လူထုေတးသံ၊ သံမဏိခံတပ္ႏွင့္ မန္းေတာင္ရိပ္ငို
ေမာင္လြမ္းဏီ
(၁)ေမာင္လြမ္းဏီ
ျမနႏၵာနဲ႔
သႀကၤန္ကိုလြမ္း
တမ္းတမ္းဆြတ္ဆြတ္
လူက
ပိေတာက္ကဗ်ာျဖစ္ရင္း
အေမ့သတင္းက၊ ရင္၀ထိုးခဲြ
ေသြးက
အေမ့ရဲ႕ ေသြးေတြ …။
“ေသမယ့္ေဘး ေတြးၿပီးေတာ့ ေရးေနတာပါ။ မေသခင္ ငါလုပ္ဦးမယ္၊ မေသခင္ ငါလုပ္ဦးမယ္၊ အဲဒါပါပဲ။”
(လူထုအေမ၊ ေတာင္ေလးလံုးမွ နတ္ကြၽန္းအထိ အမွတ္တရ အမွာစကား … မွ)
ဧၿပီ ၆ ရက္ မနက္ ၁၀ နာရီေလာက္ ကိုေတာ ဖုန္းလွမ္းဆက္ၿပီး ေျပာတယ္။ ၈ နာရီေက်ာ္ေက်ာ္မွာ အေမမာ ဆံုးတဲ့သတင္း ၾကားရတယ္။ အကို အထဲကို ေသခ်ာေအာင္ ဆက္ၾကည့္ပါဦး … တဲ့၊ ကိုဖိုးသံဆီလည္း တခ်ဳိ႕ ဖုန္းဆက္ၿပီး အေၾကာင္းၾကားေနၾကတယ္ …တဲ့။
က်ေနာ္ မွင္သက္မိေနတယ္၊ မတုန္လႈပ္ေပမယ့္ စူးစူးနစ္နစ္ ေၾကကဲြထိရွေနမိတယ္။ ဆရာျမသန္းတင့္ ဆံုးစဥ္က သံလြင္ကမ္းနံေဘးမွာ။ ဒီဗီြဘီသတင္းဌာနက အင္တာဗ်ဴးေတာ့ ဆရာကြယ္လြန္ ဆံုးပါသြားတဲ့အတြက္ ႏွေမ်ာမဆံုး ယူက်ဳံးမရ ထိရွေၾကကဲြသူေတြ စာရင္းတို႔ရင္ ေနာက္ဆံုးနံပါတ္ေတြထဲမွာ က်ေနာ္ကို ထည့္ေပးပါလို႔ အဆံုးမွာ ေမတၱာရပ္ခံ တိုးလွ်ဳိးခဲ့တယ္။
ခု အေမ ဆံုးၿပီ။ လူထုအေမ ဆံုးၿပီ။ အေမမာ ဆံုးၿပီ။ ေဒၚေဒၚ ဆံုးၿပီ။ အေမလူထုေဒၚအမာ ဆံုးၿပီ။
ဦးေလးလွဇနီး ဆံုးၿပီ။ ကိုစိုး၀င္း၊ ကိုဖိုးသံ၊ ကိုညီပုေလးတို႔ မသန္းရင္မာတုိ႔ တင္တင္၀င္းတို႔ မိခင္ႀကီး ကြယ္လြန္ၿပီ။ အေ၀းေရာက္ သားသမီးေတြရဲ႕ မန္းေတာင္ႀကီး သက္ျပင္းေမာေတြ ရပ္တန္႔သြားခဲ့ၿပီ။ မအမာ ဆံုးပါးၿပီ။ အမိတိုင္းႏိုင္ငံနဲ႔ အေမ့ဇာတိခ်က္ျမႇဳပ္ကို ေနာက္ဆံတင္းတင္း ရင္နဲ႔ရင္းၿပီး ခဲြခြာျခင္းေပလား။
တိုင္းျပည္နဲ႔ လူမ်ဳိး၊ ဘာသာ သာသနာအက်ဳိး၊ ယဥ္ေက်းမႈ အႏုသုခုမ စစ္မ်က္ႏွာ၊ စာေပ အလကၤာ ခုခံစစ္၊ သတင္းစာ လြတ္လပ္ခြင့္၊ လူ႔ဂုဏ္သိကၡာ၊ နယ္ခ်ဲ႕၊ ဖက္ဆစ္၊ အာဏာရွင္စနစ္၊ ေတာ္လွန္ေရး ၀ိေသသမ်ားနဲ႔ ယံုၾကည္ခ်က္ နရသိန္ရက္စဲြမ်ား၊ လူထုဘက္က ျပတ္ျပတ္သားသား ရပ္တည္ ေလွ်ာက္လွမ္းခဲ့တဲ့ ခရီးရွည္ ခ်ီတက္ပဲြမ်ား၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ဂီတသံစဥ္ကို ႏိုင္ငံတကာရင္ျပင္မွာ တီးခတ္က်ဴးရင့္ခဲ့သည့္ ျပာလဲ့စိမ္းလန္းေသာ ေကာင္းကင္မ်ား၊ လင္ေသသားဆံုး မႏၲေလးမီးခိုးလံုးေအာက္က မုဆိုးမတဦးရဲ႕ ေလာကဓံ တိုက္ပဲြမ်ား၊ ဘာလဲဟဲ့ ေခတ္ဆိုး ေခတ္က်ပ္ ဘ၀နဲ႔ထပ္ စိန္ေခၚမႈအသစ္ေတြကို ရင္ဆိုင္ျဖတ္သန္းခဲ့မႈမ်ား …။
တည္ၾကည္ရဲရင့္တဲ့ ႐ုပ္ပံုလႊာ၊ ျပတ္သားခိုင္မာတဲ့ စိတ္ဓာတ္၊ သန္႔စင္ျမင့္ျမတ္တဲ့ ကိုယ္က်ဳိးစြန္႔ အနစ္နာခံမႈ၊ မ်ဳိးဆက္ အဆက္ဆက္အတြက္ ေရွ႕ေဆာင္ လမ္းဦးထြင္ခဲ့တဲ့ လူထုသမိုင္းစာမ်က္ႏွာမ်ား …။ အရာရာကို ေပါင္းစု႐ံုးၾကည့္လိုက္ပါေတာ့ …။ အဲဒါေတြ အားလံုးရဲ႕ တခုတည္းေသာ ျပယုဂ္ကေတာ့ အေမလူထု ေဒၚအမာဆိုတဲ့ က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံက စံျပဳေလးစား ခ်စ္မက္ျမတ္ႏိုးရတဲ့ သူရဲေကာင္းႀကီး …။ လူထုေတးသံေတြနဲ႔ စည္ေ၀လြင့္ပ်ံေနတဲ့ လူထုကိုယ္စားလွယ္ႀကီး၊ လူထုအေမာကို ငါ့အေမာလို႔ ခံယူတဲ့ လူထုမိခင္ႀကီး …။ လူထုေတးဆိုတာ လူထုက ေရးတယ္၊ လူထုက ဆိုတယ္။ လူထု၊ လူမႈေ၀ဒနာနဲ႔ အေမ။ အေမ၊ လူထုနဲ႔ လူမႈေ၀ဒနာ၊ ထပ္တူညီႀတိဂံ …။
အဲဒီ အေမမ်ဳိး ရတဲ့အတြက္ က်ေနာ္တို႔ တိုင္းျပည္နဲ႔ က်ေနာ္တို႔ အဖိႏွိပ္ခံ ျပည္သူေတြအတြက္ ဂုဏ္ယူမဆံုး။ အေမဆံုးပါး ကြယ္လြန္သြားတဲ့အတြက္ အေမ့လမ္းစဥ္မ်ဳိး၊ အေမ့ဂုဏ္သိကၡာမ်ဳိး၊ အေမ့အားထုတ္မႈမ်ဳိး၊ အေမ့ရဲ႕ ၾကံ႕ၾကံ႕ခံ တိုက္ပဲြ၀င္မႈမ်ဳိးေတြကို သင္ၾကားခံ သားသမီးေတြရဲ႕ စီတန္းလိုက္ပါ ပို႔ေဆာင္တဲ့ အႏၲိမခရီးမွာေတာ့ အေမ့ေျခဖ၀ါးရဲ႕ အနီးဆံုးေနရာမွာ က်ေနာ္ရွိေနခ်င္ခဲ့တယ္။ အေ၀းက ေငးရီ၊ တမ္းဆြတ္၊ ေမွ်ာ္ေမာ၊ ေခါင္းတလားကို မထမ္းပိုးႏိုင္ေသာ္ျငား၊ အမွန္တရားကို က်ေနာ္ ေက်ာပိုးေနခဲ့တာ အေမ။ အေမ နားလည္ ခြင့္လႊတ္တန္ေကာင္းရဲ႕။
