Tuesday, August 17, 2010

ဘာစန္းသီး၊ ေအာင္ေမသုႏွင့္ အမွတ္ရစရာ အမွတ္မွားမႈမ်ား

မ်ဳိးျမင့္ခ်ဳိ

“နင့္ နာမည္ေလးက အေတာ္လွတာပဲ” ဟု ေျပာလိုက္ခ်ိန္တြင္ မစန္းသီမ်က္ႏွာ ဝင္းကနဲျဖစ္သြားသည္ကို သ တိထားလိုက္မိသည္။ “လူေကာ ဦးေလး” တဲ့ “အင္း...လူလား..လူလည္းေခ်ာပါတယ္ဟာ တကယ္က မစန္းသီ သည္ ေခ်ာသည့္ လွသည့္ မိန္းမမ်ားထဲတြင္ စာရင္းဝင္သည္ဟု မဆိုႏိုင္ေသာ္လည္း ဟိႏၵဴေသြးစစ္စစ္ျဖစ္သည့္ အတိုုင္း မ်က္လံုးမ်က္ခံုး ႏွာတံေပၚေပၚႏွင့္ ၾကည့္ေကာင္းသည္။ မ်က္ႏွာခ်ိဳ၏။ စိတ္ထားေကာင္း၏။ ဗမာစကား ကိုု အိႏိၵယတိုက္သားအသံထြက္ႏွင့္ တတ္ႏိုင္သေလာက္ သိမ္သိမ္ေမြ႔ေမြ႔ ႀကိဳးစား ေျပာတတ္၏။ အသားမဲ သည္ဆိုေသာ္လည္း ေျခာက္ေျခာက္ေသြ႔ေသြ႔ေတာ့မဟုုတ္။ စိုစိုေျပေျပရွိသည္။ စာမတတ္၊ ေက်ာင္းမေနဖူး သူ။ လမ္းထိပ္က ထမင္းဆိုင္တြင္ ေတာက္တိုမယ္ရ အလုပ္သမား။ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ စၾကဝဠာတခုစာေလာက္ေဝး ၏။

၁၉၈၉ ခုႏွစ္။ အင္းစိန္ေထာင္ တိုက္ဝင္းမ်ားရွိ ၄ တိုုက္ ၃ ခန္း။ ၁၂ ေပ x ၈ ေပ အခန္းက်ဥ္းေလးတခု။ အတူ ေနသူမ်ားက ဦးေအာင္ေမသု (မင္းလွ-အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဴပ္)၊ ကိုျမင့္လိႈင္ (ေခၚ) ကိုျမင့္ (မဂၤလာဒံု)၊ ကိုမ်ိဳးၾကည္ (ေမွာ္ဘီ)၊ ကိုသိန္းထူး (ေခၚ) ကိုသက္ဇင္ (ပုသိမ္) ႏွင့္ က်ေနာ္။ အားလံုးတြင္ ဦးေအာင္ေမသုက အသက္အႀကီးဆံုး။ က်ေနာ္တို႔က သူ႔ကို ‘ဦးသု’ ဟုေခၚသည္။ အစၥလာမ္ ဘာသာဝင္။ လူမ်ိဳးကေတာ့ ဘာလူ မ်ိဳးလဲ က်ေနာ္ မေမးမိခဲ့။ (၅) ေယာက္ထဲတြင္ ႏိုင္ငံေရးဘဝ အေတြ႔အၾကံဳအစံုလင္ဆံုး။ ကြၽန္းျပန္။

(၉) တန္း ေက်ာင္းသားဘဝမွစတင္ခဲ့သည့္ သူ႔ႏိုင္ငံေရးလမ္းတေလွ်ာက္လံုး ဆူးေညႇာင့္ ခလုတ္ကန္သင္းမ်ား ႏွင့္တင္းၾကမ္း။ မဆလ တေခတ္လံုုး လႈပ္မရ လြန္႔မရေအာင္ ႏိွပ္ကြပ္ခံရသည့္ၾကားမွ ဘဝကို တပင္တပန္း ထူ ေထာင္ခဲ့ရသူ။ အသားညိဳညိဳ၊ လူေကာင္ေသးေသး၊ ခါးကလည္း မဆိုစေလာက္ေလး ခပ္ယိုင္ယိုင္၊ အူက်ေရာ ဂါ ဆိုးဆိုးရြားရြား၊ မိသားစုေထာင္ဝင္စာဆိုသည္ကလည္း လာတခ်က္ မလာတခ်က္။ သို႔ႏွင့္တိုင္ ဘယ္ေတာ့မွ ဘဝကို စိတ္မပ်က္။ မညည္းညဴတတ္။ ရယ္ရယ္ေမာေမာ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ႏွင့္ ႀကိတ္မွိတ္ေပေတၿပီးခံ၏။

