Monday, August 30, 2010

အင္ဒိုနီးရွား၏ (၁၀) ႏွစ္ေက်ာ္ ဒီမုိကေရစီခရီးကို ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးေပၚ တင္ၾကည့္ ျခင္း

ေနသြင္

ျမန္မာျပည္သူတုိ႔၏ ဒီမုိကေရစီဉာဏ္ရည္သည္ အင္ဒိုနီးရွားျပည္သူေတြထက္ (၁၀) ႏွစ္တိတိ ေစာသည္။ သို႔ ေသာ္ ျမန္မာစစ္တပ္၏ ဒီမုိကေရစီဉာဏ္ရည္သည္ အင္ဒိုနီးရွားစစ္တပ္ထက္ အႏွစ္ (၅၀) နီးပါး ေနာက္က်ေန သည္။ ျမန္မာစစ္တပ္သည္ အင္ဒုိနီးရွားစစ္တပ္က အမိႈက္ေတာင္းထဲထည့္လုိက္ၿပီးျဖစ္ေသာ ဆူဟာတုိေခတ္ (၁၉၆၇-၁၉၉၈) ဆီကို အခုမွ ျပန္သြားေနေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။

မၾကာခင္ကပင္ ဆူဟာတုိေခတ္က စစ္သားႀကီးတေယာက္၏ ၀န္ခံခ်က္ကို ဖတ္လိုက္ရသည္။ အင္ဒိုနီးရွား သမၼတ ဆူစီလိုဘန္ဘမ္းယူဒိုယိုႏုိ ကုိယ္တုိင္၀န္ခံခ်က္ျဖစ္သည္။ ဆူဟာတုိေခတ္က တုိင္းျပည္မွာ တည္ၿငိမ္ ၿပီး စီးပြားေရးလည္း တုိးတက္ေနသည့္အတြက္ စီးပြားေရးတုိးတက္မႈႏွင့္ ဒီမုိကေရစီ ဘယ္ဒင္းကို ေရြးမလဲဟု စဥ္းစားၿပီး စီးပြားေရးတုိးတက္မႈကို ေရြးခဲ့သည္ဟု ၀န္ခံသည္။ ထုိအခ်ိန္က ဒီမုိကေရစီသည္ အင္ဒိုနီးရွားယဥ္ ေက်းမႈႏွင့္ မသင့္ေတာ္ဘူးဟု ယံုၾကည္ခ့ဲသည္ဟုဆုိသည္။

“ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးအေျခအေနေတြ ဘယ္ေလာက္ဆုိးဆိုး၊ အသူတရာနက္တဲ့ ေခ်ာက္ေအာက္ေရာက္ၿပီး ကမ္းမျမင္လမ္းမျမင္ ျပန္တက္ႏိုင္ဖို႔ အေၾကာင္းမျမင္ေတာ့ရင္လည္း ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္တခု အျမဲတမ္းရွိပါေသးတယ္။ အဲဒါ ဒီမုိကေရစီပါပဲ။ ဒီမုိကေရစီက ျပန္ဆြဲတင္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီကို ဘယ္ေတာ့မွ လက္လႊတ္မခံပါနဲဲ႔”