“အတိတ္ဆိုတာ ရိွလည္းရွိရတယ္။ ရွိတယ္ဆိုတာလည္း ဂုဏ္ယူရတယ္။ အတိတ္ဆိုတဲ့ ေလွကားထစ္ရွိလို႔သာ ပစၥပၸန္ဆိုတဲ့ ေလွကားထစ္ကို တက္ႏိုင္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အတိတ္ကိုလည္း မ်က္ကြယ္ျပဳဖို႔ မႀကဳိးစားေစခ်င္ဘူး၊ မေန႔ကရွိလို႔ ကြၽန္မတို႔မွာ ကေန႔ရွိေနတာပါ။ ကေန႔ရွိေနႏိုင္ၾကတာပါ။”
(လူထုအေမ၊ ျမန္မာ့မဟာဂီတ … မွ)
လူထုေတးသံဆိုတာ တရံမဆိတ္၊ အတိတ္ကို ႏႈိးဆြ၊ ပစၥဳပၸန္ကို လႈံ႕ေဆာ္၊ အနာဂတ္ကို ယံုၾကည္တာပဲ မဟုတ္လား အေမ။ လူထုကို ယံုၾကည္မွ၊ ေတာ္လွန္ေရးကို ယံုၾကည္မွ၊ ယံုၾကည္ခ်က္ကို ယံုၾကည္မွ၊ ေအာင္ပဲြကို ယံုၾကည္မွာ မဟုတ္လား အေမ။ ဒါေတြက အေမ ျပဌာန္းေပးခဲ့တဲ့ လြတ္ေျမာက္ေရး သီ၀ရီေတြေလ။ အေမ့ဘ၀တခုလံုးနဲ႔ တိုက္ယူလို႔ရခဲ့တဲ့ သစၥာတရားေတြေလ။ အမွန္တရားေတြ က်ေနာ္တို႔ ဘ၀ေတြေပၚ ပိၿပိဳလိမ့္ဆင္းလာေအာင္၊ ေထြးေပြ႔ ေမြးျမဴတတ္ေအာင္၊ အင္အားေတြ ႀကီးထြားရင့္သန္လာေအာင္ ဘယ္သူေတြ ေဆာင္ၾကဥ္းေပးခဲ့ပါသလဲ။ အေမ့ေက်းဇူး၊ ေမတၱာ၊ ေစတနာ၊ မုဒိတာေတြက ( ဒ့ီထက္ ေလးနက္ နက္ရႈိင္းတဲ့ အျခားစကားလံုး က်ေနာ့္မွာ ပါးရွားတယ္၊ အေမ့ရဲ႕ ႏို႔ရည္တစက္လို႔ပဲ က်ေနာ္မွတ္ယူပါတယ္) အေမေရ … လူထု အေမေရ …။
အလႊာအသီးသီးက လူထုႀကီး ႏွေမ်ာမဆံုး ျဖစ္ေနေပါ့၊ တမ္းတ ငိုေႂကြးေနေပါ့၊ အစားထိုးဖို႔ ရွာေဖြငံ့လင့္ ေနၾကေပါ့၊ အမ ေအာင္ဆန္းစုၾကည္တို႔၊ မင္းကိုႏိုင္တို႔၊ အေ၀းေရာက္ သားသမီးတို႔၊ က်ေနာ္တို႔တေတြေပါ့ေလ၊ နီလြင္ရဲပတဲ့ အနာဂတ္ အိပ္မက္သစ္တခု တၿပဳိင္နက္တည္း မက္ေနၾကၿပီလို႔ က်ေနာ္ ယံုၾကည္ဖူးေ၀ေနတယ္ အေမ …။
လူထုေတးသံေတြနဲ႔ သမိုင္းအဆက္ဆက္၊ ရာဇ၀င္ အခန္းခန္းကို အေမ ျဖတ္သန္းစီးဆင္း သြားခဲ့ၿပီ မဟုတ္လား။
(၂)
“အမ်ားနဲ႔ဆိုင္တဲ့ ကိစၥေတြမွာ ဘယ္ေတာ့မွ မျငင္းတဲ့ လူတေယာက္။ အဲဒီလိုလူကို အေပါင္းအသင္း ေရာင္းရင္းနဲ႔ ပတ္၀န္းက်င္ လူ႔အေဆာက္အအံုက ဘယ့္ႏွယ္လုပ္ၿပီး ေမ့ႏိုင္မွာလဲ။”
(လုထုအေမ၊ ေတာင္ေလးလံုးမွ နတ္ကြၽန္းအထိ အမွာစကား … မွ)
အေမနဲ႔ စတင္ဆံုစည္းခဲ့ရတဲ့ သကၠရာဇ္မ်ားကို ျပန္ေရတြက္ၾကည့္မိတယ္။ ၁၉၈၅ စာဆိုေတာ္ရာသီ။ က်ေနာ္တို႔ နယ္ၿမဳိ႕ေလးမွာ စာဆိုေတာ္ရာသီေရာက္တိုင္း စာေရးဆရာ၊ ကဗ်ာဆရာေတြကို ဖိတ္ၾကားၿပီး စာေပေဟာေျပာပဲြေတြ က်င္းပျပဳလုပ္ေလ့ရွိတယ္။ စာေပေဟာေျပာပဲြနဲ႔အတူ က်ပန္းစကားေျပာပဲြေတြ၊ စကားရည္လုပဲြေတြ၊ ၀တၳဳ၊ ေဆာင္းပါး၊ ကဗ်ာ၊ ကာတြန္းၿပဳိင္ပဲြေတြလည္း ယွဥ္တဲြၿပီး လုပ္ေလ့ရွိတယ္။ က်ေနာ္က မိုးေ၀ လူငယ္ကဗ်ာေရးသူ ျဖစ္ေနပါၿပီ။ ၈၀ လြန္ႏွစ္မ်ားမွာ က်ေနာ္တို႔ၿမဳိ႕က စာေပေဟာေျပာပဲြေတြ၊ စာေပလႈပ္ရွားမႈေတြမွာ ထဲထဲ၀င္၀င္ က်ေနာ္ပါ၀င္ခြင့္ ရေနခ်ိန္။ ႏွစ္တိုင္း ရန္ကုန္က ဆရာဆရာမေတြခ်ည္း ဖိတ္ေနၾကေတာ့ ဒီႏွစ္ေတာ့ အလွည့္အေျပာင္းလည္းျဖစ္၊ က်ေနာ္တို႔ အင္မတန္ ေလးစားၾကည္ညိဳရတဲ့ မႏၲေလးက အေမမာတို႔ကို ဖိတ္ရေအာင္လို႔ က်ေနာ္ အၾကံျပဳၾကည့္တဲ့အခါ အားလံုးက သေဘာတူ လက္ခံ၊ ရက္သတ္မွတ္၊ က်ေနာ္နဲ႔ စာေပရဲေဘာ္တဦး မႏၲေလးကို အျမန္ခ်ီ၊ အေမမာတို႔နဲ႔ ရင္းႏွီးကြၽမ္း၀င္တဲ့ ဆရာႀကီး ဦးမင္းႏြယ္ (မင္းႏြယ္-လယ္ကိုင္း) ဆီက စာယူ၊ က်င္းပေရးေကာ္မတီက ဖိတ္စာေတြထည့္၊ အေမမာတို႔ စီစဥ္ေပးႏိုင္တဲ့ စာေရးဆရာ ကဗ်ာဆရာေတြ ဖိတ္ေခၚခဲ့ေပေတာ့့ … တဲ့။
