စတုတၳလိႈင္း လာေနၿပီေလာ ... ငါတို႔အေရးေကာ အသို႔နည္း
ေနသြင္
‘ဗမာ့ေအာင္ဆန္း’ စာအုပ္ထဲမွာ ဆရာေမာင္ထင္က “ေတာ္လွန္ေရးႀကီးထဲတြင္ ေတာ္လွန္ေရးကေလးမ်ား စ ေတးခံရဖြယ္သာရွိသည္” လုိ႔ ေရးခဲ့ပါတယ္။ သမုိင္းကို ျပန္ၾကည့္လွ်င္လည္း ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရးဟာ ကမၻာႏိုင္ငံ ေရးလိႈင္းလံုးႀကီးထဲက လိႈင္းၾကက္ခြပ္ကေလးတခုမွ်သာ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ဆရာေမာင္ထင္ ေျပာသလုိ စေတးခဲ့ ရတာက ခပ္မ်ားမ်ားလို႔ ဆုိရမယ္ထင္တယ္။ ၁၉၉၁ ခုႏွစ္က ထြက္ခဲ့တဲ့ တတိယလိႈင္း (The Third Wave) ဆုိတဲ့ စာအုပ္ျပဳစုသူ ဆင္ျမဴရယ္ဟန္တင္တန္ (Samuel Phillips Huntington) ရဲ႕အလိုအရ လူ႔သမုိင္းမွာ ဒီ မုိကေရစီလိႈင္း (၃) လိႈင္းျဖစ္ေပၚခဲ့တယ္။ အဲဒီလိႈင္းေတြေၾကာင့္ ကမၻာမွာ ဒီမုိကေရစီႏုိင္ငံေတြ အလွ်ဳိလွွ်ဳိ ေပၚ ေပါက္ခဲ့တယ္လို႔ဆုိပါတယ္။ ဒီလိႈင္းလံုးေတြဟာ ျမန္မာျပည္ကိုလည္း ျဖတ္သြားခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဟန္တင္ တန္ရဲ႕အလိုအရ တကမၻာလံုးအတုိင္းအတာနဲ႔ ဒီမုိကေရစီလိႈင္းေတြဟာ ေရွ႕ႏွစ္လွမ္းတိုး ေနာက္တလွမ္းဆုတ္ သေဘာျဖစ္ေပၚေနတာပါ၊ ျဖစ္ခ်င္ေတာ့ ျမန္မာျပည္က်မွ ေရွ႕ကို တလွမ္းတိုး (၁၉၄၈ - ၁၉၅၈ ဒီမုိကေရစီ ေခတ္) ၿပီး ေနာက္ျပန္လိႈင္းႏွစ္ဆင့္ (၁၉၆၂၊ ၁၉၈၈ အာဏာသိမ္း) ခပ္ၾကမ္းၾကမ္း အပုတ္ခံလုိက္ရၿပီးေနာက္ ဘက္ခပ္ေ၀းေ၀းမွာ ေသာင္တင္ေနတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကမၻာႀကီးတခုလံုးအေနနဲ႔ ဒီမုိကေရစီလိႈင္းေတြ က ေရွ႕ကို ခရီးဆက္ေနတုန္းပါပဲ။
ဟန္တင္တန္ရဲ႕ ဒီမုိကေရစီလိႈင္း (၃) လိႈင္းကို ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ...
