ေခတ္ျမစ္
မ်ဳိးျမင့္ခ်ဳိ
‘ျမစ္တျမစ္ျမစ္’ ကို ပထဝီေပၚ တင္ၾကည့္လွ်င္ ဒီျမစ္ႀကီး ဘယ္ကစ၊ ဘယ္တုန္းကစ၊ ဘာေတြျဖစ္ခဲ့၊ ဘယ္လို စီးဆင္းသြား၊ ဘယ္ၿမိဳ႕ဘယ္ရြာ ဘယ္ေနရာေတြ ျဖတ္စီး၊ ဘယ္ေနရာမွာ ဘယ္ေလာက္က်ယ္ ဘယ္ေလာက္ က်ဥ္း၊ ဘယ္ေလာက္ရွည္လို႔ ဘယ္လိုဆံုး ... စသည္မ်ား ထြက္လာမည္။
‘ျမစ္’ ကို ေခတ္ေပၚ တင္ၾကည့္လွ်င္ ဒီျမစ္ႀကီးႏွင့္အတူ ဘာသမိုင္းေတြ ေမြးဖြားခဲ့၊ ဘာသမိုင္းေတြ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းခဲ့၊ ဘာသမိုင္းေတြ စီးဆင္းခဲ့၊ ဘာသမိုင္းေတြ စီးဆင္းဆဲ ... စသည္မ်ား ျမင္လာမည္။
‘ျမစ္တျမစ္’ ကို ပထဝီေပၚ တင္ၾကည့္သည္မွာ ျမစ္၏ ႐ုပ္ပိုင္းသေဘာကို ထုတ္ယူလို၍ ျဖစ္ၿပီး ‘ျမစ္’ကို ‘ေခတ္’ ေပၚ တင္ၾကည့္သည္မွာ ေခတ္၏ ‘အေရြ႕သေဘာ’ ကို ျမင္လို၍ ျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ‘ပထဝီသေဘာ ျမစ္’ သည္ ‘ေခတ္သေဘာျမစ္’ လိုမဟုတ္။ မတူႏိုင္။ တူလို႔မျဖစ္။ တူလို႔လည္းမရ။ ‘ပထဝီျမစ္’ တြင္ အစရွိ၏။ အဆံုးရွိ၏။ ‘ေခတ္ျမစ္’ က ထိုသို႔မဟုတ္။ လူ႔သမိုင္းရွိသေရြ႕ တည္၏။ သမနိရွည္၏။
ေခတ္တေခတ္သည္ ျမစ္တျမစ္မဟုတ္။ ေခတ္ကိုက ျမစ္ျဖစ္၏။ ျမစ္တြင္ ဇာတိရွိ၏။ ဇာတိတြင္ ေရတစက္ ျဖင့္ ခ်က္ျမႇဳပ္ရ၏။ ခ်က္ျမႇဳပ္ရာမွ ေခါင္းခ်ရာခရီးတြင္ လက္တက္ေပါင္းမ်ားစြာကို လက္ခံၿပီး စည္စည္ပင္ပင္ ရွင္သန္စီးဆင္း၏။ စီးဆင္းရာတေလွ်ာက္တြင္ ေၾကသည့္ေနရာ ေၾက၍ ၾကမ္းသည့္ေနရာ ၾကမ္း၏။ ေၾကေၾက ၾကမ္းၾကမ္း စီးဆင္းရင္း ေကြ႔ေကြ႔ေကာက္ေကာက္လည္း ရွိရ၏။ မေကြ႔မေကာက္လွ်င္ ျမစ္မျမည္ေတာ့။ တခါ တရံတြင္ ျမစ္သည္ ေျဖာင့္ေျဖာင့္ျမန္ျမန္ စီးလိုသျဖင့္ ျမစ္က်ိဳးအင္းမ်ား ထားခဲ့ၿပီး ဆက္ထြက္ရတတ္ေသး၏။ ျမစ္မွန္လွ်င္ တကမ္းၿဖိဳၿပီး တေသာင္ထြန္းေပးရ၏။ ေသာင္ထြန္းရင္း ကၽြန္းလည္း ေဖာ္ရ၏။ ေပၚသည့္ ကၽြန္း တိုင္းလည္း ႏံုးတင္ေျမႏုမဟုတ္တတ္။
ျမစ္တြင္ ျမစ္ဗီဇသေဘာရွိ၏။ ထိုဗီဇသေဘာသည္ ဇာတိတြင္ ျပ၏။ ဇာတိျပရင္း ဇာတိခ်ဳပ္ရ၏။ ဇာတိမခ်ဳပ္ခင္ ဇာတ္႐ုပ္ေဖ်ာက္၏။ ဇာတ္႐ုပ္ေပ်ာက္ ျမစ္တျမစ္သည္ နာမည္အမ်ဳိးမ်ဳိး ခ်န္ခဲ့ၿပီးမွ ပင္လယ္ဝတြင္ ေခါင္းခ်၏။ ေခါင္းခ်႐ံုျဖင့္ ‘ဝိညာဥ္’ ကင္းၿပီဟုမဆိုႏိုင္။ ျမစ္၏ ဝိညာဥ္သည္ အလ်ဥ္စီးဆင္းေနသည့္ ေရျဖစ္၏။ ေရမခမ္း သေရြ႕ ျမစ္မကန္း ...။
ဧရာဝတီသည္ ‘ျမစ္’ ျဖစ္၏။ ‘ျမစ္တျမစ္’ မဟုတ္။ ထို႔ေၾကာင့္ သူသည္ ‘ေခတ္’ လည္းျဖစ္၏။ သူ႔ဝိညာဥ္အလ်ဥ္ သည္ မကန္းေသး။ သူ႔ဝိညာဥ္တြင္ ေခတ္အလ်ဥ္တို႔အား သယ္ပိုးထားဆဲ။ ဧရာဝတီႏွင့္အတူ ေခတ္တို႔ စီး ဆင္းေနဆဲ။