ဦးေလးလွ၊ အေမမာ အပါအ၀င္ ဆရာတင္မိုး၊ ဆရာေမာင္စြမ္းရည္တို႔က ၁၉၇၁ -၇၂ ေလာက္တုန္းက တေခါက္တက်င္း ေရာက္ခဲ့ဖူးၾကပါတယ္။ အဲဒီကာလေတြတုန္းက နယ္မွာ စာေပေဟာေျပာပဲြေတြ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ မထြန္းကားေသးပါဘူး။ က်ေနာ္တို႔ အထက္တန္းေက်ာင္းက ေက်ာင္းအုပ္ဆရာႀကီး ဆရာႀကီး ဦးေအာင္ဉာဏ္ (ေတာင္တြင္း)က ဦးေဆာင္ၿပီး ပညာေရးတကၠသိုလ္က ဆင္းလာတဲ့ ဆရာဦးေအာင္၀င္းတို႔၊ ျမန္မာစာ ဆရာဆရာမေတြက စီစဥ္က်င္းပေပးတဲ့ ေက်ာင္းေဟာေျပာပဲြမ်ဳိးပါ။ ေက်ာင္းမွာ ေဟာလို႔ျပဳလို႔ၿပီးမွ ၿမဳိ႕ေပၚက စာေပ၀ါသနာရွင္ေတြအတြက္ လွသီရိ ႐ုပ္ရွင္႐ံုႀကီးမွာ ဆက္ၿပီး ေဟာၾက ေျပာၾက၊ စာေပေဆြးေႏြးပဲြေတြ လုပ္ၾကတယ္၊ ႐ြက္ၾကမ္းေရခ်ဳိ စာေပေဟာေျပာပဲြ။
ဒါနဲ႔ပဲ မႏၲလာကို အျမန္ႏွင္၊ မႏၲေလး လူထုတိုက္ေရာက္၊ အေမ့ကို ကန္ေတာ့၊ လာရင္းကိစၥ ေျပာျပ၊ အေမပဲ အစစ စီစဥ္ေပးပါေပါ့။ အေမက ၿပဳံးၿပံဳးရႊင္ရႊင္ နားေထာင္ၿပီး “ဘိုညိဳ … သားပဲ ေမာင္ကိုေလးတို႔ ေမာင္ၾကည္ေအာင္တို႔နဲ႔ စီစဥ္ေပးပါကြယ္၊ အေမလည္း မင္းဘူးမေရာက္တာ ၾကာေပါ့၊ ကိုမင္းႏြယ္ကလည္း တကူးတကကို ဖိတ္ရွာတယ္၊ ေ႐ႊစက္ေတာ္ဘုရားလည္း ဖူးရင္းေပါ့” လို႔ ကိုညိဳ႕ကို မွာေျပာေလး ေျပာတယ္။ က်ေနာ္တို႔ကေတာ့ အစစ အဆင္ေျပေလေတာ့ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာ။ ကိုညိဳ (ညီပုေလး)က “ဆရာေမာင္လြမ္းဏီတို႔ ဒီညေနပဲ ျပန္မယ္ဆိုေတာ့ ေဟာေျပာမယ့္ ရက္ကိုလည္း သိရၿပီေလ၊ က်ေနာ္တို႔ ကားေတြနဲ႔ပဲ လာခဲ့မယ္၊ တျခား လိုင္းကားေတြ ဘာေတြလည္း မစီစဥ္ပါနဲ႔၊ ကိစၥအားလံုး က်ေနာ္တို႔ပဲ စီစဥ္ၿပီး လာခဲ့ၾကပါမယ္။ လာခါနီး ဆရာႀကီး ဦးမင္းႏြယ္အိမ္ကို ဖုန္းဆက္လိုက္ပါ့မယ္၊ အဲ တခုေတာ့ရွိပါတယ္၊ မေကြးကမ္းကေနေတာ့ လာႀကဳိေပးေပါ့ေနာ္။” “စိတ္္ခ်ပါ ကိုညိဳရယ္။” မႏၲေလးေတာင္ကို ေျပး၊ က်ဳံးကို ပတ္၊ မဟာမုနိရွင္ေတာ္ျမတ္ကို ကသုတ္ကယက္ ဖူး၊ ေစ်းခ်ဳိကို တပတ္ပတ္၊ ထိုးမုန္႔ေလး လမုန္႔ေလး ၀ယ္၊ ညေနေစာင္းေတာ့ မေကြးကားနဲ႔ ျပန္လာခဲ့ၾက။ ေအာ္ … ျဖဳတ္ခ်ည္း မန္းေတာင္ရိပ္ခုိ။
ေရာက္လာမယ့္ရက္ မနက္ပိုင္းမွာပဲ က်ေနာ္တို႔ မေကြးဘက္ကမ္း ကူးၿပီး မေကြးက စာေပရဲေဘာ္ေတြနဲ႔ ေစာင့္ႀကိေနၾကတယ္။ ဧရာ၀တီျမစ္ႀကီးကို ျဖတ္ကူးဖုိ႔ ဇက္လို႔ေခၚတဲ့ ကားတင္ကူးတဲ့ ေရယာဥ္ႀကီးရဲ႕ တာ၀န္ရွိသူေတြကိုလည္း ႀကိဳတင္ၿပီး စာရင္းေပး၊ ေမတၱာရပ္ခံ၊ တာ၀န္ရွိသူေတြကလည္း က်ေနာ္တို႔ၿမိဳ႕က ေရေၾကာင္း၀ိဇၥာႀကီးေတြဆိုေတာ့ အဆင္ေျပတယ္လို႔ပဲ ေျပာရမယ္။
မြန္းလဲြ ၁၂ နာရီ ၀န္းက်င္ေလာက္မွာ မေကြးကမ္းနဖူးကို အေမမာတို႔ ေရာက္လာပါတယ္။ ႏႈတ္ဆက္ၾက၊ မိတ္ဆက္ၾကေပါ့။ “ဒါ ေမာင္ကိုေလး (ကဗ်ာဆရာႀကီး ကိုေလး - အင္း၀ဂုဏ္ရည္)၊ ေမာင္ၾကည္ေအာင္ (ကဗ်ာဆရာႀကီး ၾကည္ေအာင္၊ ေဟာဒါက တကၠသိုလ္ ေမာင္ေစာလြင္၊ ဟိုဘက္က ႏုႏုရည္ (အင္း၀)၊ ဒီဘက္က ႏွစ္ေယာက္က အေမ့သား ဘိုညိဳ (ညီပုေလး)နဲ႔ မိတၳီလာေကာလိပ္က စာၾကည့္တိုက္မွဴးေလး ကို၀င္းတင့္”
အေမမာတို႔ကို လူရွင္း ၿငိမ္ဆိတ္တဲ့ ထမင္းဆိုင္ေလး တခုမွာ ေနရာခ်ထား၊ ကားေတြ ဇက္ေပၚတင္ဖို႔ စီစဥ္၊ မင္းဘူးကမ္းဘက္ကို ေရာက္ရွိေၾကာင္း ဖုန္းဆက္၊ ပါလာသူေတြ စာရင္းပို႔။ မင္းဘူးကမ္းဘက္မွာလည္း လည္ပင္း တရွည္ရွည္နဲ႔ ေစာင့္ေနသူေတြက သက္ျပင္းတခ်ခ်။ စိမ္းလဲ့ၾကည္ျပာေနတဲ့ ဧရာ၀တီရဲ႕ ေရစီးသံေတြကို နားေထာင္ရင္း အေနာက္႐ိုးမဘက္ဆီ ေငးရီေနတဲ့ အေမ့မ်က္ႏွာမွာ လြမ္းရိပ္တခ်ဳိ႕က ထင္ဟပ္ ေမ်ာလြင့္ေနေလရဲ႕။
(၃)
“လူဆိုတာ ဘာပဲလုပ္ခ်င္ လုပ္ခ်င္ မေသခင္ပဲ လုပ္ႏိုင္တာ။ ေသတယ္ဆိုတာ အားလံုး အားလံုး ဘာမဆို အဆံုးကမၸတ္ နိဂံုးသတ္တာပဲ။ အဲဒီေတာ့ လုပ္ခ်င္တာရွိရင္ မေသခင္လုပ္ထား ဆိုတာကို ပိုပုိၿပီး သေဘာေပါက္ေနတယ္။”
