကယ္တုိ႔၊ ျပင္သစ္က တုိတယ္တုိ႔ ... စသျဖင့္ ကမၻာသိ ကုမၸဏီေတြ ပါေနတဲ့အတြက္ အေနာက္ ႏုိင္ငံေတြရဲ႕ မ်က္လုံးေဒါက္ေထာက္ၾကည့္မႈကို ခံရၿပီး လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္အဖြဲ႔ေတြရဲ႕ အာ ႐ံုစုိက္မႈကို ပုိခံခဲ့ရတယ္လုိ႔ ထင္ပါတယ္။ အခု ထား၀ယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းစီမံကိန္းမွာေတာ့ အီတလီ-ထုိင္း ေဆာက္လုပ္ေရးကုမၸဏီတခုကလဲြၿပီး လူ႔အခြင့္ေရးကို ေလးစားတဲ့ နာမည္ႀကီး အေနာက္နုိင္ငံက ကုမၸဏီတခု ကုိမွ က်ေနာ္မေတြ႔ရေသး။ ဒါေၾကာင့္ ဒီကားလမ္းတေလွ်ာက္ လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ခ်ဳိး ေဖာက္ခံရမႈကို ႏိုင္ငံတကာဘက္က အာ႐ံုစိုက္မႈနည္းေနတာလည္း ျဖစ္ေနႏုိင္ပါတယ္။
ကန္ခ်နဘူရီ-ထား၀ယ္ အေ၀းေျပးကားလမ္း ၀ါးေတာလမ္းေဖာက္လုပ္ေရးစခန္း
(၎၀ါးေတာစခန္းသည္ ေမတၱာၿမိဳ႕နယ္ခြဲ အမိုေက်းရြာႏွင့္ ဆင္ျဖဴတုိင္ေက်းရြာအၾကားတြင္ ရွိသည္)
တတိယကြာျခားခ်က္အျဖစ္ က်ေနာ္ သတိထားမိတာကေတာ့ ထုိင္းဘက္က လူ႔အခြင့္ေရးနဲ႔ သဘာ၀ပတ္၀န္း က်င္အဖြဲ႔ေတြရဲ႕ လႈပ္ရွားမႈလုိ႔ ထင္ပါတယ္။ ကီလုိမီတာ (၇၀၀) အရွည္ရွိတဲ့ ရတနာပုိက္လုိင္းဟာ နတ္အိမ္ ေတာင္စခန္းကေန ထုိင္းႏုိင္ငံပင္လယ္ဆိပ္ကမ္းတခုျဖစ္တဲ့ ရတ္ခ်ပူရီအထိ ေတာေတြေတာင္ေတြကုိ ျဖတ္ ေဖာက္တဲ့အတြက္ သစ္ေတာနဲ႔ ေဘးမဲ့သတၱ၀ါေတြ ထိခုိက္ပ်က္စီးႏုိင္တယ္။ ဓာတ္ေငြ႔ေတြ ယုိစိမ့္ရင္ ေဒသခံ ထုိင္းလူထု ဒုကၡေရာက္ႏုိင္တယ္ဆုိၿပီး အာက်န္ဆူလတ္ (Sulak Sivaraksa) ေခါင္းေဆာင္တဲ့ ထုိင္းလူ႔အခြင့္ ေရးအဖြဲ႔ေတြက လမ္းေၾကာင္းေတြကုိ ပိတ္ဆုိ႔ၿပီး လနဲ႔ခ်ီ ဆႏၵျပတဲ့အထိ အႀကီးအက်ယ္ ျဖစ္ပြားခဲ့ပါတယ္။ ဒါ ေပမယ့္ အခု ထား၀ယ္-ကန္ခ်နပူရီ ကားလမ္းကိစၥမွာကေတာ့ ဒီလုိဆႏၵျပတာမ်ဳိးကို အခုထိ မေတြ႔ရေသးသ လုိ ဆႏၵျပမယ့္ အရိပ္အေယာင္ကုိလည္း အခုထိ မျမင္ရေသးပါဘူး။ ဒါကလည္း အခု ေဖာက္မယ့္ ကန္ခ်နပူ ရီ-ထား၀ယ္ကားလမ္း ထုိင္းဘက္ထြက္လာမယ့္ ေဘာတီပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ေဟြးနန္းမလြန္ပဲျဖစ္ျဖစ္ ႏွစ္ေနရာစလုံးက ေန ကန္ခ်နပူရီကုိ (၂) နာရီေလာက္အတြင္းေရာက္ႏိုင္တဲ့ အေ၀းေျပးကားလမ္းေတြ ရွိၿပီးသားျဖစ္ေနလုိ႔ လမ္း သစ္ေဖာက္စရာ တနည္းအားျဖင့္ ရတနာပုိက္လုိင္းစီမံကိန္းတုန္းကလုိ ေဘးမဲ့ေတာေတြ၊ သဘာ၀ပတ္၀န္း က်င္ေတြကို ဖ်က္ဆီးၿပီး အသစ္ထပ္ေဖာက္စရာ မရွိေတာ့တဲ့အတြက္ ဆႏၵျပစရာမလုိေတာ့တဲ့ သေဘာမ်ဳိး လည္း ျဖစ္ေနႏိုင္ပါတယ္။အဲ ... တူညီခ်က္ေတြအျဖစ္ က်ေနာ္ သတိထားမိတာကေတာ့ ဒီစီမံကိန္းႏွစ္ခုစလုံးဟာ အိမ္ရွင္ ျမန္မာႏုိင္ငံ ထက္ လာငွားသူ ထုိင္းႏိုင္ငံကုိသာ ပုိအက်ဳိးရွိေစတဲ့အခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ထပ္ တူညီခ်က္တခုကေတာ့ ဒီစီမံကိန္းႏွစ္ခုစလုံးရဲ႕ လမ္းေၾကာင္းဟာ ေကအန္ယူ တပ္မဟာ (၄) ေဒသ ထိန္းခ်ဳပ္နယ္ေျမေတြကို ျဖတ္ သြားတဲ့အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉၉၅ ရတနာပုိက္လုိင္းစီမံကိန္းကာလမွာေတာ့ ေကအန္ယူနဲ႔ ABSDF ဟာ အင္ အားေကာင္းဆဲအေျခအေနမွာ ရွိေနၿပီး ရတနာပုိက္လုိက္စီမံကိန္းအေျခစိုက္ရာ ကံေပါက္ေဒသက ကမ္းေျခ ရြာတခုျဖစ္တဲ့ ဒမင္းဆိပ္အနီးအထိ ၀င္ၿပီး ေကအန္ယူက ၀င္ေရာက္တုိက္ခုိက္တာမ်ဳိးေတြ လုပ္ႏုိင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အခု (၁၅) ႏွစ္ၾကာၿပီးတဲ့အခ်ိန္မွာ ေကအန္ယူစခန္းအေတာ္မ်ားမ်ားကို နအဖက ထိန္းခ်ဳပ္ထားၿပီး ျဖစ္တဲ့အတြက္ ေကအန္ယူရဲ႕လႈပ္ရွားႏုိင္မႈစြမ္းအား အရင္ေလာက္ ရွိမရွိဆုိတာ မေသခ်ာေတာ့ပါဘူး။ ဒါေပ မယ့္ ဘယ္လုိပဲျဖစ္ျဖစ္ ဒီစီမံကိန္းကို ေဆာင္ရြက္သူေတြအေနနဲ႔ ေဒသတြင္းက လက္နက္ကုိင္အဖြဲ႔ေတြ၊ ႏိုင္ငံ ေရးအဖြဲ႔ေတြ၊ လူမႈကယ္ဆယ္ေရးအဖြဲ႔ေတြ၊ ေဒသခံလူထုေတြရဲ႕ အျမင္သေဘဘထားေတြကို ႀကိဳတင္ေလ့ လာသင့္တာကေတာ့ အမွန္ပဲျဖစ္ပါတယ္။
ေဒသခံလူထုရဲ႕ အသိပညာႏိုးၾကားမႈနဲ႔ မူလအခြင့္အေရးအတြက္ နားလည္ႏုိင္မႈ
ရတနာဓာတ္ေငြ႔စီမံကိန္းလုိ၊ ထား၀ယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းစီမံကိန္းလုိ ႏုိင္ငံတကာအဆင့္ စီမံကိန္းေတြဟာ ေဒ သခံလူထုရဲ႕အက်ဳိးစီးပြားကုိ ႀကီးႀကီးမားမား ျဖစ္ထြန္းေစႏုိင္သလုိ အျခားတဘက္မွာလည္း လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ပ်က္စီးမႈကုိ အႀကီးအက်ယ္ ထိခုိက္ႏိုင္တဲ့အတြက္ ဒီကိစၥအေပၚ ေဒသခံလူထုက ဘယ္ လိုတုန္႔ျပန္မလဲ။ ေဒသခံလူထူအတြက္ ပညာေပးေရးကိစၥ ဘယ္လုိေဆာင္ရြက္မလဲ။ ဘယ္သူေတြက ေဆာင္ ရြက္ေပးမလဲ ဆုိတာဟာ ဒီေန႔ ေမးစရာေမးခြန္းျဖစ္လာေနပါတယ္။ ဒီကိစၥဟာ လူ႔အခြင့္ေရးအဖြဲ႔ေတြမွာတင္ တာ၀န္ရွိတာမဟုတ္ဘဲ သက္ဆုိင္ရာအစိုးရေတြ၊ ကုမၸဏီေတြမွာပါ တာ၀န္ရွိတယ္လုိ႔ က်ေနာ္က ျမင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီစီီမံကိန္းႏွစ္ခုစလုံးရဲ႕ တာ၀န္ရွိသူေတြဟာ အဲဒီအခ်က္ကုိ အေသခ်ာထည့္သြင္း စဥ္းစားခဲ့ပုံမရပါ ဘူး။
လြန္ခဲ့တဲ့ (၁၅) ႏွစ္က စတင္ခဲ့တဲ့ ရတနာစီမံကိန္း မစတင္မီ ၁၉၉၁ အထိ ထား၀ယ္ခ႐ိုင္ (၄) ၿမိဳ႕နယ္စလုံးမွာ နအဖတပ္ရင္း (၂) ရင္းပဲ ရွိပါတယ္။ ထား၀ယ္ၿမိဳ႕အေျခစုိက္ ခလရ (၂၅) နဲ႔ ေမာင္းမကန္ကမ္းေျခအနီး ေတာ ရွည္အေျခစိုက္ ခလရ (၁၀၄)။ ဒါေပမယ့္ ပုိက္လုိင္းစီမံကိန္းလည္း စေရာ၊ တုိးလာလုိက္တဲ့ တပ္ေတြက တဒါ ဇင္ေက်ာ္ပါတယ္။ အဲဒီထဲမွာ ပုိက္လုိင္းလုံျခံဳေရးတပ္ေတြျဖစ္တဲ့ ခလရ (၂၇၃) နဲ႔ (၂၈၈)။ ေနာက္တခါ ပုိက္ လုိင္းနဲ႔ ေရး-ထား၀ယ္ရထားလမ္း လုံျခံဳေရးအတြက္ဆုိၿပီး ေရာက္လာတဲ့ ခမရ (၄၀၁) ကေန (၄၁၀) အထိ တပ္ရင္း (၁၀) ေက်ာ္ပါ၀င္တဲ့ စစ္ဆင္ေရးကြပ္ကဲမႈဌာနခ်ဳပ္က တခု။ ေနာက္ သိပ္မၾကာပါဘူး၊ ေနာက္ထပ္ (၁၀) ရင္းမက ထပ္တုိးၿပီး ကမ္း႐ုိးတန္းတုိင္းစစ္ဌာနခ်ဳပ္ဆုိၿပီး စစ္တုိင္းဌာနခ်ဳပ္အသစ္တခု ထပ္္ေပၚလာျပန္ ပါတယ္ (အရင္ကေတာ့ တနသၤာရီတုိင္းကုိ ေမာ္လၿမိဳင္အေျခစုိက္ အေရွ႕ေတာင္တုိင္းစစ္ဌာနခ်ဳပ္ကေန ကြပ္ ကဲေနတာျဖစ္ပါတယ္)။
ကန္ခ်နဘူရီ-ထား၀ယ္ အေ၀းေျပးကားလမ္း ၀ါးေတာလမ္းေဖာက္လုပ္ေရးစခန္း ပတ္၀န္းက်င္၌
လံုျခံဳေရးတာ၀န္ယူေနေသာ စကခ (၁၃) ကြပ္ကဲမႈေအာက္ ခမရ (၅၅၇) စက (၂) မွ တပ္ဖြဲ႔တဖြဲ႔ပံုျဖစ္သည္။
(၎၀ါးေတာစခန္းသည္ ေမတၱာၿမိဳ႕နယ္ခြဲ အမိုေက်းရြာႏွင့္ ဆင္ျဖဴတုိင္ေက်းရြာအၾကားတြင္ ရွိသည္)
ဒီလုိ တပ္ေတြတုိးလာလုိ႔ ေဒသခံလူထု ပုိလုံျခံဳလာသလားဆုိတာ မေသခ်ာေသးေပမယ့္ တပ္စခန္းသစ္ေတြ အတြက္ ေဒသခံလူထုရဲ႕လယ္ယာဥယ်ာဥ္ျခံေတြ သိမ္းတာ၊ ဘားတုိက္ေဆာက္ဖုိ႔၊ ကင္းေစာင့္ဖုိ႔ လုပ္အားေပး ခုိင္းတာေတြ၊ လမ္းေၾကာင္းရွင္း စစ္ေၾကာင္းအတြက္ ေပၚတာဖမ္းတာေတြကေတာ့ ေသခ်ာေပါက္ျဖစ္ပြားခဲ့ပါ တယ္။ ေနာက္တခါ ဒီစီမံကိန္းလုံျခံဳေရးအတြက္ ရြာနီးျခံဳစပ္က ရြာေတြကုိ ေနရာအတင္းအက်ပ္ ေျပာင္းေရႊ႕ ခုိင္း၊ စုစည္းရြာေတြအျဖစ္ ကားလမ္းမွာ စုခုိင္းတာေတြလည္း ႀကီးႀကီးမားမား