Friday, September 18, 2009

ဘယ္ေယာက်ာၤးလဲ၊ ဘယ္မိန္းမလဲ

မင္းဒင္

(၁) လမ္းသစ္

တ႐ုတ္ျပည္တြင္ ၁၉၁၁ ခုႏွစ္၌ သက္ဦးဆံပုိင္ မန္ခ်ဴးမင္းဆက္ကုိ ေတာ္လွန္ေသာ သမၼတစနစ္ အေရးေတာ္ပုံ ႀကီးေပၚခဲ့ရာမွ မန္းခ်ဴးမင္းကို နန္းခ်လုိက္ၾကသည္။ ထိုမွသည္ နန္းခ်အုပ္စုခ်င္းမညီၫြတ္ျပန္၍ ဆြန္ယတ္ဆင္ ဦးေဆာင္ေသာ ေတာင္ပုိင္း သမၼတဝါဒီတို႔ႏွင့္ ေျမာက္ပုိင္း ဘုရင့္ဝါဒီတို႔ ျပည္တြင္းစစ္ခင္းၾကသည္။ ဆြန္ယတ္ ဆင္ပါတီက ဆက္တုိက္အႏိုင္ရခဲ့ၿပီး ေျမာက္ပုိင္းနန္ကင္းၿမိဳ႕ကို သိမ္္းႏုိင္ခဲ့သည္။

နန္ကင္းၿမိဳ႕ကို အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ ေတာင္ပုိင္းစစ္တပ္သည္ နန္ကင္းၿမိဳ႕ေဟာင္းကုိ ေခတ္မီေသာ တ႐ုတ္ေနျပည္ ေတာ္ ျဖစ္လာေအာင္ ျပဳျပင္ရာမွ အဘိုးအုိ လူခ်န္၏ ေရေႏြးဆုိင္ အဖ်က္ခံရသည္။ အစကေသာ္ အဘိုးအုိ လူ ခ်န္သည္ သူ႔ဆုိင္ကုိ ထိုက္သင့္ေသာေလ်ာ္ေၾကးေငြ တေသာင္းမေပးပါဘဲလ်က္ ဓားျပတုိက္သလို တိုက္ယူၾက သည္ဟု အစြဲရွိခဲ့သည္။ သုိ႔ေသာ္ ထိုအေရးေတာ္ပံုႀကီးေၾကာင့္ပင္လွ်င္ လက္ေၾကာမတင္းေသာ သူ႔သား အျမင္ မွန္ရ လက္ေၾကာတင္းလာၿပီး လမ္းသစ္ေဖာက္ရာတြင္ ပါဝင္လာခဲ့ရာ ေနာက္ဆုံးလမ္းသစ္ကုိ အဘိုးအုိ လူခ်န္ နားလည္လက္ခံလာႏိုင္ခဲ့သည္။

အဆိုပါ လမ္းသစ္ (New Road ) ကုိ အေမရိကန္ စာေရးဆရာမႀကီး ပါးလ္ဗတ္ (Pearl S.Buck) က ေရး၍ ဆရာေဇာ္ဂ်ီက ‘လမ္းသစ္’ အမည္ျဖင့္ ဘာသာျပန္ခဲ့သည္။ အဆိုပါ ဝတၳဳတိုတြင္ ေခတ္အေျပာင္းတြင္ အယူအ ဆမတူေသာ္ျငား အေဖေရာ သားပါ ႐ုိးသားစြာ ျဖတ္ေက်ာ္ခဲ့ၾကသည္ဟူေသာ အခ်က္သည္ အဓိကက်သည္ဟု က်ေနာ္ျမင္သည္။

(၂) သူတုိ႔ တမ်ဳိးစီျမင္ၾကသည္

ယခုမ်က္ေမွာက္အခ်ိန္၌ ဂလိုဘယ္လုိက္ေဇးရွင္းေၾကာင့္ ကမၻာျပႆာမ်ားသည္ ႏိုင္ငံနယ္နမိတ္ကုိ ျဖတ္လာ ခဲ့ရာ အန္ဂ်ီအုိအဖြဲ႔မ်ား၏ အခန္းက႑ အေရးပါလာခဲ့သည္။ ဤတြင္ ဆရာလူထုဦးစိန္ဝင္းက ျမန္မာျပည္၏ လက္ရွိအေျခအေန၌ လူငယ္မ်ား အန္ဂ်ီအုိအဖြဲ႔အသီးသီးတြင္ အရွိန္အဟုန္ႏွင့္ ပါဝင္လာၾကရာမွ ကိုယ္က်ဳိး ဖက္မႈမ်ား ေတြ႔လာရေၾကာင္း၊ ေစတနာရွင္းသန္႔ရန္လုိေၾကာင္း စံျပပုဂၢိဳလ္ ျမန္မာ့အလင္း ဦးတင္ႏွင့္ ခ်ိန္ထိုး ေထာက္ျပထားသည္။