(လူထုအေမ၊ စာေရးျဖစ္တဲ့အေၾကာင္းရင္း … မွ)
မင္းဘူးကမ္းေရာက္ေတာ့ ဆရာႀကီး ဦးမင္းႏြယ္ ဦးေဆာင္တဲ့ စာေပရဲေဘာ္ေတြျဖစ္တဲ့ မင္းျမင့္ဇင္၊ ဗဟိန္းေအာင္၊ ေဇာ္သက္ေထြး၊ ေမာင္နီဦး၊ ဆက္ႏိုင္ေအာင္၊ ကိုကိုေအးတို႔ ေစာင့္ႀကိဳေနၾကတယ္။ အျပံဳးကုိယ္စီကုိယ္ငွနဲ႔ အေနာက္ေျမလတ္မွာ စာေပေဟာေျပာပဲြ မွတ္တိုင္တတိုင္ စိုက္ထူၾကဖို႔ ေ႐ႊေဒါင္းေတာင္ ကေလာင္မ်ဳိးေတြ ႏိုးၾကားစို႔။
ဒီေန႔ည ၇နာရီမွာ မင္းဘူးပဲြ၊ ေနာက္ေန႔ ညမွာ မန္းေရနံေျမ အလုပ္သမားမ်ားရဲ႕ ပဲြ၊ ေနာက္တေန႔မွာ ေ႐ႊေရာင္ေတာ္ ေရနံေျမ အလုပ္သမားမ်ားရဲ႕ ပဲြ၊ ၿပီးရင္ ေမ်ာက္ကႀကိဳးေခြ၊ ေဒါင္းအိုးေ၀လို႔ ဖဲြ႔သီခဲ့တဲ့ ရွင္မဟာရဌသာရရဲ႕ ေရႊစက္ေတာ္သြား ေတာလားကို ခံစားၾကည့္ၾကမယ့္ ေျခေတာ္ရာ ဘုရားဖူးခရီးစဥ္။
အဲဒီႏွစ္ရဲ႕ ထူးျခားမႈေလးေတြက ေဟာေျပာပဲြခန္းမႀကီးရဲ႕ ေအာက္ထပ္ခန္းမႀကီးမွာ ဒီေန႔နာမည္ႀကီးေနတဲ့ မင္းဘူးသား ပန္းခ်ီဆရာ ကို၀င္းေဖျမင့္တို႔၊ ကိုတင္၀င္းတို႔၊ ကုိေက်ာ္စိန္၀င္းတို႔ စတဲ့ မင္းဘူးသား ပန္းခ်ီဆရာမ်ားရဲ႕ ဆီေဆး ေရေဆး ပန္းခ်ီကား အခင္းအက်င္းေတြ၊ မင္းဘူး စာေပေဟာေျပာပဲြကို ႏွစ္စဥ္ အစဥ္အဆက္ လာေရာက္ခဲ့ၾကတဲ့ စာေရးဆရာ ဆရာမမ်ားရဲ႕ အတၳဳပၸတၱိ အက်ဥ္းမ်ားနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕ စာေပအႏုပညာ လက္ရာမ်ား တင္ဆက္ထားမႈ၊ အေပၚထပ္ခန္းမႀကီးမွာ ၿပိဳင္ပဲြ၀င္ စာမူေတြ၊ ဆုရစာမူမ်ားနဲ႔ နံရံကပ္စာေစာင္ေတြ၊ ဒါေတြအားလံုးကို ေန႔မအိပ္ ညမအိပ္ အလွဆင္သူက ကိုသိန္းႏိုင္ (ပန္းခ်ီပန္းပု - ရန္ကုန္ ေက်ာင္းဆင္း) က တာ၀န္ယူခဲ့ရွာတယ္။ သူ႔ေဆး၊ သူ႔ေခြၽးနဲ႔ သူ႔အႏုပညာ။ (လြမ္းေမာဖြယ္ ႏွစ္ကာလမ်ား၊ ႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္)
ေဟာေျပာပဲြ မစတင္မီ အေမတို႔က ျပပဲြျပခန္းေတြ လိုက္ၾကည့္ၾကတယ္။ ကို၀င္းေဖျမင့္ရဲ႕ ၾကက္ဖႏွစ္ေကာင္ ခြပ္ေနတဲ့ ဆီေဆးကားကုိ ရပ္သပ္႐ႈေမာၾကည့္ၿပီး ဆရာဦးခင္ေမာင္ရဲ႕ ႏြားႏွစ္ေကာင္ ေခြ႕ေနတဲ့ ပန္းခ်ီကားကို မ်က္ေစ့ထဲက မထြက္ဘူးတဲ့။ ႐ိုးသားတဲ့ အႏုပညာဆိုတာ ဒီလိုထူးျခား ရွင္းသန္႔ ေပၚလြင္တယ္တဲ့။ က်ေနာ္တို႔က ပန္းခ်ီျပခန္းႀကီး အ၀င္၀မွာ ေကာင္းက်ဳိးအေထြေထြနဲ႔ ခြၽန္ေစျမေစေသာ၊ ေဒါင္းအိုးတေ၀ေ၀နဲ႔ တြန္ေစကေစေသာ ဆိုၿပီး ဆရာႀကီး အဖုိးသခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းရဲ႕ ၆ေပ ၄ေပ ပန္းခ်ီကားႀကီးကို (ဒါလည္း ကိုသိန္းႏိုင္ရဲ႕ လက္ရာ) ခ်ိတ္ဆဲြဆင္ယင္ ရင္ျပင္ေဆာင္းေႏွာင္း ေဒါင္းအလံဆိုတာ ေတာင္းပန္တဲ့ ပ၀ါျဖဴ မဟုတ္ဘူးေဟ့ … ေပါ့။ ဒီမွာတင္ ဆရာၾကည္ေအာင္က “ကိုလြမ္း ဆရာႀကီးပံုက ေရးထားတာ ေကာင္းလိုက္တာကြာ” တဲ့၊ “တခုပဲ” တဲ့။ “ဘာလဲဆရာ” ေပါ့။ “ေကာင္းက်ဳိးအေထြေထြနဲ႔ ခြၽန္ေစျမေစေသာ မဟုတ္ဘူးကဲြ႔၊ ခြၽန္ေစျမေစေစာမွ မွန္တယ္။ ခု ျမန္ျမန္ ျပန္ျပင္ေရးခိုင္းပါလား။ ႏို႔မို႔ လူငယ္ေတြ အမွတ္လဲြ အယူလဲြႏိုင္တယ္” တဲ့။ က်ေနာ့္မွာ ကိုသိန္းႏိုင္ကို အပူတျပင္းရွာ၊ ေမာင္နီဦးတို႔ကို အက်ဳိးအေၾကာင္း ေျပာျပ။ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ညံ့ညံ့ဖ်င္းဖ်င္း ကဗ်ာေရးသူမွန္း ၀န္ခံရေတာ့တယ္။