တကယ္တမ္း ဆူဟာတိုေခတ္ကိုလည္း (၂) ပုိင္းခြဲၿပီး ေလ့လာၾကသည္။ ၁၉၈၀ မတုိင္ခင္ႏွင့္ ၁၉၈၀ ေနာက္ ပုိင္းအေျခအေနမွာ ေျပာင္းျပန္ျဖစ္သည္။ ကမၻာတြင္ ၁၉၉၀ မတုိင္ခင္က စစ္ေအးကာလျဖစ္ၿပီး စစ္အာဏာရွင္ ေတြေခတ္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာျပည္တြင္ ဦးေန၀င္း၏ မဆလေခတ္ေပၚခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ဆူဟာတိုေခတ္ပထမ ပုိင္း ၁၉၈၀ မတိုင္ခင္ႏွင့္ မဆလေခတ္မွာ အသြင္သ႑ာန္အရသာတူၿပီး အႏွစ္သာရအရ မတူေပ။ အင္ဒိုနီးရွား တြင္ ႏိုင္ငံစီးပြားေရးမွာ အရင္းရွင္စီးပြားေရးစနစ္ႏွင့္ အစိုးရ၀င္စြက္မႈ ေပါင္းစပ္သည့္ပံုစံျဖင့္ တုိင္းျပည္စီးပြား ေရး ေကာင္းခဲ့သည္။ စစ္ေအးေခတ္ျဖစ္သျဖင့္ အေမရိကန္ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံလည္း ရွိေနသည္။ သို႔ေသာ္ ၁၉၈၀ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဆူဟာတိုအာဏာရွင္လည္း ျမန္မာျပည္က ဦးေန၀င္း အာဏာရွင္လို ျဖစ္လာၿပီး စစ္ ေအးလြန္ေခတ္ ဒီမုိကေရစီလႈိင္း၊ ၁၉၉၇ အာရွစီးပြားပ်က္ကပ္ေၾကာင့္ နိဂံုးခ်ဳပ္ခဲ့ရသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ အင္ဒိုနီးရွားသမုိင္းတြင္ တူေသာအခ်က္မ်ားစြာရွိသည္။ ကိုလိုနီဘ၀ကေန ၁၉၄၈ ႏွင့္ ၁၉၅၀ တို႔ တြင္ လႊတ္လပ္ေရးရလာျခင္း၊ လြတ္လပ္ေရးအၿပီး ပါလီမန္ဒီမုိကေရစီစနစ္ ခဏသာခံၿပီး တပါတီစနစ္ဆီကို ကူးေျပာင္းသြားျခင္း၊ စစ္တပ္၏ ျဖတ္သန္းမႈသမုိင္းေနာက္ခံႏွင့္ စိတ္ေနစိတ္ထား ... စသျဖင့္ တူေသာ အခ်က္ မ်ားစြာရွိသည္။ သို႔ေသာ္ အင္ဒိုနီးရွား၏ ဆူဟာတိုလြန္ေခတ္သည္ (၁၀) ႏွစ္အတြင္း ဒီမုိကေရစီစနစ္ဆီကို ခုန္ ပ်ံေက်ာ္လႊားခဲ့ေသာေခတ္ျဖစ္ၿပီး ျမန္မာျပည္၏ ဦးေန၀င္းလြန္ေခတ္သည္ သန္းေရႊအာဏာရွင္စနစ္ႏွင့္ ၾကံဳ လုိက္ရသည္။ ဆူဟာတိုကို ဆက္ခံေသာ ဟာဘီဘီသည္ပင္ ပါရာဒုိင္းအသစ္ဟု ေၾကညာၿပီး အေျပာင္းအလဲ မ်ားစြာလုပ္ခဲ့သည္။ ဒီအရွိန္ကို သူ႔ေနာက္ပိုင္း သမၼတေတြျဖစ္ေသာ အက္ဗဒူရာမန္၀ါဟစ္၊ ေမဂါ၀ါဒီဆူကာႏိုပူ ထရီ၊ ဆူစီလိုဘမ္ဘန္းယူဒိုယိုႏုိ တို႔ ဆက္လက္သယ္ေဆာင္ျပီး ဒီမုိကေရစီလမ္းေၾကာင္းေပၚ ေရာက္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ သည္။

အင္ဒိုနီးရွားအေျပာင္းအလဲကာလ ၁၉၉၈-၂၀၀၁ အတြင္း အေရးႀကီးေသာအေျပာင္းအလဲတခ်ဳိ႕ကို ၾကည့္လွ်င္ ေအာက္ပါအတုိင္း ေတြ႔ရသည္။

၁။ ၁၉၉၉ ေရြးေကာက္ပြဲကစၿပီး စစ္တပ္က ၾကားေနၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲမွာ ျပည္သူေတြရဲ႕ ပါ၀င္မႈကို ဖြင့္ေပးခဲ့ တာ။

၂။ အစိုးရအမႈထမ္းေတြကို ဂိုဂါပါတီအျပင္ ဘယ္ပါတီျဖစ္ျဖစ္ ႀကိဳက္ရာ ေရြးခြင့္ျပဳခဲ့တာ။