တေယာက္ကိုတေယာက္ တေန႔လွ်င္ (၂၃) နာရီခန္႔ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ခ်င္ခ်င္၊ မဆိုင္ခ်င္ခ်င္ ဆိုင္ေနရသည့္အ ေနအထား။ အိပ္ခ်ိန္မွတပါး စကားေတြေျပာၾကသည္။ ႏိုင္ငံေရး၊ စာေပအႏုပညာ၊ ေလာကအေၾကာင္း၊ သူ႔အ ေၾကာင္း ကိုယ့္အေၾကာင္း အေၾကာင္းေပါင္းလည္း စံုသလို၊ တခါတရံမွာလည္း မတူသည့္ အျမင္မ်ားက ေလး ေလးနက္နက္ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ျငင္းၾကခံုၾကဆီသို႔ ဆိုက္သြားသည္လည္း ရွိ၏။ ထိုအခါမ်ိဳးတြင္ သူကဘယ္ ေတာ့မွ ခံုသမာဓိမလုပ္သလို သူ႔တရားကိုယ္လည္း ဇြတ္ထူေထာင္ေလ့မရွိ။ သူ႔အျမင္သူေျပာၿပီး သူ႔ရပ္ခံခ်က္ အတိုင္းသာရပ္သည္။

“မဟာေအာက္တိုဘာေတာ္လွန္ေရးႀကီးအၿပီးနဲ႔ ဒုုတိယကမၻာစစ္အၿပီး ေႏွာင္းပိုုင္းကာလေတြမွာ ကမၻာ့ျပည္သူ ေတြရဲ႕ တိမ္းၫႊတ္မႈက လက္ဝဲတိမ္းၫႊတ္မႈနဲ႔ ဆိုရွယ္လစ္ေရး၊ ျပည္သူ႔ဒီမိုကေရစီ ထူေထာင္ေရးဗ်။ အခုဟာ က လက္ယာတိမ္းၫႊတ္မႈနဲ႔ ေစ်းကြက္စီးပြားေရး၊ ပါတီစံုဒီမိုကေရစီ ထူေထာင္ေရးဗ် ... ဆိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔ အျမင္ေတြတင္မကဘူး လုုပ္ဟန္နည္းနာေတြပါ ေျပာင္းကိုေျပာင္းရမယ္။ မေျပာင္းရင္ ျပတ္က်န္ခဲ့လိမ့္မယ္ဗ်”

“ကြန္ျမဴနစ္ဆန္႔က်င္ေရးလုုပ္တာဟာ ဒီမိုကေရစီေရးတိုက္ပြဲဝင္တာျဖစ္တယ္။ ကြန္ျမဴနစ္ကို တိုက္ဖို႔ဆို စစ္ အာဏာရွင္နဲ႔ေတာင္ ေပါင္းမယ္ ... ဆိုတဲ့ အေတြးအေခၚရွိသူေတြရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးလားရာကိုု ဘာမေျပာစရာမရွိပါ ဘူး။ သူတို႔ေရြးခ်ယ္တဲ့ လမ္းက သူတို႔ကုိ ေခၚေဆာင္သြားမွာပါဗ်ာ”

“ဒီမွာ က်ေနာ္ေျပာမယ္။ ႏိုင္ငံေရးလုပ္တယ္ဆိုတာ အာဏာလိုအပ္လို႔လုပ္ရတာပဲ။ တနည္းေျပာရရင္ အာဏာ လိုခ်င္လိုု႔ဗ်ာ။ အာဏာလိုခ်င္တယ္ဆိုုတာကလည္း ပေဒသရာဇ္ေတြစကားနဲ႔ေျပာရရင္ ရွင္ဘုရင္လုပ္ခ်င္တာ ပဲ။ တခုပဲရွိတယ္ ... ရွင္ဘုရင္လုပ္ခ်င္တဲ့ ေကာင္ဆိုတာ ညံ့လိုု႔မရဘူးဗ်။ ညံတဲ့ ေကာင္လည္း ဘယ္ေတာ့မွ ရွင္ ဘုရင္မျဖစ္ဘူး”