အခမ္းအနားကို စာဆိုေတာ္ေန႔ အထိမ္းအမွတ္ ၿပိင္ပဲြ၀င္စာမူမ်ားကို ဆုခ်ီးျမႇင့္တဲ့ အစီအစဥ္နဲ႔ စပါတယ္။ အေမမာ၊ ဆရာၾကည္၊ ဆရာကို တို႔က ဆုမ်ားခ်ီးျမႇင့္ ေပးၾကပါတယ္။ အေမက မင္းပူးဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးရဲ႕ ဇာတ္ေတာ္ႀကီး ဆယ္ဘဲြ႔ကို ခ်ီးပပူေဇာ္ ေဟာေျပာပါတယ္။ ျမန္မာစကားေျပ အေရးအသား၊ အဖဲြ႔အႏြဲ႔၊ အေျပအေခ်ာ သစ္လြင္လာမႈေတြ၊ စကားေျပအရာမွာ မင္းပူးဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးရဲ႕ စကားေျပ အေရးအသား၊ စကား ပရိယာယ္၊ ႂကြယ္၀တဲ့ ျမန္မာမႈ ေျပာစကား၊ ေရးစကား၊ ၀စႏၷၷာလကၤာရ၊ ဥပေမရ၊ ေၾကာင္းက်ဳိးဆင္ျခင္ တင္ျပပံုေတြကို ေစ့ေစ့ငံုငံု ျပည့္ျပည့္စံုစံု စစ္ပိုင္းခဲြျခားျပပါတယ္၊ ၾကည္ႏူးပီတ ိျဖစ္ျပတယ္၊ ရတနာ အစစ္အမွန္ကို မွတ္ေက်ာက္တင္ျပတယ္။ ျမန္မာစကားေျပ ေက်းဇူးကို ႐ိုက်ဳိးျပတယ္။ ေ၀ႆႏၱရာ ဘာလဲ ဘယ္လဲ၊ ဇူဇကာ ဘာလဲ ဘယ္လဲ။ အဲဒါ မင္းပူးဆရာေတာ္ ဦးၾသဘာသရဲ႕ ေပ႐ြက္ေပၚက စကားေျပ အႏုသုခုမ မဟုတ္လားတဲ့။ ကဲ … ဘယ္သူေတြ အဲလို စဥ္းစား ခံစား ႐ႈျမင္ ခ်ဥ္းကပ္ ေလ့လာ ဆည္းပူး သံုးသပ္ ေ၀ဖန္ခဲ့ပါသလဲ။ က်ေနာ့္မွာ ပါးစပ္ အေဟာင္းသား၊ ငါ ဘာမွ မသိပါလား၊ မသိေသးပါလား၊ ငါ အႏုပညာ၀မ္းစာ ခ်ဳိ႕တဲ့လွခ်ည့္လား၊ ငါ မင္းဘူးသားမွ ဟုတ္ပါေလစ၊ သူငယ္ခ်င္းေကာင္း ေယာက္ဖတို႔ေရ …။
မွတ္မွတ္ရရ ျဖစ္တာေလး ေျပာျပခ်င္ေသးတယ္။ မင္းဘူးေဟာေျပာပဲြၿပီးေတာ့ ေနာက္ေန႔ မန္းေရနံေျမ။ ေနာက္တေန႔ ေ႐ႊေရာင္ေတာ္ ေရနံေျမဆိုပါေတာ့။ ေရနံေျမ အလုပ္သမားထုေတြထဲမွာ စာေပနဲ႔ အကြၽမ္းတ၀င္ရွိၿပီး ေတာ့္ေတာ့္ကို စာေပအေတြ႔အၾကံဳ မ်ားသူေတြ မ်ားပါတယ္။ ပညာရည္ အေတာ္အသင့္ ျမင့္သူေတြ ပါပါတယ္။ အမ်ားစုက ေခ်ာက္ စေလ ေရနံေခ်ာင္း ျမန္ေအာင္ ရန္ကုန္သား မ်ားၾကတယ္။
ေ႐ႊေရာင္ေတာ္ ေရနံေျမမွာ အေမ ေဟာေျပာေနရင္းက အေမက ဦးေလးလွနဲ႔ အေမတို႔မိသားစု အေၾကာင္း စပ္မိစပ္ရာေလးေတြ ညႇပ္ညႇပ္ေျပာပါတယ္။ ( ဘယ္ေဟာေျပာပဲြ ေနရာျဖစ္ျဖစ္ ကုိညိဳနဲ႔ ကို၀င္းတင့္တို႔က က်ဳပ္က ဦးလွ ေဒၚအမာ သားဗ်၊ က်ဳပ္က လူထုတိုက္နဲ႔ နီးစပ္ရင္းခ်ာတဲ့ စာၾကည့္တိုက္မွဴးကြ” လို႔ ၀ါတာ ႂကြားတာ မေတြ႕ရပါ။ ေဟာေျပာပဲြ စ ၿပီဆိုတာနဲ႔ သူတို႔ကို ေနရာခ်ဖို႔ လိုက္လိုက္ရွာရတဲ့ က်ေနာ့္ဒုကၡကို သူတို႔က မျမင္ရက္၊ သာမာန္ျပည္သူ၊ လူထုထဲက လူထုသားေတြ၊ ႏွစ္ကိုယ္ၾကား စကားတိုးညႇင္း၊ ပဲြခင္းနေဘးမွာ က်ဳံ႕က်ဳံ႕ပံု႔ပံု႔ ။)
အေမက ေဟာရင္းေျပာရင္း စကားေလးတခြန္း ပါသြားတယ္။ “က်မသမီး သန္းရင္မာေပါ့ေလ။ သန္းရင္မာက …” အေမ ခန ၿငိမ္ဆိတ္သြားၿပီး၊ “က်မစကား ေလာသြားလို႔ ျပင္ေျပာပါရေစေနာ္။ ေစာေစာကေျပာတဲ့ က်မသမီး ဆိုတာေလ၊ ဦးလွသမီး၊ က်မတို႔ သမီးပါ။ ဦးလွနဲ႔ က်မသမီးပါ။” က်ေနာ္ ပရိတ္သတ္ႀကီးကို တေစ့တေစာင္း ငဲ့ၾကည့္မိတယ္။ ကိုညိဳတုိ႔ကို ေဖြရွာ ၾကည့္မိတယ္။ အဲဒီလို စကားအႂကြင္းအက်န္ေလးကိုေတာင္ အမွားမခံဘူး။ စာေပေဟာေျပာပဲြ လာေရာက္ နားေထာင္သူေတြကို ေယာင္ေယာင္မွားမွား အျဖစ္မခံဘူး။ အဲဒါ လူထုေဒၚအမာ ဆိုတာပဲ။
ငါ့ဘ၀မွာ စကားေနာက္ တရားပါေတြ မ်ားမွမ်ားလို႔ တနင့္တပိုး မွတ္မွတ္သားသားျဖစ္အာင္ ဆိုဆံုးမ သြန္သင္ျပခဲ့တာ အေမလူထု ေဒၚအမာပါလား။ ဒါဟာ ပညာဉာဏ္ရင့္မာၿပီး အေမွ်ာ္အျမင္ႀကီးတာ၊ စကားေနာက္ တရားမပါတာ။ ေမာင္လြမ္းဏီမွာ အသိသညာနဲ႔ အဘိဓမၼာကို မရွိတာ၊ ရွင္းေနတာပဲ။ ေသလိုက္ေတာ့လို႔ ေျပာမယ့္သူရွိရင္ ၾကာၿပီ။
ဆရာတကၠသိုလ္ ေမာင္ေစာလြင္က မႏၱေလးေနာက္ခံ ျမန္မာစာသမုိင္းမ်ားအေၾကာင္း၊ ဆရာၾကည္က ဆရာႀကီး သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းရဲ႕ ေလးခ်ဳိးႀကီးေတြနဲ႔ ျမန္မာေခတ္စမ္းကဗ်ာမ်ားအေၾကာင္း၊ ဆရာကိုက ျမန္မာ့ပညာေရးေလာကနဲ႔ လူမႈကဗ်ာမ်ားအေၾကာင္း၊ ဆရာမႏုႏုရည္က ဘ၀သ႐ုပ္ေဖာ္၊ သ႐ုပ္မွန္ ျမန္မာ၀တၳဳမ်ားအေၾကာင္းကို ေဟာေျပာခဲ့ၾကတယ္။ ခန္းမျပည့္ လာေရာက္ နားေထာင္ၾကတဲ့ စာဖတ္ပရိသတ္ႀကီးဟာ စိတ္၀င္တစားနဲ႔ စိတ္ပါလက္ပါ ေမ်ာပါေနၾကရဲ႕။
