ခင္မမမ်ဳိး
www.khinmamamyo.blogspot.com မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဒီမိုကေရစီရရင္ဆိုတဲ့ စကားလံုးကို ကြၽန္မတို႔ေတြ ေျပာေလ့ရွိၾကပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ျပည္ ပမွာ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ေနရင္း ေမြးရပ္ေျမကို လြမ္းဆြတ္ၾကတဲ့အခါ၊ ေမြးရပ္ေျမအေၾကာင္း ေျပာဆိုၾကတဲ့အခါမွာ ေျပာဆိုေလ့ရွိၾကပါတယ္။ စစ္အစိုးရေၾကာင့္ တိုင္းျပည္ႀကီးရစရာမရွိေအာင္ ပ်က္စီးေနတာေတြ၊ တိုးတက္ မႈမရွိဘဲ ဆုတ္ယုတ္ေနတာေတြကို ေတြးမိတဲ့အခါတိုင္း ေဒါသေတြ ထြက္မိၾက၊ အားမရေတြလည္းျဖစ္ေနၾကနဲ႔ အေတာ္ပဲ စိတ္ပင္ပန္းရပါတယ္။ တကယ္ပါ။ ကြၽန္မကိုယ္ေတြ႔မွာဆိုရင္ ျမန္မာျပည္အေၾကာင္း ေတြးမိရင္း အိပ္ပ်က္ခဲ့ရတဲ့ ညေတြ၊ ရထားဘူတာ ေက်ာ္သြားတာေတြ၊ ဘတ္စ္ကားမွတ္တိုင္ ေက်ာ္သြားတာေတြ၊ ၀မ္း နည္းမ်က္ရည္ က်မိတာေတြ၊ စိတ္ဆိုးမာန္ဆိုးနဲ႔ နံရံကိုလက္သီးနဲ႔ ထထိုးမိတာေတြ၊ အိမ္ထဲက ပစၥည္းေတြ ကို ေကာက္ေပါက္မိတာေတြ ျဖစ္ခဲ့ရတာ အမ်ားႀကီးပါ။ လက္သီးကို က်စ္က်စ္ဆုတ္ၿပီး၊ ၀မ္းနည္းေၾကကြဲမႈ ေတြကို နာက်ည္းမႈ ခြန္အားအေနနဲ႔ ေျပာင္းျဖစ္ခဲ့ရတဲ့ အႀကိမ္ေတြလည္း မေရတြက္ႏိုင္ေအာင္ပါ။ ဒါေပမယ့္ ... ကြၽန္မ တို႔ေတြ ဒီလိုျဖစ္ေနရံုနဲ႔ ဒီပြဲက ၿပီးသြားမွာလား ...။
အေျဖက ရွင္းပါတယ္။ မဟုတ္ပါဘူး။ ကြၽန္မတို႔ေတြ လုပ္ႏိုင္တာလုပ္ရင္း ျပင္ဆင္စရာရွိတာေတြကို ျပင္ဆင္ ရင္း အနာဂတ္ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတာ္သစ္အတြက္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္အျပည့္ထားၾကရမွာပါ။ တကယ္တမ္းက် ေတာ့ ဒီမိုကေရစီရရင္ဆိုတဲ့ စကားလံုးကို ကြၽန္မတို႔ အလြယ္တကူ ေျပာတတ္ၾကေပမယ့္ ကြၽန္မတို႔ အခု စစ္အာ ဏာရွင္စနစ္ကို ျဖဳတ္ခ်ၿပီး ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံလို႔ ေၾကညာလိုက္႐ံုနဲ႔ ဒီမိုကေရစီ အျပည့္အ၀ရွိတဲ့ႏိုင္ငံ ခ်က္ခ်င္းျဖစ္လာမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါဟာ ကနဦး ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈ (Initial Democratization)ပဲ ရွိပါေသးတယ္။ ကြၽန္မတို႔ရဲ႕ ေနာင္ေတာ္မ်ိဳးဆက္ေတြ အသက္ေပးၿပီး ေတာင္းဆိုခဲ့ၾကတဲ့ ဒီမိုကေရစီဆို တဲ့စနစ္ႀကီး ေရရွည္တည္တံ့ဖို႔အတြက္ Democratic Consolidation ဆိုတဲ့ အဆင့္ႀကီး ေအာင္ျမင္လာေအာင္ ကိုပါ ဆက္လက္လုပ္ကိုင္ၾကဖို႔ ကြၽန္မတို႔မွာ သမိုင္းေပးတာ၀န္ရွိပါတယ္။ “မုန္႔ဆီေၾကာ္က ဘယ္ေနမွန္းမသိ။ ႏႈတ္ခမ္းနာနဲ႔ တည့္ပါ့မလား“ဆိုၿပီး လုပ္ေနတယ္လို႔ ကြၽန္မကို ဆိုခ်င္လည္းဆိုၾကပါ။ ဒါေပမယ့္ ေနာက္ တေန႔တာ အခ်ိန္ဇယားကို ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ၿပီးမွ ညအိပ္ေလ့ရွိတဲ့ ကြၽန္မ၊ ေလးငါးႏွစ္မွာ ေျဖသင့္တဲ့ စာေမးပြဲ ကိုလည္း အခုကတည္းက ႀကိဳတင္ေ႐ြးခ်ယ္ေလ့ရွိတဲ့ ကြၽန္မ၊ မလြန္ဆန္ႏိုင္ေသာ ကံၾကမၼာဆိုး တစံုတရာ ေၾကာင့္ ခ်ထားတဲ့ စီမံကိန္း လြဲေခ်ာ္သြားရင္ လုပ္သင့္တဲ့ Back up plan နဲ႔ ကိုယ္သြားမယ့္ လမ္းေၾကာင္းေပၚ မေရာက္ေရာက္ေအာင္ တစိုက္မတ္မတ္နဲ႔ ျပန္တက္ေလ့ရွိတဲ့ ကြၽန္မအတြက္ေတာ့ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္မႈဆိုတာကို အလြန္အမင္း အေလးအနက္ထားတတ္တာ အက်င့္ျဖစ္ေနလို႔ ဒီပို႕စ္ေလးကို ေရးျဖစ္တာပါ။
စစ္မဟာဗ်ဴဟာ ေလ့လာေရးမွာေရာ၊ စီးပြားေရးဗ်ဴဟာမွာေရာ၊ ေစ်းကြက္ဗ်ဴဟာမွာေရာ အလြန္ပဲအေရးႀကီး တဲ့ ဆန္းစစ္ခ်က္တခု ရွိပါတယ္။ SWOT analysis လို႔ အတိုေကာက္ ေခၚေလ့ရွိပါတယ္။ Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats ပါ။ ကိုယ့္ဘက္ကိုေရာ၊ ရန္သူဘက္ (ယွဥ္ၿပိဳင္ဘက္)ကိုပါ ဒီဆန္း စစ္ခ်က္လုပ္ၿပီးမွ မဟာဗ်ဴဟာတခုကို ခ်မွတ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ရပါတယ္။ လူတိုင္းလူတိုင္းဟာ အားနည္း ခ်က္နဲ႔ မကင္းႏိုင္ၾကပါဘူး။ ဘယ္သူမွ ၿပီးျပည့္စံုေသာလူရယ္လို႔ မရွိပါဘူး။ ဒီလိုပဲ တေယာက္နဲ႔တေယာက္ အားသားခ်က္ေတြကလည္း မတူျပန္ပါဘူး။ သူ႕အားနည္းခ်က္မွာ ကိုယ္က အားသာၿပီး complement ျဖစ္သြားရင္ေတာ့ ေအာင္ျမင္မွဳဟာ အထြတ္အထိပ္ပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္လည္း ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္မႈ ဆိုတာက လိုအပ္တာပါ။ ယံုၾကည္ခ်က္တူ၊ လမ္းေၾကာင္းတူတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းေတြဆိုရင္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈရွိမွလည္း ပိုၿပီးထိေရာက္မွုဆိုတာျဖစ္ေစႏိုင္ပါတယ္။ ဒီလိုပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈဆိုတာကိုမေရာက္ခင္ လူတုိင္းလူတိုင္း၊ အဖြဲ႔အစည္းတိုင္းဟာ ကိုယ့္အားနည္းခ်က္ကို ကိုယ့္ဘာသာသိေနဖို႔လည္း လိုအပ္ပါတယ္။ ဒါကိုေထာက္ျပ ေျပာဆိုတာကိုလည္း ဟုတ္မွန္တယ္ဆိုရင္ အမွန္အတိုင္း လက္ခံျပဳျပင္တတ္ႏိုင္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ မွန္ရင္ခံ ခက္ျဖစ္တတ္တယ္ ဆိုေပမယ့္ ဇြတ္မွိတ္ၿပီး ငါတို႕ကို မေစာ္ကားနဲ႕လို႔ ထိုင္ေျပာေနတာထက္ သူေျပာရေအာင္ ငါတို႔က ျဖစ္ေနသလားဆိုတာ အရင္ဆန္းစစ္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ကိုယ့္အားနည္းခ်က္ကို ကိုယ္မသိရင္ေတာ့ ပစ္မွတ္ကို ထိဖို႔မလြယ္ပါဘူး။
ဥပမာေျပာရရင္ ကြၽန္မေသနတ္ပစ္တဲ့အခါတိုင္းမွာ အားနည္းခ်က္တခုရွိတယ္။ ခလုတ္ညွစ္လိုက္တိုင္း ေသ နတ္ေျပာင္းက ခါသြားတယ္။ မၿငိမ္ဘူး။ ျဖစ္သင့္တာထက္ ပိုဆိုးတာကိုေျပာတာပါ။ ခါသင့္တာထက္ ခါေတာ့ ပစ္မွတ္လြဲတယ္။ target card ကို ထိေပမယ့္ အလယ္ဗဟိုကို မထိဘူး။ ဒီေတာ့ ကြၽန္မသူငယ္ခ်င္းက အား နည္းခ်က္ကို ေထာက္ျပပါတယ္။ လူဆိုတာကေလ အတၱမ်ိဳးႀကီးပဲရွင့္။ ကိုယ့္ကိုလာေျပာေတာ့ နည္းနည္းေတာ့ စိတ္ထဲကသိကေအာင့္ျဖစ္သား။ ဒါေပမယ့္ ဟုတ္ေနေတာ့လည္း လက္ခံရတာေပါ့။ ဒါကို ဘယ္လိုလုပ္ႏိုင္မလဲ ဆက္ေမးရတယ္။ ကြ်န္မရဲ႕အဓိက Goal က ပစ္မွတ္ဗဟိုကို ထိဖို႔ေလ။ သူငါ့ကို ဒီလိုေျပာတယ္ဆိုၿပီး သူနဲ႔ သြားျငင္းဖို႔၊ ရန္ျဖစ္ဖို႔ မဟုတ္ဘူးကို။ မွန္သည္ျဖစ္ေစ၊ အျမင္မွားၿပီးေျပာတာျဖစ္ေစ၊ သူဒီလိုေျပာလာၿပီဆိုရင္ ေတာ့ အေၾကာင္းတခုခုရွိလို႔ပဲ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီအေၾကာင္းရင္းကိုသာ အရင္ေဆြးေႏြးသင့္တယ္ မဟုတ္လား။ ဒီလိုပဲေျပာၾကရင္း၊ အၾကံဥာဏ္ေတာင္းရင္းနဲ႔ ပစ္မွတ္ခ်ိန္တဲ့အခါမွာ ပံုမွန္ထက္ နည္းနည္းေလး ျမႇင့္ခ်ိန္ဖို႔ သူ က အၾကံေပးလာတယ္။ ကြၽန္မလုပ္ၾကည့္တယ္။ ထိတယ္။ အလယ္ဗဟို တိတိပဲ။ သူေျပာတာမွားၿပီး ပစ္မွတ္ ကိုပါ လံုး၀မထိေတာ့တာလည္း ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္ႏိုင္တာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ကိုယ့္ကို ေျပာလာၿပီဆိုရင္ေတာ့ သူ႔အျမင္နဲ႔ သူ႕အၾကံကိုလည္း ထည့္သြင္းစဥ္းစားသင့္တယ္။ ဒါကို ကြၽန္မဆိုလိုတာပါ။
ဒီေတာ့ အဲဒီဥပမာေလးကို ႏွလံုးမူၿပီး၊ ျပည္ပေရာက္ အတိုက္အခံတေယာက္အေနနဲ႔ ျပည္ပေရာက္ အတိုက္ အခံေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ျမင္တာေျပာၾကည့္မယ္ေနာ္။ ကြ်န္မတို႔ေတြ အခ်ိန္ေတြကို ထိေရာက္တာမွာ မသံုးဘဲ အလဟႆ ျဖဳန္းပစ္ေနၾကတယ္။ လိုအပ္တဲ့ ျပင္ဆင္မႈေတြလည္း မလုပ္ဘဲ ပြဲလမ္းသဘင္မ်ားစြာနဲ႔ ဟိုေန ရာစုစု၊ ဒီေနရာစုစု အခ်ိန္ကုန္ေနၾကတယ္။ ဒီလို ကြၽန္မေျပာမယ္။ ကြၽန္မကို လာမျငင္းခင္မွာ ကုိယ့္ဘာသာ ကိုယ္ ဟုတ္လား၊ မဟုတ္လား အရင္ျပန္ေမးၾကည့္ပါေနာ္။ မဟုတ္ဘူးဆိုရင္ေတာ့ အခ်က္အလက္ အခိုင္အ မာနဲ႔ ျပန္လာေျပာပါ။ ကြၽန္မ ဒီအျမင္ကို ရုတ္သိမ္းေပးပါ့မယ္။
ပထမဆံုးအေနနဲ႔ လုပ္ငန္းအေကာင္အထည္ေဖာ္ေရးအေၾကာင္းကို စေျပာၾကရေအာင္။ ျပည္ပေရာက္အတိုက္ အခံအမ်ားစုက ကိုယ့္ဘာသာကို ေတာ္လွန္ေရးသမားလို႔ စိတ္ႀကီး၀င္ေနတတ္ၾကတယ္။ တကယ္လုပ္ႏိုင္တာ က်ေတာ့ campaign ပဲျဖစ္တယ္။ ေတာ္လွန္ေရးနဲ႔ ကင္ပိန္းကို မကြဲျပားၾကဘူး။ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ေတာ္လွန္ ေရးဟာ ျမန္မာျပည္တြင္းနဲ႕ ျမန္မာ့ေျမထဲက ေတာထဲမွာပဲရွိတယ္။ ျပည္ပေရာက္လာရင္ေတာ့ ဆႏၵျပပြဲနဲ႔ သက္ဆိုင္ရာအစိုးရေတြကို lobby လုပ္တာ၊ ျမန္မာပြဲလမ္းသဘင္ေတြ လုပ္တာပဲရွိတယ္။ ေတာ္လွန္ေရး ဆိုတာ မရွိဘူး။ ဒီအခ်က္ဟာ ေတာ္လွန္ေရးရဲ႕ အဓိက လိုအပ္ခ်က္ မဟုတ္ဘူး။ ေတာ္လွန္ေရးကို ေထာက္ကူမ ေပးတာပဲရွိတယ္။ မေထာက္ကူရင္ေကာ ျဖစ္မလားလို႔ ျပန္ျငင္းခ်င္ျငင္းပါ။ ဒါေပမယ့္ အမ်ားစုက ေထာက္ကူ တာပဲလုပ္ေနေတာ့ ေမွာ္ဆရာ လူေသေကာင္ အသက္သြင္းတာ ေျခေထာက္ႀကီးပဲ ေထာင္ေနသလို ျဖစ္ ေနတယ္။ တကိုယ္လံုးက မႂကြလာဘူး။ ပိုဆိုးတာက ဒါေတြကို အလုပ္ႀကီးတခုအေနနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာဖိအား ဆိုတာႀကီးကိုပဲ လံုး၀အားကိုးၿပီး၊ ဒါကမွ ျမန္မာျပည္အတြက္ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ေနတာ၊ ေတာ္လွန္ေရးလုပ္ေန တာလို႔ လြဲမွားစြာ ထင္လာတဲ့ အခ်က္ပဲ။ တကယ္တမ္းက်ေတာ့ ေတာ္လွန္ေရးတခုရဲ႕ အေရးႀကီးတဲ့ pillar ေတြျဖစ္တဲ့ political pillar, social-economic pillar, cultural- spiritual pillar, military pillar ေတြမွာ လံုး၀အားနည္းသြားတယ္။ အားလံုးက international pillar ကိုပဲ အာရံုစိုက္လာၾကတယ္။ အေရးႀကီးဆံုး ေျမေအာက္ကလာဘ္စည္း အစုအဖြဲ႕ေတြကို နက္နက္ရွိဳင္းရွိဳင္း အေကာင္အထည္ မေဖာ္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ ေျမ ေပၚလိုင္း အိုဂ်ီမွာပဲ အားလံုးစုပံုကုန္တယ္။ ဒီအထဲမွာလည္း ကိုးဆယ္ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္က ျပည္ပအေျခ စိုက္ၿပီး ဆယ့္ႏွစ္လရာသီ မရိုးႏိုင္ေသာ ပြဲမ်ားျဖစ္တဲ့ လြတ္လပ္ေရးပြဲ၊ ေတာ္လွန္ေရးေန႔ဆႏၵျပပြဲ၊ သၾကၤန္ပြဲ၊ ေဒၚ စုေမြးေန႔ပြဲ၊ ရွစ္ေလးလံုးဆႏၵျပပြဲ၊ စက္တင္ဘာအာဏာသိမ္း ႏွစ္ပတ္လည္ပြဲ၊ ဒီဇင္ဘာလူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ ဆႏၵျပပြဲေတြ လုပ္ေနတာနဲ႔ပဲ အလုပ္ရွဳပ္ေနၾကတယ္။ အစည္းအေ၀းေတြမွာလည္း ႏိုင္ငံေရးလမ္းစဥ္တရပ္ကို ခ်ျပၾက၊ ေဆြးေႏြးၾက၊ ေတာ္လွန္ေရး အရွိန္ျမင့္လာေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ အေျဖရွာၾကတာမဟုတ္ဘဲ ဘယ္ ပြဲမွာ ဘယ္သူက အခမ္းအနားမွဴးလုပ္မယ္၊ စကားတက္ေျပာမယ္၊ ထုတ္ျပန္ေၾကညာခ်က္ေတြ ထုတ္မယ္ဆို တာေတြနဲ႔ပဲ ၿပီးသြားၾကတာမ်ားတယ္။
ဒီထုတ္ျပန္ေၾကညာခ်က္ေတြ ဆိုတာကလည္း ဟိုအဖြဲ႕အစည္းက ထုတ္လိုက္၊ ဒီအဖြဲ႕အစည္းက ထုတ္လိုက္နဲ႕ ျပန္ျခံဳၾကည့္ရင္လည္း ဒါေတြပါပဲ။ တႏွစ္လည္း ဒါပဲ၊ ေနာက္တႏွစ္လည္း ဒါပဲ၊ template သေဘာထားၿပီး ရက္စြဲေလးေတြ ေျပာင္းတာပဲရွိတယ္။ ဒါေတြလုပ္ဖို႕ ေပးဆပ္လိုက္ရတဲ့ အခ်ိန္ေတြ၊ အင္အားေတြေနရာမွာ တျခားပိုမိုထိေရာက္တဲ့ လုပ္ရပ္ေတြျဖစ္ျဖစ္၊ ျမန္မာျပည္ အနာဂတ္အတြက္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္မွဳေတြျဖစ္ျဖစ္ လုပ္ရင္ အင္အားျပဳန္းတီးမႈ ျဖစ္ေနတာေတြ ေလ်ာ့သြားမလားပဲ။ ဒီၾကားထဲ မညီညြတ္မွဳေတြနဲ႔ ဆႏၵျပပြဲကို ေတာင္ ဟိုတဖြဲ႔က တနာရီ၊ ဒီတဖြဲ႔က ႏွစ္နာရီလို႔ လုပ္ေနၾကတာ ေသခ်ာေတြးၾကည့္ရင္ ရွက္ဖို႔အလြန္ေကာင္း တဲ့ကိစၥ။ ျမန္မာ့အေၾကာင္းကို ကမာၻလွည့္ ေဖာ္က်ဴးျပေနၾကသလိုပဲ။
တပ္ေပါင္းစုတခုသာရွိရင္ Pubic Relations ဌာနအေနနဲ႔ ထုတ္ျပန္ေၾကညာခ်က္တခုကိုပဲ ေခါင္းစည္းတခုနဲ႔ ထုတ္လိုက္၊ လုပ္ငန္းေဖာ္ေဆာင္ေရးဌာနအေနနဲ႔ သက္ဆိုင္ရာႏိုင္ငံကိုယ္စီမွာ ပြဲေတြက်င္းပလိုက္ လုပ္လိုက္ တာနဲ႔တင္ အခုလူတေသာင္းေလာက္ လုပ္ေနတဲ့ အလုပ္ေတြက လူတရာေလာက္ လုပ္တာနဲ႔တင္ ၿပီးကိုၿပီး တယ္။ သက္ဆိုင္ရာႏိုင္ငံက အႀကီးအကဲေတြ ေနရာကလည္း စဥ္းစားၾကည့္ပါ။ အေစာင္ေစာင္ တက္လာေန တဲ႔ ထုတ္ျပန္ခ်က္ေတြကို တကယ္ေရာ ဖြင့္ဖတ္ၾကပါ့မလားလို႔ ေတြးၾကည့္ၾကပါ။ ေျပာမေကာင္းလို႔သာ မေျပာ ၾကတာ။ ျမန္မာေတြ ဘယ္လိုျဖစ္ေနလဲဆိုတာ သူတို႕က သိမွသိ ျဖစ္ေနၿပီ။
ေနာက္တခုက ပရိုပိုဆာကိစၥ။ ႏိုင္ငံေရးတင္ မဟုတ္ဘူး။ လူသားခ်င္းစာနာမႈနဲ႔ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးလုပ္တဲ့ အဖြဲ႕ေတြမွာေတာင္ leaking bucket ဆိုတဲ့ သေဘာတရားရွိတယ္။ အတိုဆိုရရင္ေတာ့ ေပးတဲ့သူေတြဆီၤကေန လက္ခံသူေတြဆီ မေရာက္ခင္ၾကားမွာ အေထြေထြ ကုန္က်စရိတ္ေတြေပါ့။ ဒီအထဲမွာ ၀န္ထမ္းစရိတ္က အ ႀကီးဆံုး။ ဒါေၾကာင့္လည္း တခ်ို႕ လုပ္ငန္းႀကီးေတြမွာ downsizing လုပ္လာၾကတာပါ။ ၿပီးေတာ့ လုပ္မယ့္အ လုပ္ကို ထိေရာက္မႈျဖစ္ဖို႔ရာမွာလည္း အလုပ္ခြဲေ၀မႈဆိုတာ ရွိရတယ္။ ဘက္ေပါင္းစံုမွာ လုပ္ၾကရမယ္။ အခုကြၽန္မတို႕ေတြက ပရိုပိုဆာတင္ၿပီး က်လာရင္ လုပ္ၾကတာေတြက ဟိုအဖြဲ႕ကလည္း ဒါပဲ။ ဒီအဖြဲ႕ကလည္း ဒါပဲ။ Project planning ဌာနတခုထားၿပီး လိုအပ္တဲ့ က႑ေတြကို ခြဲေ၀ခ်ေပးမႈ လုပ္လိုက္ရင္ တဖြဲ႕က civil society အတြက္လုပ္၊ တဖြဲ႕က ဒီမိုကေရစီပညာေပးေရးလုပ္၊ တဖြဲ႕က ကင္ပိန္းလုပ္၊ တဖြဲ႕က မွတ္တမ္းျပဳစု ေရးလုပ္နဲ႔ ပိုၿပီးေနရာမက်ႏိုင္ဘူးလား။ overlapping ျဖစ္တဲ့ ဧရိယာေတြကို ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္တာေပါ့။ ေနာက္ၿပီး ခရီးသြားကုန္က်စရိတ္ေတြ။ ဒါလုပ္ဖို႔ကိုပဲ ဟိုအဖြဲ႕က အဲဒီေနရာ တခါသြား၊ ဒီအဖြဲ႕က တခါထပ္သြားနဲ႔။ ဟိုလူက တခါသြား၊ ဒီလူက တခါသြားနဲ႔။ သူ႔ေနရာနဲ႔သူ ေဒသဆိုင္ရာ in-charge ေတြ ထားလိုက္ရင္ အဆင္မေျပဘူးလား။ အဲလိုဆိုရင္လည္း ကုလားထိုင္လုေနၾကမွာေပါ့။ ကိုယ့္ျမန္မာအေၾကာင္း မသိဘူးလား လို႔ေတာ့ ကြၽန္မကို မေျပာပါနဲ႕။ ဒါေတြလုပ္ေနလို႔ အက်ိဳးမွမရွိတာ။ က်ဆံုးသြားတဲ့ ရဲေဘာ္ေတြ၊ ေထာင္ထဲက ရဲေဘာ္ေတြ မ်က္ႏွာေထာက္ၿပီး ဒီေလာက္ေတာ့ သေဘာထားႀကီးသင့္တယ္ ထင္တာပဲ။ ဒီလိုပဲ ဟိုတမ်ိဳး၊ ဒီ တမ်ိဳးနဲ႔ ပြစာက်ဲေနလို႔ကေတာ့ ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး united force ကိုရမွာလဲ။ လူ႕ဘီလူးႀကီးကို ေျခေထာက္ သြားကုပ္လိုက္၊ လက္သြားပုပ္လိုက္၊ ကလိသြားထိုးလိုက္ ပံုစံမ်ိဳးျဖစ္ေနမွာေပါ့။ အားလံုးက အားနဲ႔မာန္နဲ႔ တ ၿပိဳင္တည္း တြန္းလွဲျပီး တက္ဖိသတ္မွ ရမွာကိုး။
ကဲ - ဒါေတြက ထားပါေတာ့။ ျမန္မာျပည္ မတိုးတက္လို႔ ကြၽန္မတို႔ေတြ ယူၾကံဳးမရ စိတ္ဆိုးေနၾကရတာမ ဟုတ္လား။ ဒီေတာ့ စစ္အာဏာရွင္ျပဳတ္က်ၿပီး ဒီမိုကေရစီစနစ္ အေကာင္အထည္ေဖာ္တဲ့အခါ ျမန္မာျပည္ တိုးတက္ေအာင္ လုပ္ဖို႔ကိုေကာ ကြၽန္မတို႔ ဘာေတြျပင္ဆင္ထားၿပီးၿပီလဲ။ ဒီမိုကေရစီဆိုတာက ဥံဳဖြ - တိုင္းျပည္ တိုးတက္ေစသတည္း လုပ္ေပးႏိုင္တဲ့ မႏၱန္မဟုတ္ဘူးေနာ္။ ဒီမိုကေရစီစနစ္ဆိုတာနဲ႔ ခ်က္ခ်င္း ဂ်ီဒီပီတက္ လာမွာ မဟုတ္ဘူး။ မီးမလင္းတဲ့ တိုင္းျပည္ ခ်က္ခ်င္း မီးလင္းလာမွာ မဟုတ္ဘူး။ တဲထဲက လူေတြ ခ်က္ခ်င္း လက္ငင္း တိုက္ေပၚေရာက္သြားမွာ မဟုတ္ဘူး။ ဒါေတြျဖစ္ဖို႔ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ တိုင္းျပည္ကုိ တည္ေဆာက္ ၾကရမယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ ရွိေနျခင္းအားျဖင့္ အာဏာဟာ ျပည္သူရဲ႕လက္ထဲမွာ ရွိတယ္။ တိုင္း ျပည္တိုးတက္ေရး မလုပ္ေပးႏိုင္တဲ့ အစိုးရ၊ လူတဦးခ်င္းစီရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာကို မေလးစားတဲ့ အစိုးရမ်ိဳးကို ျပည္သူက ျဖဳတ္ခ်ပိုင္ခြင့္ရွိတယ္။ ဒီေတာ့ လူေတြဟာ ကိုယ့္ကံၾကမၼာကို ကိုယ္ဖန္တီး ပိုင္ခြင့္ရွိတယ္။ ဒီေတာ့ သူမ်ားေတြ တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္တာ မေကာင္းတဲ့ အေၾကာင္းေတြကို ၿမိန္ေရယွက္ေရ ထိုင္ေျပာထိုင္ဆဲေနၾကတဲ့ ကြ်န္မတို႔ ဒီမိုသမားေတြ၊ ကိုယ္ယံုၾကည္တဲ့ ဒီမိုစနစ္ ေဖာ္ေဆာင္ရင္းနဲ႔ တိုင္းျပည္တိုးတက္ေအာင္ မလုပ္ႏိုင္လို႔ Democratic consolidation မျဖစ္ဘဲ reverse democratization ျဖစ္သြားလို႔ကေတာ့ ကြ်န္မတို႔ ႀကိဳးဆြဲ ခ်သတ္ေသဖို႔ပဲ ေကာင္းလိမ့္မယ္။ လူဆိုတာ ကိုယ္လုပ္ခဲ့တဲ့ အလုပ္ကို တာ၀န္ခံရမယ္၊ တာ၀န္ယူရမယ္ေလ။ ဒီေတာ့ ကြၽန္မတို႔ေတြ ပြဲႀကိဳက္ေမာင္၊ ပြဲႀကိဳက္မယ္ေတြ ျဖစ္ေနတာတင္မဟုတ္ဘဲ တလွမ္းတိုးၿပီး စနစ္တက် ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ၾကဖို႔ေကာ မလိုအပ္ဘူးလား။
ႏိုင္ငံတိုင္း၊ ႏိုင္ငံတိုင္းရဲ႕ ၀န္ႀကီးအဖြဲ႕ေတြမွာ၊ အစိုးရဌာနဆိုင္ရာေတြမွာ သက္ဆိုင္ရာ က႑အလိုက္ ကြၽမ္း က်င္သူေတြကို ေပၚလစီေတြ ေရးဆြဲဖို႔၊ သံုးသပ္ဖို႔ ေထာင္နဲ႔ခ်ီ၊ ေသာင္းနဲ႔ခ်ီၿပီး ခန္႕ထားၾကတာ။ အေမရိကန္ ႏိုင္ငံမွာဆို ေပၚလစီမေျပာနဲ႔။ တျခားႏိုင္ငံအစိုးရအဖြဲ႕၀င္ေတြ၊ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ေတြနဲ႔ ေျပာဆိုပံု၊ လုပ္ ကိုင္ပံု၊ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ပံုေတြကိုပါ အေသးစိတ္ေလ့လာတဲ့ ပညာရွင္ေတြ စီအိုင္ေအမွာ ခန္႔ထားတာ။ ဒီေတာ့မွ လည္း သံတမန္ေရးရာ ဆက္ဆံမႈေတြမွာ ေဆာင္ရန္၊ ေရွာင္ရန္ေတြကို ဆံုးျဖတ္ ႏိုင္တာေပါ့။ ဒါေတြရွိဖို႔ ေနေနသာသာ။ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈအတြက္ အရမ္းကိုအေရးႀကီးတဲ့ ေနရာေတြအတြက္ကိုေတာင္ ကြ်မ္းက်င္ေအာင္ ေလ့လာထားသူေတြ ကြၽန္မတို႔ ဘယ္ေလာက္ရွိေနလို႔လဲ။ အမ်ားစုက ေျပာလိုက္ရင္ ေဒၚစု ကိုပဲ လက္ညွိဳးထိုးေနၾကတယ္။ အစိုးရအဖြဲ႕ဆိုတာ တေယာက္တည္း တတ္ေန၊ သိေနလို႔ ရတာမဟုတ္ဘူး။ ၿပီးေတာ့ အဲဒီအခ်ိန္မွာ တက္လာမယ့္ အစိုးရအဖြဲ႕၀င္ ၀န္ႀကီးေတြနဲ႔တင္ ၿပီးသြားတာမဟုတ္ဘူး။ ဒီကိစၥမ်ိဳး ေတြကို တေယာက္တည္း လုပ္ရတာမဟုတ္ဘူး။ Think Tank ေတြ အမ်ားႀကီး လိုအပ္တယ္။