သူေျပာခဲ့ဖူးသည့္ စကားမ်ားစြာအနက္မွ တခ်ိဳ႕ကို ယခုတိုုင္ပင္ မွတ္မွတ္ရရ ရွိေနေသး၏။ တေန႔ က်ေနာ္က သူ႔ကို “ဦးသုရဲ႕နာမည္က ေတာ္ေတာ္ထူးျခားတယ္ေနာ္။ ေအာင္ေမသုဆိုတဲ့ ဒီလိုနာမည္မ်ိဳးက အမွည့္နည္း တယ္လို႔ က်ေနာ္ထင္တာပဲ” ဟုဆိုကာ သူ႔အမည္ကို စပ္စုမိ၏။ သူက ထံုးစံအတိုင္း တခ်က္ျပံဳးလိုက္ၿပီး ...

“က်ေနာ္က အရင္တုန္းက နီေအာင္ေမသုဗ်။ ဗိုလ္စက္ေရာင္ကေတာ့ ခင္ဗ်ားတို႔ ၾကားတဲ့အတိုင္းပဲ ... ဧဝံေမ သုတံ ... တဲ့။ က်ေနာ္တို႔ေခတ္က ‘နီ’ ဆိုတာကို လက္ဝဲအေတြးအေခၚရွိတဲ့ လူငယ္ေတြေတာ္ေတာ္မ်ားက နာ မည္ေရွ႕မွာ ျမတ္ျမတ္ႏိုုးႏိုး တပ္ၾကတာဆိုုေတာ့ က်ေနာ္လည္း တပ္တာေပါ့ဗ်ာ” တဲ့။ “က်ေနာ္ဆိုုလိုုတာက ေအာင္ေမသုဆိုတာကိုပါ။ ႐ုတ္တရက္ဆိုု ပါ႒ိလိုလို ဘာလိုလိုနဲ႔။ ဥပမာဗ်ာ ‘သုေမာင္’ ဆိုပါေတာ့ ေကာင္း ေသာလူကေလး ဆိုတာမ်ိဳး” ဆိုေတာ့ သူ ျပံဳးသာေနသည္။ ဘာမွမေျပာ။ သည္ေတာ့မွ က်ေနာ္က မစန္းသီ အေၾကာင္း သူ႔ကိုေျပာျပသည္။

“ဒါနဲ႔ မစန္းသီ၊ နင့္ ဒီနာမည္ကို ဘယ္သူေပးတာလဲဟ ေျပာျပပါဦး။ နင့္မိဘေပးတာလား” ဗမာစကားပင္ အႏိုင္ ႏိုင္ေျပာေနၾကရသည့္ မစန္းသီ၏ မိဘမ်ားက မစန္းသီဆိုသည့္ နာမည္လွလွေလးကို ေရြးေပးႏိုင္ေလာက္မည္ မထင္သျဖင့္ ေမးမိလိုက္၏။

“မဟုတ္ဘူး ဦးေလး၊ က်မ (၁၃) ႏွစ္ေလာက္က ရပ္ကြက္ထဲကို မွတ္ပံုတင္႐ံုးက လူႀကီးေတြ လာတယ္။ မွတ္ပံု တင္မရွိေသးသူေတြကို မွတ္ပံုတင္လုပ္ေပးေတာ့ အေမနဲ႔ က်မသြားတယ္။ အဲဒီ စာေရးတဲ့လူႀကီးက က်မနာ မည္ေမးေတာ့ က်မက နာမည္ေျပာျပတယ္။ က်မမွာ ဗမာနာမည္မရွိဘူး။ ကုလားနာမည္ပဲရွိတယ္။ ဟိႏၵဴလိုု ‘ဘာစန္းသီး’ လို႔ ေခၚတယ္။ ဘာစန္းသီး လို႔ေျပာေတာ့ သူက (၂) ခါ (၃) ခါ ျပန္ေမးတယ္။ က်မကလည္း ဘာ စန္းသီး ... ဘာစန္းသီး လို႔ပဲျပန္ျပန္ေျဖတယ္။ သူက ဘယ္လိုၾကားသလဲမသိပါဘူး ဦးေလးရာ ... ေနာက္ေတာ့ မွတ္ပံုတင္ရေရာ ... ရေတာ့မွ ေဘးအိမ္က လူကို ျပေတာ့ သူက “ဟဲ့ ... နင္က ဗမာနာမည္ေတြ ဘာေတြနဲ႔ပါ လား” လို႔ ေျပာၿပီး “ဒီမွာေလ နင့္နာမည္က ဘာစန္းသီးကေန မစန္းသီ ျဖစ္သြားၿပီ” တဲ့။ “အဲဒီလိုနဲ႔ မစန္းသီ ျဖစ္လာတာပါ ဦးေလးရာ” တဲ့။