၃။ သမၼတသက္တမ္းကို (၅) ႏွစ္သက္တမ္း (၂) ခု၊ စုစုေပါင္း (၁၀) ႏွစ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့တာ။

၄။ ဖြဲ႔စည္းပံုကို ျပင္ၿပီး သမၼတအာဏာကို ကန္႔သတ္ခဲ့တာ (သမၼတ၀ါဟစ္လက္ထက္မွာ သမၼတက ပါတီေတြ က တက္လာတ့ဲ ၀န္ႀကီးေတြကို ျဖဳတ္ဖို႔ ႀကိဳးစားတဲ့အခါမွာ အယံုအၾကည္မရွိ အဆုိတင္ၿပီး ျဖဳတ္ခ်တဲ့အထိ လုပ္ႏိုင္ခ့ဲတယ္)။

၅။ စစ္ဦးစီးခ်ဳပ္ ၀ရန္တိုကိုယ္တုိင္က ဖြဲ႔စည္းပံုအရ မာရွယ္ေလာ ေပးထားတာကို မသံုးခ့ဲတာ (အေရွ႕တီေမာ ကိစၥႏွင့္ တျခားလူ႔အခြင့္အေရးခ်ဳိးေဖာက္မႈေတြမွာ နာမည္ပ်က္သျဖင့္ သိကၡာဆည္ဖို႔ ႀကိဳးပမ္းတာလို႔ တခ်ဳိ႕က တြက္ဆသည္)။

၆။ မာရွယ္ေလာကာလကို ကန္႔သတ္တဲ့ ဥပေဒကို လႊတ္ေတာ္က ျပင္ဆင္ေရးဆြဲခဲ့တာ။

၇။ ပါလီမန္အတြင္းက စုစုေပါင္း (၅၀၀) တြင္ နဂို စစ္သားအမတ္ (၇၅) ေယာက္ကေန (၃၈) ေယာက္သို႔ ေလွ်ာ့ခ်ႏုိင္ၿပီး ေဒသႏၱရအုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာလည္း နဂို (၅) ပံုတပံုကေန (၁၀) ပံုတပံုအထိ ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ခဲ့တာ (ဆူ ဟာတိုေခတ္ ၁၉၇၃ တြင္ အစိုးရအဖြဲ႔ ၃ ပံု ၁ ပံုကို စစ္ဘက္က ခန္႔ထားၿပီး ေဒသႏၱရအုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ စစ္ဘက္ က ၃ ပံု ၂ ပံု ရွိခဲ့သည္။ ၁၉၉၅ အေရာက္တြင္ ၄ ပံု ၁ ပံုႏွင့္ ၄၀ ရာခုိင္ႏႈန္း က်ဆင္းသြားသည္။ ဆူဟာတုိတို႔ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ မ်ဳိးဆက္ေတြ အသက္ႀကီးသြားသည္က အေၾကာင္းရင္းဟုဆုိသည္)။

၈။ ကာကြယ္ေရး၀န္ႀကီးကို စစ္ဘက္၀န္ႀကီးအစား အရပ္ဘက္၀န္ႀကီးနဲ႔ အစားထိုးႏိုင္ခဲ့တာ။ အရပ္ဘက္အဖြဲ႔ အစည္းေတြကို အစိုးရအဖြဲ႔၀န္ႀကီးေတြအျဖစ္ ခန္႔အပ္ခဲ့တာ။

၉။ ၂၀၀၁၊ ၂၀၀၂ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအေျပာင္းအလဲမွာ သမၼတနဲ႔ ဒု-သမၼတကို လႊတ္ေတာ္က မေရြးေတာ့ ဘဲ လူထုက တုိက္႐ုိက္ေရြးခ်ယ္တဲ့စနစ္ကုိ ေျပာင္းလဲလုိက္ျခင္းနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆုိင္ရာ တရား႐ံုးရဲ႕ အာဏာအပ္ႏွင္းၿပီး တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈကို ထူေထာင္လုိက္ႏိုင္တာ။

