ေနသြင္
အရပ္ဘက္-စစ္ဘက္ဆက္ဆံေရးအေၾကာင္း ေျပာၾကသည့္အခါ ဟန္တင္တန္၏ မွတ္ခ်က္တခုကို မၾကာခဏ ကိုးကားၾကေလ့ရွိသည္။ အထူးသျဖင့္ အင္ဒိုနီးရွားစစ္တပ္ႏွင့္ ထုိင္းစစ္တပ္အေၾကာင္း ေျပာေသာအခါ သူ၏ ေကာက္ခ်က္သည္ ထည့္သြင္းစဥ္းစားသင့္ေသာ အခ်က္တခ်က္ျဖစ္ေသာ္လည္း ျမန္မာစစ္တပ္ႏွင့္ ပတ္သက္ လာလွ်င္မူ သူ၏အယူအဆမွာ အျငင္းပြားဖြယ္ျဖစ္မည္။ ဟန္တင္တန္၏ အယူအဆမွာ ဒီမိုကေရစီဖူးသစ္စ ႏိုင္ ငံမ်ားတြင္ ေတြ႔ရေလ့ရွိေသာ စစ္ဘက္-အရပ္ဘက္ ျပႆနာမ်ား၏ ဇာစ္ျမစ္ကို ေနာက္ေၾကာင္းေျခရာခံလွ်င္ စစ္ဘက္မွလာေသာ ျပႆနာမဟုတ္ဘဲ အရပ္ဘက္က အစေဖာ္ေပးလုိက္ေသာ ျပႆနာဟုဆုိသည္။ စီးပြား ေရးတိုးတက္မႈ၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးအင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ားကို အားေကာင္းေအာင္ မလုပ္ႏိုင္ေသာ အခါ အၾကံႀကီးေသာ (ambitious) အရပ္ဘက္ ႏိုင္ငံေရးသမားတခ်ဳိ႕သည္ စစ္တပ္ကို ႏိုင္ငံေရးထဲ ဆြဲသြင္း ေလ့ရွိသည္ဟုဆုိသည္။
႐ႈခင္း (၁) - အင္ဒိုနီးရွားစစ္တပ္
ဆူဟာတိုေခတ္ (၁၉၆၇-၁၉၉၈) လြန္ေသာအခါ အင္ဒိုနီးရွားစစ္တပ္သည္ သူတို႔ကုိယ္တုိင္က အရပ္ဘက္အာ ဏာရွင္၏ အသံုးခ်ခံဘ၀ျဖစ္ခဲ့ရသည္ဟု အေၾကာင္းျပၿပီး ႏုိင္ငံေရးမွဆုတ္ခြာခဲ့သည္။ ျပည္တြင္းျပည္ပမွ ဖိအား မ်ဳိးစံု ရင္ဆုိင္ေနရေသာ အခက္အခဲဆံုးေသာအခ်ိန္ (၁၉၉၉) တြင္ ၁၉၇၃ ဗိုလ္သင္တန္းဆင္း မ်ဳိးဆက္သစ္ စစ္ဗိုလ္တစုက စာအုပ္တအုပ္ စုထုတ္ရာတြင္ သူတို႔သည္ မ်ဳိးဆက္ေဟာင္းမ်ားထံမွ ဆုိးေမြကို ဆက္ခံခဲ့ၾက သည္ ဟူသည့္လုိင္းကို တင္ခဲဲ့သည္။ ပါရာဒုိင္းသစ္ကာလ (၁၉၉၈-၂၀၀၁) တြင္ စစ္တပ္ကို ႏိုင္ငံေရးမွ ခြာရန္ အတြက္ ျပည္တြင္းျပည္ပဖိအားကို စစ္တပ္၏ တံု႔ျပန္ပံုမွာ (၄) မ်ဳိးရွိသည္ဟုဆုိသည္။
(၁) စစ္တပ္သည္ တပ္တြင္းညီၫြတ္မႈ ျပန္စုစည္းၿပီး ထက္ေအာက္ စည္းကမ္းေသ၀ပ္မႈ၊ အမိန္႔နာခံမႈကို ျပန္ လည္တည္ေဆာက္ခဲ့သည္။
(၂) စစ္တပ္သည္ နဂိုက ပါလီမန္တြင္ အမတ္ေနရာ (၇၅) ေနရာကို (၃၈) ေနရာသို႔ ေလွ်ာ့ခ်ခဲ့သည္။
(၃) စစ္တပ္သည္ ဂိုကာပါတီႏွင့္ ကင္းကင္းရွင္းရွင္း ေနခ့ဲသည္။