အတုျမင္ အတတ္သင္ကုန္ၾကမည္စုိး၍ ကိုယ့္အားကိုယ္ကုိးၾကရန္ စံျပပုဂၢိဳလ္လုိေၾကာင္း၊ ဆုိင္းဘုတ္မ်ဳိးစံု ေအာက္တြင္ ေန႔ခ်င္းညခ်င္း လန္းလာၾကေသာ အန္ဂ်ီအုိအမည္ခံ လူငယ္မ်ား ပရဟိတသမားစစ္စစ္ျဖစ္ေစလုိ ေၾကာင္း ဆရာက တပည့္ကုိ သြန္သင္သည့္သေဘာ စာအုပ္၊ ဘီဒုိ၊ သံမပါဘဲ အရပ္သံုးစကားေျပာ ခံစားသိျဖင့္ ေရးျပထားသည္။

ကိုေအာင္သူၿငိမ္းကလည္း စာတတ္ေပတတ္ပီပီ က်မ္းကုိးစကားကုိးႏွင့္ ျပႆနာေပါင္းစံုက ႏိုင္ငံနယ္နိမိတ္ကို ဂ႐ုမစိုက္သည့္ ဂလုိဘယ္ေခတ္ႀကီးမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံျပႆနာကုိ ျပည္တြင္းက ေျဖရွင္း႐ံုႏွင့္ မလံုေလာက္ ေၾကာင္း ျပန္လည္ေခ်ပသည္။

ယခုကာလတြင္ လူမႈေရး၊ ကယ္ဆယ္ေရး၊ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ားတြင္သာမက အနာဂတ္ ႏိုင္ငံျပန္လည္ထူ ေထာင္ေရးအတြက္ လက္ရွိအန္ဂ်ီအုိအဖြဲ႔မ်ားပင္ မ်ားေနၿပီမဆုိႏိုင္ေၾကာင္း၊ အန္ဂ်ီအုိဟူသည္ လူမႈအရင္းအႏွီး တရပ္အေနျဖင့္ ေခတ္ေျပာင္းရာမွာ မရွိမျဖစ္ေၾကာင္း ၾကံဆသိျဖင့္ဆုိသည္။ ေျပာရန္တခ်က္မွာ ျမန္မာအစုိးရ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံျဖင့္ ဖြဲ႔ထားၾကေလေသာ ၾကံ႕ဖြံ႔၊ မိခင္ကေလးေစာင့္ေရွာက္ေရး၊ အမ်ဳိးသမီးေရးရာ ... စသည့္အဖြဲ႔မ်ားကုိပါ တန္းယွဥ္ေထာက္ျပခဲ့ျခင္းကား မူလဘူတ၊ အရင္းခံရည္ရြယ္ခ်က္ျခင္း ကြာဟလွသည္ျဖစ္ ၍ အယွဥ္လႊဲေနသည္ဟု က်ေနာ္ထင္သည္။

အဆုိကုိတင္သူေရာ ျပန္လည္ေခ်ပသူပါ ေခတ္ႀကီးအေပၚ ႐ိုးသားၾကသည္ဟု က်ေနာ္ယူဆေလရာ ဆရာလူထု ဦးစိန္ဝင္းႏွင့္ ကိုေအာင္သူၿငိမ္းတို႔မွာ ‘လမ္းသစ္’ ဝတၳဳတုိထဲက အဘိုးလူခ်န္တို႔ သားအဖ အစအဦးတြင္ သ ေဘာမတူညီမႈလိုမ်ဳိးဟုသာ က်ေနာ္သေဘာပုိက္ပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ က်ေနာ့္အျမင္မရွင္းသည္ကား ဆုိင္းဘုတ္ မ်ဳိးစုံက လက္ေတြ႔တြင္ တကယ္အားမကုိးရေသာ ေစတနာမသန္႔ရွင္းေသာသူမ်ား၊ အဖြဲ႔မ်ား ျဖစ္ပါသည္။