၁၀။ စစ္တပ္နဲ႔ ရဲအဖြဲ႔ကို တာ၀န္ခြဲလုိက္ႏိုင္တာ။

၁၁။ စစ္တပ္အာဏာကို ကန္႔သတ္လုိက္တာ (၁၉၉၉ တြင္ စစ္ဦးစီးခ်ဳပ္ ၀ရန္တုိက အေရးေပၚအေျခအေနမွာ စစ္တပ္ကို အာဏာကုန္လႊဲေပးဖို႔ လႊတ္ေတာ္ကို မူၾကမ္းတင္တဲ့အခါမွာ လႊတ္ေတာ္က လက္မခံဘဲ အရပ္ဘက္ အေရးေပၚအေျခအေနကာလကို ၃ လနဲ႔၊ စစ္ဘက္က အေရးေပၚအေျခအေနကာလ ၆ လပဲ ခြင့္ျပဳၿပီး၊ အေရး ေပၚအေျခအေနကာလ အရပ္သားအခြင့္အေရးေတြကိုလည္း အာမခံတဲ့ ဥပေဒနဲ႔ အစားထိုးခဲ့ပါတယ္)။

အင္ဒိုနီးရွား အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကာလ စစ္ဘက္သေဘာထားႏွင့္ ပတ္သက္၍ အျမင္ (၂) မ်ဳိးရွိသည္။ တ မ်ဳိးမွာ ယူဒိုယိုႏုိကဲ့သို႔ စစ္ဘက္မွ ပုဂၢိဳလ္မ်ား၏ အျမင္ျဖစ္သည္။ စစ္တပ္ေခါင္းေဆာင္ပိုင္းက ၂၀၀၈ ခုႏွစ္က တည္းက အေျပာင္းအလဲလုပ္ဖို႔ စိတ္ပိုင္းျဖတ္ခဲ့သည္ဆုိေသာ အျမင္ျဖစ္သည္။ ၀ရန္တို စစ္ဦးစီးခ်ဳပ္ဘ၀တြင္ အာဏာသိမ္းရန္ အခြင့္အလမ္းေပၚေသာ္ျငား မသံုးခဲ့ဘူးဟုဆုိသည္။ သမၼတ၀ါဟစ္လက္ထက္တြင္လည္း အ ေရးေပၚအေျခအေန ေၾကညာရန္ အမိန္႔ေပးေသာ္ျငား အဓိကတာ၀န္ရွိသည့္ ယူဒိုယိုႏုိက အမိန္႔ကို ဖီဆန္ၿပီး ရာထူးအျပဳတ္ခံခဲ့သည္။ ေနာက္အျမင္တခုမွာ ၁၉၉၈ ႏို၀င္ဘာအေရးအခင္းေနာက္ပိုင္းတြင္ စစ္တပ္ကိုယ္တုိင္ က နာမည္ပ်က္မႈေတြကို အဖတ္ဆယ္ဖို႔ သူတို႔ကုိယ္တုိင္က စနစ္၏သားေကာင္ဘ၀ ေရာက္ရပါသည္ဟု ဆင္ ေျခေပးဖို႔ ႀကိဳးစားခ်င္ပံုရသည္ဟူေသာ အျမင္ျဖစ္သည္။

အေရးႀကီးသည္ဟု ထင္ေသာအခ်က္မွာ ၁၉၉၈ အေရးအခင္းအရွိန္ေၾကာင့္ ပါလီမန္တြင္းမွာလည္း ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရးအေတြးအေခၚ အားေကာင္းခဲ့ၿပီး ပါလီမန္ျပင္ပတြင္ ေက်ာင္းသားဆႏၵျပမႈေတြ မရပ္ဘဲ ပါလီမန္ ထဲမွ စစ္သားအမတ္ေတြ အားလံုးထြက္သြားဖို႔အထိ မရပ္မနား ဆႏၵျပေတာင္းဆိုေနေသာ ဖိအားလည္း ရွိေန သည္။ ထုိေၾကာင့္ အင္ဒုိနီးရွားဒီမုိကေရစီအသြင္ေျပာင္းမႈသည္ စစ္တပ္၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီႏွင့္ ျပည္သူတို႔၏ သံုးပြင့္ ဆုိင္ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာညီမႈျဖစ္သည္။ အင္ဒိုနီးရွာစစ္တပ္၏ နာမည္ပ်က္မႈသည္ ျမန္မာစစ္တပ္၏ နာမည္ပ်က္မႈႏွင့္ သူမသာ ကုိယ္မသာရွိသည္။ သို႔ေသာ္ အင္ဒိုနီးရွားစစ္တပ္သည္ ျပည္သူေတြ လက္မခံႏိုင္ေတာ့ေသာ လုပ္ပုိင္ ခြင့္ကို စြန္႔လႊတ္ၿပီး အ႐ံႈးသမားအျဖစ္ႏွင့္ မဟုတ္ဘဲ ေအာင္ျမင္စြာဆုတ္ခြာႏုိင္သည္ဟု သုေတသီမ်ားက ဆုိ သည္။ တပ္လည္း သိကၡာျပန္တက္ခဲ့သည္။

အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကာလ ပါတီအားလံုးသည္ လူထုေထာက္ခံမႈရဖို႔ စစ္တပ္ေခါင္းေဆာင္ေဟာင္းေတြကို ပါတီေခါင္းေဆာင္ေနရာတြင္ ပါတနာအျဖစ္ ထားခဲ့သည္ခ်ည္းျဖစ္သည္။ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးလုပ္ၿပီး ဆူဟာ တိုအလြန္ (၅) ႏွစ္အၾကာ ၂၀၀၄ အေရာက္တြင္ အင္ဒိုနီးရွား လြတ္လပ္ေရးေခါင္းေဆာင္ ဆူကာႏို၏ သမီးျဖစ္ သူ ေမဂါ၀ါဒီဆူကာႏိုပူထရီကိုေက်ာ္ၿပီး ဆူဟာတိုလက္ထက္က ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေဟာင္းတေယာက္ကို ျပည္သူလူထု က သမၼတအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကာလတြင္ အင္ဒိုနီးရွားသည္လည္း ႏိုင္ငံေရးမတည္ၿငိမ္မႈေတြႏွင့္ ရင္ဆုိင္ခဲ့ရသည္။ အင္ဒိုနီးရွား အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကာလ (၁၉၉၈-၂၀၀၄) အတြင္း သမၼတ (၄) ေယာက္ ေျပာင္းခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံ စီးပြားေရးတုိးတက္မႈႏႈန္း (၁၂) ရာခုိင္ႏႈန္းက်ံဳ႕သြားသည္။ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုျပႆနာမ်ား ေပၚသည္။ အင္ ဒိုနီးရွားကေန အေရွ႕တီေမာခြဲထြက္သြားသည္။ အားေခ်းခြဲထြက္ေရး၊ ပါပူ၀ါေဒသ လြတ္လပ္ေရး ေတာင္းဆုိမႈ ျပႆနာမ်ားႏွင့္ ရင္ဆုိင္ခဲ့ရသည္။ ဘာလီဗံုးကြဲမႈျဖစ္သည္။

သို႔ေသာ္ အင္ဒိုနီးရွား၏ ဒီမုိကေရစီအသြင္ေျပာင္းေရးႏွင့္ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈေလွ်ာ့ခ်ေရး အစီအစဥ္သည္ အရွိန္မ ပ်က္ခဲ့ေပ။ (၁၉၉၉၊ ၂၀၀၄၊ ၂၀၀၉) တို႔တြင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေသာ ေရြးေကာက္ပြဲ (၃) ႀကိမ္ က်င္းပႏိုင္ခဲ့ၿပီး ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို (၄) ခါ ျပင္ဆင္ႏုိင္ခ့ဲသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ စစ္တပ္သည္ ဒီျပႆနာအားလံုးကို ၿငိမ္းခ်မ္း ေသာနည္း၊ ဒီမုိကေရစိတ္ဓာတ္အခံႏွင့္သာ အေျဖရွာခဲ့သည္ဟု ဆူစီလိုဘမ္ဘန္းယူဒိုယိုႏုိက ဆိုသည္။