က်ေနာ့္စကားဆံုးေတာ့ ဦးသုက “ခင္ဗ်ားက က်ေနာ့္နာမည္ကိုေရာ ဘယ္ကေနဘယ္လိုု ျဖစ္လာတယ္ထင္လို႔ လဲ” တဲ့။ “က်ေနာ့္အသိထဲမွာ ရမ္းမသူးတို႔ အူမူရ္သူးတိုု႔ ဆိုတဲ့နာမည္နဲ႔ မြတ္စလင္မ္ေတြရွိတယ္။ ဘာလူမ်ိဳး ေတြလဲေတာ့ က်ေနာ္လည္း မသိပါဘူး။ ဗမာစကားေျပာရင္ေတာ့ မစန္းသီလိုပဲ ခပ္ယိုင္ယိုင္ရယ္။ တခါ ဦးသု ကလည္း အစၥလာမ္ဘာသာဝင္၊ အစၥလာမ္နာမည္လည္း ရွိမွာေပါ့။ ေနာက္ၿပီး ဦးသု ေျပာသေလာက္ကလည္း ဦးသုအေဖက ဗမာလိုသိပ္မၿပီဘူးဆိုေတာ့ ... က်ေနာ္ေတြးမိတာက.. ဘာစန္းသီး ကေန မစန္းသီျဖစ္သလိုမ်ိဳး မွတ္ပံုတင္အရာရွိ၊ ဒါမွမဟုတ္လည္း ေက်ာင္းစအပ္တုန္းက ေက်ာင္းစာေရးက အၾကားလြဲၿပီး ရမ္းမသူးတို႔ အူ မူရ္သူးတို႔ကေနမ်ား ေအာင္ေမသု ျဖစ္လာသလားလို႔ပါ”

သူ၏ ထူထဲရွည္လ်ားလွသည့္ မ်က္ခံုးေမႊးႀကီးမ်ားကို အသာအယာ ဆြဲယူပြတ္သပ္ေနရင္းက “ခင္ဗ်ားဗ်ာ ... ေတာ္ေတာ္ၾကံၾကံဖန္ဖန္ ဆက္စပ္ေတြးတတ္တဲ့သူပါလား။ အက်ိဳးအေၾကာင္းလည္းဆီေလ်ာ္ ယုုတိၱယုတၱာ လည္းက်၊ ဟုတ္လည္းအဟုတ္ပဲ။ ဒါေပမယ့္ ခင္ဗ်ား ေတြးမိသလို ဟုတ္တယ္ မဟုတ္ဘူးဆိုတာထက္ ဒီ ... ေအာင္ေမသု ဆိုတဲ့နာမည္က က်ေနာ့္အေဖကိုယ္တိုင္ ေရြးၿပီး ေပးခဲ့တာဗ်။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ေလ ရမ္းမသူးကေန ဒါမွမဟုတ္ အူရ္မူသူးကေန ေအာင္ေမသုျဖစ္တာျဖစ္ျဖစ္၊ ေအာင္ေမသုကေနပဲ ေအာင္ေမသု ျဖစ္တာျဖစ္ျဖစ္ပါ ... အေရးမႀကီးပါဘူး ... က်ေနာ္ ေအာင္ေမသုအျဖစ္နဲ႔ ေအာင္ေမသုျဖစ္ေနရတာကိုပဲ ႀကိဳက္ပါတယ္။ ေနာက္ လည္း ေအာင္ေမသုပဲျဖစ္ေနဦးမွာပါ” ဟု ဆိုကာ ထံုးစံအတိုင္း ခပ္ျပံဳးျပံဳး။ သည္လိုႏွင့္ သည္ညေနခင္းကား ကုန္ဆံုးသြားရျပန္သည္။