(၃) ကိုယ္ေတြ႔အန္ဂ်ီအုိ

က်ေနာ္ေနထိုင္ရာၿမိဳ႕မွာရွိေသာ အန္ဂ်ီအုိအဖြဲ႔တခုက က်ေနာ္ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ေနေသာ ေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သား သာေရးနာေရးအသင္းသုိ႔ ႐ံုးသံုးဘီဒုိ၊ စားပြဲကုလားထုိင္ အပါအဝင္ ေဆးဝါးမ်ား ကူညီေထာက္ပံ့ခဲ့ဖူးရာ ကိုယ္ တုိင္လက္ခံရယူခဲ့ဖူးသည္။ ေထာက္ပံ့ေသာ ပစၥည္းအားလံုး၏ တန္ဖိုးမွာ ထိုင္းဘတ္ေငြ ငါးေသာင္းထက္မပုိ ေသာ္ျငား လက္ခံရရွိေၾကာင္း ေျပစာတြင္ ဘတ္တသိန္းေက်ာ္ လက္မွတ္ထိုးေပးခဲ့ရဖူးသည္။ ဤတြင္ ၾကားဝင္ ညိႇႏိႈင္းေပးေသာ ျမန္မာဆရာဝန္အမ်ဳိးသမီးမွာ ပကတိေစတနာရွင္းသန္႔လင့္ကစား အဆိုပါအဖြဲ႔၏ အျမင့္ဆံုး တာဝန္ရွိပုဂၢိဳလ္ ထုိင္းလူမ်ဳိးက ဖန္တီးေသာကိစၥျဖစ္၍ သူလည္း ဘာမွမတတ္ႏိုင္ရွာ။

ေနာက္တႀကိမ္မွာ က်ေနာ္တို႔ၿမိဳ႕တြင္ပင္ ေရႊ႕ေျပာင္းအလုပ္သမားမ်ားအတြက္ စာၾကည့္တိုက္ဖြင့္ေပးရန္ အဖြဲ႔ တဖြဲ႔ လာခဲ့ဖူးျပန္သည္။ တာဝန္ခံျမန္မာလူငယ္မွာ ညက ေသာက္ထားေသာအရွိန္ ေျပေသးဟန္မတူ။ “က်ေနာ့္ ကားကို က်ေနာ္ကုိယ္တုိင္ ေမာင္းလာတာ” ဟူေသာ စကားကိုပင္ ထပ္ခ်ည္းတလဲလဲေျပာ၍ သူေျပာမွ် နား ေထာင္မည့္ေနရာႏွင့္ လူပုဂၢိဳလ္ကုိ ေတြ႔ေအာင္ရွာေနသည္။

အျခားေသာအန္ဂ်ီအုိမ်ား ေရာက္လာခဲ့ျပန္သည့္အခါမ်ားတြင္လည္း အဖြဲ႔ေခါင္းေဆာင္ အေနာက္တုိင္းသားတုိ႔ ကို မ်က္ႏွာခ်ဳိေသြးကာ ဆန္ထြက္ႏိုင္မည့္ ေမ်ာက္အုပ္စုကုိ လုိက္ရွာေနသည္ႏွင့္သာ တူေတာ့သည္။ ဤသည္ မွာ က်ေနာ့္ကိုယ္ေတြ႔ အဖြဲ႔အနည္းငယ္သာျဖစ္၍ အန္ဂ်ီအုိအားလံုးကို ဆုိလုိသည္ေတာ့မဟုတ္ပါ။ အဓိက ေျပာ လုိသည္မွာ အေနာက္ယဥ္ေက်းမႈကလာေသာ အန္ဂ်ီအုိ႐ိုးရာကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာတြင္ က်ေနာ္တုိ႔ျမန္ မာလူငယ္မ်ား စိတ္ထားရွင္းသန္႔ဖုိ႔၊ ကိုယ့္ကုိယ္ကုိ အထပ္ထပ္ ဆန္းစစ္ေနဖို႔လုိသည္ဟု က်ေနာ္ျမင္သည္။

(၄) ဆိုင္းဘုတ္မ်ားပါေစ၊ ပစၥည္းစစ္မွန္ပါေစ

မႏုႆေဗဒပညာရွင္ႀကီးတဦးကုိ တေယာက္ေသာသူက “ကမၻာႀကီးေပၚမွာ မိန္းမနဲ႔ ေယာက်ၤား ဘယ္ဒင္းက ပုိ ေတာ္သတုန္း” ဟု ေမးရာ အေမးခံရေသာပညာရွင္က “ဘယ္ေယာက်ၤားတုန္း ဘယ္မိန္းမတုန္း” ဟု အေမးျဖင့္ ျပန္တု႔ံခဲ့သည္ကုိ သတိရစရာေကာင္းပါသည္။