ေပၚလစီေရးရာ ကြၽန္မကေျပာေတာ့ တေယာက္က ေျပာဘူးတယ္။ ခင္ဗ်ားက ၀န္ႀကီးရူး ရူးေနတာလားတဲ့။ ဒီကိစၥတက္လာတဲ့ ပါတီကပဲေျပာရမွာ။ ခင္ဗ်ားေျပာစရာမလိုဘူးတဲ့။ ဒီစကားမ်ိဳးကိုသာၾကားရင္ အခုယူေက က Government Economic Department မွာ economic analyst ေတြ၊ senior economic adviser ေတြ လုပ္ေနၾကတဲ့ ကြၽန္မသူငယ္ခ်င္းေတြ၊ ဆရာမေတြ သတ္မ်ားေသသြားၾကမလားပဲ။ ဒီမိုကေရစီ ရရွိေရးဆိုတဲ့ စကားလံုးရယ္၊ နအဖ လူသတ္တယ္၊ နအဖ မေကာင္းဘူးဆိုတဲ့ စကားေတြရယ္ တင္မကဘဲ ဒီမိုကေရစီ စနစ္ကို တကယ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ခ်င္သူေတြအေနနဲ႔ လက္ရွိဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတြရဲ႕ အစိုးရယႏၱရားေတြ ဘယ္လိုလည္ပတ္ေနလဲဆိုတာကို ႀကိဳတင္မေလ့လာထားသင့္ၾကဘူးလား။ ဘယ္လိုအေျခအေနမ်ိဳးမွာ ဘယ္ လိုေပၚလစီေတြ ခ်လိုက္တယ္၊ ဘယ္ေပၚလစီေတြက ဘယ္လိုအခါမ်ိဳးမွာ failure ျဖစ္တတ္တယ္ဆိုတာေတြ ကို ႀကိဳတင္သိထားျခင္းဟာ အနာဂတ္ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံအတြက္ အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းႏိုင္တယ္မဟုတ္ဘူးလား။
ကြၽန္မတို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ လယ္ယာစိုက္ပ်ိဳးေရးႏိုင္ငံ ျဖစ္တယ္။ ဒီလိုႏိုင္ငံမ်ိဳးအတြက္ Land Reform လုပ္သင့္ မလုပ္သင့္၊ Agricultural Exports ေတြကို enlarge လုပ္ႏိုင္မယ့္ နည္းလမ္းေတြ၊ Agriculture Price Policy ေတြကို ကြၽန္မတို႔ေတြ ႀကိဳတင္ေလ့လာမထားသင့္ဘူးလား။ တခါစက္မႈလယ္ယာကို စနစ္တက် ေျပာင္းတဲ့အခါ Rural to Urban migration ျဖစ္မယ္။ ဒီအတြက္ industrialization ျဖစ္ေနဖို႔ လိုမယ္။ ဒီေတာ့ Industrialization via import substitution လုပ္သင့္မလုပ္သင့္ ဆိုတာကိုေကာ ကြၽန္မတို႔ေတြ မေဆြးေႏြး သင့္ၾကဘူးလား။
ကဲ ... ကြၽန္္မတို႔ေတြက နအဖ စစ္အသံုးစရိတ္ႀကီးတာကိုပဲ ထိုင္ေျပာေနၾကတယ္။ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံက်ရင္ အခု တပ္မွာရွိေနတဲ့ manpower ကို civilian production တက္လာေအာင္ ဘယ္လို conversion လုပ္မလဲ။ ဘယ္လို Retooling လုပ္မလဲဆိုတာ ႀကိဳေလ့လာထားတာ မေကာင္းဘူးလား။ တခါ ကာကြယ္ေရး အသံုးစ ရိတ္ေလွ်ာ့မယ္ဆိုရင္ ဘယ္က႑ေတြမွာ ပိုတိုးမလဲ၊ ပိုေလ်ာ့မလဲစသည္ျဖင့္ public expenditure policy ေတြကို ႏိုင္ငံတခုခ်င္းစီအလိုက္ ႏိႈင္းယွဥ္သိေနသူေတြရွိေနရင္ မေကာင္းဘူးလား။ Domestic resources ေတြကို ဘယ္လို mobilize လုပ္ၾကမလဲ၊ လူ႕စြမ္းအားအရင္းအျမစ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမွဳျဖစ္ေအာင္ ေရရွည္၊ ေရတိုစီမံ ကိန္းေတြ ဘယ္လိုခ်သင့္ၾကသလဲ ဆိုၿပီးစဥ္းစားတာကလဲ နအဖေတြ ခိုးေနၾကတာပဲ၊ ပညာေရးလည္း စုတ္ ျပတ္ေနၿပီဆိုၿပီး ထိုင္ေျပာေနတာထက္ ပိုအက်ိဳးရွိတယ္။ ႏိုင္ငံတကာမွာ ဘာေတြ ျဖစ္ခဲ့ၾကသလို၊ ဘယ္လို လုပ္ခဲ့ၾကသလဲသိမွ ေကာင္းတဲ့နမူနာေတြ သံုးႏိုင္ေတာ့မွာေပါ့။
ဒီလိုပဲ foreign resources ေတြကို ဘယ္လို mobilize လုပ္မလဲ၊ International trade မွာ အာဆီယံနဲ႔ ကုန္သြယ္မႈဆိုင္ရာေတြ၊ တ႐ုတ္၊ အိႏၵိယတို႔နဲ႔ ကစားရမယ့္ trade game ဆိုင္တာေတြကို ႀကိဳၿပီးေလ့လာ ထားရင္ေရာ အာဆီယံက နအဖကို ကူညီေနတယ္၊ တရုတ္က ကူညီေနတယ္။ သူတို႔ကို မကူညီေအာင္ ကင္ ပိန္းလုပ္ရမယ္ ေျပာေနတာထက္ ပိုအက်ိဳးရွိပါလိမ့္မယ္။ သူတို႔က lobby လုပ္လို႔ကေတာ့ ေနာင္မ်ိဳးဆက္ ေျခာက္ဆယ္ေလာက္အထိ ထူးမျခားနားပါပဲ။ မယံုရင္ ပံုျပင္မွတ္ပါေတာ့။ စမ္းခ်င္ရင္လည္း ဆက္သာစမ္း ၾကပါ။ လုပ္ေနသူမ်ားကို ေ၀ဖန္လိုျခင္းအလ်ဥ္းမရွိပါေၾကာင္း။ ဒီမိုသမားပီသစြာ လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုႏိုင္ေသာ အခြင့္အေရးကိုသာ အသံုးခ်ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
ၿပီးေတာ့တခါ အာဏာရွင္ႏိုင္ငံကေန ဒီမိုႏိုင္ငံေျပာင္းထားတဲ့ ႏိုင္ငံတိုင္းမွာ civil-military relationship ကို ပံုမွန္ျပန္ျဖစ္ေအာင္ အေတာ္ပဲ လုပ္ယူႀကိဳးစားၾကရပါတယ္။ ဒီအတြက္လည္း တတ္သိနားလည္သူမ်ားစြာ လိုအပ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံတခုရဲ႕ ဖြဲ႕စည္းပံုေရးရာေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႕ေရာ ကြၽန္မတို႕ဒီမိုေတြ Administrative law ကို စပယ္ရွယ္လစ္ ဘယ္သူေတြ လုပ္ထားၾကပါသလဲ။ ကြၽန္မတို႔ အႀကိမ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေရ႐ြတ္ေနတဲ့ လူ႔အခြင့္ အေရးနဲ႔ ဆိုင္ရာေတြမွာေကာ ပညာရွင္ေတြ လက္ခ်ိဳးေရတြက္လို႔ေတာင္ ရပါေသးရဲ႕လား။
