Friday, November 14, 2008

NCGUB ဘာလဲ ဘယ္လဲ

NCGUB ဘာလဲ ဘယ္လဲ
ျပည္သူ႔ဘက္ေတာ္သားတဦး

၁၉၉၀ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လက က်င္းပခဲ့တဲ့ ဂႏၵီခန္းမ ဗိုလ္ေအာင္ေက်ာ္လမ္းမွာ ေ႐ြးခ်ယ္ခံ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကုိယ္ စားလွယ္မ်ားနဲ႔ NLD ပါတီ အလုပ္အမႈေဆာင္ေကာ္မတီမ်ား၊ ေခါင္းေဆာင္မ်ားအားလံုး စံုညီ ဂႏၶီခန္းမအစည္း အေ၀းႀကီး က်င္းပျပဳလုပ္ၿပီးေနာက္ အခ်ဳိ႕ဟာ ယွဥ္ၿပိဳင္အစိုးရဖြဲ႔ဖို႔ မႏၱေလးမွာ အစည္းအေ၀းလုပ္ခဲ့ၾကတယ္။ ဒီအစည္းအေ၀းမွာ ၀န္ႀကီးခ်ဴပ္ေရြးဖို႔ စဥ္းစားၾကတာဟာ ေဒါက္တာစိန္၀င္း မဟုတ္ပါဘူး။ အျခား CEC အဖြဲ႔ ၀င္တေယာက္ပါ။ ေပါက္ေခါင္းအမတ္ ၀န္ႀကီးခ်ဴပ္ ျဖစ္ရမယ္ဆိုတဲ့ ေဒသစြဲ၊ ဦးဘ၀င္းသား၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစု ၾကည္ရဲ႕ အကို၀မ္းကြဲဆိုတဲ့ ဂုဏ္ပုဒ္ေတြေၾကာင့္ သခ်ာၤေဒါက္တာ ဦးစိန္၀င္းကို ေ႐ြးတဲ့လူက ေ႐ြးခဲ့ၾကတာပါ။

ဦးစိန္၀င္းဟာ သူနဲ႔အတူ ရာသက္ပန္၀န္ႀကီး ျဖစ္ေနတဲ့ ဦးဘိုလွတင့္၊ ဦးစန္းေအာင္ စသည္တို႔ႏွင့္ KNU ရဲ႕ ေမတၱာရိပ္ကို ခိုလႈံၿပီး ႏိုင္ေရႊက်င္၊ ဦးခို္င္စိုးႏိုင္ေအာင္၊ ဦးေက်ာ္လွတို႔တေတြက ျပည္ပေရာက္အစိုးရဖြဲ႔ဖို႔ အ ဆင္သင့္ လုပ္ကိုင္ထားတဲ့ အစိုးရတံဆိပ္ေတာ္ေတြ အသံုးျပဳၿပီး ေ႐ြးေကာက္ပြဲအႏိုင္ရ Mandate ကို အသံုး ျပဳၿပီး အမ်ဳိးသားၫြန္႔ေပါင္းအစုိးရဆိုတဲ့ နာမည္ခံခဲ့တယ္။ ၫြန္႔ေပါင္းဆိုတဲ့အတိုင္း တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္ ေတြပါ ပါ၀င္ဖြဲ႔စည္းဖို႔ သေဘာတူခဲ့ၾကတယ္ ဆိုေပမယ့္ ေနာင္မွာ ေ႐ြးခ်ယ္ခံေတြပဲ ပါပါရေစဆိုတဲ့ ျငင္းဆိုခ်က္ ရွိတယ္လို႔ ေျပာစမွတ္ျပဳခဲ့ၾကပါတယ္။

အစိုးရဖြဲ႔စမွာေတာ့ MPU ေတြ မရွိပါဘူး။ ေရာက္လာသမွ် (၈) ဦး၊ (၁၁) ဦး စတဲ့ ၀န္ႀကီးေတြပါဘဲ။ နာမည္ေတြ ေတာင္ မွည့္ခဲ့ပါေသးတယ္။ က်န္းမာေရး၀န္ႀကီး၊ အလုုပ္သမား၀န္ႀကီး စသည္ေပါ့။ ရာသက္ပန္၀န္ႀကီးခ်ဴပ္ ဦး စိန္၀င္းကေတာ့ ႏိုင္ငံျခားေရးတာ၀န္ယူၿပီး ရာသက္ပန္ ဘ႑ာေရး၀န္ႀကီးက ဦးဘုိလွတင့္ပါ။
၀န္ႀကီးမ်ား (၁၁) ဦးရွိရာက ၂၀၀၄-၂၀၀၅ မွာ (၅) ဦးပဲ ရွိပါေတာ့တယ္။ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္အကုန္အထိ (၇) ဦးရွိရာ ကေန ၂၀၀၄ ခုႏွစ္ မတ္လညီလာခံမွာ တရားေရး၀န္ႀကီး ဦးသိန္းဦးနဲ႔ ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီး ဦးေမာင္ေမာင္ေအး ကို ျဖဳတ္ပစ္ပါတယ္။ ပိုက္ဆံမရွိိလို႔ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းျပခ်က္ပါ။ အျဖဳတ္ခံရမွာ မသိတဲ့ ဦးသိန္းဦးက ပိုက္ဆံဆို တာ သူတို႔ပဲရွာၾက၊ ရေနၾကတာပါလို႔ေျပာတယ္။ သူတို႔ဆိုတာက (၅) ဦးေကာ္မတီ၀န္ႀကီး ( အေရွ႕/ အေနာက္/ နယ္စပ္၀န္ႀကီး ၊ ဘ႑ာေရး၀န္ႀကီးနဲ႔ ၀န္ႀကီးခ်ဴပ္)ပါ။