(၄) စစ္ဦးစီးခ်ဳပ္ ၀ရန္တိုသည္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္က ေပးထားေသာ အျမင့္ဆံုး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာႏွင့္ မာ ရွယ္ေလာကို သံုးခြင့္ရွိေသာ အေျခအေနႏွင့္ ၾကံဳႀကိဳက္ခဲ့ေသာ္လည္း ထုိအခြင့္အေရးကို တမင္မသံုးခဲ့ဟု ဆုိ သည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ၀ရန္တိုသည္ ဆူဟာတိုကို ရာထူးစြန္႔လႊတ္ရန္ တုိက္တြန္းခဲ့သူလည္းျဖစ္သည္။
ျပန္ခ်ဳပ္လွ်င္ စစ္တပ္သည္ ႏုိင္ငံေရးတြင္ ေရွ႕တန္းေနရာမွ ကားလိပ္ေနာက္သို႔ ၀င္သြားခဲ့သည္။ အာဏာကို တုိက္႐ုိက္သိမ္းပိုက္မႈမွ သြယ္၀ုိက္လႊမ္းမိုးထားမႈမ်ဳိးသို႔ ေျခတလွမ္းဆုတ္ခဲ့သည္။ တျခားႏိုင္ငံေရးအင္အားစု မ်ားကို အာဏာမွ်ေ၀ေပးခဲ့သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အင္ဒိုနီးရွားစစ္တပ္၏ ႏုိင္ငံေရးမွ စစ္တန္းလ်ားသို႔ အျပန္ခရီး သည္ စစ္႐ႈံးၿပီးျပန္ေသာ ပံုမ်ဳိးမဟုတ္ခဲ့ဘဲ ဖိအားႏွင့္ စိန္ေခၚမႈမ်ားေၾကာင့္ အလိုက္တသိ၊ အစီအစဥ္တက် ျပန္ လည္ဆုတ္ခြာခဲ့ျခင္းမ်ဳိး ျဖစ္သည္ဟုဆုိသည္။ ေအာင္ျမင္စြာ ဆုတ္ခြာသည့္နည္းဟု ဆုိရမည္။
ႏိုင္ငံေရးအေျခအေနကလည္း စစ္တပ္ကို ႏိုင္ငံေရးတြင္ ပါ၀င္ရန္ ခြင့္မျပဳေတာ့ေပ။ လက္ရွိအင္ဒိုနီးရွားစစ္တပ္ ဦးစီးခ်ဳပ္သည္ သူ႔တပ္ကို ႏုိင္ငံေရးထဲ၀င္မပါရန္ ၫႊန္ၾကားထားသလို အရပ္ဘက္ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြလည္း စစ္တပ္ကို ႏုိင္ငံေရးထဲ ဆြဲသြင္းေသာ အတိတ္က အမွားမ်ဳိး ထပ္မလုပ္ၾကရန္ သတိေပးထားသည္။ သို႔ေသာ္ အင္ဒိုနီးရွား ဗိုလ္မွဴးႀကီးတေယာက္ ေရးေသာ ေဆာင္းပါးတပုဒ္တြင္ ဒီဘက္ေခတ္ စစ္ဘက္-အရပ္ဘက္ဆက္ ဆံေရးတြင္ အေရးႀကီးေသာ အခ်က္တခ်က္မွာ ႏုိင္ငံေရးသမားအခ်င္းခ်င္း အေပးအယူမတည့္လွ်င္ ႏိုင္ငံေရး တည္ၿငိမ္မႈရရန္ ခက္ခဲမည္ဟု နိမိတ္ဖတ္ထားသည္။ အနာဂတ္တြင္ စစ္တပ္က ႏိုင္ငံေရးတြင္ ပါ၀င္မလား၊ ပ ေရာ္ဖက္ရွင္နယ္စစ္တပ္အျဖစ္ ဆက္တည္ရွိမလားဆုိသည္မွာ ႏုိင္ငံေရးသမားတို႔၏ ရင့္က်က္မႈေရခ်ိန္အေပၚ မူတည္သည္ဟု ဆုိသည္။
႐ႈခင္း (၂) ထုိင္းစစ္တပ္
ထုိင္းႏုိင္ငံကို သက္ဦးဆံပုိင္ဘုရင္စနစ္္မွ စည္းမ်ဥ္းခံစနစ္သို႔ ေျပာင္းလဲေသာ (၁၉၃၂) ခုႏွစ္သည္ ထုိင္းစစ္တပ္ ၏ ပဲြဦးထြက္ အာဏာသိမ္းမႈျဖစ္သည္။ ထုိမွ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္အထိ ႏုိင္ငံေရးတြင္ စစ္တပ္က အာဏာသိမ္းမႈ၊ အာ ဏာသိမ္းရန္ ႀကိဳးပမ္းမႈ (၁၈) ႀကိမ္ ျဖစ္ခဲ့သည္။ အာဏာသိမ္းမႈတုိင္းကို လုိအပ္ခ်က္တခုအျဖစ္ စစ္တပ္က ယံု ၾကည္မႈရွိပံုရသည္။ ၁၉၉၁ ခုႏွစ္ အာဏာသိမ္းမႈတို႔၏ ဆင္ေျခမွာ ႏုိင္ငံေရးစနစ္သန္႔ရွင္းေရး၊ အဂတိလုိက္စား ေသာ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားကို ဖယ္ရွားေရး၊ ဒီမုိကေရစီအစစ္အမွန္ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရး၊ ဘုရင္မင္းျမတ္ ကို ကာကြယ္ေရးအတြက္ဟု ဆိုသည္။
သို႔ေသာ္ ၂၀၀၂ ခုႏွစ္ ဆႏၵျပမႈေနာက္ပိုင္းတြင္ စစ္တပ္၏ ႏုိင္ငံေရးစြက္ဖက္မႈသည္ လူႀကိဳက္နည္းလာသည့္ နည္းတူ အက်ဘက္သို႔ ေရာက္ခဲ့သည္။ ေနာက္ဆံုး ၂၀၀၆ အာဏာသိမ္းမႈတြင္မူ ယခင္က ေခတ္မစားေတာ့ ေသာ အာဏာသိမ္းမႈေႂကြးေၾကာ္သံမ်ား ျပန္လည္လူႀကိဳက္မ်ားလာျပန္သည္။ သို႔တေစ ထုိင္းစစ္တပ္ ထိပ္ပိုင္း ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ စစ္တပ္အေနႏွင့္ ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ ကင္းရွင္းရမည္ဟူေသာ အယူအဆကို အရုိးစြဲေနသည့္ အတုိင္း လူသိရွင္ၾကားလည္း မၾကာခဏထုတ္ေျပာေလ့ရွိသည္။ အာဏာသိမ္းၿပီးသည္ႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲသစ္ ကို ကတိေပးၿပီး ေပးသည့္ကတိကို တည္ေအာင္လုပ္သည္။ ေနာက္ပုိင္း ႏုိင္ငံေရးထိပ္တုိက္ေတြ႔မႈမ်ားတြင္ ၾကားမညႇပ္ေအာင္၊ အျပစ္ေျပာစရာမျဖစ္ေအာင္ သတိႏွင့္ေနခဲ့သည္။
သက္ဆင္အလြန္ေခတ္တြင္ ထုိင္းျပည္သူတခ်ဳိ႕၏ ခံယူခ်က္တြင္ ေခတ္စားလာေသာ သက္ဆင္လို အက်င့္ ပ်က္ေသာ အရပ္ဘက္အစိုးရထက္စာလွ်င္ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးက ေကာင္းဦးမည္ဟူေသာ အေတြးအေခၚသည္ ဒီမုိကေရစီေနာက္ေၾကာင္းျပန္ျခင္းဟု ဆိုရမည္။ ႏိုင္ငံတကာအျမင္တြင္ အက်င့္ပ်က္ေသာ အစိုးရကို အာဏာ သိမ္းသျဖင့္ ထုိင္းႏိုင္ငံကို အမွန္တကယ္ ကယ္တင္ရာေရာက္သလားဟု ျပန္သံုးသပ္ေသာအခါ အာဏာသိမ္း တာ ေျခလွမ္းအမွားဟု အေျဖထြက္သည္။ အမ်ဳိးသားေသြးကြဲမႈကို နက္သထက္နက္႐ိႈင္းေအာင္ တုိင္းျပည္ကို အဆုိးေက်ာ့ သံသရာထဲ တြန္းပို႔ေပးရာ ေရာက္ခဲ့သည္ဟု ဆုိသည္။ ႏုိင္ငံေရးအရ မည္မွ်သေဘာကြဲကြဲ၊ ဒီမုိက ေရစီေဘာင္အတြင္းက ျပႆနာအ၀၀သည္ စစ္တပ္ႏွင့္မဆုိင္၊ ဆုိင္ခ်င္းဆုိင္လွ်င္ ရဲအဖြဲ႔ႏွင့္သာ ဆုိင္မည္။ စစ္ တပ္အလုပ္သည္ ျပင္ပရန္ ကာကြယ္ရန္တြင္သာ ေဘာင္သတ္ထားရမည္ဟူေသာ ကုိယ့္အလုပ္ကိုယ္လုပ္၀ါဒ (ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္လစ္ဇင္) သေဘာတရားသည္ ထုိင္းစစ္တပ္အတြက္ ႁခြင္းခ်က္မျဖစ္ႏိုင္ေပ။