ျဖစ္ပြားခဲ့ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ရတနာပုိက္လုိင္းကို ေကအန္ယူက ၀င္တုိက္ၿပီးေနာက္ပုိင္း ကံေပါက္ေဒသရွိ အိန္ဒရာဇာ ဆုိတဲ့ ကရင္ရြာက လူတဒါဇင္ေလာက္ကုိ နအဖတပ္က ဖမ္းဆီးသတ္ျဖတ္ၿပီး ရြာကို ဖ်က္ဆီးလုိက္တာမ်ဳိးေတြဟာ ျငင္းမရနုိင္တဲ့ သာဓကေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအတြက္ ႏိုင္ငံတကာကုမၸဏီေတြမွာလည္း တာ၀န္ရွိတယ္လုိ႔ လူ႔အခြင့္ေရးအဖြဲ႔ ေတြက ေထာက္ျပေပမယ့္ ကုမၸဏီေတြကေတာ့ ဒါဟာ သူတုိ႔နဲ႔ မဆုိင္ေၾကာင္း၊ သူတုိ႔ကေတာ့ ကံေပါက္ေဒသ (၁၂) ရြာ အထူးဖြံ႔ၿဖိဳးေရးစီမံကိန္းအတြက္ လမ္းေတြေဖာက္၊ ေက်ာင္းေတြေဆာက္၊ ေဆး႐ံုေတြေဆာက္၊ ေရ-မီးေတြ ရေအာင္လုပ္ေပးၿပီး ေဒသခံလူထု လူေနမႈအဆင့္ျမင့္လာေအာင္ ကူညီေပးခဲ့တာေတြကုိ ေထာက္ ျပေလ့ရွိပါတယ္။ ပညာလည္းေပး၊ ပစ္မွတ္ကုိ ထိ-မထိလည္း ေလ့လာဖုိ႔လုိ
ဒီအေျခေနေတြတစုံလုံးကိုျခံဳၿပီး ေဒသခံလူထုက ျမင္ႏိုင္ဖို႔ဆုိတာ မလြယ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ေဒသတြင္းရွိ လူ႔အ ခြင့္ေရးအဖြဲ႔ေတြ၊ သက္ဆုိင္ရာ ကုမၸဏီေတြက လူထုပညာေပးမႈေတြလုပ္ဖုိ႔ လုိေနတယ္ဆုိတာ ထင္ရွားေနပါ တယ္။ ဒါေပမယ့္ အရင္က လုပ္ခဲ့ဖူးတဲ့ ပညာေပးလုပ္ငန္းေတြ ပစ္မွတ္ကုိ တကယ္ထိမထိ ဆုိတာကလည္း က်ေနာ့္အတြက္ ေမးခြန္းထုတ္စရာ ရွိေနဆဲျဖစ္ပါတယ္။
ဥပမာအားျဖင့္ ၁၉၉၅ ေႏွာင္းပုိင္းမွာ ရတနာပုိက္လုိင္းစီမံကိန္းျဖတ္သြားမယ့္ ျမန္မာနယ္စပ္ နတ္အိမ္ေတာင္ နဲ႔ ကန္ခ်နပူရီခ႐ိုင္ ထုံပါဖုံၿမိဳ႕နယ္အၾကားရွိ ေဟြးခ႐ုိင္ေဒသ အေျခစိုက္ အာက်န္ဆူလတ္နဲ႔ အဖြဲ႔ရဲ႕ ဆႏၵျပစ ခန္းကုိ က်ေနာ္ (၄-၅) ေခါက္ေလာက္ ေရာက္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဆႏၵျပပဲြကုိ ဦးေဆာင္ေနသူ အာက်န္ဆူလတ္နဲ႔ ကန္ခ်နပူရီၿမိဳ႕အေျခစုိက္ မူလေဒသထိန္းသိမ္းေရးဌာနနဲ႔ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ခ်စ္ျမတ္နုိးသူေတြ၊ ေနာက္ စေန-တနဂၤေႏြမွာ ဒီအဖြဲ႔ေတြနဲ႔ လာေရာက္ပူးေပါင္းဆႏၵျပၾကတဲ့ ဘန္ေကာက္နဲ႔ ကန္ခ်နပူရီက တကၠသုိလ္ ေက်ာင္းသူ/သားေတြနဲ႔လည္း က်ေနာ္ အမ်ားႀကီး စကားေျပာ၊ အင္တာဗ်ဳးေတြ လုပ္ခဲ့ဖူးပါတယ္။
ကန္ခ်နဘူရီ-ထား၀ယ္ အေ၀းေျပးကားလမ္း ၀ါးေတာလမ္းေဖာက္လုပ္ေရးစခန္းမွ ေမဖလား၀ါးကုမၸဏီပိုင္ ကားျဖစ္သည္
(၎၀ါးေတာစခန္းသည္ ေမတၱာၿမိဳ႕နယ္ခြဲ အမိုေက်းရြာႏွင့္ ဆင္ျဖဴတုိင္ေက်းရြာအၾကားတြင္ ရွိသည္)
ဒါေပမယ့္ ျပႆနာက အင္တာဗ်ဳးလုပ္ေနတဲ့ မီဒီယာသမား က်ေနာ္ကိုယ္တုိင္ကလည္း သဘာ၀ပတ္၀န္း က်င္ကိစၥကုိ အေသအခ်ာ ေလ့လာထားသူမဟုတ္။ ေတာထဲကေန ထြက္လာကာစ သူပုန္လူထြက္ သတင္း ေထာက္ေပါက္စဆုိေတာ့ သစ္ပင္ခုတ္တာ၊ ေတာင္ေကာင္ေတြကို ဖမ္းၿပီး သတ္စားတာေတြဟာ သဘာ၀ပတ္ ၀န္းက်င္ကုိ ခ်ဳိးေဖာက္တဲ့အလုပ္ေတြ ျဖစ္တယ္ဆုိတာကို အဲဒီအင္တာဗ်ဳးေတြ မလုပ္မီအထိ က်ေနာ္က နားမ လည္ေသး။ အဲဒီကာလက က်ေနာ္ ေမးခဲ့ဖူးတာနဲ႔ အာက်န္ဆူလတ္ ျပန္ေျဖတာေတြကိုလည္း နားေထာင္ၾကည့္ ပါဦး။ဘာေၾကာင့္ ဒီမွာ ဆႏၵျပေနတာလဲဆုိၿပီး က်ေနာ္က ေမးေတာ့ “ဒီေတာတန္းကိုသာ ပုိက္လုိင္းျဖတ္ေဖာက္ရင္ ဒီမွာ က်က္စားေနတဲ့ ေတာဆင္႐ုိင္းေတြ ေနရာေျပာင္းရမယ္။ ေရစီး-ေရလြဲေတြ ပ်က္စီးသြားႏိုင္တယ္။ အထူး သျဖင့္ ဒီဓာတ္ပုံထဲမွာ ခင္ဗ်ားျမင္ေနရတဲ့ ေရာင္စုံဂဏန္းေလးေတြ ရွားပါးကုန္ၿပီး မ်ဳိးတုံးသြားႏိုင္တယ္။ ဒါ ေၾကာင့္ လမ္းေၾကာင္းေျပာင္းေပးဖုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔ ဆႏၵျပေနတာျဖစ္ပါတယ္” တဲ့။
ဒီအေျဖဟာ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ထိန္းသိမ္းေရးကို နားလည္သူေတြအတြက္ လုံေလာက္တဲ့ အေျဖျဖစ္ေပ မယ့္ က်ေနာ္လုိ ေတာထဲကေန ထြက္လာသူ၊ ဂဏန္းတင္မက စားလုိ႔ရသမွ် အေကာင္ပေလာင္ အားလုံးကုိ ဖမ္းဆီးသတ္ျဖတ္ စားသုံးလာခဲ့ဖူးသူတဦးအဖုိ႔ေတာ့ ဒီအေျဖကို ဘယ္လုိမွ နားလည္ႏုိင္ဖြယ္မရွိ။ ဒါဆုိရင္ ကံ ေပါက္ေဒသကေန ထြက္ေျပးလာၿပီး အဲဒီေ၀းခ႐ုိင္၀န္းက်င္မွာ ပုန္းေအာင္းေနထိုင္ ရရာအလုပ္နဲ႔ ရွာေဖြစား ေသာက္ေနၾကတဲ့ ေဒသခံထား၀ယ္သားေတြလည္း ဒီအေျဖအေပၚ နားလည္မယ္လုိ႔ က်ေနာ္မထင္။ ဒါေပမယ့္ ဆႏၵျပေနတဲ့ လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္အဖြဲ႔ေတြကေတာ့ ေဒသခံလူထု နားလည္ဖုိ႔ထက္ အစိုးရ နဲ႔ ကုမၸဏီပုိင္းတာ၀န္ရွိသူေတြ နားလည္ဖုိ႔ကုိသာ အဓိကပစ္မွတ္ထား လုပ္ခဲ့ပုံရပါတယ္။ ေနာက္ဆုံးမွာေတာ့ အာက်န္ဆူလတ္ကုိ ဖမ္းဆီး၊ ဆႏၵျပစခန္းေတြကို ဖယ္ရွားၿပီး အဲဒီစီမံကိန္းမျဖစ္ျဖစ္ေအာင္ ထုိ္င္းအာဏာပုိင္ ေတြနဲ႔ PTT ကုမၸဏီေတြက လုပ္ေဆာင္သြားႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။
