ေနသြင္
ပဋိပကၡအလြန္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားကိစၥသည္ ႐ႈပ္ေထြးသည္။ ပဋိပကၡေျဖရွင္းေရးတြင္ ေရြးေကာက္ပြဲ၏ အသံုး က်မႈကို မွတ္ေက်ာက္တင္ၾကည့္ေသာအခါ အေျဖႏွစ္မ်ဳိး ထြက္လာသည္။ ဥပမာအေနျဖင့္ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္ လုိက္ ေဘးရီးယား ေရြးေကာက္ပြဲသည္ (၄၆) ႏွစ္အတြင္း ပထမဆံုးက်င္းပေသာ ေရြးေကာက္ပြဲျဖစ္ၿပီး လြတ္လပ္မွ် တျခင္းႏွင့္အတူ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ေဆာင္ၾကဥ္းခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ၁၉၉၂ ခုႏွစ္ အန္ဂိုလာေရြးေကာက္ပြဲသည္ ျပည္တြင္းစစ္ရပ္စဲဖို႔ ရည္ရြယ္ခဲ့ေသာ္လည္း ေရြးေကာက္ပြဲေၾကာင့္ပဲ ျပည္တြင္းစစ္သည္ ေနာက္ထပ္ (၁၀) ႏွစ္ သက္တမ္းပိုၾကာခဲ့သည္ဟုဆုိသည္။
၂၀၀၇ ခုႏွစ္ ကင္ညာေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အာဏာရသမၼတက မဲလိမ္သျဖင့္ သမၼတအျဖစ္ က်မ္းသစၥာက်ိန္ဆုိ သည့္ နာရီပိုင္းအတြင္း အဓိက႐ုဏ္းျဖစ္ၿပီး လူေပါင္း (၁,၅၀၀) ေသဆံုး၊ (၃) သိန္းေက်ာ္ အိုးပစ္အိမ္ပစ္ျဖစ္ခဲ့ရ သည္။ အလားတူ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဇင္ဘာေဘြ သမၼတေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အာဏာရသမၼတ မူဂါဘီက ပထမအ ေက်ာ့တြင္ အတိုက္အခံ ေမာ္ဂန္ရွန္ဂ႐ုိင္းကို ႐ံႈးသြားရာ ဒုတိအေက်ာ့တြင္ ေသခ်ာေပါက္ႏုိင္ေအာင္ အတုိက္ အခံေတြကို ႏွိပ္ကြပ္သျဖင့္ လူ (၁၀၀) ခန္႔ေသၿပီး ေထာင္ခ်ီ အိုးပစ္အိမ္ပစ္ ထြက္ေျပးခဲ့ရသည္။
ေဆးေၾကာင့္ေလး
ပဋိပကၡအလြန္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားကိစၥကို ၂၀၀၄ ခုႏွစ္ ကုလသမဂၢတကၠသိုလ္ရဲ႕ စာတမ္းတခုတြင္ သီးသန္႔အ ခန္းတခန္းအေနျဖင့္ ေဖာ္ျပထားသည္။ အခ်ဳပ္မွာ ဤသို႔ျဖစ္သည္။
“ေရြးေကာက္တခုတည္းႏွင့္ နက္႐ိႈင္းေသာ ပဋိပကၡေတြ အထူးသျဖင့္ ပဋိပကၡေၾကာင့္ အနာတရျဖစ္ေနေသာ လူ႔အဖြ႔ဲအစည္းတခု၏ ျပႆနာကို မေျဖရွင္းႏိုင္ပါ။ ႏိုင္ငံမ်ား၏ အေတြ႔အၾကံဳေတြအရ မတည္ၿငိမ္ေသာ ႏိုင္ငံ ေရးအေျခအေနထဲ ေရြးေကာက္ပြဲဆုိတာကို ေနာက္ထပ္ေပါင္းထည့္လုိက္လွ်င္ ျပႆနာေျပလည္မသြားဘဲ အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားႏွင့္ ထိန္းမရ သိမ္းမရျဖစ္မႈေတြ အရွိန္ရဖို႔ လမ္းစျဖစ္သြားႏိုင္ပါသည္”