႐ႈခင္း (၃) - ျမန္မာစစ္တပ္
န၀တ/နအဖ အုပ္ခ်ဳပ္မႈသက္တမ္း ႏွစ္ (၂၀) ကာလသို႔ ေရာက္ရွိၿပီးေနာက္ “တပ္မေတာ္သာအမိ၊ တပ္မေတာ္ သာအဖ” ဟူေသာ ၀ါဒျဖန္႔ခ်က္ႏွင့္ မလံုေလာက္ဟု ယူဆေသာအခါ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၌ “ႏိုင္ငံ ေတာ္၏ အမ်ဳိးသားႏိုင္ငံေရး ဦးေဆာင္မႈအခန္း႑တြင္ တပ္မေတာ္က ပါ၀င္ထမ္းေဆာင္ႏိုင္ေရးတို႔ကို အစဥ္တ စုိက္ဦးတည္သည္။” ဟူေသာအခ်က္ႏွင့္ လက္ရွိအက်ဳိးစီးပြားကို ကာကြယ္ရင္း တပ္တြင္းက ေနာက္မ်ဳိးဆက္ ကို မက္လံုးေပးလုိက္သည္။ အင္ဒိုနီးရွားစစ္တပ္၊ ထုိင္းစစ္တပ္တို႔ႏွင့္ မတူေသာအခ်က္မွာ အင္ဒိုနီးရွားႏွင့္ ထုိင္းစစ္တပ္၏ အေတြးအေခၚက ႏိုင္ငံေတာ္ကို ကယ္တင္ေရးဟူေသာ အေျခခံမွ ဆင္းသက္လာျခင္းျဖစ္ၿပီး ျမန္မာစစ္တပ္၏ အေတြးအေခၚက ျမန္မာစစ္ေခါင္းေဆာင္တခ်ဳိ႕၏ သူတို႔အက်ဳိးစီးပြားကာကြယ္ေရးအေျခခံမွ ဆင္းသက္လာျခင္းျဖစ္သည္။
ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးတြင္ ဟန္တင္တန္၏ စစ္ဘက္-အရပ္ဘက္ ဆက္ဆံေရးျပႆနာႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျပန္ေထာက္ စရာတခ်က္မွာ ဖဆပလေခတ္တြင္ ႏိုင္ငံေရးသမားတခ်ဳိ႕က စစ္တပ္ကို ႏိုင္ငံေရးထဲ ဆြဲသြင္းခဲ့သည့္ အမွားရွိခဲ့ ဖူးသည္။ အၾကံႀကီးေသာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေန၀င္းက ဖဆပလေခတ္ ႏိုင္ငံေရးသမားတို႔၏ အားနည္းခ်က္ကို အခြင့္ ေကာင္းယူၿပီး ၁၉၆၂ ခုႏွစ္တြင္ အာဏာသိမ္းေသာအခါ ထုိင္းႏိုင္ငံတြင္ ၂၀၀၆ စစ္တပ္အာဏာသိမ္းသည့္ အ ေျခအေနမ်ဳိး ေထာက္ခံသူက ေထာက္ခံခဲ့ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ မဆလေခတ္ (၂၆) ႏွစ္ႏွင့္ န၀တ/နအဖေခတ္ ႏွစ္ေပါင္း (၂၀) ေက်ာ္ အေတြ႔အၾကံဳက လူထုၾကားတြင္ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေအာက္က လြတ္ေျမာက္လွ်င္ၿပီးေရာ ဟူသည့္ အေတြးအေခၚကို အစိုင္အခဲျဖစ္လာေစခဲ့သည္။ ေဘးထြက္ဆုိးက်ဳိးတခုက စစ္တပ္ကို စစ္တန္းလ်ား ျပန္မပို႔ႏုိင္ေသာ အခ်ိန္ကာလ ရွည္ၾကာလြန္းေသာအခါ လူထုအၾကားတြင္ ၿငီးေငြ႔မႈျဖစ္လာသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မ တရားသည့္ ဖြဲ႔စည္းပံုႏွင့္ မတရားသည့္ ေရြးေကာက္ပြဲလုပ္ေပးမည္ဆုိသည္ကိုပင္ အရပ္ဘက္ႏိုင္ငံေရးသမား တခ်ဳိ႕စိတ္ထဲတြင္ မဆုိးပါဘူးဟူေသာ ေ၀၀ါးမႈမ်ဳိး ျဖစ္တည္ေစခဲ့သည္။