၀န္ႀကီးခ်ဴပ္နဲ႔ ၀န္ႀကီးေတြက တေသြး၊ တသံ၊ တသားတည္းပါ။ ၀န္ႀကီးခ်ဴပ္က Credential Challenge မွာ ညီ လာခံေခၚၿပီး အမတ္အမ်ားဆံုး အကုန္လံုးက လက္မွတ္ထိုးၿပီး အေရးဆိုသည္ျဖစ္ေစ၊ ဟုိလူ ဒီလူ လာေျပာ ေျပာ၊ ဗိုလ္ခ်ဴပ္တာမလာေဘာပဲ ေျပာေျပာ၊ လက္မွတ္ထိုးဖို႔ မေျပာၾကနဲ႔၊ ေျပာရင္သာေမာၾကမယ္ က်ေနာ္က ေတာ့ မထိုးေရးခ် မထိုးလို႔ … …. ။

ဒီမိုကေရစီ ဆိုတာဘာလဲ။

"ဦးစိန္၀င္းရဲ႕ ဒီမိုကေရစီ" လို႔ ၀ိတၱာရျပဳရမယ့္ ဒီမိုကေရစီအရ တေသြး၊ တသံ၊ တမိန္႔လို႔ ေျပာရမယ့္ အစိုးရပါ ပဲ။ အစိုးရဖြဲ႔စည္းစဥ္က "ျမန္မာႏိုင္ငံ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ အျမန္ဆံုး ခ်ဴပ္ၿငိမ္းေရး၊ အားလံုးပါ၀င္တဲ့ ညီလာခံ ေပၚထြန္းေရး၊ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရတရပ္ ေပၚထြန္းေရး" ဆိုတဲ့ ေႂကြးေၾကာ္သံနဲ႔ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ ၁၈ ရက္မွာ ဖြဲ႔စည္းခဲ့တယ္။
၁၉၉၄ ခုႏွစ္ UNGA မွစၿပီး သံုးပြင့္ဆိုင္၊ သံုးပြင့္ဆိုင္လို႔ တေက်ာ္ေက်ာ္ ဟစ္ေအာ္ၿပီး၊ UNGA မွာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ သံုးပြင့္ဆိုင္ေဆြးေႏြးဖို႔ စစ္အာဏာရွင္အစိုးရအား တိုက္တြန္းလိုက္သည္ဆိုတဲ့ ယခုထိ ရာသက္ပန္ ရွင္သန္ေန ဆဲျဖစ္တဲ့ (ဆံုးျဖတ္ခ်က္) (တိုက္တြန္းခ်က္)အရ "သံုးပြင့္ဆိုင္" ကို ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္ ဆုပ္ကိုင္ထားခဲ့တယ္။

သံုးပြင့္ဆိုင္ ပါတနာ၊ Dialogue Partner ျဖစ္တဲ့ ခ်စ္လွစြာေသာ နအဖ ၿငိဳျငင္မွာကို မလုပ္ခဲ့။ ဒီပဲယင္း တရားခံ လည္း မလုပ္ခဲ့။ ေ႐ႊ၀ါေရာင္စစ္ဆင္ေရးမွာလည္း R2P မလုပ္ခဲ့။ ထိုသို႔ အမ်ဳိးမ်ဳိး အနစ္နာခံ၊ မ်က္စပစ္ခဲ့ေသာ္ လည္း ေမာင္မင္းႀကီးသား နအဖ တုတ္တုတ္မွမလႈပ္။ "သံုးပြင့္ဆိုင္ေဆြးေႏြးပြဲ မေမွ်ာ္လင့္နဲ႔" လို႔ ဗိုလ္ေက်ာ္ ဆန္း တိုင္းသိျပည္သိ ေျပာခဲ့ေသာ္လည္း ေ႐ႊျပည္ေတာ္ေမွ်ာ္တိုင္းမေ၀းေလဘူးဆိုၿပီး မသိက်ဳိးကြၽံ။ ဒါေလးနဲ႔ပဲ အေနာက္တိုင္း၊ အေရွ႕တိုင္း၊ EU တခြင္ ျပဲျပဲစင္ (တ႐ုတ္ျပည္ကလြဲလို႔) Lobby လုပ္လို႔ Donor ေငြေတြျဖဳန္း ခဲ့တယ္။

Good Governance ဆိုသည္မွာ ပြင့္လင္း႐ိုးသားမႈ၊ ျပည္သူ႔ဆႏၵလိုက္ေလ်ာမႈ၊ ေ၀ဖန္ခံႏိုင္မႈ၊ Transparency – Accountability – People desire - လိုက္ေလ်ာမႈ စသည္တုိ႔နဲ႔ သတ္မွတ္စံထိုးရမွာပါ။ ဒီစံေတြ ရွိသလားဆို ေတာ့ ဘယ္ညီလာခံပဲ လုပ္လုုပ္၊ ဘ႑ာေရးမွာ ရေငြဆိုၿပီး စာ႐ြက္တစ္႐ြက္ျပတယ္။ ဘယ္က ဘယ္ေလာက္ပဲ ရတယ္ေပါ့။ သုံးစြဲေငြဆိုတာ ျပ႐ိုးထံုးစံမရွိ။ ရေငြစာ႐ြက္ေတာင္ ျပၿပီးတာနဲ႔ လက္မွတ္ထိုး သိမ္းဆည္းသြား တယ္။ ဘယ္ေလာက္သံုးလို႔ ဘာေတြ ရလာဒ္ေတြရွိိလဲမသိ။ Strategic meeting - ဘ႑ာေရး အစည္းအေ၀း ၀ါရွင္တန္မွာလုုပ္တယ္ ေျပာသံၾကားတယ္။ MPU ကို ဖိတ္ၾကားျခင္းမရွိ။ ဘ႑ာေရးေကာ္မတီ ဘယ္သူေတြပါ မွန္းမသိ။ မသိ။
ဘက္ဂ်က္ကို လႊတ္ေတာ္တင္ျပ၊ လႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳဆိုတာေတြ မလိုက္နာ၊ ေျပာမယ့္သူမရွိ၊ ရွိျပန္ရင္ လည္း ေပါက္ပန္းေစ်း လာမေျပာနဲ႔လို႔ ဘ႑ာေရး၀န္ႀကီးက ေဟာက္လိုုက္ေသးတယ္။

၂၀၀၄- ၂၀၀၅ မွာ တစ္ႏွစ္ကို ေဒၚလာတသန္း ရတယ္။ NCGUB က WLB ကို ေဒၚလာ ၆ ေသာင္း စြန္႔ၾကဲ တယ္။ ႏိုင္ငံတကာအစည္းအေ၀းမွာ Lobby လုပ္ဖို႔ ေဘာင္ဘီတိုနံ႔န႔ံနဲ႔ တီရွပ္၀တ္ အမ်ဳိးသမီးေခါင္း ေဆာင္ငယ္ ငယ္ေလးေတြေတြ႔ရင္ NCGUB က ေထာက္ပ့ံေငြနဲ႔ WLB အမ်ဳိးသမီးေခါင္းေဆာင္ေတြလို႔ မွတ္ကေရာပဲ။ NLD(LA) အမ်ိဳးသမီးအဖြဲ႔ကို ရွိလား၊ ဘာလုပ္ေပးရမလဲ ေမးေဖာ္ေတာင္ မရပါဘူး။

MPU ေငြေရးေၾကးေရး မိမိဘာသာ မရွာနဲ႔၊ NCGUB က MPU ျပၿပီး ေငြရွာထားတာ၊ MPU ကုိေတာ့ တစ္ႏွစ္ ေဒၚလာ ၃ေသာင္း အကုန္ခံ ေတာ္ေရာေပါ့။ MPU မွာ ႐ံုးတ႐ံုး၊ ဓားတစင္း မရွိ။ ၾသစေၾတးလ်ႏိုင္ငံ၊ နယ္သာ လင္ႏိုင္ငံေတြမွာ ေနခြင့္ရလည္း၊ ေတာ္လွန္ေရးနယ္ေျမရွိရာ မဲေဆာက္ MPU မွာ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ေနေပ မယ့္လည္း Movement အတြက္မပါ၊ မဲေဆာက္ NCGUB ေဘာ္ဒါ႐ံုးမွာ စားပြဲမရွိ၊ Staff မရွိ၊ ဧည့္ခန္းစားပြဲေရွ႕ ေပၚမွာရွိတဲ့ သတင္းစာဖတ္ၿပီး ျပန္ၾကရတယ္။

၂၀၀၆ ခုႏွစ္ တူရင္းစည္းေ၀းပြဲအၿပီးမွာ ႐ုံးဖြင့္ခြင့္နဲ႔ Staff ႏွစ္ဦး ထားခြင့္ရတယ္။ ကြန္ပ်ဴတာ၊ စားပြဲကုလားထိုင္ နဲ႔ စတိုင္လ္က်ေနတယ္။ ဘန္ေကာက္၊ မယ္ေဟာင္ေဆာင္ စတဲ့ ေတာ္လွန္ေရး တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္ ေတြနဲ႔ ေတြ႔ခ်င္ေပမယ့္၊ မဟာမိတ္ဆက္ဆံေရး လုပ္ခ်င္ေပမယ့္ ဘယ္မွာလဲ ေငြ၊ လမ္းစရိတ္၊ စားစရိတ္၊ ဟိုမွာ ေပးခ်င္တဲ့ ေဆးလိပ္၊ ကြမ္းယာဖိုးေတာင္ မေပးႏိုင္။