ဒီလိုနဲ႔ မင္းဘူးစာေပေဟာေျပာပဲြ ခရီးစဥ္ဟာ ေခ်ာေမာ ေအာင္ျမင္စြာ ၿပီးဆံုးခဲ့ပါတယ္။
မၿပီးဆံုးတာကေတာ့ မင္းဘူးစာေပေဟာေျပာပဲြ ခရီးစဥ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေနာက္လထုတ္ ခ်ယ္ရီမဂၢဇင္းမွာ ပါလာတဲ့ ပင္တိုင္ေဆာင္းပါးရွင္ စာေရးဆရာႀကီးတဦးရဲ႕ ေဆာင္းပါးေၾကာင့္ပါပဲ။ ခ်ယ္ရီမွာက ပင္တိုင္အခန္းဖြင့္ ေရးေနတာေတြ ရွိပါတယ္။ ဆရာမင္းလွၫြန္႔ၾကဴးရဲ႕ “ကဗ်ာအလွရွာပံုေတာ္” လို၊ ဆရာနတ္ႏြယ္ရဲ႕ “ေတာအေၾကာင္း ေတာင္အေၾကာင္း” လို ပင္တိုင္ေဆာင္းပါးမ်ဳိးေပါ့။ ဆရာေမာင္ခင္မင္ (ဓႏုျဖဴ) တို႔လည္း ျမန္မာစာေဆာင္းပါးေတြ ပင္တိုင္ေရးေနၾကပါတယ္။ ေဆာင္းပါးရွင္က ဆရာေမာင္သစ္ (ဦးကုိယု)ပါ။ ဆရာေမာင္သစ္ကလည္း “က်ေနာ္ၾကားဖူးသလို ေျပာဆိုပါမည္” ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္နဲ႔ သေရာ္စာ ပင္တိုင္ေဆာင္းပါး ေရးေနတာပါ။ ဆရာေမာင္သစ္က အဲဒီလ ခ်ယ္ရီမွာ ေရးလိုက္တာက အထက္အညာက စာေရးဆရာမႀကီးနဲ႔ အဖဲြ႔ဟာ နယ္စာေေပေဟာေျပာပဲြတခုကို သြားေရာက္ ေဟာေျပာၾကပါသတဲ့။ အဲဒီ့ၿမဳိ႕ကေလးက ခပ္ေျခာက္ေျခာက္၊ ႏြမ္းႏြမ္းပါပါး၊ ေရနံေျမ အလုပ္သမားထု အေျခခံေနထိုင္ တည္မွီၾကတဲ့ ၿမဳိ႕ကေလးပါတဲ့။ စာေပစိတ္ကေတာ့ အေတာ့္ကို ရင့္သန္တဲ့ ၿမဳိ႕ေပါ့ေလတဲ့။ စာေရးဆရာမႀကီးနဲ႔ အဖဲြ႕ဟာ အေဟာအေျပာေတြက ေကာင္း၊ အစဥ္အလာေတြလည္း ရွိ၊ ၾသဇာတိကမၼကလည္း ႀကီး ဆိုေတာ့ စာေပေဟာေျပာပဲြက အေတာ္ေအာင္ျမင္ဆိုလားပဲေပါ့။ ဒါေပမယ့္ဗ်ာ ဆိုၿပီး ေရးလိုက္ပါေတာ့တယ္။ (ေဆာင္းပါးတပုဒ္လံုးရဲ႕ အႏွစ္ခ်ဳပ္ကို ေရးျပခ်င္တာပါ) အဲဒီစာေရးဆရာမႀကီးနဲ႔ အဖဲြ႕ကို ေဒသခံ စာေပျမတ္ႏိုးသူေတြက အျပန္ခရီးမွာ ေဒသထြက္ ပစၥည္းေလးေတြနဲ႕ လက္ေဆာင္ပါးၾကပါသတဲ့။ ဆရာမႀကီးနဲ႔ အဖဲြ႕က အေၾကာက္အကန္ ျငင္းဆန္ၾကပါသတဲ့။ လက္ေဆာင္ေတြ ဘာေတြ လက္မခံေတာ့ ေဒသခံ စာေပရဲေဘာ္ေတြလည္း စိတ္မေကာင္း ျဖစ္ၾကေပါ့တဲ့။ ဒီမွာတင္ ေရနံေျမက စာရဲေဘာ္ေတြက ဒီလိုဆို ဆရာမႀကီးတို႔ အျပန္ခရီးအတြက္ ကား ၂စီးကို ဓာတ္ဆီ ၁၀ ဂါလံစီေတာ့ ထည့္ေပးပါရေစေပါ့တဲ့။ ဆရာမႀကီးနဲ႔ အဖဲြ႔ဟာ ေက်ေက်နပ္နပ္ႀကီး အျပန္ခရီး ႏွင္သြားၾကေလသတည္းတဲ့။ ေဒသထြက္ လက္ေဆာင္ပစၥည္းေလးေတြကိုေတာ့ မေဆာင္ၾကဥ္း လက္မခံ၊ ဓာတ္ဆီေတာ့ လက္ခံယူ။ အျပင္ေပါက္ေစ်းနဲ႔ တြက္ၾကည့္၊၊ ဓာတ္ဆီတဂါလံ ၃၀၀ ဆိုေတာ့ ဂါလံ ၂၀ ဆိုရင္ ဘယ္ေလာက္ေပါ့လို႔ ေစ်းပါတြက္ျပၿပီး ေထ့ေထ့ေငါ့ေငါ့၊ သေရာ္ေတာ္ေတာ္ ေရးလိုက္ပါေရာ။
ဒီေဆာင္းပါးဖတ္ၿပီး က်ေနာ္တို႔မွာ စိတ္မခ်မ္းမေျမ႕ ျဖစ္ၾကရတာေပါ့။ ေနာက္ ၂ ရက္ ၃ ရက္ေနေတာ့ က်ေနာ့္အိမ္ကို ေရနံေျမက စာေပရဲေဘာ္ေတြ ေရာက္လာၾကပါတယ္။ “ကဲ … ဆရာလြမ္း၊ ဒါကေတာ့ ရမ္းတုတ္ မွန္းတုတ္တာပဲဗ်၊ ေစာ္ကားတဲ့ အရိပ္အေရာင္ အေငြ႔အသက္ေတြ ပါေနတယ္။ အျဖစ္မွန္ကို ျပန္တုန္႔ျပန္ ေရးသားဖို႔ေတာ့ လိုလိမ့္မယ္လို႔ က်ဳပ္တို႔ အၾကံျပဳခ်င္တယ္။” က်ေနာ္လည္း ေရးဖို႔ စိတ္ကူးရွိပါတယ္ဆိုၿပီး စံပယ္ျဖဴမဂၢဇင္းကေန “က်ေနာ္ၾကဳံေတြ႔သလို ေျပာဆိုပါမည္” ေခါင္းစီးနဲ႔ တုန္႔ျပန္ေဆာင္းပါး ေရးလိုက္ပါတယ္။
