ေနသြင္
အစစ္အမွန္ အတုိက္အခံပါတီ (genuine opposition) သည္ အစိုးရကို ထိန္းေၾကာင္းရန္ျဖစ္သည္။ ဒီမုိကေရ စီႏွင့္ အသားက်ေနေသာ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ အတုိက္အခံပါတီသည္ အစိုးရေလာင္းလ်ာ (government-in-wait- ing) သို႔မဟုတ္ ယွဥ္ၿပိဳင္အစိုးရ (alternative government) ျဖစ္သည္။ တာဝန္ခံမႈႏွင့္ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ အားနည္းေသးေသာ တဝက္တပ်က္အာဏာရွင္ (hybrid regime) အုပ္စုိးသည့္ တုိင္းျပည္မ်ားတြင္ ဒီမိုကေရ စီ အုတ္ျမစ္ခ်ႏုိင္ရန္ အေရးအႀကီးဆံုးမွာလည္း အတုိက္အခံတို႔ အားေကာင္းေရးပင္ျဖစ္သည္။
အာဏာရွင္ႀကီးစိုးေသာ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္မူ (strong opposition) အားေကာင္းေသာ အတုိက္အခံမရွိဘဲ ဒုတိယ တန္းစား အတုိက္အခံ (second class opposition) ႏွင့္ အလံ႐ွဴးအတိုက္အခံ (phony opposition) ဟူ၍ ႏွစ္မ်ဳိးသာရွိသည္။ အလံ႐ွဴးအတိုက္အခံမွာ အာဏာရွင္ ခါးပိုက္ထဲမွ အတိုက္အခံျဖစ္ၿပီး ဒုတိယတန္းစား အ တုိက္အခံသည္ အာဏာရွင္ လက္ခုပ္ထဲက အတုိက္အခံအမ်ဳိးအစား ျဖစ္သည္။ ဒုတိယတန္းစားဘဝက မ တက္ႏုိင္ေအာင္လည္း ႏုိင္ငံေရးလုပ္ၾကံသတ္ျဖတ္မႈ၊ ညႇဥ္းပန္းႏွိပ္စက္မႈ၊ မတရားဖမ္းဆီး အက်ဥ္းခ်ျခင္းမ်ား ျဖင့္ ႏွိပ္ကြပ္ထားသည္ (ဥပမာ - ဇမ္ဘီယာ၊ ဇင္ဘာေဘြ၊ ကင္ညာ၊ အီသီယိုးပီးယားႏုိင္ငံမ်ားမွ အတုိက္အခံပါ တီမ်ား၏ဘဝ ျဖစ္သည္)။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ယေန႔အထိရွိေနေသာ အတိုက္အခံမ်ားႏွင့္ ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲ (ျဖစ္ခဲ့လွ်င္) အလြန္ ေနာင္ထပ္လာမည့္ အတုိက္အခံဆိုသူမ်ားသည္ အမ်ဳိးအစားႏွစ္မ်ဳိးတြင္ အက်ဳံးဝင္သည္။
ဒုတိယတန္းစား အတိုက္အခံတို႔ အာဏာရွင္ လက္ခုပ္ထဲကေရဘဝမွ ႐ုန္းမထြက္ႏုိင္ေသာ အေၾကာင္းရင္းမ်ား တြင္ အာဏာရအစိုးရ၏ ဖန္တီးခ်က္မ်ားအျပင္ အတုိက္အခံတို႔ကိုယ္တုိင္တြင္လည္း ေအာက္ပါ အားနည္းခ်က္ မ်ား ရွိေနသည္ဟုဆုိသည္။
(၁) မညီၫြတ္ျခင္းက်ိန္စာ