၂၀၀၉ ေဆာင္းဦးေပါက္ အာဖဂန္နစၥတန္ေရြးေကာက္ပြဲသည္ အနီးစပ္ဆံုး နမူနာတခုျဖစ္သည္။ အၾကမ္းဖက္မႈ မ်ားစြာျဖစ္ခ့ဲၿပီး တတုိင္းျပည္လံုး စစ္တြင္းက်လုနီးပါး အေျခအေနေရာက္ခဲ့သည္။
ပံုသြန္းေလာင္းေသာ အခ်က္သံုးခ်က္
ပဋိပကၡအလြန္ ေရြးေကာက္ပြဲသည္ အဆုိးျဖစ္မလား၊ အေကာင္းျဖစ္မလားဆုိသည္ကို အခ်က္ (၃) ခ်က္က အ ဆံုးအျဖတ္ေပးသည္ဟု ဆုိသည္။
(၁) အခ်ိန္ကိစၥ - ေရြးေကာက္ပြဲကို ေစာႏုိင္သမွ် ေစာေစာလုပ္သလား သို႔မဟုတ္ ႏုိင္ငံေရးျပႆနာေတြ တည္ တည္ၿငိမ္ၿငိမ္ျဖစ္သည္အထိ ေရႊ႕ထားသလား။
(၂) ေရြးေကာက္ပြဲကုိယ္ထည္ - ဘယ္သူေတြ ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္သလဲ။ ဘယ္သူေတြက မဲေပးသလဲ။ ေရြး ေကာက္ပြဲမွာ ဘယ္ေဖာ္ျမဴလာ (နည္း) ကို သံုးသလဲ။
(၃) ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား - ပဋိပကၡအလြန္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အရပ္ဘက္အဖြဲ႔အစည္းမ်ား အားမေကာင္းေသးသ ျဖင့္ လူထုကို ဦးေဆာင္ဖို႔ ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ားသည္ ေရရွည္ဒီမုိကရက္တစ္ႏိုင္ငံေရးျဖစ္စဥ္အတြက္ အခရာဟုဆုိ သည္။
အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ သံုးခ်က္
အခ်ိန္ကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ ဘယ္အခ်ိန္ျဖစ္သင့္သည္ဟု သံမဏိစည္းမ်ဥ္းမရွိေသာ္လည္း ေရြးေကာက္ပြဲစနစ္ ကို ေလ့လာေသာ (International Foundation for Election) က ႏုိင္ငံေရးအေျခအေန တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္ ျဖစ္ၿပီးေနာက္ အနည္းဆံုး (၂) ႏွစ္ေလာက္ အခ်ိန္ယူၿပီးမွ ေရြးေကာက္ပြဲလုပ္သင့္သည္ဟူ၍ အၾကံျပဳသည္။ အ မွန္မွာ အခ်ိန္သည္ ဒုတိယကိစၥျဖစ္ၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲမတုိင္ခင္ အနည္းဆံုး လိုအပ္ခ်က္ (၃) ခ်က္ကို ေထာက္ ျပေသာ စာတမ္းတခု ၾသဂုတ္လအတြင္းကပင္ ထြက္ခဲ့ေသးသည္။
(၁) လံုျခံဳေသာ အေျခအေနတြင္ အဓိက သူပုန္အင္အားစုအမ်ားစု လက္နက္စြန္႔ၿပီးျဖစ္ရမည္။ စစ္တပ္ႏွင့္ ရဲ တပ္ဖြဲ႔အသစ္ဖြဲ႔စည္းမႈ လံုေလာက္ေသာ တုိးတက္မႈရွိရမည္။
(၂) ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပ႐ံုမွ်မဟုတ္၊ ေရြးေကာက္ပြဲဆုိင္ရာ စီမံခန္႔ခြဲေရးႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရးကိစၥအ၀၀ (ဥပမာ - မဲစာရင္းျပဳစုျခင္း၊ ေရြးေကာက္ပြဲပညာေပးမႈမ်ား) စနစ္တက်ျဖစ္ရမည္။