က်ေနာ္တို႔က ဒီလို စာေပေဟာေျပာပဲြမ်ဳိးကို ဘယ္လို အကန္႔အသတ္ အခက္အခဲေတြၾကားက က်င္းပခဲ့ရတာ၊ ဘယ္လို မကြၽမ္းမက်င္တာေတြ အားနည္းခဲ့တာ၊ အထူးသျဖင့္ ဆရာေျပာသလို ေဒသထြက္ကုန္ လက္ေဆာင္ပစၥည္းေလးေတြကိုေတာ့ ျငင္းပယ္ခ့ဲေပမယ့္ ေရနံေျမ စာေပရဲေဘာ္ အလုပ္သမားထုႀကီးရဲ႕ ေျဖရွင္းခ်က္ သုိ႔တည္းမဟုတ္ သူတို႔ရဲ႕ ႐ိုးသားတဲ့ စိတ္ေနစိတ္ထားကိုေတာ့ ဆရာနားလည္ႏိုင္မယ ထင္ပါတယ္။ တုန္႔ျပန္ေျဖရွင္းရမယ့္ ကိစၥျဖစ္လို႔ အလုပ္သမားေတြ အေမမာတို႔ကို ေမတၱာရပ္ခံတဲ့ စကားေတြကို ဆရာကုိယ္တိုင္ နားဆင္ၾကည့္ပါ။ “အေမရယ္၊ ဒီဓာတ္ဆီဆိုတာ က်ေနာ့္တို႔ ေသြးေတြ၊ ေခြၽးေတြ၊ ဘ၀ေတြထဲက တူးေဖာ္ ညႇစ္ထုတ္ ရင္းလို႔ရခဲ့တဲ့ ဘ၀ရဲ႕ ေလာင္စာေတြပါ။ ဒါကိုမွ လက္မခံရင္ က်ေနာ့္တို႔ ဘ၀ေတြ အေပၚထားတဲ့ အေမရဲ႕ ေစတနာ ေမတၱာေတြဟာ က်ေနာ္တို႔အတြက္ အခ်ည္းႏွီးေတြ ျဖစ္ကုန္ေတာ့မွာေပါ့ အေမရယ္တဲ့။ ဘာေၾကာင့္ ဓာတ္ဆီ ဂါလံ ၂၀ ထည့္ေပးလိုက္တာ၊ လက္ခံရယူသြားတာ ရွင္းမယ္ထင္ပါတယ္ေပါ့။ က်ေနာ္တို႔က ဆရာ ေမာင္သစ္အပါအ၀င္ စာေပေဟာေျပာပဲြေတြ၊ စာေပအႏုပညာရွင္ေတြနဲ႔ စာေပခ်စ္ျမတ္ႏိုးသူေတြ၊ လူထုေတြကို ခဲြျခားပိုင္းကန္႔လို႔၊ ၿခိမ္းေျခာက္ျပစ္တင္လို႔ မရစေကာင္းပါ၊ ဘယ္လို ဘုန္းႀကီးတေစၥေတြ ေျခာက္ေျခာက္၊ စာေပေဟာေျပာပဲြေတြ၊ စာေပလႈပ္ရွားမႈေတြက ရပ္တန္႔ ဆိတ္သုဥ္းသြားမွာ မဟုတ္သလို ထိပ္တိုက္ ရင္ဆိုင္ဖို႔အတြက္လည္း အျမဲတမ္း အသင့္ရွိေနတယ္လို႔ ေရးလိုက္ပါတယ္။
ဆရာေမာင္သစ္ကလည္း တဖန္ ျမတ္ေလး (သူ႔ညီမ မျမတ္ေလး) မဂၢဇင္းကေန ျပန္ေရးျပန္ပါတယ္။ ေရွ႕ေနေရွ႕ရပ္ ေလသံေတြနဲ႔ပါ။ က်ေနာ္တို႔ကလည္း ဒီထက္မကတဲ့ ႏိုင္ငံေရး ရပ္တည္ခ်က္ေတြပါ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ျပန္ေရးတဲ့အခါ ဆရာနတ္ႏြယ္တို႔၊ ဆရာခ်စ္ဦးညိဳတို႔၊ ဆရာေအာင္ဇင္မင္းတို႔ရဲ႕ ျဖန္ေျဖမႈေတြနဲ႔ ပဲြက ၿပီးခဲ့တယ္ဆိုပါေတာ့။ အေမမာ ဘာေျပာခဲ့သလဲ။
“ငါ့သားတို႔ ကုိယ့္အလုပ္ပဲ ကိုယ္အာ႐ံုထားပါကြယ္” တဲ့။
၁၉၉၈ ခုႏွစ္ ႏို၀င္ဘာလမွာ အေမ့ ၈၃ ႏွစ္ေျမာက္ ေမြးေန႔ က်ေရာက္ပါတယ္။ က်ေနာ္က အဲဒီႏွစ္မွာပဲ က်ေနာ့္ စာေပရဲေဘာ္ေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းၿပီး အမွတ္တရ စာအုပ္ေလး ထုတ္ပါတယ္။ “လူထုေဒၚအမာ ၈၃ ႏွစ္ေျမာက္ေမြးေန႔ အထိမ္းအမွတ္” စာအုပ္ေလးပါ။ အဲဒီႏွစ္က ေတာင္ေလးလံုးမွာလည္း အေမက “၈၃ ႏွစ္ ၈၃ ခြန္း” ဆိုတဲ့ စာအုပ္ေလး ထုတ္ေ၀ၿပီး ေမြးေန႔လက္ေဆာင္ ေ၀ငွပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ထုတ္ခဲ့တဲ့ စာအုပ္ေလးထဲမွာ က်ေနာ္ ဒီလိုေရးခဲ့တာကို ေကာက္ႏႈတ္ ေဖာ္ျပလိုပါတယ္။
“လူထုေဒၚအမာ လမ္းစဥ္ကို ကိုင္စဲြခ်ီတက္ၾက ဆိုတဲ့ ေႂကြးေၾကာ္သံနဲ႔ အခမ္းအနားေတြ လုပ္ၾကတယ္။ အမွတ္တရ စာစုေတြ ထုတ္ၾကတယ္။ ကဗ်ာေတြ ႐ြတ္ၾကတယ္။ အေမ့ရဲ႕ အသံဟာ လူထုႀကီးရဲ႕ အသံ။ အေမ့ရဲ႕ စကားဟာ လူထုႀကီးရဲ႕ စကား။ အေမနဲ႔ လူထုႀကီးဟာ တဆက္တစပ္တည္း ျဖစ္တယ္။ ျပည္သူခ်စ္တဲ့ အႏုပညာရွင္ေတြထဲမွာ အေမလူထုေဒၚအမာဟာ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ သေကၤတဆိုရင္ မမွားဘူး။ လူထုေဒၚအမာဆိုတဲ့ လူထုႀကီးရဲ႕သံမဏိခံတပ္ႀကီး အေမဟာ ထာ၀ရရွင္သန္ေနမယ္ဆိုတာ ကမၻာ့သမိုင္း စာမ်က္ႏွာမွာ ေရးထြင္းထားၿပီး ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ လူထုေဒၚအမာဆိုတဲ့ ျပည္သူက အပ္ႏွင္းထားတဲ့ အမည္ကို ရထားျခင္းျဖစ္တယ္။”
(၄)
“သားတို႔ သမီးတို႔ကို အေမေျပာခ်င္တာက ကိုယ့္စိတ္ထဲ မေတာ္မွန္းသိတဲ့ အျပစ္တခုကို မက်ဴးလြန္မိေပေစနဲ႔။ မက်ဴးလြန္မိေအာင္ ခ်ဳပ္တည္းလို႔ျဖစ္ေစ၊ ေရွာင္ရွားလို႔ျဖစ္ေစ ေနလိုက္ၾကပါ။ မဟုတ္ရင္ ကိုယ့္လိပ္ျပာက ကိုယ့္ျပန္ေႏွာင့္ယွက္တာဟာ မူလ က်ဴးလြန္မိရတာမ်မက အလြန္၀န္ေလးေနတတ္တယ္။”
(လူထုအေမ၊ ကုိဗဟိန္းသို႔ စကားေႂကြး … မွ)