အေျပာလြယ္သေလာက္ အလုပ္ခက္သည့္ ညီၫြတ္ေရးသည္ နံပတ္တစ္ ျပႆနာ ျဖစ္သည္။ အာဏာရွင္၏ ေသြးခြဲအုပ္ခ်ဳပ္မႈ၊ သပ္လွ်ဳိၿဖိဳခြဲမႈအျပင္ အတုိက္အခံအခ်င္းခ်င္း ညီၫြတ္မႈမရွိျခင္းလည္း ပါသည္။ တခ်ဳိ႕ႏုိင္ငံ မ်ားတြင္ အတုိက္အခံပါတီမ်ားသည္ အခ်င္းခ်င္း ခ်ရင္း အခ်ိန္ကုန္ၾကသည္ဟု ဆုိသည္။ စိတ္ဝင္စားစရာ ေကာင္းသည့္ အခ်က္မွာ အတုိက္အခံပါတီအခ်င္းခ်င္း မညီၫြတ္ျခင္းသည္ အတိုက္အခံပါတီတို႔ ဥပဓိ႐ုပ္ပ်က္ ၿပီး လူထုေထာက္ခံမႈ က်ဆင္းသည္ဆုိေသာ အခ်က္ျဖစ္သည္။ ညီလွ်င္လည္း ညီသေလာက္ အက်ဳိးရွိသည္။
အေကာင္းဆံုး ဥပမာတခုမွာ ကင္ညာေရြးေကာက္ပြဲ (၂ဝဝ၂) တြင္ အတုိက္အခံၫြန္႔ေပါင္းက အာဏာရပါတီ ကို အလဲထုိးႏုိင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ၂ဝဝ၅ ခုႏွစ္ အီသီယိုးပီးယား ေရြးေကာက္ပြဲတြင္လည္း အတုိက္အခံ ၫြန္႔ ေပါင္းတခုက အာဏာရပါတီကို အႏိုင္ရလုနီးနီး အေျခအေန ျဖစ္ခဲ့ဖူးသည့္ ဥပမာရွိသည္။ အတုိက္အခံတို႔ ညီ ၫြတ္ျပသည့္ နည္းလမ္းမ်ားစြာအနက္ နမူနာတခ်ဳိ႕မွာ ပူးတြဲေၾကညာခ်က္ထုတ္ျပန္ျခင္း၊ မဲစာရင္း စုေပါင္း ထုတ္ျပန္ျခင္း၊ ပါတီမ်ား ၫြန္႔ေပါင္းဖြဲ႔ၿပီး သမၼတေလာင္းတေယာက္ေနာက္က ဝုိင္းေထာက္ခံျခင္းမ်ဳိးတို႔ျဖစ္ သည္။
(၂) ပုဂၢိဳလ္မစြဲ
လူတေယာက္တည္းကို ဗဟိုျပဳမႈသည္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ႏွင့္ သဘာဝခ်င္းဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္သည္။ ေနာက္တ ခ်က္မွာ လူပုဂၢိဳလ္တေယာက္အေပၚ ဗဟိုျပဳၿပီး ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကအစ ဗဟိုဦးစီးစနစ္ ျဖစ္လြန္းလွ်င္ ပါတီတြင္းမွ ေနာက္ေခါင္းေဆာင္သစ္မ်ား ေပၚထြက္လာၿပီး ပါတီအစိတ္စိတ္အႁမႊာႁမႊာ ကြဲတတ္သည့္ အႏၱရာယ္ရွိသည္။ ပါ တီေတြ မိႈလိုေပါက္ၿပီး မညီၫြတ္ျခင္းက်ိန္စာဆီ တပတ္လည္သြားတတ္သည္။
(၃) ေပၚလစီအသစ္
ဒီမုိကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းေသာ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ အတိုက္အခံပါတီတို႔၏ ေနာက္ျပႆနာမွာ မဲဆႏၵရွင္ေတြကို မူဝါဒသစ္ေတြ ခ်မျပႏုိင္ျခင္းျဖစ္သည္။ သူတို႔ပါတီေခါင္းေဆာင္ဟာ တုိင္းျပည္ကို လက္ရွိအေနအထားထက္ ေကာင္းေအာင္ လုပ္ႏုိင္ပါသည္ဆို႐ံုေလာက္ႏွင့္ ဂိတ္ဆံုးေနလွ်င္ အခ်ိန္ၾကာလာေလ က်ဆံုးေလ ျဖစ္တတ္ သည္။