ကဲ ... အခု ထား၀ယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းစီမံကိန္းမွာေကာ ေဒသခံလူထုပညာေပးေရးအတြက္ က်ေနာ္တုိ႔ ဘာ လုပ္ၾကမလဲ။ ေရွ႕မွာ တင္ျပခဲ့တဲ့အတုိင္း ဒီစီမံကိန္းဟာ ထုိင္းနယ္ေျမအတြင္း ဘာမွျပႆနာရွိပုံမရတဲ့အတြက္ ထုိင္းလူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္အဖဲြ႔ေတြကေတာ့ ဒီပညာေပးမႈကုိ ဦးေဆာင္လုပ္မယ့္အ လားအလာ မေတြ႔ရေသးပါဘူး။ ဒါဆုိရင္ ျမန္မာအဖြဲ႔ေတြကေကာ ဒီပညာေပးလုပ္ငန္းကုိ ဘယ္ေလာက္အထိ လုပ္ေနၾကၿပီလဲ။ က်ေနာ္သိသေလာက္ဆုိရင္ စန္ခရပူရီအေျခစိုက္ မြန္လူ႔အခြင့္အေရးအဖြဲ႔ (http://rehmon nya.org) က ထုတ္ျပန္ထားတဲ့ စာရင္းဇယားေတြ၊ အစီရင္ခံစာေတြကလြဲၿပီး ဘယ္ထား၀ယ္အဖြဲ႔အစည္းကမွ ဒီစီမံကိန္းအေၾကာင္း စနစ္တက် ေလ့လာထုတ္ျပန္တာ မေတြ႔ရေသးပါဘူး။
ကန္ခ်နဘူရီ-ထား၀ယ္ အေ၀းေျပးကားလမ္း ၀ါးေတာလမ္းေဖာက္လုပ္ေရးစခန္း
(၎၀ါးေတာစခန္းသည္ ေမတၱာၿမိဳ႕နယ္ခြဲ အမိုေက်းရြာႏွင့္ ဆင္ျဖဴတုိင္ေက်းရြာအၾကားတြင္ ရွိသည္)
ထား၀ယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းစီမံကိန္း ပညာေပးေရးအတြက္ ထား၀ယ္အဖြဲ႔ေတြ လုိေနသလား
ဒီတေခါက္ ထုိင္းခရီးစဥ္အတြင္း အန္ဂ်ီအုိသူငယ္ခ်င္းေတြက က်ေနာ္ကုိ ဒီေမးခြန္းေမးၾကပါတယ္။ က်ေနာ္ လည္း ဒီကိစၥကုိ သတင္းအေနနဲ႔ လုပ္ခဲ့ဖူးေပမယ့္ ေဒသခံ ထား၀ယ္သားတဦးအေနနဲ႔ ကိုယ္တုိင္ ပါ၀င္လႈပ္ ရွားဖုိ႔ စိတ္ကူးထားတာမ်ဳိး မရွိေသးေတာ့ သူတုိ႔ရဲ႕ေမးခြန္းေတြကို အတိအက် မေျဖႏိုင္ခဲ့ပါဘူး။ “ရခုိင္ဘက္ မွာဆုိရင္ ‘ေရႊဂက္စ္’ လုိမ်ဳိးအဖြဲ႔ေတြ ရွိတယ္။ ထုိင္းနယ္စပ္တေၾကာမွာလည္း တျခားတုိင္းရင္းသားအဖဲြ႔ေတြ၊ အန္ဂ်ီအုိေတြ ရွိတယ္၊ ဒါေပမယ့္ ထား၀ယ္စီမံကိန္းက်ေတာ့ ဘာအဖြဲ႔မွမရွိလုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔ တြဲလုပ္ဖုိ႔ အေတာ္ ခက္ေနတယ္” လုိ႔ ဘန္ေကာက္အေျခစိုက္ TACDB ေခၚ ျမန္မာႏုိင္ငံဒီမုိကေရစီရရွိေရး ထုိင္းလႈပ္ရွားမႈေကာ္ မီတီမွ ကုိျမင့္္ေ၀က က်ေနာ့္ကို ေျပာပါတယ္။