MPU ဘာေတြလုပ္ေနသလဲဆိုရင္ NCUB ေဒါက္တိုင္ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဘံုလုုပ္ငန္း၊ ဘံုလမ္းစဥ္ေတြမွာ ပါ၀င္ တယ္။ မဲေဆာက္ ေ႐ႊ႕ေျပာင္းအလုုပ္သမားေတြ လူထုေတြကို ျပည္ေထာင္စုစနစ္၊ အလုပ္သမားေရးရာ စသည္ ေဟာေျပာၾကရတယ္။ မဲေဆာက္ကိုလာတဲ့ NGO သံတမန္ေတြ လက္ခံေတြ႔ဆံုတယ္။ NCUB နဲ႔ ညီၫြတ္ေရး၊ သံဃာဦးေသွ်ာင္အဖြဲ႔ေတြနဲ႔ ညီၫြတ္ေရး ႀကိဳးပမ္းတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံက NLD Statement ေတြ လူထုဆႏၵေတြ ေလ့လာကူညီေပးတယ္။ မဲေဆာက္မွာရွိတဲ့ အျခားႏိုင္ငံေရး အဖြဲ႔အစည္းေတြနဲ႔ မ်က္ေမွာက္ႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြး၊ MPU အေၾကာင္းသိရေအာင္ ေဟာေျပာ စသည္ လုပ္ၾကရပါတယ္။ ကိုယ္ပိုင္ Strategy က NCGUB ရဲ႕ Strategy ပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ NCGUB+MPU ပူးတြဲအစည္းအေ၀းက ေလးႏွစ္တခါ ၀န္ႀကီးခ်ဴပ္သက္တမ္းျပည့္မွ ျပဳလုပ္တဲ့ ညီလာခံမွာမွ ေတြ႔ရတာပါ။ ဒီညီလာခံကို ၀န္ႀကီးခ်ဴပ္ကိုယ္တိုင္တက္ေရာက္မွ ဖူးေမွ်ာ္ခြင့္ၾကံဳရတာ ပါ။

၂၀၀၈ ခုႏွစ္ သက္တမ္းျပည့္တဲ့အခါ ထိုင္း- ျမန္မာနယ္စပ္မွာ က်င္းပေပမယ့္ ၀န္ႀကီးခ်ဴပ္ ထိုင္းလာလို႔မရလို႔ စတုတၳအႀကိမ္ေျမာက္ညီလာခံမွာ ၀န္ႀကီးခ်ဴပ္ကို MPU က ေ႐ြးခ်ယ္ျခင္း မျပဳႏိုင္ပါဘူး။ စတုတၳအႀကိမ္ ေနာက္ ဆက္တြဲညီလာခံကလည္း လေတြေ႐ြ႕လာလိုုက္တာ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္ေဖေဖာ္၀ါရီမွာမွ က်င္းပေတာ့မွာျဖစ္လို႔ ၀န္ ႀကီးခ်ဴပ္ရဲ႕ (၅) ဦး၀န္ႀကီးအဖြဲ႔ဟာ (၅)ႏွစ္ စိုးစံသြားတယ္ ဆိုရမွာပါ။

NCGUB က ညီလာခံေတြမွာ ထုတ္ျပန္ေၾကညာခ်က္ Declaration ထုတ္ျပန္ခဲ့ေပမယ့္ ႏိုင္ငံေရးအစီရင္ခံစာ၊ ေရွ႕လုပ္ငန္းစဥ္ အစီရင္ခံစာ ၿပီးခဲ့တဲ့ႏွစ္ေတြက ဘာရလာဒ္ေကာင္းေတြ ရခဲ့တယ္ဆိုတာ အစီရင္ခံစာေတြ မ ေတြ႔မိပါဘူး။ MPUဆိုတာ တို႔အစီရင္ခံရမယ့္ သူေတြမဟုတ္ဘူးလို႔ သတ္မွတ္ပံုရပါတယ္။ ေတာ္လွန္ေရးနယ္ ပယ္မွာ အဖြဲ႔အစည္းတခုခုကို ေ၀ဖန္ရင္ နအဖအႀကိဳက္ေျပာတယ္ျမင္လို႔ အျပစ္အေျပာခံရပါတယ္။

ဒီလိုနဲ႔ပဲ အႏွစ္ (၂၀) ရွိခဲ့ပါၿပီ။ နအဖ စစ္အာဏာပိုင္ေတြကို ျဖဳတ္ခ်င္ရင္ သူတို႔ျပဳတ္ပီး ဘယ္သူ႔ဘယ္အစိုးရကို အားကိုးျပဳရမွာလဲ။ ျဖဳတ္ခ်ပီး အစားထိုးမယ့္ ေ႐ြးခ်ယ္ခံ အမတ္မင္းတို႔ အစိုးရကို တိုးခ်ဲ႕ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲဖို႔ မလိုဘူးလား။ အားေကာင္းေမာင္းသန္ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ားေရာ၊ စီးပြားေရးပညာရွင္ေတြေရာ၊ သ တင္းစာဆရာႀကီးမ်ားေရာ ပါ၀င္မယ္ဆိုရင္ျဖင့္ ...

"ဒါ ငါတို႔ အားထားရာ အစိုးရ
ငါတို႔ မွီခိုလဲေလ်ာင္းရာ အစိုးရ
ငါတုိ႔ ဂုဏ္ယူရမယ့္ အစိုးရ"လို႔
တေန႔ ၃ ႀကိမ္ ဦးထိပ္ပန္ဆင္မွာပါ ။ ။

ျပည္သူ႔ဘက္ေတာ္သားတစ္ဦး

1 comment:

Anonymous said...

တျခားေနရာမွလဲ ေရးထားျပီးသားပါ။ ဖတ္ျပီးသားဆိုရင္ ဒါမွမဟုတ္ မလိုရင္ ေက်ာ္သြားပါခင္ဗ်ား။

ျပည္တြင္း၊ ႏိုင္ငံတကာအေျခအေနမ်ားနဲ႕ ကြ်န္ေတာ္တို႕

အခုတေလာ ျပည္တြင္းမွာ ဖိႏွိပ္မႈေတြက မီးကုန္-ယမ္းကုန္ေအာင္ ဆိုးရြားေနပါတယ္။ အၾကမ္းမဖက္နည္းနာေတြကို လာသင္ေပးသူေတြရဲ႕ သင္ခန္းစာထဲမွာ ဆႏၵျပသူေတြေရွ႕မယ္ အမ်ိဳးသမီးေတြကိုထားေပးရင္ ႏွိပ္ကြပ္မဲ့ ရဲေတြ-လံုထိန္းေတြအဖို႕ ႏွစ္ခါျပန္စဥ္းစားလိမ့္မယ္လို႕အၾကံေပးတာရွိပါတယ္။ ၂၀၀၇ စက္တဘၤာမွာ အမ်ိဳးသမီးေလာက္ေတာ့ စာရင္းမသြင္းႏိုင္ျဖစ္သြားေစခဲ့တယ္။ သံဃာေတာ္ေတြကို ႏွိပ္ကြပ္၊ စီးနင္း၊ ဖမ္းဆီး၊ သတ္ျဖတ္တဲ့အခါ ျပည္တြင္း-ျပည္ပ ၾသခ်ခဲ့ရတယ္။ (နာဂစ္)ျဖစ္လို႕ တိုင္းတပါးကေန တာ၀န္အရေရာ ေစတနာနဲ႕ပါ ကူမဲ့-ကယ္မဲ့သူေတြကို တားျမစ္-ဖင့္ေလးတာေတြလုပ္ျပန္ေတာ့၊ ကမ္းကုန္ေရာလို႕ ေျပာရျပန္တယ္။ ေနာက္တခါလာျပန္ျပီေဟ့ဆိုရပါမယ္၊ ဘုန္းၾကီးဆြမ္းေၾကြးတဲ့သူ၊ လူေတြမသံုး သံုးေအာင္ အစြမ္းကုန္ အားေပး-စီစဥ္ေပးရမဲ့ သတင္းနည္းပညာေတြကို သံုးမိသူတို႕ စတဲ့သူေတြကို ေထာင္ခ်လိုက္တာ ၾကံဳဘူးေပါင္-ဂုဏ္ထူးေဆာင္လို႔ ေျပာရျပန္ျပီ။ ကြ်န္ေတာ္တို႕ႏိုင္ငံရဲ႕ အျဖစ္အပ်က္ေတြေၾကာင့္ ရွိျပီးသား ႏိုင္ငံေရးသီအိုရီေတြ၊ နည္းနာေတြ၊ ႏိုင္ငံတကာဥပေဒေတြ ေခတ္မမီေအာင္ ျဖစ္သြားရပါေတာ့တယ္။

ႏိုင္ငံတကာစဥ္ျမင့္မွာလည္း ကုလသမဂၢအေထြေထြညီလာခံဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ဒီႏွစ္မွာ ထူးျခားတဲ့ ခံစစ္နဲ႕ စစ္အုပ္စုက စတိုက္လာပါတယ္။ ၁၉၉၂ ကတည္းက အမ်ားသေဘာတူ (ကြန္ဆင္းဆပ္)ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်လာလိုက္တာ ၂၀၀၇ အထိ။ ဒီႏွစ္ မဲခြဲတဲ့ (ခ်ဲလင့္)ကို စက်င့္သံုးလိုက္ျပီျဖစ္တယ္။ အရင္ႏွစ္ေတြကတည္းက စကားလံုးအားျပင္းတဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ရခ်င္ေပမဲ့ မဲခြဲတဲ့နည္းကို သြားရမွာမို႕ (ကြန္ဆင္းဆပ္)ျဖစ္ေအာင္ ေရေရာေပးခဲ့ရတယ္။ အခု စစ္အုပ္စုက မဲခြဲနည္းကို ေရြးလိုက္ပါျပီ။ မဲမခြဲခင္ ဘာမွအေရးမယူေရးအဆို (ႏိုး-အက္ရွင္-မိုးရွင္း) လုပ္လိုက္ေသးတယ္။

(အက္ရွင္)မယူေရးဘက္က တရုပ္ နဲ႕ ရုရွားတို႔ကစကားေျပာျပီး (အက္ရွင္)မယူေရးကို ဆန္႔က်င္သည့္ဘက္က ေနာ္ေ၀ နဲ႔ နယူးဇီလန္တို႔က ေျပာၾကတယ္။ မဲခြဲတဲ့အခါ (အက္ရွင္)မယူေရးကို ေထာက္ခံမဲ ၅၄ မဲ၊ ကန္႔ကြက္မဲ ၉၀ မဲ၊ ၾကားေနမဲ ၄၃ မဲရလို႔ နအဖ-တရုပ္-ရုရွား ၀န္ရိုးတန္းဘက္က ရွံဳးသြားပါတယ္။

ေနာက္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို (စပြန္ဇာ)လုပ္တဲ့ႏိုင္ငံမ်ားနဲ႕ (အီးယူ)ကိုယ္စား ျပင္သစ္ႏိုင္ငံက ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ေထာက္ခံဘို႕ စကားေျပာသလို မေထာက္ခံဘို႔ နအဖ ကိုယ္စားလွယ္က စကားေျပာတယ္။ (ဘာေဘဒို ့စ္)၊ ေျမာက္ကိုရီးယား၊ မေလးရွား၊ အီဂ်စ္၊ ထိုင္း၊ ဆီးရီးယား၊ အီေကြေဒါႏိုင္ငံကိုယ္စားလွယ္ေတြက ႏိုင္ငံတခုခ်င္းအလိုက္ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ိဳးကို မေထာက္ခံေၾကာင္းအပါအ၀င္ အဆိုကို ကန္႕ကြက္မယ္ဆိုတာေျပာၾကတယ္။ မဲခြဲတဲ့အခါ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ေထာက္ခံမဲ ၈၉ မဲ၊ ကန္႔ကြက္မဲ ၂၉ မဲ၊ ၾကားေနမဲ ၆၃ မဲနဲ႕ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕လူ႕အခြင့္အေရး အေျခအေနနဲ႕ ပတ္သက္တဲ့ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို အတည္ျပဳလုိက္ပါတယ္။ ဘဲလားရပ္၊ က်ဴးဘား၊ အိႏၵိယ၊ အင္ဒိုနီးရွား၊ ဗီယက္နမ္ တို႔က ကန္႔ကြက္မဲထည့္ရျခင္း အေၾကာင္းေျပာျပီး ဂ်ပန္နဲ႕ ဘရာဇီးက ေထာက္ခံမဲထည့္ရျခင္းအေၾကာင္း၊ ေကာ္စကာရီကာမွ (အက္ရွင္)မယူေရးအဆိုကို ကန္႔ကြက္ရျခင္းအေၾကာင္း ေျပာၾကားျပီးတဲ့ေနာက္ နအဖ ကိုယ္စားလွယ္က ရုရွားႏွင့္ အိမ္နီးခ်င္းမ်ားကို ေက်းဇူးတင္စကားေျပာပါတယ္။

ဘက္ႏွစ္ဘက္ကို ခြဲၾကည့္လိုက္ရင္ နအဖ အလိုေတာ္ရိႏိုင္ငံမ်ားစာရင္းထဲမွာ အိမ္နီးခ်င္းေတြ အကုန္ေလာက္ပါေနတာ ေတြ႕ရတယ္။ ဘဂၤလားဒက္ရွ္၊ တရုပ္၊ အိႏၵိယ၊ ဘူတန္၊ ေလာ၊ မေလးရွား၊ စကၤာပူ၊ သီရိလကၤာ၊ ထိုင္း၊ ဗီယက္နမ္တို႕က (အက္ရွင္)မယူေရးအဆို ေထာက္ခံတဲ့ ႏိုင္ငံမ်ားျဖစ္ပါတယ္။ ကေမၻာဒီးယားနဲ႕ အေရွ႕တီေမာတို႕ေတာ့ ဒီဘက္မွာ ပါပါတယ္။ နီေပါ၊ ဖိလစ္ပိုင္နဲ႕ ပါကစၥတန္တို႕က ၾကားေနခဲ့တယ္။ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ကန္႔ကြက္သည့္ႏိုင္ငံမ်ားထဲမွာ အယ္လ္ဂ်ီရီးယား၊ အဇာဘိုင္ဂ်မ္၊ ဘဂၤလားဒက္ရွ္၊ ဘိုင္လိုရပ္စ္၊ ဘရူႏိုင္း၊ တရုပ္၊ ကို႕တ္တီဘြား၊ ေျမာက္ကိုရီးယား၊ အီဂ်စ္၊ အိႏၵိယ၊ အီရန္၊ ေလာ၊ လစ္ဗ်ာ၊ မေလးရွား၊ နမီဘီးယား၊ ႏိုက္ကာရာဂါြ၊ အိုမန္၊ ရုရွား၊ ဆိုမာလီ၊ သီရိလကၤာ၊ ဆီးရီးယား၊ အုဇဘက္ကစ္စတန္၊ ဗင္နီဇြဲလား၊ ထိုင္း၊ ဗီယက္နမ္၊ ဇင္ဘာေဘြတို႕ ျဖစ္ၾကပါတယ္။

ျပည္တြင္းနဲ႕ႏိုင္ငံတကာမွာ အဲလိုတိုက္ပြဲေတြၾကမ္းေနခ်ိန္ ကြ်န္ေတာ္တို႕အတြင္းထဲမွာလဲ အရွိန္ျပင္းျပင္းနဲ႕ အခ်င္းခ်င္း ေ၀ဖန္ေရး(ဘေလာကာ)စစ္ပြဲ ဆက္လက္ဆင္ႏႊဲေနဆဲပါ။ (အင္စီဂ်ီယူဘီ)နဲ႕ပါတ္သက္ေနတဲ့ အေၾကာင္းကိစၥေတြ ေ၀ဖန္ၾကတာကို ဒီမိုကေရစီက်င့္စဥ္တရပ္ျဖစ္လို႕ ၾကိဳဆိုပါတယ္။

(စီစီ)ကိစၥလို႕အတိုေခၚတဲ့ ကုလသမဂၢမွာ ကုလားထိုင္ေနရာ(ခ်ဲလင့္)လုပ္တာက ႏိုင္ငံေရးေပၚလစီကိစၥျဖစ္လို႕ ေလးေလး နက္နက္ သိဘို႕-ေဆြးေႏြးဘို႔လိုပါတယ္။ မီဒီယာမွာေျပာရတာမ်ိဳးနဲ႕ ဘေလာ့ခ္မွာေရးရတာမ်ိဳး မတူႏိုင္သလို တခ်ိဳ႕အပိုင္းကို အတြင္းၾကိတ္ေဆြးေႏြးဘို႕နဲ႕ တံခါးပိတ္ေျပာရတာမ်ိဳးတို႕လဲ ရွိေနပါတယ္။ လုပ္သင့္တယ္ဆိုတဲ့ဘက္ကေန အေထာက္အထား၊ အကိုးအကား၊ အလားအလာေတြကို သက္ဆိုင္သူေတြဆီ မွ်ေ၀-ခ်ဥ္းကပ္မႈေတြလုပ္ပါတယ္။ လုပ္ထံုးအရ တာ၀န္ခံလုပ္ရမဲ့သူအေနနဲ႕ကလည္း တာ၀န္မခံႏိုင္ရတဲ့ အေၾကာင္းတရားေတြကို စာနဲ႕ေပနဲ႕၊ ေပးသင့္သူမ်ားထံ တေလးတစား ေရးသားေပးပို႔ ျပန္ၾကားထားတာေတြရွိထားပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြ အၾကား လြန္ခဲ့တဲ့ရက္အနည္းငယ္က သီးသန္႔ ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကပါတယ္။ နားလည္မႈေတြ တိုးတက္ရရွိခဲ့ပါတယ္။ ကိုယ္စားလွယ္ေတြအၾကား မေဆြးေႏြးမီ၊ တပ္ေပါင္းစုေတြအၾကားမွာလဲ က်က်နနနည္းပါး ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကပါေသးတယ္။

(စီစီ)ကိစၥက ပညာပိုင္းေရာ ႏိုင္ငံေရးပိုင္းပါ ႏွစ္မ်ိဳးလံုးစုျပီး၊ အျပန္အလွန္ေျပာဘို႕လိုတာပါ။ ပညာပိုင္းဆိုတာက လုပ္ထံုး-လုပ္နည္း၊ အလားအလာ၊ သမိုင္းေၾကာင္း၊ ဥပေဒေၾကာင္းေတြပါ ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးစဥ္းစားခ်က္ပိုင္းဆိုတာက ေကာင္းက်ိဳး-ဆိုးျပစ္၊ တာ၀န္ခံေဆာင္ရြက္မည့္သူ စတာေတြ အနည္းဆံုး ပါပါတယ္။ အခုခ်ိန္အထိ အျမင္ေတြ ထပ္တူ မက်ေသးေပမဲ့ နီးစပ္မႈေတြရွိလာေနပါျပီ။ မတူတဲ့အယူအဆတိုင္းမွာ အားေကာင္းတဲ့ျငင္းဆိုခ်က္ေတြ ကိုယ္စီနဲ႔ပါ။ ေတ့ေတ့ဆိုင္ဆိုင္၊ ေလးေလးနက္နက္ အတူထိုင္ေဆြးေႏြးၾကတဲ့အခါ (အီမိုးရွင္း)ေတြ၊ (ဖရပ္စေထြးရွင္း)ေတြကေန တင္ျပခ်က္ေတြထက္ ႏိုင္ငံေရးအျမင္ဘက္ကို အႏိုင္ေပးၾကရပါတယ္။ ေဆးခါးၾကီးမ်ိဳတာမ်ိဳးလဲ မ်ိဳႏိုင္ၾကတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ တခ်ိန္တည္းမွာ အေနအထားေတြကို စိုးရိမ္လြန္းလို႕ အျပဳသေဘာေဆာင္တဲ့ အၾကံေပးမႈေတြ၊ ၾကား၀င္တာေတြကလဲ ေလးစားဘို႕ေကာင္းပါတယ္။ အျပဳသေဘာေဆာင္တာရဲ႕အက်ိဳးက အေပါင္းလကၡဏာကို ရေစပါတယ္။

ဒီအခ်က္ေတြက ထုတ္ႏုတ္တာေတြသာျဖစ္ျပီး အကုန္အစဥ္မဟုတ္ေသးပါဘူး။ ဆိုခ်င္တာက မျပည့္မစံုသိရ၊ ၾကားရတာေလးေတြနဲ႕ေတာ့ အမွန္ကုိ ေကာက္ခ်က္ဆြဲမရႏိုင္ဘူးဆိုတာျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာေလးတခု တင္ျပလိုပါတယ္။ ျပည္သူ ့လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္တဦးမွ (အင္စီဂ်ီယူဘီ)သို ့တိုက္ရိုက္ေပးစာဆိုတာကို (ဘေလာ့ခ္)တခုမွာ ကံအားေလ်ာ္စြာ ဖတ္ရပါတယ္။ “ညြန္႕ေပါင္းအစိုးရအဖြဲ႕၀င္ေတြရဲ႕အေၾကာင္းျပခ်က္က အမ်ိဳသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ ့ခ်ဳပ္နဲ ့စစ္အစိုးရတို ့အၾကား စားပြဲ၀ိုင္းေဆြးေႏြးပြဲေတြကို ထိခိုက္ပ်က္ျပားႏို္င္တယ္လုိ ့ဆိုပါတယ္”လို႔ ပါတဲ့အခ်က္ဟာ (အမ္ပီယူ) အျမဲတန္းေကာ္မတီထံ ၃၀-၁၀-၀၈ ေန႕ကျပန္ၾကားခဲ့တဲ့ (အင္စီဂ်ီယူဘီ)ရဲ႕တရား၀င္ အေၾကာင္းျပခ်က္ေတြနဲ႔ အေတာ္ၾကီး ကြဲလြဲေနပါတယ္။ ၃-၁၁-၀၈ ေန႕မွာ (အမ္ပီယူ)ကေန (အင္စီဂ်ီယူဘီ)ကုိေပးတဲ့စာမွာပါတာေတြနဲ႕လည္း ကြဲလြဲ ေနျပန္ပါေသးတယ္။ အဲလို အနီးကပ္-အတြင္းကပုဂၢိဳလ္မ်ားကေတာင္ ကိုးကားခ်က္ေတြ လြဲေနရင္ တျခားလူေတြဆို ပိုျပီး အမွန္ျဖစ္တာ-ရွိတာေတြနဲ႕ အလွမ္းေ၀းႏိုင္တာမ်ိဳးျဖစ္တဲ့အေၾကာင္းပါ။

၂၁-၁၁-၀၈ ေန႕က ကုလသမဂၢမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕လူ႕အခြင့္အရးဆိုင္ရာဆံုးျဖတ္ခ်က္တံုးက မဲေပးပံုစံကိုေလ့လာလိုက္ရင္ (စီစီ)ေကာ္မတီ ၉ ႏိုင္ငံအနက္ ၃ ႏိုင္ငံျဖစ္ၾကတဲ့(အာဂ်င္တီးနား၊ ေနာ္ေ၀နဲ႕ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု)တို႔ဟာ နအဖ ဘက္လိုက္စရာ မရွိပါ။ က်န္ ၆ ႏိုင္ငံထဲက တရုပ္၊ ရုရွား၊ ဘူတန္၊ ကုတ္-တီဗြာ၊ ဇမ္ဘီယာ တို႔ဟာ နအဖ ဘက္သား ျဖစ္ႏိုင္ျပီး၊ ဘာေဘဒို႔စ္က ၾကားေနႏိုင္ပါတယ္။

၂၀၁၀ဆိုတာကိုလည္း ကြင္းထဲမွာလုပ္ေနရသူေတြကေတာ့ ျငင္းခံု-ေဆြးေႏြး-တိုင္ပင္-ဆံုးျဖတ္မႈေတြ လုပ္ျပီးၾကပါျပီ။ ဂြင္ထဲမွာ လုပ္တဲ့သူေတြလုပ္ေနၾကျပီျဖစ္ပါတယ္။ အေလးအနက္သမားေတြဆိုရင္ေတာ့ ျပည္တြင္းက အျဖစ္ဆိုးေတြအတြက္ ဘာေတြလုပ္ေပးႏိုင္မလဲ၊ ႏိုင္ငံတကာစဥ္ျမင့္မွာ စစ္အုပ္စုရဲ႕ ခံစစ္-ထိုးစစ္ေတြကို ဘယ္လို အႏိုင္တိုက္မလဲဆိုတာမ်ိဳးကို လႈပ္ရွားမႈၾကီးကို အျပဳသေဘာမ်က္ႏွာမူတဲ့ စဥ္းစား-အၾကံျပဳမႈေတြနဲ႕ လက္တြဲ လုပ္ေဆာင္သင့္ၾကပါေၾကာင္း တေလးတစား ေရးသားပါရေစ။

တင့္ေဆြ