တျခားနယ္ပယ္ေတြကလည္း အမ်ားႀကီးပဲ။ ဆက္ေျပာေနရင္ ဒီပိုစ္႕ကၿပီးမွာ မဟုတ္ပါ။ ခင္ဗ်ားက စာအုပ္ ႀကီးပဲ။ စာအုပ္ေတြပဲ အားကိုးမေနနဲ႕။ စာအုပ္နဲ႕လက္ေတြ႔ မတူတာအမ်ားႀကီးလို႔ ေျပာခ်င္လည္း ေျပာပါ။ အမွန္ပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ဒီသီအိုရီေတြကို လက္ေတြ႔မွာ apply လုပ္ရတဲ့ နယ္ပယ္ေတြ အမ်ားႀကီးပါ။ အထူးသျဖင့္ စီးပြားေရးနဲ႔ လူမွဳေရးေပၚလစီေတြမွာပါ။ enviorment policy, regional and urban policy, income distribution policy, taxation policy, public expenditure policy, monetary policy, fiscal policy, macroeconomic reform, competition policy, microeconomic reform စတာေတြမွာ အေျခခံသီအိုရီ မပါဘဲ ေျပာခ်င္ရာေျပာၿပီး လုပ္ခ်င္ရာလုပ္ၾကည့္ၾကပါလားကြယ္ရို႕။ အခုျမန္မာျပည္မွာ လက္ေတြ႕ျဖစ္ေနတာ ေတြက သက္ေသပဲမဟုတ္လား။ ယူေကက Government Economic Department တို႔၊ Government Actuary Department တို႔မွာ အနည္းဆံုး မဟာဘြဲ႕ရထားသူေတြမွ အလုပ္ေလွ်ာက္လို႔ရတာ အလကား သတ္မွတ္ထားတာ ဟုတ္ႏိုင္ပါ့မလား။
ျမန္မာျပည္ထဲမွာ ပညာရွင္ေတြ မရွိဘူးလို႔ မဆိုခ်င္ပါ။ သို႔ေပမယ့္ အသိပညာရွင္ေတြထက္စာရင္ အတတ္ပ ညာရွင္ေတြျဖစ္တဲ့ ဆရာ၀န္၊ အင္ဂ်င္နီယာ၊ ကြန္ျပဴတာပညာရွင္မ်ားက ပိုမ်ားေနပါတယ္။ ျပည္ပမွာ ပညာနဲ႔ အသက္ေမြးသူမ်ားမွာလည္း သူတို႔ေတြပဲ မ်ားပါတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာကေတာ့ ပညာေရးအဆင့္အတန္းကို ႏွိမ့္ခ်ထားလို႔ ထားပါေတာ့။ ျပည္ပေရာက္ေနၿပီဆိုလွ်င္ေတာ့ အတတ္ပညာရွင္မ်ားသာမက ျမန္မာအသိပ ညာရွင္မ်ားလည္း အင္ႏွင့္အားႏွင့္ ေပၚထြန္းသင့္ၾကၿပီ။ သက္ဆိုင္ရာ နယ္ပယ္တခုခ်င္းဆီမွာ ကြ်မ္းက်င္သူ အုပ္စုမ်ားလည္း ခိုင္ခိုင္မာမာ ရွိသင့္ၾကၿပီ။ ျမန္မာ့အေရးကြ်မ္းက်င္သူဆိုတာႏွင့္ ရွိသမွ် နယ္ပယ္အားလံုး ကြၽမ္းက်င္သည္ဟု မည္သူမွ်မဆိုႏိုင္။ မည္သည့္တကၠသိုလ္ ၀က္ဆိုဒ္ကိုမဆို ဖြင့္ၾကည့္ပါ။ ပါေမာကၡအမည္မ်ား ရွာၾကည့္ပါ။ ေဘးမွာ Research Interests ဆိုတာ အျမဲပါပါတယ္။ သူစိတ္၀င္စားေသာ၊ ကြၽမ္းက်င္ေသာ နယ္ပယ္မ်ားသာ ကိုယ္စီသီးသန္႔ရွိၾကပါတယ္။ ဘယ္သူမွ ရွိသမွ်ေနရာစံု မကြၽမ္းက်င္ႏိုင္။ ပညာရပ္တခု တည္းမွာပဲ ကိုယ္သုေတသနလုပ္ေနေသာ နယ္ပယ္ကိုသာ ကြၽမ္းက်င္ၾကတာပါ။ ဘြဲ႕ဆိုတာက ပညာရပ္ဆိုင္ ရာကို ေယဘုယ်သိျခင္းသာျဖစ္ၿပီး၊ မဟာဘြဲ႕ဆိုတာက အနည္းငယ္ ပိုသိလာျခင္းပါ။ ပါရဂူဘြဲ႕ဆိုတာက် ေတာ့ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ ပင္လယ္ထဲက ေရအိုင္ငယ္တခုအေၾကာင္းကို အေသးစိတ္ ေလ့လာမိျခင္းသာရယ္ပါ။ တကယ္သိဖို႔ရန္မွာလည္း ဘ၀တေလွ်ာက္လံုး ဆက္လက္ေလ့လာၾကရတာ။ လုပ္ငန္းခြင္ထဲ ၀င္တာဆိုရင္ လည္း ကိုယ္လုပ္ရတဲ့ အေတြ႕အၾကံဳမ်ားအေပၚ အေျခခံၿပီးမွသာ ကြၽမ္းက်င္မႈဆိုတာ ျဖစ္လာႏိုင္တာပါ။ ႏိုင္ငံသားဆိုင္ရာ ကန္႔သတ္ခ်က္မ်ားေၾကာင့္ အစိုးရအဖြဲ႕မ်ားအတြင္းသို႔ ၀င္ေရာက္မလုပ္ကိုင္ႏိုင္လွ်င္ထား၊ Knowledge ေတာ့ ရွိရပါမယ္။ ျပည္ပေရာက္ ၀န္ႀကီးမ်ားကလည္း Human Resources Development အတြက္ ပါလီမန္မ်ား၊ သက္ဆိုင္ရာ ကြၽမ္းက်င္မႈ နယ္ပယ္ဌာနမ်ားတြင္ Internship မ်ားလုပ္ႏိုင္ဖို႔ တရား၀င္ ေတာင္းဆိုမႈမ်ား လုပ္သင့္ၾကပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္လုံျခံဳေရးတို႔၊ အမ်ိဳးသားေထာက္လွမ္းေရးဌာနတို႔မဟုတ္ ရင္ေတာ့ အျခားဌာနမ်ားအတြက္ အကူအညီေပးၾကပါလိမ့္မယ္။
ျမန္မာမ်ား ကိုယ့္ေျခေထာက္ေပၚကိုယ္ ရပ္ႏိုင္ရန္အတြက္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ထားသင့္သည္ျမင္ပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ က ေျပာၾကတယ္။ ခင္ဗ်ား ဘာမွေျပာမေနနဲ႔။ ဒီမိုကေရစီရရင္ ႏိုင္ငံတကာကပညာရွင္ေတြကို ငွားသံုးမွာ ေပါ့တဲ့။ ျမတ္စြာဘုရား။ ဒီမိုကေရစီရလိုက္တာနဲ႔ပဲ ႏိုင္ငံရဲ႕ သံုးစြဲႏိုင္စြမ္းအားေတြ မိုးေပၚက က်လာမွာမို႔လား။ ႏိုင္ငံတကာက ေခ်းေငြေတြ ယူရဦးမွာ။ တသိန္းေလာက္ ေခ်းၿပီး ရွစ္ေသာင္းေလာက္ကို ျပည္ပပညာရွင္ေတြ ငွားရမ္းသံုးဖို႔မ်ား သံုးၾကေတာ့မလို႔လား။ ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္နဲ႔ပဲ ယွဥ္ၿပီးေတြးၾကည့္ၾကပါ။ ျမန္မာျဖစ္တဲ့ ကိုယ္တိုင္ေတာင္ ရေနတဲ့ တလ ေဒၚလာေျခာက္ေထာင္ေလာက္ကို စြန္႔ၿပီး ဒီမိုကေရစီျမန္မာႏိုင္ငံသစ္မွာ တလ သံုးရာေလာက္နဲ႔ သြားလုပ္ႏိုင္ပါ့မလားဆိုတာ။ သူ႔ကိုငွားရင္ေတာ့ ေပးတန္သေလာက္ေပးရေတာ့မွာေပါ့။ ဆင္ ဖိုးထက္ ခြၽန္းဖိုးႀကီးေနရင္ မခက္ပါပေကာလား။ တခ်ိဳ႕က်ေတာ့တမ်ိဳး။ ကမၻာ့ဘဏ္တို႔၊ အိုင္အမ္အက္ဖ္တို႔ ဆီမွာ ေပၚလစီေတြ ပက္ကက္လိုက္ပါလာမွာပဲ။ သူတို႔၀င္လာတာနဲ႔ အားလံုးၿပီးေရာတဲ့။ အမေလး။ လြယ္လိုက္ ၾကတာ။ သူတို႔ဆီက ပေရာဂ်က္ေတြ ခ်ေပးဖို႔ ပေရာဂ်က္စီမံခ်က္ေတြ တင္ရပါတယ္ရွင့္။ အခ်ိန္နဲ႔အညီလည္း ေပၚလစီဆန္းစစ္ခ်က္ေတြ တင္ရပါတယ္။ ဒါေတြက ကင္ပိန္းေလးလုပ္ဖို႔ ပရိုပိုဆာေလးေရးတာေတြနဲ႔တင္ မရဘူးရွင့္။ ကဲ- project planning လုပ္ဖို႔၊ forecasting လုပ္ဖို႔၊ Development policy analysis လုပ္ဖို႔ အေျခခံက်တဲ့ econometrics ပိုင္းမွာ ေလ့က်င့္ သင္ၾကားထားသူေတြ။ ဘယ္မွာလဲ။ modeling လုပ္ဖို႔ actuary ေတြ။ ၿပီးေတာ့ ဒီပက္ကက္ေတြေနာက္မွာ political string ေတြက အမ်ားႀကီး။ လက္တင္အေမ ရိကတို႔၊ အာဖရိကတို႔မွာျဖစ္ေနတဲ့ ဥပမာေတြကိုလည္း ေလ့လာၾကည့္ၾကပါဦး။ World Social Forum တို႔၊ European Social Forum တို႔ေတြကို ႏွစ္စဥ္လူသန္းေပါင္းမ်ားစြာ တက္ၿပီး ဘာေၾကာင့္ က်င္းပေနၾကသလဲ ဆိုတာကိုလည္း သြားၾကည့္ၾကပါဦး။ World Trade Organization နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ implications ေတြကို လည္း ေလ့လာၾကည့္ၾကပါဦး။ အားလံုးအထင္၀ိုင္းႀကီးေနၾကတဲ့ အေမရိကန္ႏိုင္ငံက မက္ဆီကိုနဲ႔ ဘယ္လို trade game ေတြ ကစားသြားသလဲ ဆိုတာလည္း ေလ့လာၾကပါဦး။ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံႀကီးျဖစ္တဲ့ အိႏၵိယ ႏိုင္ငံႀကီး ဘာေၾကာင့္ poverty သံသရာက မထြက္ႏိုင္ေသးတာလဲဆိုတဲ့ အေၾကာင္းေတြကိုလည္း ရွာၾကပါဦး။ ကိုယ့္ႏိုင္ငံရဲ႕ ကံၾကမၼာကိုမ်ား ဒီလိုပဲႏိုင္ငံျခားသားေတြငွားသံုးၿပီး၊ သူတို႔လက္ထဲကိုပဲ ၀ကြက္အပ္လိုက္ၾက ေတာ့မလို႔လား။
ဒီေတာ့ တခ်ိဳ႕အခ်ိဳ႕ကိစၥမ်ားက ထိုင္ေျပာေန႐ံု၊ ဆဲေန႐ံုနဲ႔ အက်ိဳးမထူးပါ။ သူ႔ပေထြးေတြကို ကာကြယ္ေပးေန တယ္ဆိုၿပီး မွတ္ခ်က္ထဲမွာ ကြ်န္မကို ထပ္ၿပီး လာေျပာမေနၾကဖို႔လည္း ႀကိဳတင္ေတာင္းပန္ပါတယ္။ ေျပာေန တာကို ဂရုစိုက္လို႔ေတာ့ မဟုတ္ပါ။ ကြၽန္မအေမရဲ႕ ကိုယ္က်င့္တရားကို ကြၽန္မယံုၾကည္တာမို႔ ရယ္ေနရံုပဲရွိ တာပါ။ ကြၽန္မကို လာရမ္းေနလို႕လည္း အက်ိဳးမရွိေၾကာင္းကိုသာ ေျပာခ်င္တာပါ။ အခုအႏွစ္ႏွစ္ဆယ္အတြင္း မွာ ဒါေတြလုပ္ရင္းပဲ အခ်ိန္ကုန္ခဲ့ၾကတယ္ မဟုတ္လား။ နအဖဆဲလိုက္၊ ကိုယ့္အခ်င္းခ်င္း ဆဲလိုက္၊ သူဘာ ေကာင္လဲ - ငါဘာေကာင္လဲ ေျပာလိုက္၊ သံုးေယာက္ေလာက္ရွိရင္ တဖြဲ႕ခြဲေထာင္လိုက္၊ ကုလားထိုင္လုလိုက္၊ အခ်င္းခ်င္းေတြ႕ရင္ သူက ဘာလုပ္ခဲ့တာ။ ငါက ဘယ္ေလာက္ ေပးဆပ္ခဲ့ရတာ ေျပာလိုက္၊ ေနာက္ကြယ္ကေန ဟိုလူမေကာင္းဘူး၊ ဒီလူမေကာင္းဘူးဆိုၿပီး အတင္းအုပ္လိုက္၊ ပြဲေတြလုပ္လိုက္၊ ဒို႔အေရး သြားလုပ္လိုက္၊ ၾကံဳရာက်ပန္း အလုပ္လုပ္လိုက္၊ စုဖြဲ႕ၿပီး စားလိုက္၊ ေသာက္လိုက္၊ ျငင္းခုန္လိုက္၊ ပြဲလန္႔ရင္ ခဏဖ်ာခင္းလိုက္၊ ပရိုပိုဆာေလး တင္လိုက္၊ တစိုက္မတ္မတ္ လမ္းစဥ္မခ်ဘဲ ဟိုခုန္လိုက္၊ ဒီကူးလိုက္ႏွင့္ အခ်ိန္ကုန္ခဲ့ၾကတာက အမ်ားအျပား။ တကၠသိုလ္တခုထဲမွာ ကြန္ဖရင့္လို႔ အႀကီးအက်ယ္ ေခါင္းစဥ္တပ္ၿပီး လာသူမ်ားကို ေကာ္မတီ in - charge ေ႐ြးခိုင္းရင္း တေန႕လည္လံုး ကုန္သြားသည္လည္း ၾကံဳဖူးပါရဲ႕။ ဖိုရမ္လို႔ ေခါင္းစဥ္တပ္ ေဆြးေႏြး ၾကၿပီး၊ ခ်မွတ္လိုက္ေသာ လမ္းစဥ္မ်ား ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကာသည္အထိ ဘာမွျဖစ္လာတာ မရွိသည္ကိုလည္း ေတြ႔ဖူးပါရဲ႕။
လုပ္ေနတဲ႔ တိုက္ပြဲ၀င္လမ္းေၾကာင္းမွာကလည္း ေပၚလစ္ဗ်ဴရိုမရွိ။ တေယာက္တေပါက္။ တင္ခ်င္တဲ့လိုင္း ေကာက္တင္ေနၾကတာပဲ ေတြ႕ေနရပါတယ္။ အနာဂတ္အတြက္က်ေတာ့လည္း ဟိုနားတေယာက္စ၊ ဒီနား တေယာက္စမွလြဲ၍ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ နယ္ပယ္တိုင္းတြင္ ဖြဲ႕စည္းထားေသာ အုပ္စုမ်ားမရွိ။ ယူဂ်ီနည္းကို က်ျပန္ေတာ့လည္း စနစ္တက် အေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္းမရွိ။ သတင္းဦး ေျပာခ်င္ေဇာႏွင့္ အၿပိဳင္အဆိုင္ ကိုယ့္လူကိုယ္ ျပန္သတ္ေနၾကတာ မေကာင္းပါ။ သူတို႔က တကယ္တိုက္ပြဲ၀င္ေနရတာပါ။ စစ္ေျမျပင္မွာပါ။ ကြ်န္မတို႔က အေ၀းကေန လက္နက္ႀကီး ပစ္ကူေပးတာေလာက္ပဲ လုပ္ႏိုင္တာပါ။ ဒီဂရီအတြက္မွားၿပီး အ ေျမာက္ဆန္က ကိုယ့္တပ္ေပၚ ကိုယ့္ျပန္က်တာမ်ိဳးကေတာ့ မျဖစ္သင့္ပါ။ သတင္းဌာနအခ်ိဳ႕ကလည္း ေတာ္ လွန္ေရးလို လွ်ိဳ႕၀ွက္သင့္တာ လွ်ိဳ႕၀ွက္၊ ေဖာ္သင့္တာေဖာ္ မလုပ္ၾကပါ။ ဒီမိုကေရစီရၿပီးသား ႏိုင္ငံမ်ားမွာ က်င့္ သံုးသည့္ မီဒီယာပံုစံကို စစ္အာဏာရွင္စနစ္တြင္းတြင္ ပိတ္မိေနသည့္ ျပည္တြင္းလူမ်ားအတြက္ သြားသံုးေန ၾကတာေတြ ျမင္ေနရပါတယ္။