(၃) တရားေရးစနစ္ႏွင့္ ရဲအဖြဲ႔သည္ မဲမသမာမႈမ်ား၊ ေရြးေကာက္ပြဲဆုိင္ရာ အျငင္းပြားမႈမ်ားကို ကုိင္တြယ္ေျဖ ရွင္းႏုိင္ေသာ အေျခအေနရွိရမည္။ မဟုတ္လွ်င္ အတုိက္အခံပါတီမ်ားႏွင့္ မဲဆႏၵရွင္မ်ားသည္ ေရြးေကာက္ပြဲကို မယံုၾကည္လွ်င္ အဓိက႐ုဏ္းကို ဦးတည္ေစႏုိင္သည္။
၇/၁၁ ေရြးေကာက္ပြဲ
မၾကာခင္ က်င္းပေတာ့မည့္ ေရြးေကာက္ပြဲသည္ ျပည္တြင္းစစ္ႏွင့္ လူမ်ဳိးေရးပဋိပကၡ နိဂံုးခ်ဳပ္ရန္ ေစတနာ ေကာင္းႏွင့္လုပ္သည့္ ေရြးေကာက္ပြဲမဟုတ္ေပ။
အဆိုးဆံုးမွာ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုျဖစ္သည္။ ထိုထက္ပိုဆိုးသည္မွာ ဖြဲ႔စည္းပံုအရ ဥပေဒျပဳလႊတ္ေတာ္အသီးသီး တြင္ စစ္သားက (၄) ပံု (၁) ပံုဟု ဆိုေသာ္လည္း ၾကံ႕ဖြံ႔ပါတီေပၚလာေသာအခါ အရပ္သား (၄) ပံု (၁) ပံု လႊတ္ ေတာ္သို႔ ေျပာင္းသြားသည္။ ထုိသို႔ျဖစ္ေအာင္ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ႏွင့္ စစ္ေကာင္စီ၏ ဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒ မ်ားသံုး၍ ဖန္တီးလုိက္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၇/၁၁ ေရြးေကာက္ပြဲသည္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကို ေနသားတက်ျဖစ္ ေအာင္ (Status Quo) လုပ္မည့္ ေရြးေကာက္ပြဲသာျဖစ္သည္။
ေရြးေကာက္ပြဲနီးလာေလ ႏိုင္ငံေရးျပႆနာမ်ား၊ တုိင္းရင္းသားျပႆနာမ်ား၊ လက္နက္ကိုင္ပဋိပကၡမ်ား ျပင္း ထန္လာေလျဖစ္သည္။ ေရြးေကာက္ပြဲကို ပံုေဖာ္ၾကမည့္သူမ်ားတြင္ ႏုိင္ငံေရးအဓိကဇာတ္ေကာင္းမ်ား မပါ၀င္ ေပ။ ၁၉၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အႏုိင္ရ အမ်ဳိးသားဒီမုိကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္၊ ရွမ္း၊ ရခုိင္၊ မြန္ စေသာ ပါတီတို႔ မပါ၀င္ ေပ။
တိုင္းရင္းသားနယ္ေျမမ်ားတြင္ ဆယ္စုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ တုိင္းရင္းသားအခြင့္အေရးရဖို႔ တစုိက္မတ္မတ္ႀကိဳးပမ္း လာၾကေသာ ကရင္၊ ရွမ္း၊ ရခုိင္၊ ခ်င္း၊ စေသာ လက္နက္ကိုင္အင္အားစု တဒါဇင္သည္ နယ္စပ္ေဒသမ်ားတြင္ ဆက္ရွိေနသည္။ အပစ္အရပ္အဖြဲ႔မ်ားတြင္ ရွမ္းျပည္နယ္တြင္ ယူဒဗလ်ဴအက္စ္ေအ (၀အဖြဲ႔)၊ မိုင္းလားအဖြဲ႔၊ အက္စ္အက္စ္ေအ တပ္မဟာ (၁)၊ ကခ်င္ျပည္နယ္တြင္ (ေကအုိင္အုိ)၊ မြန္ျပည္နယ္တြင္ မြန္ျပည္သစ္ပါတီ၊ က ရင္ျပည္နယ္တြင္ ေကအန္ယူ-ေကအန္အယ္လ္ေအ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေကာင္စီ၊ ဒီေကဘီေအအဖြဲ႔ခြဲ၊ စုစုေပါင္း (၇) ဖြဲ႔ နယ္ေစာင့္တပ္ဖြဲ႔စည္းေရးကို လက္မခံေသးသျဖင့္ အသစ္ဖြဲ႔ေသာ စစ္တပ္ႏွင့္ ရဲကိစၥ အေျခတက် မျဖစ္ေသး ေပ။