ယေန႔ အင္ဒိုနီးရွားသည္ ကမၻာ့စီးပြားေရးထိပ္သီး ၂၀ (ဂ်ီ-၂၀) တြင္ တ႐ုတ္ႏွင့္ အိႏၵိယၿပီးလွ်င္ တတိယလိုက္ သည္။ ႏိုင္ငံတကာေငြေၾကးရန္ပံုေငြ (အုိင္အမ္အက္ဖ္) ၏ ခန္႔မွန္းခ်က္တြင္ အင္ဒိုနီးရွားႏုိင္ငံသားတဦးခ်င္း၏ (ဂ်ီဒီပီ) သည္ ၂၀၁၀ တႏွစ္လံုးတြင္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၄၃၇၉.၆၈၅ ျဖစ္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံသားတဦးခ်င္း၏ (ဂ်ီဒီပီ) သည္ ၁၂၄၃.၉၉၆ ျဖစ္သည္။ (၃) ဆခြဲေက်ာ္ ကြာဟခ်က္ျဖစ္သည္။ ေနာက္ထပ္ (၅) ႏွစ္အၾကာ ၂၀၁၅ အေရာက္တြင္ ၆၁၉၈.၇၄၃ ႏွင့္ ၁၅၇၃.၀၇၈ အသီးသီးရွိမည္ျဖစ္သည့္အတြက္ (၄) ဆ ကြာဟသြားမည့္ သေဘာျဖစ္သည္။ ဒါေတာင္ အင္ဒိုနီးရွာသည္ ၂၀၀၇ အာရွစီးပြားေရးပ်က္ကပ္ေနာက္ပုိင္းမွ စီးပြားေရးေရာ၊ ႏိုင္ငံေရးကိုပါ သုညကေန ျပန္စခ့ဲရျခင္းျဖစ္သည္။

ဒီမုိကေရစီ (၁၀) ႏွစ္ ခရီးတြင္ ရေသာ အင္ဒိုနီးရွား၏ လက္ေတြ႔သင္ခန္းစာကလည္း မွတ္သားေလာက္သည္။

“ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးအေျခအေနေတြ ဘယ္ေလာက္ဆုိးဆိုး၊ အသူတရာနက္တဲ့ ေခ်ာက္ေအာက္ ေရာက္ၿပီး ကမ္းမျမင္လမ္းမျမင္ ျပန္တက္ႏိုင္ဖို႔ အေၾကာင္းမျမင္ေတာ့ရင္လည္း ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္တခု အျမဲတမ္း ရွိပါေသးတယ္။ အဲဒါ ဒီမုိကေရစီပါပဲ။ ဒီမုိကေရစီက ျပန္ဆြဲတင္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီကို ဘယ္ ေတာ့မွ လက္လႊတ္မခံပါနဲဲ႔”

၂၀၀၀ ခုႏွစ္က်မွ စစ္တပ္မွ အနားယူလုိက္ေသာ ဆူဟာတိုေခတ္က ဗိုလ္ခ်ဳပ္တေယာက္၏ ဒီမုိကေရစီအေပၚ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆုိခ်က္ျဖစ္သည္။ အာဏာရွင္လက္ေအာက္က စစ္တပ္ကို ျပန္ကယ္တင္ဖို႔ ဦးေဆာင္ႀကိဳးပမ္းခဲ့ ေသာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေဟာင္းတေယာက္၏ ႏုိင္ငံေရးအေျမာ္အျမင္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ၿပီးခဲ့သည့္ ဂ်ဴလုိင္လ သမၼတေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အင္ဒိုနီးရွားလူထုက သူ႔ကိုပဲ သမၼတအျဖစ္ ျပန္လည္ေရြးေကာက္ခဲ့သည္ မဟုတ္ပါ လား။

ေနသြင္
ၾသဂုတ္ ၃၀၊ ၂၀၁၀

ရည္ၫြန္း
- The Democratic Instinct in the 21st Century by Susilobambang Yudhoyono
- Indonesia’s Civil-Military Relationship in the Post Suharto Era by Kolonel Inf Imam Edy Mulyono
- Democratizing Indonesai: Reformasi Period in Historical Perspective by Sato Yuri
- Civil-Military Relations in Indonesia: Reformasi and Beyond by Mary P. Callahan

No comments: