တိုက္ပြဲႏိုင္ငံေရးႏွင့္ ပါတီႏိုင္ငံေရးမွ အေျခခိုင္ေသာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ဆီသို႔ (၈)
ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံကို ပံုေဖာ္ရာမွာ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ လူမႈအရင္းအႏွီးမ်ားရဲ႕ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈ
ေဒါက္တာလြဏ္းေဆြ
(၂၀၀၇ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလထုတ္ ေခတ္ၿပိဳင္ဂ်ာနယ္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့သည့္ ေဆာင္းပါးျဖစ္ပါသည္)
ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံကို ပံုေဖာ္ရာမွာ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ လူမႈအရင္းအႏွီးမ်ားရဲ႕ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈ
ေဒါက္တာလြဏ္းေဆြ
(၂၀၀၇ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလထုတ္ ေခတ္ၿပိဳင္ဂ်ာနယ္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့သည့္ ေဆာင္းပါးျဖစ္ပါသည္)
တေလာက ျပည္တြင္းကထုတ္တဲ့ International Eleven Journal မွာ ဆရာေမာင္စူးစမ္းရဲ႕ ေဆာင္းပါးတပုဒ္ ဖတ္လိုက္ရတယ္။ ‘ဒီမိုကေရစီသြတ္သြင္းမႈႏွစ္မ်ဳိး၌ လူမႈအရင္းအႏွီးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈႏွစ္မ်ဳိးကို စစ္ၾကည့္ျခင္း’ ဆိုတဲ့ ေဆာင္းပါးပါ။ အနာဂတ္မွာ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတာ္ကို ထူေထာင္ဖို႔ ရည္႐ြယ္လုပ္ေဆာင္ေနတဲ့ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံသားေတြအတြက္ သံုးသပ္ဆင္ျခင္စရာေတြပါတဲ့ ေဆာင္းပါးေကာင္းတပုဒ္ပါ။ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံကို ပံုေဖာ္တည္ေဆာက္ရာမွာ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ လူမႈအရင္းအႏွီးေတြရဲ႕ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈကို ဆန္းစစ္ထားတာပါ။
ယဥ္ေက်းမႈဟာ အေပ်ာ့ထည္ပါ၀ါ ဆိုေပမယ့္ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ စီးပြားေရးတို႔အေပၚ စူးစူးရွရွ ခပ္စပ္စပ္ သက္ေရာက္ မႈရွိပါသတဲ့။ ႏိုင္ငံေရးသိပၸံပညာရွင္ ေလာရင့္စ္ဟာရီဆန္ကေတာ့ သူ႔ရဲ႕ Central Liberal Trust စာအုပ္မွာ ယဥ္ေက်းမႈကို အေျခခံအားျဖင့္ (၁) တိုးတက္မႈကို အားေပးတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈ (Progress-prone culture)နဲ႔ (၂) တိုးတက္မႈကို ခုခံတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈ (Progress-resistant culture) ဆိုၿပီး ႏွစ္မ်ဳိးခြဲျခားထားပါသတဲ့။ တိုးတက္မႈ ကို အခုအခံမရွိ အားေပးတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထံုးစံေတြရွိတဲ့ လူအဖြဲ႔အစည္းေတြမွာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို တည္ ေဆာက္ရင္ ေအာင္ျမင္ျဖစ္ထြန္းလြယ္တယ္လို႔ သူက ဆိုလိုတာပါ။ အယူသည္းမႈေတြ၊ အစြန္းေရာက္မႈေတြ၊ အျမင္က်ဥ္းေျမာင္းမႈေတြ၊ ေခတ္နဲ႔ မေလ်ာ္ညီေတာ့တဲ့ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈေတြ၊ ႐ိုးရာဓေလ့ထံုးစံေတြ၊ သက္၀င္ ယံုၾကည္မႈေတြဟာ တိုးတက္မႈကိုခုခံတဲ့ အရာေတြပဲလို႔ ေလာရင့္စ္ဟာရီဆန္က ဆိုလိုပံုရပါတယ္။
ဟုတ္ပါတယ္။ က်ေနာ့္တို႔ ျမန္မာလူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာလည္း အဲသလို တိုးတက္မႈကို အခုအခံျဖစ္ေစတဲ့ ယဥ္ေက်း မႈ ဓေလ့ထံုးစံေတြ အမ်ားႀကီး မဟုတ္ေတာင္ အေတာ္အသင့္ ရွိေနတယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ အ႐ိုးရွင္းဆံုး ဥပမာ အေနနဲ႔ က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံသား အမ်ားစု၀တ္တဲ့ အ၀တ္အစားကိုပဲ ၾကည့္ပါ။ က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံသား အမ်ားစုဟာ ဘယ္လိုလုပ္ငန္းခြင္မ်ဳိးကိုပဲ သြားသြား ေယာက်ၤားဆိုရင္ ပုဆိုး၊ မိန္းမဆိုရင္ ထမီပဲ ၀တ္ၾကတာမ်ားတယ္။ ပု ဆိုး၊ ထမီ၀တ္စားမႈဟာ ဥာဏအားကိုးတဲ့ လုပ္ငန္းကိုင္ငန္းေတြမွာ သိပ္အခုအခံမရွိလွေပမယ့္ ကာယအားကို ဦးစားေပးလုပ္ကိုင္ရတဲ့ လုပ္ငန္းေတြမွာေတာ့ ေဘာင္းဘီရွည္ထက္ ပိုၿပီးအခုအခံျဖစ္ေစတာ အမွန္ပဲ။ ပုဆိုးနဲ႔ ထမီ၀တ္တာက ေဘာင္းဘီရွည္၀တ္တာထက္ လုပ္ငန္းခြင္အႏၱရာယ္နဲ႔ ပိုမိုၾကံဳေတြ႔ရႏိုင္ၿပီး အလုပ္ၿပီးေျမာက္မႈ အပိုင္းမွာလည္း ပိုမိုဖင့္ေလးမႈကို ျဖစ္ေစႏိုင္ပါတယ္။ ဒါက က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထံုးတမ္းထဲက အ ေသးအဖြဲ ဥပမာေလးပါ။
က်ေနာ္တို႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ တိုးတက္မႈကို အခုအခံျဖစ္ေစတဲ့ အျခားေသာ က်င့္၀တ္ေတြ၊ ဓေလ့ထံုးစံေတြ၊ အေတြးအေခၚ အယူအဆေတြရွိတယ္ဆိုရင္လည္း ျပတိုက္မွာ ထားသင့္တဲ့အရာကိုထားၿပီး ဘယ္လိုအရာမ်ဳိး ေတြကိုပဲ ဆက္လက္သယ္ေဆာင္သင့္တယ္ဆိုတာကို သက္ဆိုင္ရာပညာရွင္ေတြက ေသေသခ်ာခ်ာ ေစ့ငုတင္ ျပေပးရင္ အနာဂတ္ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ေရးအတြက္ အမ်ားႀကီး အက်ဳိးရွိႏိုင္မွာပါ။ အခုက တည္းက ျပင္ဆင္ထားၾကဖို႔ လိုမယ္လို႔ ျမင္မိပါတယ္။
ဆရာေမာင္စူးစမ္းရဲ႕ ေဆာင္းပါးမွာ ေျပာထားတဲ့ ေနာက္တခ်က္က ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို ေဖာ္ေဆာင္ရာမွာ လူ မႈအရင္းအႏွီး (Social capital)ဟာ ဗဟိုေသာ့ခ်က္ ျဖစ္ပါသတဲ့။ ဒါလည္း ႏိုင္ငံေရးသိပၸံပညာရွင္ ေလာရင့္စ္ ဟာရီဆန္ရဲ႕ အယူအဆပါပဲ။ ဒီမိုကေရစီသစ္ပင္ ေပါက္မေပါက္ ဆိုတာကို မိမိတို႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာရွိတဲ့ လူ မႈအရင္းအႏွီးရဲ႕ ပကတိအေျခအေနကို သံုးသပ္ရမယ္။ ေနာက္ၿပီး ယဥ္ေက်းမႈအရ တိုးတက္မႈကို အားေပးသ လား ဒါမွမဟုတ္ ခုခံေနသလား ဆိုတဲ့အေပၚမွာလည္း မူတည္ပါသတဲ့။ ဒုတိယကမၻာစစ္အၿပီး စစ္႐ႈံးတဲ့ ဖက္ ဆစ္ႏိုင္ငံေတြျဖစ္တဲ့ ဂ်ာမဏီနဲ႔ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံေတြမွာ ဒီမိုကေရစီသြတ္သြင္းမႈ ေအာင္ျမင္ခဲ့တာဟာ လူမႈအရင္း အႏွီးအားေကာင္းၿပီး ယဥ္ေက်းမႈအရလည္း တိုးတက္မႈကို အခုအခံ ျဖစ္ေစတဲ့ အရာေတြ နည္းပါးလို႔ပါတဲ့။ အီ ရတ္မွာ ဒီမိုကေရစီသြတ္သြင္းမႈ မေအာင္ျမင္ဘဲ မခ်ိမဆန္႔ ၿပိဳလဲေနတာက်ေတာ့ လူမႈအရင္းအႏွီး အလြန္အ မင္း ဆင္းရဲေခါင္းပါးၿပီး တိုးတက္မႈကို အခုအခံျဖစ္ေစတဲ့ အရာေတြက မ်ားျပားလြန္းလို႔ပါတဲ့။
ေလာရင့္စ္ဟာရီဆန္ေျပာတဲ့ လူမႈအရင္းအႏွီး ဆိုတာကေတာ့ (၁) စာတတ္ေျမာက္မႈ ျမင့္မားျခင္း၊ အသိပညာ ျမင့္မားျခင္း (၂) လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဟာ အင္စတီက်ဴးရွင္းေတြနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းမႈရွိျခင္း (Institutionalized Society) (၃) လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဟာ အက္ကြဲၿပိဳကြဲမႈ မရွိဘဲ စုစည္းမႈရွိျခင္း (Unified Society)ႏွင့္ (၄) အဖြဲ႔အစည္းမ်ားဖြဲ႔ၿပီး ေဆာင္႐ြက္တဲ့ ဓေလ့ထံုးစံ အင္အားႀကီးမားျခင္း (Strong Tradition of Association) စတာေတြကို ရည္ ၫႊန္းတာပါတဲ့။
လက္ရွိအေျခအေနမွာေတာ့ စစ္အစိုးရအဆက္ဆက္ ဖ်က္ဆီးထားတဲ့ က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံဟာ ေလာရင့္စ္ဟာရီ ဆန္ေျပာတဲ့ လူမႈအရင္းအႏွီးဆိုင္ရာ ရည္ၫႊန္းခ်က္ႀကီး (၄) ရပ္စလံုးမွာ လိုအပ္ခ်က္ေတြ အေျမာက္အျမားရွိ ေနဆဲပါ။ ရည္ၫႊန္းခ်က္ (၁) နဲ႔ (၂) ကိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံသားေတြရဲ႕ အားထုတ္မႈ၊ ႏိုင္ငံတကာကူညီမႈေတြ နဲ႔ အလ်င္အျမန္တိုးတက္ေအာင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္လို႔ရႏိုင္ေပမယ့္ က်ေနာ္တို႔ကို ခက္ခဲေစမယ့္ အပိုင္း ေတြကေတာ့ ရည္ၫႊန္းခ်က္ (၃) နဲ႔ (၄) လို႔ ထင္မိပါတယ္။
အီရတ္မွာဆိုရင္ ရည္ၫႊန္းခ်က္ (၃) ျဖစ္တဲ့ ‘လူ႔အဖြဲ႔အစည္းသည္ အက္ကြဲၿပိဳကြဲမႈ မရွိဘဲ စုစည္းမႈရွိျခင္း’ဆိုတဲ့ လူမႈအရင္းအႏွီးႀကီး အဓိကေခါင္းပါးလို႔ ဒီမိုကေရစီသြတ္သြင္းမႈ မေအာင္မျမင္ျဖစ္ရတာပါတဲ့။ ဘာျဖစ္လို႔လဲ ဆိုေတာ့ အီရတ္မွာ အင္အားေတြက ေျပာက္ေသာက္၊ ဘာသာေရးဂိုဏ္း အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ လူမ်ဳိးစုဂိုဏ္း အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ စစ္ဘုရင္ေတြက အမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ အမ်ားစုေတြက အာဂ်င္ဒါေတြ မ်ဳိးစံု၊ ဓားျပလူဆိုးဂိုဏ္းတို႔က ေတာမီးေလာင္ ေတာေၾကာင္ လက္ခေမာင္းခတ္ဆိုသလို အေၾကာင္းမ်ဳိးစံုျပၿပီး အားလံုးက အားလံုးကို တိုက္ခိုက္သတ္ျဖတ္ ေနၾကလို႔ပါတဲ့။
အဲဒါေၾကာင့္မို႔ အီရတ္ပဋိပကၡကို ျပည္တြင္းစစ္လို႔ေတာင္ မေခၚႏိုင္ေတာ့ဘူးတဲ့။ ျပည္တြင္းစစ္ဆိုတာက ရန္ ဘက္အင္အားစုေတြ သတ္သတ္မွတ္မွတ္ရွိတယ္။ ကိုယ့္ေခါင္းေဆာင္ ကိုယ့္ေနာက္လိုက္ ပီပီျပင္ျပင္ရွိတယ္။ ေခါင္းေဆာင္ေတြနဲ႔ အေပးအယူ သေဘာတူညီခ်က္ေတြ လုပ္လို႔ရတယ္။ ဒါေပမယ့္ အီရတ္မွာ အဲဒါမ်ဳိးေတြ တခုမွ မရွိဘူးတဲ့။ ျပည္တြင္းစစ္လကၡဏာ ေပ်ာက္ေနၿပီး ျပည္တြင္းစစ္ရဲ႕ အနက္အဓိပၸါယ္ကို ေက်ာ္လြန္ေန တယ္တဲ့။ ဒါေၾကာင့္ ျပည္တြင္းစစ္ အဆံုးသတ္ေရး ဆိုတဲ့အျမင္နဲ႔ အီရတ္ပဋိပကၡကို အေျဖရွာဖို႔ ေျပာလာသူ ေတြဟာ ႐ူးသြပ္လို႔သာ ျဖစ္ရမယ္လို႔ နယူးေယာက္တိုင္းမ္စ္သတင္းစာ ပင္တိုင္ေဆာင္းပါးရွင္ ေသာမတ္စ္ဖရီး မင္းက ပစ္ပစ္ခါခါ ေျပာဆိုခဲ့ပါသတဲ့။
ေသာမတ္စ္ဖရီးမင္းရဲ႕ သံုးသပ္ခ်က္နဲ႔ ယွဥ္ထိုးၾကည့္မယ္ဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ပဋိပကၡက အီရတ္လို မဟုတ္ဘူးလို႔ ေျပာလုိ႔ရပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာလည္း ႏွစ္ေပါင္း ၆၀ နီးပါးၾကာျဖစ္ပြားေနတဲ့ ျပည္တြင္းစစ္ ကို ဒီကေန႔အထိ မၿငိမ္းသတ္ႏိုင္ေသးပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ျပည္တြင္းစစ္က ကိုယ့္ေခါင္းေဆာင္ ကိုယ့္ေနာက္လိုက္ ပီပီျပင္ျပင္ရွိၿပီး အေပးအယူလုပ္လို႔ရတဲ့ ျပည္တြင္းစစ္ပါ။ စစ္အုပ္စုက တဖက္သတ္ ဗိုလ္က် ၿပီး ေခ်မႈန္းေရးလမ္းစဥ္ကိုပဲ က်င့္သံုးေနလို႔သာ ျပည္တြင္းစစ္မီးေတာက္ကို ၿငိႇမ္းလို႔မရႏိုင္ ျဖစ္ေနတာပါ။ စစ္ အစိုးရျပဳတ္က်ၿပီး အရပ္သားအစိုးရတက္လာရင္ ႏိုင္ငံေရးနည္းနဲ႔ ေျပလည္ေအာင္ ၿငိႇမ္းသတ္လို႔ရမယ့္ ျပည္ တြင္းစစ္ပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ျပည္တြင္းစစ္ျပႆနာကို ေျဖရွင္းတဲ့ေနရာမွာ အခက္အခဲ အတားအဆီးေတြ ရွိ ေကာင္းရွိႏိုင္ေပမယ့္ ေသာမတ္စ္ဖရီးမင္းေျပာသလို ႐ူးသြပ္မႈမဟုတ္တာေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ျပည္တြင္းစစ္ ျပႆနာကို ႏိုင္ငံေရးနည္းနဲ႔ပဲ ေျဖရွင္းလို႔ ရႏိုင္မယ္ဆိုတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ျပည္ တြင္းစစ္ စတင္ကတည္းက အပြဲပြဲႏႊဲခဲ့ဖူးတဲ့ ဗိုလ္မွဴးခ်ဳပ္ေဟာင္း ေက်ာ္ေဇာက ၁၉၅၇ခုႏွစ္ ေအာက္တုိဘာ ၂၇ ရက္ေန႔မွာထုတ္ျပန္တဲ့ ‘ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ က်ေနာ္၏ သေဘာထား’ဆုိတဲ့ စာတမ္းမွာ အခုလို ေရးသားခဲ့ပါတယ္။
“ႏိုင္ငံေရးသည္ ျပည္တြင္းစစ္ အတက္အက်၏ ေက်ာ႐ုိးမ႑ိဳင္ ျဖစ္သည္။ စစ္ေရးသည္ အေထာက္အကူ အ ပုိင္းသာ ျဖစ္သည္။ သူပုန္အေရးနိမ့္ေစမည့္ ထူးျခားသည့္ ႏုိင္ငံေရးေျပာင္းလဲမႈမပါဘဲ စစ္ေရးသက္သက္ျဖင့္ သာ ရင္ဆုိင္ေနလွ်င္ သူပုန္အေရးမွာ အလြန္ရွည္ၾကာ ခက္ခဲႏုိင္ေၾကာင္း၊ လက္ရွိအစုိးရအေနနဲ႔ စစ္ေရးသက္ သက္ခ်ည္း အားမကုိးဘဲ ႏုိင္ငံေရးအရ ႀကိဳးစားသင့္ေၾကာင္း၊ ဤအတုိင္း ဆက္သြားေနပါက ျပည္တြင္းစစ္ႀကီး ရွည္ၾကာသြားမည့္ အလားအလာရွိေၾကာင္း၊ စစ္တပ္တုိးခ်ဲ႕ရ၍ ျပည္တြင္းစီးပြားေရးလည္းက်ဆင္းႏုိင္ေၾကာင္း၊ စစ္ေရးသက္သက္ျဖင့္ ေနာက္ထပ္ ၇ ႏွစ္ ဆက္တုိက္လွ်င္လည္း၊ သူပုန္အင္အား မက်ဆင္းႏုိင္ေၾကာင္း … … လက္ရွိျပည္သူလူထုတုိ႔၏ ဒုကၡမ်ိဳးစံု ဆံုခ်က္ျဖစ္ေနသည့္ ျပည္တြင္းစစ္ႀကီးကုိ ျပည္သူလူထုအက်ိဳးစီးပြားျပဳ ႏုိင္ငံေရးအေျခခံေပၚတြင္ ရပ္စဲႏုိင္ပါက တုိင္းျပည္အေပၚ အႀကီးမားဆံုး အက်ိဳးျပဳႏုိင္ခ်က္ဟုလည္း ယံုၾကည္ လာမိပါသည္”
ဗိုလ္မွဴးခ်ဳပ္ေဟာင္းေက်ာ္ေဇာ ယံုၾကည္ခဲ့တဲ့အတိုင္း နအဖ ျပဳတ္က်ၿပီး ေနာက္တက္လာမယ့္ အရပ္သားအ စိုးရက ႏိုင္ငံေရးနည္းနဲ႔ ေျပလည္ေအာင္ အားထုတ္ႀကိဳးပမ္းမယ္ဆိုရင္ ျပည္တြင္းစစ္သံသရာဟာ ခ်ဳပ္ၿငိမ္း ႏိုင္မယ့္ အေနအထားရွိတဲ့အတြက္ ဟာရီဆန္ရဲ႕ ရည္ၫႊန္းခ်က္ (၃) ျဖစ္တဲ့ Unified Society ဟာ က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံမွာ မုခ်ျဖစ္လာႏိုင္တယ္လို႔ ဆိုရမွာပါ။ ေနာင္လာမယ့္ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ေတြ၊ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစု ေခါင္းေဆာင္ေတြရဲ႕ အေျမာ္အျမင္ႀကီးမႈအေပၚမွာလည္း အမ်ားႀကီးမူတည္ပါတယ္။
ရည္ၫႊန္းခ်က္ (၄)ျဖစ္တဲ့ ‘အဖြဲ႔အစည္းမ်ား ဖြဲ႔ၿပီးေဆာင္႐ြက္တဲ့ ဓေလ့ထံုးစံအင္အား ႀကီးမားျခင္း’ဆိုတဲ့ အ ပိုင္းကိုလည္း က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံသားေတြအေနနဲ႔ အထူးတလည္ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္ဖို႔ လိုဦးမယ္လို႔ ျမင္မိပါ တယ္။ ခ်စ္လြယ္၊ မုန္းလြယ္၊ ကြဲလြယ္၊ ျပဲလြယ္၊ ထိုးႏွက္လြယ္၊ တိုက္ခိုက္လြယ္၊ အပုပ္ခ်လြယ္ဆိုတဲ့ အတိတ္ ကာလ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီေခတ္က ေခါင္းေဆာင္ေတြ၊ အဖြဲ႔အစည္းေတြရဲ႕ အကြဲအျပဲဇာတ္လမ္းေတြကို သင္ ခန္းစာယူၿပီး ႏိုင္ငံေရးယဥ္ေက်းမ ႈျမင့္မားေအာင္ က်င့္ၾကံအားထုတ္ၾကရဦးမွာမို႔လို႔ပါ။ လြယ္လြယ္ကူကူ က်င့္ ၾကံႏိုင္ၾကမွာ မဟုတ္ေပမယ့္ မျဖစ္ႏိုင္တဲ့အရာလည္း မဟုတ္တဲ့အတြက္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို ခိုင္ျမဲေစခ်င္သူ ေတြအေနနဲ႔ အထူးသတိထားၿပီး က်င့္ၾကံအားထုတ္ၾကရမယ့္ ရည္ၫႊန္းခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။
ႏိုင္ငံေရးသိပၸံပညာရွင္ ေလာ့ရင့္စ္ဟာရီဆန္ တင္ျပတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ လူမႈအရင္းအႏွီး ႏွစ္မ်ဳိးအေပၚ အေျခခံၿပီး က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ ပံုေဖာ္တည္ေဆာက္ႏိုင္မယ့္ အေနအထားကို ယွဥ္ထိုးဆန္းစစ္ၾကည့္ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
ေဒါက္တာလြဏ္းေဆြ
No comments:
Post a Comment