၂၀၀၈ ဒီႏွစ္ ဧၿပီ ၆ ရက္ေန႔မွာ အေမဆံုးပါး ကြယ္လြန္သြားပါတယ္။ အေမရဲ႕ ဆံုးပါးကြယ္လြန္ျခင္းဟာ အစားထိုးမရတဲ့ ဆံုး႐ႈံးမႈမ်ဳိးျဖစ္သလို တိုင္းျပည္နဲ႔ လူမ်ဳိ္း၊ ျမန္မာ့အႏုပညာ နယ္ပယ္အသီးသီးအတြက္ ေၾကကဲြဖြယ္ရာ နစ္နာမႈႀကီးပါ။ သို႔ေပမယ့္ က်ေနာ္ အေမ့အတြက္ ေက်နပ္ဂုဏ္ယူ ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ျမင့္ျမတ္ေသာ ကြယ္လြန္ ဆံုးပါးသြားမႈလို႔ပဲ သတိသံေ၀ယူပါတယ္။
အေမ့ေမြးေန႔ေရာက္တိုင္း နည္းလမ္းေပါင္းစံုနဲ႔ က်ေနာ္တို႔ က်င္းပျပလုပ္ခဲ့တယ္။ ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္ကစၿပီး အခမ္းအနားနဲ႔ က်င္းပလာခဲ့တာ ၈ ႏွစ္တိုင္တိုင္ ရွိခဲ့ပါၿပီ။ အေမဆံုးပါးၿပီး ေနာက္ေန႔မွာပဲ “မန္းေတာင္ရိပ္ငို” ဆိုတဲ့ ေခါင္းစီးနဲ႔ ကဗ်ာတပုဒ္ မဇၩိမ၀က္ဘ္ဆိုက္ကို ပို႔လိုက္ပါတယ္။
“ျပည္ပက
သားေတြ သမီးေတြကို
အားကိုးပါတယ္လို ့ ေျပာသြားတဲ့
အေမ ေျပာသြားတဲ့ စကားအတြက္
သမီး ရွက္လွပါတယ္အေမရယ္။”
နွင္းဆီ
ျမနႏၵာနဲ ့
သႀကၤန္ကိုလြမ္း
တမ္းတမ္းဆြတ္ဆြတ္
လူက
ပိေတာက္ကဗ်ာ ျဖစ္ေနရင္း
အေမ့သတင္းက၊ ရင္၀ထိုးခဲြ
ေသြးက
အေမ့ရဲ႕ ေသြးေတြ။
အေမရယ္ …
မႏၲလာကို၊ ျမန္မာျပည္ကို
လူထုကို၊ ေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို
မင္းကိုနိုင္တို႔ကို၊ အေ၀းေရာက္သားသမီးေတြကို
အားကိုး ယံုၾကည္တယ္ဆို။
ခ်င္းတြင္း၊ ဧရာ၀တီ
႐ုိးမတေၾကာ၊ ေသာလႈပ္မုန္တိုင္း
လိႈင္းေတြ ခုန္ေပါက္ေနၾကၿပီ။
ေတာင္ေလးလံုး
ေတာင္သမန္၊ မယ္ဇယ္ပင္တန္း
ငိုခန္းေတြ အခန္းဆက္
ရက္စက္တဲ့ ဇာတ္လမ္းရွည္
ေၾကကဲြလို႔ မဆံုး
စစ္မုန္းစိတ္က မိုင္ေထာင္ရွည္။
သူရဲေကာင္း လူထု
ေသြးစုမယ့္ ေနရာ
အေမ ေဖြရွာေတာ့ေလသလား။
ေသြးေျမက် သံဃာေတာ္ေတြကို
လိုက္လံ ပူေဇာ္ေနတာလား အေမ။
အနုပညာ
စာေပ အၿငိမ့္ သဘင္
မျမင္ရက္ေတာ့ဘူးလား အေမ။
ၿမိဳ႕႐ိုး ျပႆဒ္
က်ဴံးတပတ္မွာ
ဆံုးျဖတ္သြားခဲ့တာလား အေမ။
အေမ ျမင္ခ်င္တဲ့ ေခတ္
အေမ ေတြ႔ခ်င္တဲ့ စနစ္
က်ေနာ္တို႔ ခ်စ္တယ္
က်ေနာ္တို႔ေခတ္၊ သစ္ကို သစ္ရမယ္
ျဖစ္ကို ျဖစ္ရမယ္
ေရာက္ကို ေရာက္ေစရမယ္ အေမ။
အေမ
ရွက္ေနဦးမည္
ဆက္မည္ တိုက္ပဲြ
ယံုၾကည္ ခဲြရစ္ခဲ့ပါေတာ့။
ေမာင္လြမ္းဏီ (၇-၄-၀၈)
အေမ့ရက္လည္ေန႔ ညမွာ ေအာက္ေမ့ဂါရ၀ျပဳ အခမ္းအနားေလး က်ေနာ္တို႔ ေဒါင္းရင္ျပင္မွာ က်င္းပျပဳလုပ္ခဲ့ၾကတယ္။ အဲဒီအခမ္းအနားမွာ က်ေနာ္ ဒီလိုေျပာခဲ့ပါတယ္။ “အေမမာ့အတြက္ ဒီလိုပဲြမ်ဳိး က်င္းပဖို႔ ဘယ္ေတာ့မွ စိတ္ကူးမရွိသလို က်င္းပလိုစိတ္လည္း မရွိပါဘူး။ ‘ရာေက်ာ္သက္ရွည္ တို႔အေမ’ ဆိုၿပီး အေမ့ ေမြးေန႔ ရက္ျမတ္ေတြကုိပဲ အူလႈိက္သည္းလႈိက္ တက္တက္ႂကြႂကြ ႏွစ္စဥ္က်င္းပလိုတာပါ။ ဒါေပမယ့္ အေမ့ရဲ႕ ဂုဏ္ေက်းဇူး အထူးထူးကို ဆင္ျခင္ေအာက္ေမ့စိတ္နဲ႔ ႐ို႕က်ဳိးေကာ္ေရာ္လိုတဲ့အတြက္ ဒီေန႔ ဒီညမွာ ေၾကကဲြဖြယ္ ဒီအခမ္းအနားကို က်င္းပတာ ျဖစ္ပါတယ္” လို႔ မွတ္မွတ္ရရ ေျပာခဲ့ပါတယ္။
သို႔ျငား အေမကား လူထုအေမကား က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ တိုက္ပဲြခ်ီတက္ရာလမ္းမွာ ဦးေဆာင္ ခ်ီတက္ေနမယ္ဆိုတာကို အႂကြင္းမဲ့ မမွိတ္မသုန္ ယံုၾကည္ရင္း က်ေနာ္တို႔နဲ႔အတူ ထာ၀ရရွင္သန္လ်က္ ရွိေနမွာပါပဲ။
“အင္း … လူ႔ဘ၀၊ လူ႔ဘ၀ ဘယ္လို စိတ္ေကာင္း ေစတနာေကာင္း ရွိရွိ၊ ဘယ္လို ကိုယ္က်ဳိးစြန္႔ၿပီး ဘယ္လို အနစ္နာ ခံခံ၊ ဘယ္လို ႀကိဳးစားႀကိဳးစား၊ သူ႔သမိုင္းနဲ႔ သူ႔အ႐ုပ္က လွလွပပ တင့္တင့္တယ္တယ္ က်န္ရစ္တာ မွန္ေပမယ့္ ေသမင္းကိုေတာ့ မလြန္ဆန္ႏိုင္ၾကဘူး။”
(လူထုအေမ၊ ႏွေျမာတသ ယူက်ဳံးမရနဲ႔ လြမ္းေလာက္တဲ့ေရးေဖာ္ေတြ … မွ)
အားလံုးရဲ႕ ကိုယ္စား အေမ့ကို ကန္႔ေတာ့လိုက္ပါတယ္။ ။
ေမာင္လြမ္းဏီ
၆-၅-၂၀၀၈ (အေမကြယ္လြန္ျခင္း တလျပည့္)
No comments:
Post a Comment