၁၉၆၂-၂၀၁၀ အထိ စစ္ဘက္-အရပ္ဘက္ဆက္ဆံေရးတြင္ အရပ္ဘက္ ႏုိင္ငံေရးသမားတို႔၏ တာ၀န္မဟုတ္ ဟု ေလွ်ာ့ေလွ်ာ့ေပါ့ေပါ့ တြက္လွ်င္ ၂၀၁၀ အလြန္တြင္ စစ္တပ္က ႏိုင္ငံေရးတြင္ ဆက္ပါေနမည့္ကိစၥသည္ အ ရပ္ဘက္ႏုိင္ငံေရးသမားတို႔၏ တာ၀န္မကင္းဟုဆိုရေတာ့မည္။ ျပန္ခ်ဳပ္လွ်င္ အရပ္ဘက္ႏုိင္ငံေရးသမားတို႔၏ ႏုိင္ငံေရးရင့္က်က္မႈေရခ်ိန္၊ စည္းလံုးညီၫြတ္မႈေရခ်ိန္က အနာဂတ္တြင္ စစ္တပ္ကို ႏုိင္ငံေရးမွ ေတာထုတ္ႏုိင္၊ မထုတ္ႏိုင္ကို အဆံုးအျဖတ္ေပးလိမ့္မည္ဟူေသာ အခ်က္သည္ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးအတြက္ အမွန္တရားျဖစ္ေပ သည္။
ေနသြင္
(စက္တင္ဘာ ၁၇၊ ၂၀၁၀)
1 comment:
When people analyse an event or an outcome, internal factors are usually overlooked or underestimated. The roles of external pressures and other stake holders are perhaps, overtly emphasized. They often explain the incidents in or even altering the story to fit into their theory.
I am not resenting the theory of the author but just complementing.
Chain actions and reactions inside the whole structure of the armed forces as well as the organisation holding the power (in this case SPDP) should be studied.
Due to the ongoing election process, in my opinion, the integrity of the armed forces is deteriorating. Moreover, SPDC is going to incorporate business tycoons into future SPDP government. This, in my opinion, will further deteriorate the usual, taken for granted, solidarity and loyalty of the army.
One ingredient for self destruction is gradually self nurturing now.
Only question is, to what extent, will the opposition be able to exploit this.
Judging by the way the have REACTED (not pro-acted) in the past, it is dubious that they would be able to harness the situation significantly.
Thargii
Post a Comment