(၄) သမုိင္းေၾကာင္းေပၚ တည္ေဆာက္
ေရြးေကာက္ပြဲရာသီေလာက္ ခဏေပၚလာ၊ ေရြးေကာက္ပြဲၿပီးလွ်င္ အစအနေပ်ာက္သြား၊ ေနာက္တႀကိမ္ ေရြး ေကာက္ပြဲမွ ျပန္္ေပၚလာေသာ ပါတီမ်ဳိးကို မဲဆႏၵရွင္မ်ားက အထင္မႀကီးတတ္ေပ။ အာဖရိက ဥပမာတြင္ လက္ နက္ကုိင္ေတာ္လွန္ေရးမွ ႏုိင္ငံေရးပါတီေျပာင္းလာေသာ လူမႈအေရးေတာ္ပံု ေနာက္ေၾကာင္းရွိေသာ ပါတီမ်ား ပိုေအာင္ျမင္တတ္သည္။ အေရးေတာ္ပံုမွ ေမြးဖြားေပးလုိက္ေသာ ပါတီမ်ားသည္ သမုိင္းျဖတ္သန္းမႈႏွင့္ က်ယ္ ျပန္႔ေသာ လူထုေထာက္ခံမႈရွိသျဖင့္ မညီၫြတ္ျခင္းက်ိ္န္စာကိုလည္း ေက်ာ္လႊားႏုိင္သည္။
(၅) လူထုႏွင့္ မကင္းမကြာ
ပါတီတခုသည္ အလုပ္သမားသမဂၢ၊ လယ္သမားသမဂၢ စေသာ အေျခခံလူထုႀကီးႏွင့္ ကင္းကြာလွ်င္ မေအာင္ ျမင္ႏုိင္ေပ။ ၁၉၉၁ ခုႏွစ္ ဇမ္ဘီယာ ေရြးေကာက္ပြဲႏွင့္ ၂ဝဝ၈ ဇင္ဘာေဘြ ေရြးေကာက္ပြဲတို႔တြင္ အတုိက္အခံ ပါတီတို႔ အႏိုင္ရသည့္ အဓိကအေၾကာင္းမွာ ပါတီေခါင္းေဆာင္မ်ားကုိယ္တုိင္က သမဂၢေခါင္ေဆာင္မ်ားျဖစ္ေန သည္။ အလုပ္သမားသမဂၢမ်ားေၾကာင့္ အထိနာသြားေသာ ဇင္ဘာေဘြ အာဏာရပါတီ ေခါင္းေဆာင္တ ေယာက္က သမဂၢကို ဖြဲ႔ေပးခဲ့တာက ငါတို႔အစိုးရ၊ အလုပ္သမားအေရးကို အေလးထားတာလည္း ငါတို႔အစိုးရ၊ အခုေတာ့ သရဲေမြးမိရက္သားျဖစ္ခဲ့ရၿပီဟု မခ်ိတင္ကဲ ထုတ္ေျပာခဲ့ဖူးသည္။
(၆) အမ်ဳိးသမီးမဲကို ထည့္တြက္
လူဦးေရတဝက္ရွိေသာ အမ်ဳိးသမီးထုကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈထားလွ်င္ မည္သည့္ပါတီမွ မေအာင္ျမင္ႏုိင္ေပ။ ပါတီတြင္ အမ်ဳိးသမီးမ်ားေလ အမ်ဳိးသမီးမဲဆႏၵရွင္တို႔၏ မဲျပားပိုရရန္ အေထာက္အပံ့ရေလျဖစ္သည္။
(၇) ဒိုနာ သတိထား
ဆင္းရဲေသာ တုိင္းျပည္တြင္ အတိုက္အခံပါတီတခုအတြက္ ေငြကိစၥသည္ ျပႆနာအတက္ဆံုးႏွင့္ အျငင္းအ ပြားရဆံုးျဖစ္သည္၊ အာဏာရပါတီက တုိင္းျပည္အရင္းအျမစ္ကို ေရာင္းစား၍ ေငြရွာႏုိင္ေသာ္လည္း အတုိက္အ ခံတို႔က ပါတီဝင္ေၾကး၊ ပါတီစီးပြားေရးလုပ္ငန္း၊ ပါတီပုံႏွိပ္ျဖန္႔ခ်ိေရး၊ သမဂၢမ်ား၊ တသီးပုဂၢလ အလွဴရွင္တို႔ထံမွ ရေသာ ရန္ပံုေငြႏွင့္ လည္ပတ္ရသည္။ ႏုိင္ငံျခားအလွဴရွင္တို႔ထံမွ ေငြကလည္း အေကာင္းႏွင့္ အဆိုး တြဲေန သည္။ ႏိုင္ငံျခားမွ ေထာက္ပံ့ေငြသည္ ျပင္ပတႏိုင္ငံမွ လႊမ္းမိုးမႈ၊ ေႏွာင္ႀကိဳးဟူေသာ ႐ႈေထာင့္မွၾကည့္လွ်င္ ဒီမုိ ကေရစီအေျခခံမူႏွင့္ ဝိေရာဓိျဖစ္ေနသည္။
ေနာက္တခ်က္မွာ ႏုိင္ငံျခားမွ ေငြကို မွီခိုလြန္းအားႀကီးလွ်င္ မိမိမဲဆႏၵရွင္မ်ားႏွင့္ ကင္းကြာသြားတတ္သည္။ ဒို နာထံက ေငြကို လက္ခံသူမွာ ပါတီေခါင္းေဆာင္ဆုိလွ်င္ မၾကာခင္ ထုိေခါင္းေဆာင္သည္ အေဝဖန္မခံသည့္ အာဏာရွင္ ျဖစ္လာဖြယ္ရွိသည္။ ေနာက္တခ်က္မွာ ပါတီေထာင္လွ်င္ ေငြရသည္ဆိုၿပီး ကိုယ္က်ဳိးရွာလိုသူမ်ား လည္း နဂိုပါတီမွ ပါတီခြဲေထာင္သျဖင့္ ဝါးအစည္းေျပသလိုုျဖစ္မည္။ ခ်ဳပ္လုိက္လွ်င္ နဂိုဆင္းရဲေသာ အတုိက္ အခံပါတီအေနျဖင့္ စိတ္ကူးစံအရ ကိုယ့္အားကိုယ္ကိုးပါ၊ သို႔ေသာ္ ႏုိင္ငံျခားဒိုနာ၏ အကူအညီကိုလည္း လံုးဝ မယူမျဖစ္လွ်င္ ဆုိးက်ဳိးမျဖစ္ေအာင္ ယူပါဟု အေျဖထြက္သည္။
အထက္ပါ (၇) ခ်က္သည္ အာဖရိကမွ သင္ခန္းစာတခ်ဳိ႕ျဖစ္သည္။ အာဖရိကအတုိက္အခံႏွင့္ ျမန္မာအတုိက္ အခံတို႔ၾကားတြင္ အလံုးစံု မတူႏုိင္သည့္တုိင္ အနည္းဆံုး စဥ္းစားစရာ ရႏိုင္သည္ဟု ယူဆပါသည္။
ေနသြင္
၂၆၊ စက္တင္ဘာ၊ ၂ဝ၁ဝ
Friday, October 1, 2010
ဒုတိယတန္းစား အတုိက္အခံဘဝမွ ဘယ္လို႐ုန္းၾကမလဲ
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
ေဆာင္းပါးက အတိုခ်ဳပ္သလို ျဖစ္ေနတာကလြဲရင္ မမွားဖူးဗ်၊ ျပႆနာက ေခါင္းစဥ္ေတြ႕ေတာ့ အၾကံဥာဏ္ေကာင္းမ်ား ေပးမလားလို႔ဖတ္လိုက္တာ အားနည္းခ်က္ေတြေထာက္ျပရင္း ၿပီးသြားလို႔ပဲ။ အဲ .. အဲဒီလိုေျပာျပန္ေတာ့ ေနာက္တစ္ျပႆနာက ကိုယ္ကိုယ္တိုင္လည္း အခ်ိန္ယူအၾကံမေပးႏိုင္တာပဲ :-)
ေရွ႕ကေန ဘယ္သူမ်ား ကြန္မန္ဒိုလုပ္ၿပီး ကြန္မန္႔ေပးမလဲ ၾကည့္ေနတာ၊ မရွိေတာ့လည္း ေဆာင္းပါးရွင္အားရွိေအာင္ ဝင္ၿပီးေယဘုယ်သေဘာ ေထာက္ခံေပးလိုက္ပါတယ္။
ေခါင္းစဥ္(၇) ခ်က္ကို အနည္းဆံုး စဥ္းစားစရာရႏိုင္သည္ဟု ံဆိုထားေတာ့အၾကံဥာဏ္ေကာင္းေပး ထားတဲ့ ေဆာင္းပါးေကာင္းပါ။
Post a Comment