ပထမလိႈင္း - ၁၇၇၆ အေမရိကန္ေတာ္လွန္ေရးမွ အျမစ္တြယ္ (၁၈၂၈-၁၉၂၆) အတြင္း ပ်ံ႕ႏွ႔ံျခင္း၊
ဒုတိယလိႈင္း - ဒုတိယကမၻာစစ္အၿပီး (၁၉၄၃) မွာ မဟာမိတ္ေတြ ေအာင္ပြဲခံခဲ့ျခင္း၊
တတိယလိႈင္း - ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ ေပၚတူဂီ၊ စပိန္တို႔ ဒီမုိကေရစီအသြင္းကူးေျပာင္းသြားျခင္း၊
ဒီ (၃) လိႈင္းက လက္တင္အေမရိက၊ အာရွ၊ အလယ္ဥေရာပ၊ အာဖရိကႏုိင္ငံေတြဆီ ပ်ံ႕ႏွ႔ံသြားခဲ့တယ္လို႔ ဆုိပါ တယ္။ တတိယလိႈင္းအစက ဒီမုိကေရစီႏုိင္ငံ (၃၉) ႏိုင္ငံရွိရာကေန ၂၀၀၅ ခုႏွစ္မွာ Freedom House ရဲ႕ သု ေတသနသတ္မွတ္ခ်က္အရ (၁၂၃) ႏိုင္ငံရွိလာတယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ (၃) ဆတိုးသြားတဲ့ သေဘာပါ။ ဒီကာလ မွာပဲ ဒီမိုကေရစီအေရးကၽြမ္းက်င္သူ ပညာရွင္ေတြၾကားမွာ (Arab Exceptionalism) ဆုိတဲ့ စကားတလံုး ေပၚ ခဲ့ပါတယ္။ အာရပ္ကမၻာရဲ႕ ထူးျခားျဖစ္စဥ္ဆုိပါေတာ့။ ဟန္တင္တန္ရဲ႕ လိႈင္း (၃) လိႈင္းစလံုး အာရပ္ကမၻာကို ေရွာင္ကြင္းသြားခဲ့လို႔ပါ၊ ဘာေၾကာင့္ ေရွာင္ကြင္းသြားသလဲ။ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္မွာ ထပ္ထြက္လာတဲ့ The Crash of Civilizations ဆိုတဲ့ စာအုပ္မွာ ဟန္တင္တန္က အာရပ္ေတြက ဒီမုိကေရစီထက္ သူတို႔ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ဘာသာ တရားအေပၚမွာ ပိုၿပီးသစၥာရွိၾကလုိ႔ျဖစ္တယ္လုိ္႔ ေကာက္ခ်က္ဆြဲခဲ့ပါတယ္။ (မွတ္ခ်က္ - ျမန္မာျပည္က စစ္အာ ဏာရွင္စနစ္ေအာက္မွာ ရွိေနတာ အာရပ္ႏုိင္ငံေတြနဲ႔ မတူပါဘူး။ ဆန္႔က်င္လိႈင္းေတြေၾကာင့္ျဖစ္ပါတယ္ (ဒီအ ေၾကာင္း ေနာက္မွ ေရးပါမယ္)။ အာရပ္ကမၻာက လူသန္ႀကီးေတြကို အလုပ္လက္မဲ့ လူငယ္အုပ္ႀကီးက ျဖဳတ္ခ် လိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ အေနာက္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ လမ္းေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ ဒီမုိကေရစီနဲ႔ ပုဂၢလိကလြတ္လပ္မႈဆုိတဲ့ လမ္းေၾကာင္းကိုေတာ့ အာရပ္ေတြ ေရြးမွာမဟုတ္ဘူး။ သူ႔လမ္းသူေရြးလိမ့္မယ္လို႔ ဆိုခဲ့တယ္။
အာရပ္ကမၻာမွာ လူထုအံုႂကြမႈေတြ မျဖစ္ခင္မွာ (တူနီးရွားမွာ မစခင္) ႏွစ္ပတ္အလိုမွာ Ecomomic မဂၢဇင္းက အာရပ္ကမၻာမွာ ဒီမုိကေရစီအေရး ဘာေၾကာင့္ အေရးနိမ့္ေနသလဲဆိုတာကို ဆန္းစစ္ျပပါတယ္။
၁။ အစၥလမ္ဘာသာနဲ႔ အာရတ္ယဥ္ေက်းမွဳက ဒီမုိကေရစီကို အားမေပး၊
၂။ အာရပ္က အုပ္ခ်ဳပ္သူ (အာဏာရွင္ေတြ) က အစၥေရးနဲ႔ အစၥလာမ္အစြန္းေရာက္သမားေတြကုိ လက္ညႇိဳး ထိုးျပၿပီး အျမတ္ထုတ္ေနတာ၊
၃။ ေရနံတြင္းဖင္ခုထုိင္ထားလို႔ အာဏာရွင္ေတြဟာ ျပည္သူေတြဆီက အခြန္ေကာက္ဖုိ႔ မလိုသလို အခြန္ထမ္း ျပည္သူဆုိၿပီးေတာ့လည္း ျပည္သူ႔မ်က္ႏွာ ၾကည့္စရာမလုိ ... စသျဖင့္ ...