က်ေနာ္ ျမင္ခဲ့ဖူးသည့္ ေအာင္ေမသုကား ေအာင္ေမသုအျဖစ္ႏွင့္သာ ေနသြား ေသသြားခဲ့ပါသည္။

မ်ိဳးျမင့္ခ်ိဳ

1 comment:

Unknown said...

ေႀကာင္သူတကာ ေငးရတဲ့၊

အေမွာင္မွာ သန္းရွာေပးသူ

ေမွာင္ခိုေစ်းဖ်က္၊ ရတက္မေအး ခက္ေနတဲ့ ေမာင္လူေအး ဆိုတဲ့ လူပ်က္ေလးလားဗ်



ေမာ္ဒန္ကဗ်ာလည္း နားမလည္၊ ရြာၿပင္ေရာက္ေနတာလဲ ကိုယ့္ဘာသာမသိ

မ်ိဳးဆက္သစ္ လူငယ္ေတြရဲ႕ရင္ကိုလည္းမထိ၊ ေခတ္ကလည္း မရိွရွာေလေတာ့

ကိစၥေပါင္းစံုမွာ ဝင္ေအာ္ဟစ္---ေအာ္ - ငါးပိ ကိုင္မိတဲ့ ေမ်ာက္အိုႀကီးအၿဖစ္ ေပမို႔

ဇာတ္ကရမဲ့ကိန္းဆိုက္ေပပ အမွ် အမွ် အမွ်---



ႀကီးေပါႀကီးေတြစု ေတာ့ ေပါႀကီးႀကီးေတြ အုခ်တာ ဆန္းသလားကြဲ႔



တခါတုန္းက အရူးေဆးရံုမွာ ဧည့္သည္ေတြကို ဂ်ဴတီကုတ္နဲ႔ ဆရာဝင္တေယာက္က လို္က္ရွင္းၿပရွာတယ္။ ဒါက နားေနခန္း၊ ဒါက ဆိုးတဲ့အရူးေတြကို ထားတဲ့ေနရာ၊ ဒါက ဆရာဝန္ေတြေနတဲ့ ေနရာ၊ ဒါက ယဥ္ယဥ္ေလးရူးတဲ့သူေတြထားတဲ့ေနရာ၊ ဒါက ေဆးဆိုင္----



ဧည့္သည္ေတြကလည္း ပထမေတာ့ အဟုတ္မွတ္တာေပါ့ကြယ္။ ေခါင္းတၿငိမ့္ၿငိမ့္နဲ႔ လိုက္မွတ္တာေပါ့။

ၿပန္ခါနီးမွ ဂ်ဴတီကုတ္နဲ႔ဆရာဝန္က ထမင္းစားေနတဲ့ဆရာဝန္ေတြကို လက္ညိွဳးထိုးၿပီး

ဧည့္သည္ေတြကို ေၿပာၿပတယ္။

“ အဲ့ဒီလူေတြဗ်ာ- သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ နပိုလီယံ လို႔ ေလွ်ာက္ေၿပာေနတယ္၊ တကယ္ေတာ့ နပိုလီယံ အစစ္က က်ဴပ္ဗ် ဟားဟားဟားဟား” ဆို ေအာ္ဟစ္ရယ္ေမာ၊ ဂ်ဴတီကုတ္ကို ခ်ြတ္ၿပီး ေၿပးလိုက္တာ ေဆးရံုတခုလံုးဝက္ဝက္ကြဲသံေတြနဲ႔ဆူညံသြားတယ္။ လံုၿခံဳေရးအရာရိွက “ ဟာ ဒီ အရူး ၊ ဘယ္တုန္းက ဂ်ဴတီကုတ္ကို ခိုးသြားလည္းမသိဘူး” ဆိုၿပီး လိုက္ဖမ္းေတာ့တယ္။



ေမာင္လူေအး ေရာ နပိုလီယံအစစ္ႀကီးမ်ားၿဖစ္ေနမလားဗ်ာ။