ဒီေရေတာဆုိင္းဘုတ္၊ ေအ့ဒ္စ္ဆိုင္းဘုတ္၊ ပလပ္စတစ္ ႂကြပ္ႂကြပ္အိတ္ ဆိုင္းဘုတ္သာမက သားမက္ႏွင့္ ေယာကၡမမ်ား ေျပလည္ေစေရးဆုိင္းဘုတ္အထိ မည္သည့္ဆုိင္းဘုတ္ေထာင္သည္ျဖစ္ေစ၊ ပစၥည္းစစ္ဖို႔လိုပါ သည္။ ဆုိင္းဘုတ္မည္မွ်ပင္ ေပၚေပါက္လာပါေစ။ ျမန္မာ့ျပႆနာအပါအဝင္ ကမၻာ့ျပႆနာမ်ဳိးစံုကို အမွန္တ ကယ္ ဝင္ေရာက္ေျဖရွင္းႏိုင္ေသာ အန္ဂ်ီအုိမ်ား၊ ယင္းကုိ အရင္းစိတ္ထားျဖဴစင္စြာျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ႏိုင္သူမ်ားေပၚလာရန္သာ လုိရင္းျဖစ္ေပလိမ့္မည္။ ဤသုိ႔မဟုတ္လွ်င္မူ ေမ်ာက္ျပဆန္ေတာင္းအဆင့္က ေက်ာ္ လြန္ႏိုင္မည္မဟုတ္ေခ် ။

မ်ဳိဆက္မ်ားကြာျခားလာသည္ႏွင့္အမွ် ႐ႈဳျမင္သံုးသပ္ပံု၊ ေတြးေခၚပံုမ်ား မည္သုိ႔ပင္ ေျပာင္းလဲလာသည္ျဖစ္ေစ ႐ုိးသားမႈကို အေျခခံသင့္ျခင္း တည္းဟူေသာ ကမၻာဦးတရားႀကီး မေမ့ေလ်ာ့သင့္သည္ကား ေသခ်ာလွပါသည္။
ေစတနာရွင္းသန္႔ေသာ လူငယ္မ်ဳိးဆက္သစ္လူငယ္မ်ား အန္ဂ်ီအုိေတြမွာ ပါဝင္လာႏိုင္သည့္အခါ အဘိုးအုိ လူ ခ်န္ကဲ့သုိ႔ လမ္းသစ္အေပၚ အလိုလို အျမင္ရွင္းသြားသူမ်ားစာရင္းတြင္ က်ေနာ္လည္း ပါဝင္ခ်င္ပါသည္။ အခ်ဳပ္ အားျဖင့္ ဂလုိဘယ္လုိက္ေဇးရွင္းက ေဖာက္လုပ္လုိက္ေသာ အန္ဂ်ီအုိလမ္းမႀကီးသည္ က်ေနာ့္တို႔ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြက္ ေခတ္မီေရး၊ ဖြံ႔ၿဖိဳးတုိးတက္ေရးကုိ ေဆာင္ၾကဥ္း သယ္ေဆာင္လာေသာအရာဟု က်ေနာ္ အထူးယံု ၾကည္ေမွ်ာ္လင့္လ်က္ရွိပါသည္။

မင္းဒင္

2 comments:

ထက္စုႏွင္းဆီ said...

အနည္းငယ္ လွ်ာရွည္ခြင္႔ျပဳပါ..

အန္ဂ်ီအိုကို ဆိုင္းဘုတ္အမ်ိဳးမ်ိဳးတပ္ျပီး ဝင္လာတာ ကန္႔သတ္ထားတဲ႔ အခ်ိန္အတိုင္းအတာအတြက္ပဲ ေကာင္းပါတယ္. ေရရွည္မွာ မလုိလားအပ္တဲ႔ ျပသာနာေတြ ျဖစ္တတ္ပါတယ္.