ဒီအခ်က္အားလံုး ျငင္းဖို႔ ခက္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ လက္ရွိ လူထုအံုႂကြမႈေတြကို ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ျပည္သူေတြ ဟာ တျခားအရာေတြထက္ လူဂုဏ္သိကၡာနဲ႔ လြတ္လပ္မႈကို ေနာက္ဆံံုး ေရြးစရာအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ခဲ့ၾကတာ ထင္ရွားပါတယ္။ အသက္နဲ႔ကို ေလာင္းေၾကးထပ္ ေရြးခ်ယ္ခဲ့ၾကပါၿပီ (လစ္ဗ်ားကို ၾကည့္ရင္ အထင္ရွားဆံုးပါ ပဲ)။
အာရပ္ကမၻာရဲ႕ အျဖစ္အပ်က္ေတြကို ၾကည့္ၿပီး ‘ကမၻာႀကီးျပားသည္’ (The World is Flat) က်မ္းရွင္ ေသာ မတ္စ္ဖရီးမင္း (Thomas L. Friedman) က “အခုမွ အစပဲ ရွိပါေသးတယ္” လို႔ ဆုိပါတယ္။ လူေတြ ေျပာၾက တဲ့ အာဏာရွင္စနစ္၊ ကုန္ေစ်းႏႈန္းႀကီးျမင့္မႈ၊ လူငယ္္အလုပ္လက္မဲ့ႏႈန္းျမင့္မားမႈ၊ လူမႈမီဒီယာေတြအျပင္ လူ ေတြ သတိမထားမိတဲ့ တျခားအခ်က္ေတြ ရွိေသးတယ္လို႔ သူက ေထာက္ျပပါတယ္။ အဲဒီထဲမွာ Google Earth တို႔၊ အယ္လ္ဂ်ားဇီးယားတို႔လို ေခတ္မီနည္းပညာနဲ႔ သတင္းမီဒီယာေတြက လူေတြကို မ်က္စိဖြင့္ေပး တာ၊ အဂတိလုိက္စားတဲ့ လူေတြ၊ မတရားလုပ္တဲ့ လူေတြဟာ တရားဥပေဒေရွ႕ေမွာက္မွာ သမၼတျဖစ္ျဖစ္၊ ၀န္ ႀကီးခ်ဳပ္ျဖစ္ျဖစ္ ဘယ္သူမဆို ဥပေဒအတုိင္း စီရင္ခံရမယ္၊ ခံေနရတယ္ ဆုိတာကို မီးေမာင္းထိုးျပေနတဲ့ ကိစၥ ေတြ ပါ၀င္ပါတယ္။
စိတ္၀င္စားမိတဲ့ (၃) ခ်က္က ...
၁။ အိုဘားမားရဲ႕ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္ ကိုင္႐ုိခရီးစဥ္ - အီဂ်စ္လူငယ္ေတြက အေမရိကန္သမၼတက ငါတုိ႔လိုပဲ အသား က မည္းမည္း၊ သူ႔အဘိုးကလည္း ငါ့အဘိုးလိုပဲ မြတ္စလင္၊ သူ႔နာမည္မွာ ဟူစိန္ဆုိတာ ပါတယ္။ ငါ့နာမည္မွာ လည္းပါတယ္။ အသက္ကလည္း ငါတို႔နဲ႔ မတိမ္းမယိမ္းပဲ။ သူက်ေတာ့ အေမရိကန္ သမၼတျဖစ္ေနၿပီး ငါတုိ႔ က်ေတာ့ အလုပ္အကုိင္ေတာင္မရွိဘူး။
၂။ ပါလက္စတုိင္း၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ Salam Fayyad ရဲ႕ ေပၚလစီသစ္ - လြန္ခဲ့တဲ့ (၃) ႏွစ္က ပါလက္စတုိင္း၀န္ႀကီး ခ်ဳပ္က “ျပည္သူေတြအေပၚ က်ေနာ္ တာ၀န္ ဘယ္ေလာက္ေက်တယ္ဆုိတာကို တုိင္းတာဖို႔ဆိုရင္ အစိုးရတာ ၀န္ေတြကို လက္ေတြ႔ က်ေနာ္ ဘယ္လိုလုပ္ေနသလဲ၊ အမိႈက္ေတြကို ဘယ္လုိသိမ္းသလဲ၊ အလုပ္အကိုင္ေတြ ဘယ္ေလာက္ ဖန္တီးေပးသလဲဆုိတာနဲ႔ တုိင္းတာၾကပါ။ အေနာက္ကမၻာကို ဘယ္ေလာက္ ဆန္႔က်င္သလဲ ဆုိတာေလာက္နဲ႔ အကဲမျဖတ္ၾကပါနဲ႔” လုိ႔ ေျပာခဲ့ပါတယ္။