ေနာက္တခါ ဖန္င အေျခစုိက္ Foundation for Education and Development အဖြဲ႔မွ ကုိထူးခ်စ္ကလည္း အလားတူ ေမးခြန္းမ်ဳိး က်ေနာ့္ကို ေမးၿပီး “ခင္ဗ်ားကုိယ္တုိင္ ဦးစီးၿပီး တခုခု၀င္လုပ္ပါလား” လုိ႔ တုိက္တြန္းခဲ့ ပါတယ္။ မီးပုံးပ်ံဦးေက်ာ္ရင္လုိ ထူးျခားတဲ့ပုဂၢိဳလ္ေတြ၊ ေနာက္တခါ လြတ္လပ္ေရးတုိက္ပဲြ၀င္ ဗုိလ္မွဴးဗထူး လုိပုဂၢိဳလ္ေတြ၊ ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီေခါင္းေဆာင္ သခင္ဘသိန္းတင္လုိ ပုဂၢိဳလ္ေတြ၊ ဖဆပလေခတ္မွာ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ျဖစ္ခဲ့တဲ့ က်ားႀကီးဗေဆြလုိပုဂၢိဳလ္ေတြ ထြက္ခဲ့တဲ့ ထား၀ယ္ေဒသမွာ အခု ဘာလုိ႔ၿငိမ္ေနတာလဲဆုိ ၿပီး သူက ေမးခြန္းထပ္ထုတ္ခဲ့ပါေသးတယ္။ ရေနာင္းမွာ က်ေနာ္ေတြ႔ခဲ့တဲ့ ထား၀ယ္သား ေက်ာင္းအုပ္ဆရာ တေယာက္ကဆုိရင္ ထား၀ယ္နဲ႔ နီးစပ္တဲ့ ဒါမွမဟုတ္ ထား၀ယ္ကေန ဆင္းသက္လာတယ္လုိ႔ ယူဆရတဲ့ အင္းသားေတြေတာင္ ပါတီေထာင္ၿပီး ေရြးေကာက္ပဲြ၀င္၊ သူတုိ႔အမ်ဳိးသားေရးအတြက္ လႈပ္ရွားေနခ်ိန္မွာ က် ေနာ္တုိ႔ထား၀ယ္ေတြက ဘာလုိ႔ ဒီေလာက္ၿငိမ္ေနသလဲဆုိၿပီး က်ေနာ့္ကုိ ေမးခြန္းထုတ္ဖူးပါတယ္။
သူတုိ႔ေျပာမယ္ဆုိလည္း ေျပာစရာပါဘဲ့။ သူတုိ႔႐ံုးေတြအေျခစိုက္တဲ့ ပူးခက္၊ ဖန္င၊ ရေနာင္းေဒသက ျမန္မာအ လုပ္သမားအမ်ားစုဟာ ထား၀ယ္သားေတြျဖစ္ေပမယ့္ အဲဒီအတြက္ တာ၀န္ယူေဆာင္ရြက္ေပးနုိင္တဲ့ ထား ၀ယ္အဖြဲ႔အစည္း တခုမွမရွိေသး။ ဒီကိစၥကုိ သူတုိ႔အဖြဲ႔ေတြက တစုံတရာ တာ၀န္ယူလုပ္ေပးထားနုိင္ေပမယ့္ ထား၀ယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းလုိကိစၥမ်ဳိးက်ေတာ့ ထား၀ယ္အဖြဲ႔အစည္းတခုခုက ဦးေဆာင္လုပ္ေပးႏိုင္မွ သဘာ ၀က်ၿပီး ပုိအလုပ္ျဖစ္ႏုိင္မယ့္သေဘာမ်ဳိးျဖစ္တယ္လုိ႔ ကုိထူးခ်စ္၊ ကုိျမင့္ေ၀နဲ႔ အဲဒီေက်ာင္းဆရာတုိ႔က က်ေနာ့္ ကို ေထာက္ျပေဆြးေႏြးခဲ့ပါတယ္။
ကန္ခ်နဘူရီ-ထား၀ယ္ အေ၀းေျပးကားလမ္း ၀ါးေတာလမ္းေဖာက္လုပ္ေရးစခန္း
(၎၀ါးေတာစခန္းသည္ ေမတၱာၿမိဳ႕နယ္ခြဲ အမိုေက်းရြာႏွင့္ ဆင္ျဖဴတုိင္ေက်းရြာအၾကားတြင္ ရွိသည္)
သူတုိ႔ (၃) ဦးရဲ႕ တုိက္တြန္းခ်က္ကို ၾကားရေတာ့မွပဲ က်ေနာ့္လည္း ငါတုိ႔ထား၀ယ္ေတြမွာ အဖြဲ႔အစည္း မရွိဘူး လားဆုိၿပီး ျပန္ဆန္းစစ္မိပါတယ္။ က်ေနာ္ မွတ္မိသေလာက္ကေတာ့ ရန္ကုန္မွာ ဖြဲ႔ထားတဲ့ ထား၀ယ္အသင္း ဆုိတာမ်ဳိး၊ ေနာက္ က်ေနာ္တုိ႔ တကၠသုိလ္တက္စဥ္က ဖြဲ႔ခဲ့ဖူးတဲ့ ထား၀ယ္အသင္းဆုိတာမ်ဳိး သာေရးနာေရးအ သင္းထက္ ပုိၿပီးလုပ္ႏိုင္တဲ့ အဖြဲ႔မ်ဳိး မေတြ႔ဘူးေသး။ ၈ ေလးလုံး အေရးေတာ္ပုံကာလအတြင္းကေတာ့ ထား ၀ယ္တနယ္လုံးဆုိင္ရာ ေက်ာင္းသားသမဂၢဆုိတာကုိ ဖြဲ႔ခဲ့ဖူးေပမယ့္ အာဏာသိမ္းၿပီးေနာက္ပုိင္း အဲဒီအဖြဲ႔ကို လည္း ဘယ္သူမွ ဆက္ၿပီးမလုပ္နုိင္ေတာ့။ဒီလုိနဲ႔ ၈ ေလးလုံးအေရးေတာ္ပုံေနာက္ပုိင္း က်ေနာ္တုိ႔ေတာထဲေရာက္ေတာ့ ဗိုလ္စုိးသိန္း ဦးေဆာင္တဲ့ ထား ၀ယ္သားတပ္ ဆုိတာကို ေတြ႔ဖူးပါတယ္။ ေနာက္ ဗုိလ္စုိးျမင့္တပ္၊ ဒါေပမယ့္ ဒီတပ္ (၂) ခုစလုံးဟာ ထား၀ယ္ အမ်ဳိးသားေရးကို အေျခခံၿပီး စနစ္တက် ဖြဲ႔ထားတဲ့ အဖြဲ႔ေတြမဟုတ္ဘဲ ေကအန္ယူတပ္မဟာ (၄) နယ္ေျမ ေရာက္ ထား၀ယ္သားေတြကို ေကအန္ယူက စုဖြဲ႔ေပးထားတဲ့ ထား၀ယ္သား အမည္ခံ ေကအန္ယူ လက္ ေအာက္ခံတပ္ေတြ ျဖစ္ေနတာကိုသာ ေတြ႔ရဖူးပါတယ္။ ေနာက္ ၁၉၉၀ ၀န္းက်င္မွာ တ႐ုတ္-ျမန္မာနယ္စပ္ ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီဗဟုိဌာနခ်ဳပ္အတြင္း ပဋိပကၡေတြျဖစ္ၿပီး လူမ်ဳိးစုေတြက အာဏာသိမ္းၿပီးေနာက္ပုိင္း မွာေတာ့ တနသာၤရီတုိင္း ဗကပ ကလည္း သူတုိ႔ရဲ႕ပါတီနဲ႔ လက္နက္ကုိင္တပ္ကုိ ၿမိတ္-ထား၀ယ္ ညီညြတ္ေရး တပ္ဦး ဆုိၿပီး အသြင္းေျပာင္းခဲ့တဲ့အတြက္ ေနာက္ထပ္ ထား၀ယ္သားတပ္ဖြဲ႔တခုကုိ ထပ္ေတြ႔ခဲ့ဖူးပါတယ္။ အဲ ဒီကတဆင့္ ထား၀ယ္အမ်ဳိးသမီးသမဂၢတုိ႔၊ ထား၀ယ္လူငယ္အစည္းအ႐ံုးတုိ႔ ဆုိတာေတြကို ၾကားခဲ့ဖူးေပမယ့္ အခုခ်ိန္အထိေတာ့ ထား၀ယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းစီမံကိန္းအေပၚ ဒီအဖဲြ႔ေတြရဲ႕လႈပ္ရွားမႈ ဘာမွမျမင္ရေသး။
ဆုိေတာ့ ထား၀ယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းဒီစီမံကိန္းအတြက္ လူထုပညာေပးအလုပ္ေတြ အခ်ိန္မီ ေဆာင္ရြက္နုိင္ဖုိ႔ ထား၀ယ္အဖြဲ႔အစည္းတခုခုလုိေနတာ အေသအခ်ာပါပဲ။ ဒီလုိအခ်ိန္မ်ဳိးမွာ အားလုံးအတြက္ စြန္႔လႊတ္အနစ္နာ ခံၿပီး အလုပ္လုပ္ေနပါတယ္ဆုိတဲ့ က်ေနာ္က ဘာေၾကာင့္ကုိယ္တုိင္ဦးစီးၿပီး ၀င္မလုပ္ႏိုင္ေသးတာလဲ။ တျခား ထား၀ယ္ေတြေကာ ဘာေၾကာင့္ ထ မလုပ္ႏုိင္ေသး၊ မလုပ္ၾကေသးတာလဲ။ ကုိယ္ဘာသာ ေမးခြန္းထုတ္ရင္း ကုိျမင့္ေ၀တုိ႔ရဲ႕ TACDB ႐ံုးခန္းကေန ထြက္၊ မုိးပ်ံရထားကုိ စီး၊ ေလယာဥ္ကြင္းရထား Airport Link ကုိ အမီေျပးရင္း သု၀ဏၰဘူမိေလယာဥ္ကြင္းဆီ က်ေနာ္ထြက္လာခဲ့ပါတယ္။ ။
ထက္ေအာင္ေက်ာ္
(၀၆-၀၅-၁၁)
No comments:
Post a Comment