ဥပမာ အေရးေပၚအေျခအေနမ်ိဳးမွာ အေရးတၾကီးလိုအပ္တဲ႔
အစားအေသာက္၊ ေဆးဝါး ေထာက္ပံ႔တာမ်ိဳး လိုအပ္ေပမဲ႔ ေရရွည္အတြက္ အျမဲတေစ ေထာက္ပံ႔ေနတာမ်ိဳးက လူေတြကုိ အလုပ္မလုပ္ခ်င္တဲ႔စိတ္၊ အေခ်ာင္ရလိုစိတ္၊ သူတပါးကို မွီခိုလိုစိတ္ စသည္႔ စိတ္ဓာတ္ပ်က္ျပားမွဳကို ျဖစ္ေစပါတယ္.. သူမ်ားေပးစာကမ္းစာယူမွဳေၾကာင္႔ ဘာသာေရး လူမွဳေရး ယဥ္ေက်းမွဳ လႊမ္းမုိးမွဳမ်ား ရွိလာပါတယ္..

အဲဒါေၾကာင္႔ နာဂစ္မုန္တိုင္းျဖစ္တုန္းက အေျမာ္အျမင္ ရွိတဲ႔ ဆရာေတာ္ေတြက လူေတြကို အေရးေပၚအစားအေသာက္ ေဆးဝါးေထာက္ပ႔ံတာက လြဲျပီး ေရရွည္အတြက္ အလုပ္အကိုင္ အဆင္ေျပဖို႔ ထြန္ယက္စုိက္ပ်ိဳးဖုိ႔၊ ကိုယ္႔အားကိုယ္ကိုးဖုိ႔၊ ကိုယ္႔ေျခေထာက္ေပၚကိုယ္ရပ္တည္နုိင္ဖုိ႔ ေထာက္ပံ႔ ကူညီခဲ႔ပါတယ္... ဒါမ်ိဳးပဲ ျဖစ္သင္႔ပါတယ္..
ေန႔စဥ္စားျပီးကုန္သြားတဲ႔ အစားအေသာက္မ်ိဳးကို ဘယ္သူမွ ေရရွည္မွာ မေပးနုိ္င္ပါဘူး...

အန္ဂ်ီအိုေတြကို လက္ခံတဲ႔ ေနရာမွာလဲ.. လူေတြကို ေရရွည္မွာ အဆင္ေျပ ရပ္တည္နုိင္ဖုိ႔ မိမိကိုယ္မိမိ အားကိုးျပီး အလုပ္အကိုင္အဆင္ေျပဖို႔ ပညာေပးဖုိ႔. ဟုိေမွ်ာ္ဒီေမွ်ာ္ အေခ်ာင္စိတ္မဝင္ဖုိ႔ အားေပးကူညီသင္႔ပါတယ္..

လူအားလုံးက ကိုယ္႔ရွဴေဒါင္႔ကၾကည္႔ရင္ ကိုယ္ခ်ည္း အမွန္ပါပဲ. အဲဒီလုိ မိမိရွဳေဒါင္႔ ေဘာင္က်ဥ္းက်ဥ္း အျမင္က်ဥ္းက်ဥ္းနဲ႔ ၾကည္႔ေနလို႔ အျငင္းပြားမွဳေတြ ျဖစ္ေနရတာပါ.. အားလုံးကို ျခဳံျပီး ဆရာဦးစိန္ဝင္းလို စာေရးသူ ဦးမင္းဒင္တုိ႔လုိ ၾကည္႔တတ္ျမင္တတ္မယ္ ဆိုရင္ အားလုံးရဲ႕ အျမင္က တူညီသြားမွာပါ...

Unknown said...

ေစတနာရွင္းသန့္ေသာ လူငယ္မ်ိုးဆက္သစ္ ဆိုလို့ပါဗ်ာ .. အဲ့ဒါက NGO ပိုင္းနဲ့ မဆိုင္ေတာ့ဘူးလို့ ထင္ပါတယ္။ အဲ့ဒါက personal ပိုင္းနဲ့ဆိုင္ပါတယ္။ ဒီပတ္ဝန္းက်င္က သင္ေပးလိုက္တဲ့အတိုင္းပဲ လူက ျဖစ္လာမွာပါ။ (တကယ္ အေတြ့အျကံုရွိတယ္ ဆိုပါစို့ ... ျမန္မာလူမ်ိုးမ်ားနဲ့ တျခားနိုင္ငံက လူမ်ိုးေတြရဲ့ စိတ္ဓာတ္ေတြကို ေယဘူယ် သေဘာ ယွည္ထိုးျကည့္သင့္ပါတယ္။)