၃။ ၂၀၀၈ ေဘဂ်င္းအုိလံပစ္ - အရင္တုန္းက တ႐ုတ္ျပည္က အီဂ်စ္ကို ေမာ့ၾကည့္ခဲ့ရတယ္။ ၂၀၀၈ အုိလံပစ္ အခမ္းအနားေတြကို မ်က္စိမူးေနာက္ေလာင္ေအာင္ တခမ္းတနား ျမင္ရတဲ့အခါမွ ဆင္းရဲတြင္းထဲက အီဂ်စ္လူ ငယ္ေတြရဲ႕ အသိထဲ ေမးခြန္းေတြနဲ႔ မခံခ်င္စရာေတြ ေရာက္လာပါတယ္။ ဘယ္လုိျဖစ္တာလဲေပါ့၊ ေသာမတ္ ဖရီးမင္းရဲ႕အလိုအရ တ႐ုတ္ျပည္သူေတြဟာ လြတ္လပ္မႈနဲ႔ စီးပြားေရးတိုးတက္မႈ၊ သင့္တင့္ေလွ်ာက္ပတ္တဲ့ အစိုးရကို လဲယူခဲ့ရတယ္။ ဒါေပမယ့္ အာရပ္ေတြကေတာ့ လြတ္လပ္မႈကိုလည္း စေတးလိုက္ရတယ္၊ တခ်ိန္ တည္းမွာ အာရတ္-အစၥေရးပဋိပကၡ၊ အလုပ္လက္မဲ့ဘ၀ ဆုိတာေတြကိုပဲ ျပန္ရလုိက္ရတယ္ ... တဲ့။
အခုေတာ့ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အေၾကာက္တရားေအာက္က အာရပ္က ျပည္သူေတြ သမုိင္းသစ္္ေရးေနၾကပါၿပီ။ ဒီမုိကေရစီအေၾကာင္း ေလ့လာတဲ့ ပညာရွင္ေတြက ဟန္တင္တန္ရဲ႕ လိႈင္း (၃) လိႈင္းစလံုး ေရွာင္ကြင္းသြားခဲ့ တဲ့ အာရပ္ကမၻာကို ဗဟိုျပဳလို႔ အခု စတုတၳလိႈင္းစေနၿပီလားလို႔ ေတြးဆေနၾကပါၿပီ။ ဒီလိႈင္းဟာ ဘယ္ကို ဦး တည္လုိ႔ ဘယ္အထိ ခရီးဆက္မလဲ ဆုိတာကိုလည္း စိတ္လႈပ္ရွားေနၾကပါတယ္။ အေမရိကန္-အာရပ္ကမၻာ ဆက္ဆံေရးအေၾကာင္း ကၽြမ္းက်င္သူ Stephen R. Grand ဆိုတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ကေတာ့ “အီဂ်စ္ကေန စတုတၳလိႈင္း စေနၿပီလား” လို႔ဆုိတဲ့ ေခါင္းစဥ္နဲ႔ သူ႔ရဲ႕ေဆာင္းပါးကို အခုလို နိဒါန္းပ်ဳိးလုိက္ပါတယ္။
“အကယ္၍ ၂၀ ရာစုရဲ႕ဒုတိယပုိင္းဟာ လူသန္ႀကီးေတြရဲ႕ ေခတ္ဆိုရင္ ၂၁ ရာစုရဲ႕ ပထမ (၁၀) ႏွစ္ကေတာ့ အစြန္းေရာက္သမားေတြရဲ႕ ႏွစ္ပဲ။ အဲ ... ကုိင္႐ုိလမ္းေပၚမွာ အခု က်ေနာ္တုိ႔ ျမင္ေနရတာကေတာ့ ျပည္သူ ေတြရဲ႕ ေခတ္တေခတ္ေပါ့ဗ်ာ”
လြန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္ (၇၀) ေက်ာ္က ျမန္မာျပည္ ေနမ၀င္အင္ပါယာေအာက္မွာ က်ေရာက္ေနတုန္း အသက္ (၂၀) ၀န္းက်င္ ျမန္မာလူငယ္ေလးတစုက သူ႔တို႔ရဲ႕ အနာဂတ္အိပ္မက္တခုကို အခုလို ေႂကြးေၾကာ္ခဲဲ့ၾကဖူးပါတယ္။
“ ဒုိ႔ ေခတ္ ကို ေရာက္ ရ မည္ မွာ မ လြဲ ပါ ”
ေနသြင္
(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)
No comments:
Post a Comment