မဲရွာပံုေတာ္
ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္ကို လူထုက ပံုမသြင္းႏိုင္ေခ်။ ေရြးေကာက္ပြဲအလြန္ အစိုးရအဖြဲ႔ႏွင့္ လႊတ္ေတာ္သည္ အ သင့္ထုပ္ပိုးၿပီးသားျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ မျဖစ္ျဖစ္ေအာင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေပးရေသာ ေရြးေကာက္ပြဲအာ ဏာပုိင္ အဆင့္ဆင့္သည္ ေရြးေကာက္ပြဲကလိန္က်မႈမ်ားကို ေရွာင္လြဲႏိုင္မည္မဟုတ္။ ထိုသို႔ျဖစ္လာလွ်င္ ေရြး ေကာက္ပြဲအျငင္းပြားမႈမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ အာဏာကုန္လႊဲထားေသာ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ကုိ ျပည္သူက အားမကိုးႏုိင္သလို သမာသမတ္က်ေသာ ခံု႐ံုးတို႔လည္း ရွိမည္မဟုတ္ေပ။
ထို႔ေၾကာင့္ ေရြးေကာက္ပြဲၿပီးလွ်င္ မဲဆႏၵရွင္တို႔သည္ ကုိယ္ေပးထားေသာ မဲ ေပ်ာက္သြားသည္ကို ျပန္ရွာရ မည္။ ေသခ်ာသည္က ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲသည္ ၁၉၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲလိုမ်ဳိးမဟုတ္ေပ။ ေဆာင္းပါးအစက ဥပမာျဖစ္ေသာ ၂၀၀၅ လုိက္ေဘးရီးယား ေရြးေကာက္ပြဲလုိလည္း မျဖစ္ႏိုင္ေပ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ၁၉၉၂ အန္ဂိုလာ ေရြးေကာက္ပြဲလုိလား၊ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္ ကင္ညာေရြးေကာက္ပြဲလိုလား သို႔မဟုတ္ ၂၀၀၉ အီရန္ ေရြးေကာက္ပြဲလို လား သို႔မဟုတ္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဇင္ဘာေဘြ ေရြးေကာက္ပြဲလုိ အာဏာခြဲေ၀ေရးအထိ ဦးတည္မလား ဆိုသည္မွာ မဲဆႏၵရွင္တို႔ကိုယ္တုိင္၏ စိတ္လႈပ္ရွားမႈအေပၚလည္း မူတည္သည္။ ေရြးေကာက္ပြဲကို ပံုသြန္းေလာင္းေသာ အ ခ်က္ (၃) ခ်က္ထဲက ေရြးေကာက္ပြဲဇာတ္ေကာင္မ်ားႏွင့္ တရားမွ်တေသာ ေရြးေကာက္ပြဲတခုျဖစ္ေျမာက္ေရး ေစာင့္ၾကည့္ေနေသာ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပမွ အျခားဇာတ္ေကာင္တို႔အေပၚလည္း မူတည္သည္။
ေနသြင္
၁၁၊ ၁၀၊ ၂၀၁၀
No comments:
Post a Comment