ျမစ္၏ ေခါင္းခ်ရာတြင္ ပင္လယ္ကို သေႏၶတည္၏။ ျမစ္ေပါင္းစံု ဂေဟဆက္ရာမွ ပင္လယ္ကို ဖြားျမင္လာ၏။ သူက ေရစီးညင္သာသည့္၊ ျမစ္ေရစီးၾကမ္းသည့္ ျမစ္ဟု မခြဲျခားဘဲ ၾကည္ၾကည္ျဖဴျဖဴ ေထြးေပြ႔ယူ၏။ ‘ျမစ္ယဥ္’ ‘ျမစ္႐ိုင္း’ အားလံုးကို သူ႔ထံတြင္ ေရာေႏွာခိုင္းၿပီး ျမစ္တိုင္း၏ သမိုင္းကိုလည္း လက္ခံသိမ္းဆည္းေပးထား ေသး၏။ ‘ျမစ္’ သည္ ‘ေခတ္’ ဟုဆိုလွ်င္ ‘ပင္လယ္’ သည္ ‘ေခတ္တို႔၏သမိုင္း’ ...။ ဗီဇသေဘာအရ ပင္လယ္ သည္ တည္ၿငိမ္ေအးေဆးဟန္ရွိေသာ္လည္း ဝန္းက်င္၏ ေစ့ေဆာ္ေမွာက္လွန္မႈေၾကာင့္ တခါတရံတြင္ လိႈင္း ထန္၏။
လူ႔သမိုင္းသည္ လိႈင္းထန္၏။ အေကာင္းႏွင့္အဆိုး၊ အက်ိဳးႏွင့္အျပစ္၊ အႏွစ္ႏွင့္အကာ၊ အာဏာႏွင့္ဖီဆန္မႈ၊ ဖိ စီးမႈႏွင့္တြန္းလွန္မႈ၊ ဓမၼႏွင့္အဓမၼ၊ အသစ္အေဟာင္းပဋိပကၡ ... စသည္တို႔ျဖင့္ ေျဗာင္းဆန္ေနသည့္ ျမစ္တစင္း ျဖစ္၏။ အစဥ္စီးဆင္းရင္း အဆက္မျပတ္ ရွင္သန္ေန၏။ ေခတ္ဆိုသည့္ ျမစ္သည္ ‘သမိုင္းေခတ္’ မ်ားအား ေက်ာပိုးၿပီး ‘ေခတ္တို႔၏သမိုင္း’ သိမ္းဆည္းရာ ပင္လယ္သို႔ မ်က္ႏွာမူ၏။ တေရြ႕ေရြ႕ စီးဝင္ေန၏။ ပင္လယ္ ေရာက္လွ်င္ သမိုင္းေခတ္မ်ား ဆံုမည္။ စံုလည္းစံုမည္။ သမိုင္းေခတ္မ်ား ဆံုလွ်င္ တစံုလံုးကို ျမင္ရ၏။ ‘ေခတ္ ျမစ္’ ႏွင့္ စီးေနဆဲတြင္ သမိုင္းကို ျဖတ္ၾကည့္ပါက ‘ေခတ္တျဖတ္အျမင္’ သို႔မဟုတ္ ‘ျမစ္တျဖတ္အျမင္’ ျဖင့္သာ တင္းတိမ္စရာရွိ၏။
သမိုင္းကို ‘ေခတ္တျဖတ္ (သို႔) ျမစ္တျဖတ္အျမင္’ သက္သက္ႏွင့္ ေကာက္ကိုင္ၾကည့္ပါမူ ယူစရာ ‘သင္ခန္းစာ’ တခုတည္းကိုသာေျပးျမင္မိ၏။ အမွန္က ေခတ္တိုင္းတြင္ ယူစရာ ‘သင္ခန္းစာ’ မ်ားရွိသလို ‘နမူနာ’ မ်ားလည္း ရွိ၏။ သင္ခန္းစာယူျခင္းမွာ ေကာင္းသည့္အရာျဖစ္၏။ “ေနာင္ကို ... အရင္လို မမွားဖို႔” ျဖစ္၏။ နမူနာကို မယူ ႏိုင္လွ်င္ ႏႈန္းစံတန္ဖိုး ခ်ိန္ဆဖို႔ တိုင္းစရာမရွိသလို ျဖစ္တတ္၏။ “အရင္လို ... ေနာင္ကိုလည္း မွားတတ္” စရာ ရွိေသး၏။
ပင္လယ္ေရာက္မွ တစံုလံုးကို ျမင္ရမည္ျဖစ္ေသာ္လည္း ပင္လယ္ေရာက္မွ တစံုလံုးကို ၾကည့္ရမည္ဟု မဆို လို။ ျမစ္တျဖတ္အျမင္ကို ပင္လယ္ေပၚ လွမ္းတင္ၾကည့္ႏိုင္ပါမူ ‘သင္ခန္းစာ’ ေရာ ‘နမူနာ’ ပါ ခပ္ေရးေရးေတာ့ ျမင္ႏိုင္စြမ္းမည္ထင္၏။ ။
မ်ဳိးျမင့္ခ်ဳိ
2 comments:
ျမစ္ကို သူတုိ႔ ဖြဲ႔ ခဲ့ၾကတယ္။
ကုိမ်ဳိးရဲ႕ ျမစ္က ဗမာျပည္ရဲ႕ မေမ့ႏုိင္တဲ့ ျမစ္ ...
rubbish. writing for fussy thing
Post a Comment