စက္တင္ဘာေတာ္လွန္ေရးတုန္းက မစုစုေႏြး အခုလွည္းတန္းကိုသြားေနၿပီဟု မီဒီယာတခုက ေၾကညာလိုက္ ေတာ့ အံ့ၾသလို႔မဆံုး။ အဲဒီလို prominent leader မ်ိဳးဆိုတာ ရုတ္တရက္ ဘြားကနဲ ေပၚသြားလိုက္သည္က ပိုမေကာင္းဘူးလား။ အခုေတာ့ ဘာမွေတာင္ မစရေသး။ အသင့္လာေစာင့္ကုန္တာနဲ႕ ေျပးရပါေရာလား။ ၿပီးေတာ့ သတင္းပို႔၊ သတင္းယူစနစ္။ အခုေတာင္ အေပၚထပ္က ျမင္ေနရပါတယ္လို႔ တိုက္ရိုက္ေျပာတာမ်ိဳးက သတင္းဘယ္ေလာက္ခိုင္မာတယ္ဆိုတာ သိသာေပမယ့္ နအဖ ေထာက္လွမ္းေရးေတြအတြက္ လူရွာရတာ ပိုမလြယ္ကူုသြားဘူးလား။ အနီးကပ္ ဓာတ္ပံုေတြကို ရိုက္တင္ၾကတာကေကာ ျပည္ပက လူေတြသိရေတာ့ ဘာအက်ိဳးပိုထူးသြားသလဲ။ သိရသေလာက္ စက္တင္ဘာေတာ္လွန္ေရးေၾကာင့္ဆိုၿပီး ျပည္တြင္းမွာ တိုက္ပြဲ ၀င္ဖို႔ ျပန္၀င္သြားတဲ့ ျပည္ပေရာက္ျမန္မာ ဘယ္သူမွမရွိပါ။ အလြန္ဆံုး သံရံုးေရွ႕ သြားတာေလာက္ပဲ ရွိတာပါ။ သံရံုးေရွ႕ကေတာ့ တေယာက္သြားသြား၊ ႏွစ္ေယာက္သြားသြား။ ဆႏၵျပပြဲျဖစ္သည္ဆိုလွ်င္ ၿပီးတာပဲ။ ဒီအ တြက္နဲ႔ ျပည္တြင္းက အဖိုးတန္တဲ့ ကိုယ့္ကလာဘ္စည္းကို စေတးလိုက္စရာတဲ့လား။ ျပည္တြင္းမွာ ပူးေပါင္း လာႏိုင္ဖြယ္ရွိတဲ့ တပ္မေတာ္အရာရွိေတြကိုလည္း နာမည္တပ္ၿပီးကို nominate လုပ္စရာတဲ့လား။ ေခါင္းျပဴ လာတဲ့လိပ္ အထဲျပန္၀င္သြားမွာေပါ့။ ဒီလိုကိစၥမ်ိဳးဆိုတာ ျဖစ္သြားၿပီးမွ လူသိခံရတာ။ ဒါေတာင္ ေအာင္ျမင္မွ။ မေအာင္ျမင္ေသးလည္း ဆက္ၿပီးအတြင္းစည္းမွာ ကလာဘ္စည္းျမႇဳပ္ေပးထားတာက ပိုမေကာင္းဘူးလား။
ကြ်န္မက ျမင္သည့္အျမင္ကို အမွန္အတိုင္း ေျပာျခင္းပါ။ တကယ္ေတာ့ ကြ်န္မတို႔ေတြအားလံုးက တိုက္ပြဲျဖစ္ရာ စစ္ေျမျပင္ကိုခြာၿပီး ပါးစပ္ေသနတ္ ပစ္ေနၾကတယ္ဆိုတာ ကိုယ့္မသိစိတ္ထဲမွာ ကိုယ္သိေနၾကပါတယ္။ အခြင့္ အေရးသမား မဟုတ္ဘူးဆိုရင္ေပါ့။ ဒါကို ဟန္ကိုယ့္ဖို႔ ဟန္ေရးျပၿပီး တခ်ိန္က ေအာင္ျမင္မႈ အတိုင္းအတာ တခုရခဲ့တဲ့ ရွစ္ေလးလံုးအိပ္မက္ထဲက ႏိုးမထြက္ႏိုင္ဘဲ အထည္ႀကီးပ်က္ေတြ ခ်မ္းသာခဲ့တဲ့အခ်ိန္ကို ျပန္ ေျပာေနသလိုမ်ိဳး တသသနဲ႔ အထည္ႀကီးပ်က္ႏိုင္ငံေရးကို လုပ္ေနၾကတာပါ။ ပိုၿပီးျဖစ္သင့္တာက က်ဆံုး သြားသူေတြကို ေထာက္ထားၿပီး၊ ဘယ္လိုအခ်ိန္မွာ လမ္းစဥ္ေတြခ်ခဲ့သလဲ၊ ဘယ္လို triggering event ေတြ ျဖစ္ခဲ့လဲ၊ လူထုစည္းရံုးေရးကို ဘယ္လိုလုပ္ခဲ့ၾကလဲ၊ ဘာအမွားေတြလုပ္ခဲ့ၾကလဲ ဆိုတာေတြကို ျပန္လည္သံုး သပ္ သင္ခန္းစာယူၿပီး ေအာင္ပြဲကို ဦးတည္မယ့္ ေျခလွမ္းေတြကိုသာ လွမ္းသင့္ၾကတာပါ။ ဟန္ေရးျပဖို႔အခ်ိန္ လည္း မဟုတ္သလို၊ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ လိမ္ေနၾကဖို႔အခ်ိန္လည္း မဟုတ္ၾကေတာ့ပါ။ ဘာေၾကာင့္၊ ညာေၾကာင့္ ဆင္ေျခေတြ ေပးေနရမယ့္ အခ်ိန္လည္း မဟုတ္ပါ။ စာေမးပြဲေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကြၽန္မျမင္တဲ့အျမင္တခု ကေတာ့ ေအာင္ျခင္း၊ ရွံဳးျခင္းဟာ အေၾကာင္းမဟုတ္။ ကိုယ္တကယ္ ႀကိဳးစားျပင္ဆင္ လုပ္ကိုင္ခဲ့ျခင္းကသာ အေၾကာင္းျဖစ္တယ္လို႔ပဲ ျမင္ပါတယ္။
ကဲ .. ကြၽန္မ ေမးပါဦးမယ္။ အခုအႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ ေတာ္လွန္ေရးခရီးတေလွ်ာက္မွာ ကြ်န္မတို႔ေတြ လုပ္သင့္တာ ေတြ တကယ္လုပ္ခဲ့ၾကၿပီးၿပီလား။ ျပင္ဆင္သင့္တာေတြ တကယ္ျပင္ဆင္ခဲ့ၾကၿပီးၿပီလား။ ဒီလိုေမးလို႔ ဒီလိုေျပာ လို႔ ခင္ဗ်ားက ဘာလဲ။ ဘာကိစၥ ဆရာလာလုပ္ေနတာလဲ ဆိုရင္ေတာ့လည္း အမွန္အတိုင္းပဲ ေျဖပါမယ္။ ကြ်န္မလည္း ဘာမွမဟုတ္ပါ။ ျမန္မာျပည္ကို တိုးတက္ေစခ်င္တဲ့၊ ျမန္မာ့ေတာ္လွန္ေရးကို ေအာင္ပြဲရေစလိုတဲ့၊ ျမန္မာျပည္မွာ က်ေနေသာ မ်က္ရည္စက္ေတြကို ခန္းေျခာက္ေစလိုတဲ့၊ ကြၽန္မျမန္မာပါဆိုတဲ့စကားကို ကမၻာ မွာ ဂုဏ္ယူစြာ လက္မေထာင္ေျပာခ်င္တဲ့ လူငယ္တဦးသာျဖစ္ပါေၾကာင္း။
ခင္မမမ်ိဳး
Wednesday, August 20, 2008
ကြၽန္မတို႔ ဘာေတြျပင္ဆင္ထားၿပီးၿပီလဲ
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
ေက်းဇူးပါပဲဗ်ား ... ဒီလိုမ်ိဳးအေတြးအေခၚပါတဲ့ အႀကံ
ျပဳခ်က္ေတြကို ဖတ္ရတဲ့အတြက္ ... ေနာက္လဲ ဒါမ်ိဳး
ေတြမ်ားမ်ားေရးပါလို႔ အႀကံျပဳပါတယ္ ...
Post a Comment